Gå til innhold

Barn levert for tidlig på skolen og er helt alene i skolegården, OK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor nær en skole og har vindu med utsikt til skolegården. I det siste har jeg vært vitne til at et barn på rundt 9-10 år sitter helt alene i skolegården i 30-60 minutter, etter å ha blitt levert på skolen altfor tidlig av foreldrene. Det er som regel ingen andre barn eller voksne til stede i skolegården før det «ringer inn». Barnet ser fryktelig trist og nedtrykt ut, og det er tydelig at dette ikke er et ønsket scenario for barnet. 😔

Er dette greit? Hvordan ville du reagert om du var vitne til det samme?

Anonymkode: 95c1e...ba4

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omg, nei stakkars!

Anonymkode: f2ccc...8ff

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor nær en skole og har vindu med utsikt til skolegården. I det siste har jeg vært vitne til at et barn på rundt 9-10 år sitter helt alene i skolegården i 30-60 minutter, etter å ha blitt levert på skolen altfor tidlig av foreldrene. Det er som regel ingen andre barn eller voksne til stede i skolegården før det «ringer inn». Barnet ser fryktelig trist og nedtrykt ut, og det er tydelig at dette ikke er et ønsket scenario for barnet. 😔

Er dette greit? Hvordan ville du reagert om du var vitne til det samme?

Ville tenkt at det ikke er min sak og de ikke har en annen måte å løse det på. Mange unger ser ut som verden går i knas om de ikke er Max underhold 

Anonymkode: bc595...065

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes det høres merkelig ut at det er ingen i skolegården 30-60 min før det ringer inn.. og ingen før det ringer inn. På alle skolene jeg har jobbet har det vært tidligvakt som starter klokken 8. Har selv levert barn kl 8 fordi jeg jobber på ungdomstrinnet på samme skole, og det er alltid andre voksne og barn tilstede.

Anonymkode: e707f...c59

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjipt, men ikke farlig.

For alt du vet, kan det være foreldrene har spurt barnet om det vil passe klokka selv, og gå hjemmefra til skolen når det er passe tid før skolestart, eller om det vil sitte på når de kjører "alt for tidlig". Og så vil barnet helst kjøres. 

Anonymkode: b15c1...cda

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er små barn som blir levert direkte til SFO på motsatt side av bygget, ellers ingen mennesker i skolegården før det nærmer seg første time. 

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ville tenkt at det ikke er min sak og de ikke har en annen måte å løse det på. Mange unger ser ut som verden går i knas om de ikke er Max underhold 

Anonymkode: bc595...065

Hvis man skal gå og tenke på at dette ikke er min sak, så er det ikke rart at det er mange barn som lider. For det var ingen som gjorde noe, selv om de visste. Det handler om å ta ansvar og bry seg om sine medmennesker.

Anonymkode: 77cb2...745

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er små barn som blir levert direkte til SFO på motsatt side av bygget, ellers ingen mennesker i skolegården før det nærmer seg første time. 

TS

Stakkars.... En ting når det er varmt ute,men nå....Hadde informert skolen jeg.

Anonymkode: 3ebf9...cc6

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Burde vært på sfo? Om det handler om økonomi så kan mange få det dekket. Ville mulig ringt til skolen og sagt i fra. 

Anonymkode: c1234...8b8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Tipper det der er et barn som ikke har krav på buss (på grunn av avstand) og som dermed fint kan gå til skolen. Men som får tilbud om og velger å sitte på med mor eller far, med den konsekvens at det blir en stund å vente utfor skolen. 

Det er altså helt problemfritt! Og ganske vanlig. Det er dessuten normalt at det kommer flere elever i skolegården fra ca. en halvtime før dørene åpner og utover, så jeg tror nok ikke barnet lider, og at det bare er i hodet ditt at dette er en fæl situasjon.

Anonymkode: df052...c2c

• Liker 20
  • Hjerte 2
Skrevet

Keg har kontaktet skole før når jeg har sett barn som ikke har det helt bra. Ville nok startet der. Bra at du bryr deg.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sikkert dette er som du tror. Kanskje kunne barnet gått til skolen selv, men gidder ikke og har sagt at det heller vil kjøres av foreldrene altfor tidlig enn å være hjemme litt og så gå. Jeg tror dette bare er et tilfelle av at ting ser annerledes ut fra bak kjøkkengardinene enn hvordan det er i virkeligheten. 

Anonymkode: a9384...4a9

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er ingenting i veien for å ringe skolen og bare nevne at du ser en liten sitte alene uten oppsyn lenge før skolestart, og siden du ikke er sikker på hvor gammel denne er ville du bare nevne det sånn i tilfelle de ikke var klar over det. Da kan skolen ta det derfra.

Anonymkode: 3a3f2...e99

• Liker 18
Skrevet

Her ankommer skolebussen skolen 40 minutter før skolen starter. Så at barn kommer så tidlig synes skole og fylkeskommune tydeligvis er helt greit (skolebuss pga farlig skolevei).  

Anonymkode: 04c82...458

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette vet helt sikkert skolen om fra før. 

Anonymkode: c2606...c5b

• Nyttig 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde vært på sfo? Om det handler om økonomi så kan mange få det dekket. Ville mulig ringt til skolen og sagt i fra. 

Anonymkode: c1234...8b8

9-10 er ikke gitt at har tilbud om sfo en gang 

Anonymkode: b5912...658

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Gå ut og snakk med ungen?

Anonymkode: a6fbc...b2a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

9-10 er ikke gitt at har tilbud om sfo en gang 

Anonymkode: b5912...658

9-10 år har tilbud, men ikke hvis barnet er 10-11 og går i femte. 

Anonymkode: 8d815...3d1

• Liker 3
Skrevet

Dette er ikke verdens ende, men samtidig ikke helt greit. Jeg ville ringt skolen og informert om det, så vet de om det og kan være litt obs.

Jeg tenker ofte at folk henger seg opp i helt feil ting når det kommer til barn, f eks; de spiser bare pizza, eller moren kjeftet på barnet! Vet du hva, det er virkelig ikke problemet. Problemet er at barn blir overlatt til seg selv alt for mye, pga foreldre må jobbe så mye og ikke har tid eller ork til egne unger. Men dette vil ingen snakke om, for det passer ikke a4 Norge!

Anonymkode: 0e3d2...82d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tuller dere? En ni-tiåring klarer da vel å underholde seg selv utenfor skolen en times tid?

Mine barn har krav på buss, og morgenbussen er på plass 40 minutter før skolestart. Etter skolen må de vente en time og ti minutter. Ikke en gang førsteklassingen klager på det.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...