Gå til innhold

3 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Vi har ei jente på 3år, i september 4..

Og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.. 

Hun er glad og veldig vennlig jente. Det er ingen problemer med henne i barnehagen. Hun er veldig godt likt osv.

Problemet er vårt forhold - mor - datter.. :(

Når barnet er tatt av besteforeldrene sine(mine foreldre), er det absolutt ingen problemer med henne, hun er glad, ingen drama..

Mens hun er med faren - det er samme.

Mens hun er med meg - alltid noe.. Gråt for alt, drama, sinne. 

Det er ikke alltid slik, men ganske ofte. 

Jeg er bare psykisk sliten, hva gjør jeg feil? 

Ja, jeg har hørt om et barn som oppfører seg sånn rundt den personen de føler seg tryggest med.. men C'MON liksom..  🥴

Anonymkode: 90b83...ed7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er min jente på fem også. Grei og blid i barnehagen og hos pappaen, mens jeg som mamma får hele pakka av følelser. 

Gutten min på 9 er også mer åpen om tanker og følelser til meg, men kan også vise følelser til andre. Jenta mi holder det nok mer inni seg til hun kommer hjem til meg. 

Du gjør ikke noe feil, møt henne på følelsene hennes og vær en trygg havn. Men vær tydelig på at å feks slå eller snakke stygt ikke er greit. 

Anonymkode: e23c5...9da

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, du svarer vel egentlig deg selv her. Barn tørr å slippe ut følelsene sine rundt de menneskene de stoler mest på og føler seg trygge med. Hun er trass, og alt som samler seg opp gjennom dagen får utløp når hun endelig er sammen med deg og føler seg trygg. Har det likt her hos meg med 2-åringen. 

Viser du forståelse og forholder deg rolig til barnet? Har dere mye kvalitetstid sammen? Plei videre på forholdet ditt til henne, og vis henne at du har kapasitet til å tåle alle følelsene hennes på en rolig måte. 

Trass, eller 'selvstendighetsalderen", er en del av utviklingen. Men det er slitsomt, ja. 

Anonymkode: 03413...fcc

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du svarer vel egentlig deg selv her. Barn tørr å slippe ut følelsene sine rundt de menneskene de stoler mest på og føler seg trygge med. Hun er trass, og alt som samler seg opp gjennom dagen får utløp når hun endelig er sammen med deg og føler seg trygg. Har det likt her hos meg med 2-åringen. 

Viser du forståelse og forholder deg rolig til barnet? Har dere mye kvalitetstid sammen? Plei videre på forholdet ditt til henne, og vis henne at du har kapasitet til å tåle alle følelsene hennes på en rolig måte. 

Trass, eller 'selvstendighetsalderen", er en del av utviklingen. Men det er slitsomt, ja. 

ja vi alltid hadde kvalitetstid sammen tidligere, men fra det siste prøver jeg å unngå dette så mye jeg kan.. det er bare psykisk vanskelig etter hele dagen på jobb.. og andre ting - kanskje det er feil? 

Viser forståelse til henne, alltid spør om hun ønsker å snakke med meg om dette, men det er bare skrik.. osv. Av og til kommen hun og koser med meg, men ellers det tar alltid tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ja vi alltid hadde kvalitetstid sammen tidligere, men fra det siste prøver jeg å unngå dette så mye jeg kan.. det er bare psykisk vanskelig etter hele dagen på jobb.. og andre ting - kanskje det er feil? 

Viser forståelse til henne, alltid spør om hun ønsker å snakke med meg om dette, men det er bare skrik.. osv. Av og til kommen hun og koser med meg, men ellers det tar alltid tid. 

Ja, det er feil. Anbefaler at du søker hjelp om du sliter psykisk, da dette kan gå utover din datter.

Anonymkode: a6eab...892

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan nok gjøre vondt verre å prøve å unngå å bruke tid med henne, hun kan føle seg avvist. Hun trenger jo å få utløp for følelsene sine, og da trenger hun deg. Vet det er tungt, blir nesten sprø selv til tider. 

Sett av litt tid hver dag der du kun har fokus på henne. Ikke planlegg noe, bare vær sammen. Sett deg ned og vær på hennes nivå. Vil hun skrike og sutre, så la henne gjøre det. Ikke kjemp i mot, bare vær der og vær rolig. Vis forståelse. 

Jeg minner meg selv på ofte at bare fordi ungen er sint og sur, betyr det ikke at jeg trenger å være det. Bare vær rolig 😊 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan nok gjøre vondt verre å prøve å unngå å bruke tid med henne, hun kan føle seg avvist. Hun trenger jo å få utløp for følelsene sine, og da trenger hun deg. Vet det er tungt, blir nesten sprø selv til tider. 

Sett av litt tid hver dag der du kun har fokus på henne. Ikke planlegg noe, bare vær sammen. Sett deg ned og vær på hennes nivå. Vil hun skrike og sutre, så la henne gjøre det. Ikke kjemp i mot, bare vær der og vær rolig. Vis forståelse. 

Jeg minner meg selv på ofte at bare fordi ungen er sint og sur, betyr det ikke at jeg trenger å være det. Bare vær rolig 😊 

takk for dine ord ❤️ 

skal husk på det!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er feil. Anbefaler at du søker hjelp om du sliter psykisk, da dette kan gå utover din datter.

Anonymkode: a6eab...892

jeg er bare psykisk sliten i det siste

Skrevet

Det er veldig normalt. Treåringen min får de verste utbruddene med meg, men også noen med far. Det betyr han er trygg på oss, hvilket jeg setter stor pris på. Slitsomt der og da, men det går raskt over. 

Anonymkode: 50c06...14e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er veldig normalt. Treåringen min får de verste utbruddene med meg, men også noen med far. Det betyr han er trygg på oss, hvilket jeg setter stor pris på. Slitsomt der og da, men det går raskt over. 

Anonymkode: 50c06...14e

Okay, takk for svar ❤️ føles at jeg er ikke alene 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...