Gå til innhold

Asbest etter oppsussing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt leilighet i et bygg fra 1970. 
Vi kjøpte av noen som  pusset opp for videresalg .   Jeg er redd for asbest bør jeg være det? Eller er det bar jeg som bekymrer meg . Kan det ligge i luften i leiligheten etter ferdig oppussing dersom det er /var asbest der ? 

Anonymkode: f72be...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1970 var jo midt i gullalderen for asbestbruk. Det ble brukt i alt fra isolasjon, veggplater, gulvbelegg og ventilasjonskanaler. Er det noen spesiell grunn til at du frykter asbest i din leilighet? Om du er bekymret er det bare å kontakte et firma som kan undersøke de ulike bygningstypene, ta luftmålinger og teipprøver. 

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har kjøpt leilighet i et bygg fra 1970. 
Vi kjøpte av noen som  pusset opp for videresalg .   Jeg er redd for asbest bør jeg være det? Eller er det bar jeg som bekymrer meg . Kan det ligge i luften i leiligheten etter ferdig oppussing dersom det er /var asbest der ? 

Da ville jeg vært meget skeptisk. Hvis de ikke har håndtert aspesten på rett måte så kan dette forurense luften i lang tid etter oppussing. Anbefaler å få inspeksjon og luftmålinger av noen innen faget.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Tobias001 said:

Da ville jeg vært meget skeptisk. Hvis de ikke har håndtert aspesten på rett måte så kan dette forurense luften i lang tid etter oppussing. Anbefaler å få inspeksjon og luftmålinger av noen innen faget.

Det første man må gjøre er å prøve å finne ut om det er noen grunn til bekymring. Er det noen bygningsdeler med asbest i bygget? Styret burde ha litt oversikt over hva de har funnet ut og lært siste 50 årene... 

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med firma. Dumt å utsette seg for noe som potensielt er skadelig. bedre å betale for å forsikre seg om at det er trygt.

Anonymkode: 2f8b2...ec8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta kontakt med firma. Dumt å utsette seg for noe som potensielt er skadelig. bedre å betale for å forsikre seg om at det er trygt.

Anonymkode: 2f8b2...ec8

Enig i det, men hus fra 1970 tallet har jo ikke normalt sett asbest i isolasjonen ! Det er det er vanlig "glava" isolasjon i de aller fleste hus fra denne tiden. Så er det luftekanaler som kan være av asbest. De er ser ut som "grå stein" og inneholder asbest. Da må man bruke støvmaske og sørge for at disse ikke knuses. Bruk også hansker. Så skal disse pakkes inn i plast og leveres på en miljøstasjon. Om de ikke er pakket inn nekter miljøstasjonen å ta i mot de. De fleste miljøstasjoner tar i mot dette gratis, om man har pakket de riktig. Er man i tvil ? Overlate det til andre.

Er man gammel vil ikke man rekke å utvikle kreft av asbest uansett, uten at det er noe argument for å slurve med HMS :) 

• Liker 2
Skrevet

Der koster litt å sende inn prøver,men det er kanskje verst det om det hjelper på bekymringer. Vi gjorde det relativt nylig: ca 1500 for selve saksbehandling, og deretter 1000 kr per prøve. Hus fra 1972, ingen spor av asbest:)

Skrevet

Nå skal det siers at jeg bekymrer for mye og veggen som ble fjernet var mellom stue og kjøkken . De har ikke rota i yttervegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skal det siers at jeg bekymrer for mye og veggen som ble fjernet var mellom stue og kjøkken . De har ikke rota i yttervegg. 

Da hadde jeg ikke vært bekymret for asbest. Har renovert to leielighet i bygg fra 60-tallet, som inneholdt asbest. Men, det som var asbest var selve ventilasjonskanalene og noe isolasjon (lignet på en klut med gips på) rundt noen av vannrørene. Vi fikk profesjonelle til å ta dem ned og pakket og leverte det til miljøstasjon selv. Fikk beskjed om at dersom noe av materialet ble skadet så måtte vi være utav huset i 36 timer slik at støvet la seg. Deretter rengjøre. Selfølgelig med verneutstyr. Vil tro at asbest som isolasjon var mer i bruk i industribygg, og i tillegg var det sjelden innervegger i den tiden var isolert i det hele tatt. 

Anonymkode: 28ded...9fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jobbet med asbest i dag jeg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...