AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #1 Skrevet 16. februar 2024 Erfaringer med det? Garantien har selvsagt gått ut… seks år gammel. 🙄 Dvs det er 10 år på motoren, men vi vet jo ikke hva det er… Har reparert vaskemaskin én gang tidligere, da betalte vi flere tusen kroner, problemet kom tilbake etter to uker, og vi måtte kjøpe ny maskin. 🙄 Hvilke erfaringer har dere med reparasjon av vaskemaskin? Er det bryet verdt? Problemet ser ut til å være at trommelen går mye tyngre rundt enn vanlig (når jeg beveger den manuelt), og programmet stopper etter kort tid (før trommel begynner å gå rundt). Samsung sier det ikke er noe vi kan prøve å fikse selv, vi må ha servicetekniker. 🙄 Anonymkode: 0aea1...a41
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #2 Skrevet 16. februar 2024 Skyter fra hofta her, uten å ha sett maskinen... Den feiler altså med tom/nesten tom trommel også? Hører du noen ulyd? I så fall kan det være lager til trommelen som er utslitt. Disse er i våre dager ofte integrert på en slik måte at hele trommelen byttes. Du har også støtteruller som trommelen hviler på og en fjærbelastet arm med rulle som sørger for at reima ligger godt inntil trommelen. Hvis det er feil på en av disse vil du få stor motstand, og elektronikken som styrer motoren vil slå ut som feil for å hindre overbelastning. Slitt/slakk reim mellom motor og trommel samt slitte børster på motoren (hvis du ikke har børsteløs motor) vil også påvirke evnen til å dra trommelen rundt. Men i disse tilfellene vil trommelen normalt snurre normalt/lett rundt... Er det mulig å fikse selv? Deler er tilgjengelig, og alt er mulig – helt avhengig av hvor handy en er. Hvis en velger denne veien ville jeg først åpnet sidepanelene og sjekket nevnte ruller for å se/kjenne om det er noe helt åpenbart som er feil, og ta det derfra. Tilkalle reparatør? Koster vel skjorta. Blir et regnestykke kontra tryggheten med en ny maskin med garanti og fem års reklamasjonsrett. Anonymkode: 638e5...44b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #3 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skyter fra hofta her, uten å ha sett maskinen... Den feiler altså med tom/nesten tom trommel også? Ja, jeg kjenner når jeg prøver å snurre den rundt at det er mer motstand enn vanlig. Hører du noen ulyd? I så fall kan det være lager til trommelen som er utslitt. Disse er i våre dager ofte integrert på en slik måte at hele trommelen byttes. Nei, ingen ulyd. Du har også støtteruller som trommelen hviler på og en fjærbelastet arm med rulle som sørger for at reima ligger godt inntil trommelen. Hvis det er feil på en av disse vil du få stor motstand, og elektronikken som styrer motoren vil slå ut som feil for å hindre overbelastning. Slitt/slakk reim mellom motor og trommel samt slitte børster på motoren (hvis du ikke har børsteløs motor) vil også påvirke evnen til å dra trommelen rundt. Men i disse tilfellene vil trommelen normalt snurre normalt/lett rundt... Er det mulig å fikse selv? Deler er tilgjengelig, og alt er mulig – helt avhengig av hvor handy en er. Vi er ikke handy… Hvis en velger denne veien ville jeg først åpnet sidepanelene og sjekket nevnte ruller for å se/kjenne om det er noe helt åpenbart som er feil, og ta det derfra. Tilkalle reparatør? Koster vel skjorta. Blir et regnestykke kontra tryggheten med en ny maskin med garanti og fem års reklamasjonsrett. Ja, nettopp. Fikk høre nå at det koster 1250kr med servicetekniker for å finne ut hva som er feil. Så kommer evt reparasjon på toppen av det. Har som sagt dårlig erfaring med reparasjon av vaskemaskin fra før = penger ut av vinduet. Anonymkode: 638e5...44b Takk for innspill. Har skrevet svar i bold. Irriterende at vaskemaskiner ser ut til å være laget for å vare i akkurat fem år før de konker!! Også veldig irriterende at vi renoverte badet for bare en måned siden, og fikk satt vaskemaskin og tørketrommel inni møbel. Jeg vet det var trøblete for håndverkerne å gjøre det (de måtte være tre stk), og nå må vi gjøre det igjen!! Anonymkode: 0aea1...a41
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #4 Skrevet 16. februar 2024 Kjøp ny vaskemaskin. Det hadde jeg gjort. Anonymkode: d338c...a1f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #5 Skrevet 16. februar 2024 Synd ingen av dere er en smule handy, men sånn er det. For 1250 kr ville jeg vurdert å få en tekniker til å komme og se på den, forutsatt at du beskriver problemet godt til dem på forhånd og at han har med seg de mest sannsynlige delene i bilen når han kommer – slik at den evt kan fikses der og da. Sannsynligheten er til stede for at det er en rimelig del á la støtterulle som feiler. Ny maskin koster et par kroner uansett, og 1250 kroner er dessverre ikke et voldsomt beløp i så måte. Ta med i betraktning hva det "koster" av tid og ressurser å finne en ny maskin og evt få den levert/montert samt bli kvitt den gamle. Hvis dere ellers er fornøyd med maskinen ville jeg vurdert et servicebesøk. Fortell gjerne etterhvert hvordan denne historien ender. Lykke til! Anonymkode: 638e5...44b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #6 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Synd ingen av dere er en smule handy, men sånn er det. For 1250 kr ville jeg vurdert å få en tekniker til å komme og se på den, forutsatt at du beskriver problemet godt til dem på forhånd og at han har med seg de mest sannsynlige delene i bilen når han kommer – slik at den evt kan fikses der og da. Sannsynligheten er til stede for at det er en rimelig del á la støtterulle som feiler. Ny maskin koster et par kroner uansett, og 1250 kroner er dessverre ikke et voldsomt beløp i så måte. Ta med i betraktning hva det "koster" av tid og ressurser å finne en ny maskin og evt få den levert/montert samt bli kvitt den gamle. Hvis dere ellers er fornøyd med maskinen ville jeg vurdert et servicebesøk. Fortell gjerne etterhvert hvordan denne historien ender. Lykke til! Anonymkode: 638e5...44b En eventuell reparasjon er ikke med i de 1250kr, det kommer i tillegg… Enig i at det er mye styr med å kjøpe og kvitte seg med maskin. De veier veldig mye og det er et skikkelig herk! Men bare det å få den ut av vaskeromsmøbelet (som vi må uansett) er et kjempeherk. Uuuuugh jeg hater trøbbel med vaskemaskin! Det er noe av det verste som kan bli ødelagt… Anonymkode: 0aea1...a41
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #7 Skrevet 16. februar 2024 Vi er heller ikke udelt fornøyd med maskina, som det har vært trøbbel med tidligere (dog ikke samme problem som nå). Anonymkode: 0aea1...a41
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #8 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): En eventuell reparasjon er ikke med i de 1250kr, det kommer i tillegg… Joda, men om han kan fikse den der og da blir det ikke SÅ mye dyrere. Maskinen er åpnet og delvis demontert, og teknikeren slipper å legge på ekstra kjøring. Men som sagt: Alt er et regnestykke tid/penger. Vi har en oppvaskmaskin som jeg brukte 30 min på å fikse forleden, etter av min bedre halvdel omtrent hadde skoene på for å reise til nærmeste Elkjøp. Det eventuelle utgiften plaget meg ikke, men heller alt styret med å kaste bort masse tid på å fly i butikker for å finne den perfekte maskinen, og deretter ordne de praktiske tingene ifm en utskifting. Anonymkode: 638e5...44b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #9 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Erfaringer med det? Garantien har selvsagt gått ut… seks år gammel. 🙄 Dvs det er 10 år på motoren, men vi vet jo ikke hva det er… Har reparert vaskemaskin én gang tidligere, da betalte vi flere tusen kroner, problemet kom tilbake etter to uker, og vi måtte kjøpe ny maskin. 🙄 Hvilke erfaringer har dere med reparasjon av vaskemaskin? Er det bryet verdt? Problemet ser ut til å være at trommelen går mye tyngre rundt enn vanlig (når jeg beveger den manuelt), og programmet stopper etter kort tid (før trommel begynner å gå rundt). Samsung sier det ikke er noe vi kan prøve å fikse selv, vi må ha servicetekniker. 🙄 Anonymkode: 0aea1...a41 Reparerer aldri noe der reklamasjonstiden er gått ut. Sikkert ikke så bra for miljøet, men jeg bruker ikke 3-4Kpå å reparere en 6 år gammel vaskemaskin, uten noen form for garanti, da bruker jeg heller 6-6-7K på en ny med 5 års reklamasjon. Anonymkode: 8796a...82c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #10 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, men om han kan fikse den der og da blir det ikke SÅ mye dyrere. Maskinen er åpnet og delvis demontert, og teknikeren slipper å legge på ekstra kjøring. Men som sagt: Alt er et regnestykke tid/penger. Vi har en oppvaskmaskin som jeg brukte 30 min på å fikse forleden, etter av min bedre halvdel omtrent hadde skoene på for å reise til nærmeste Elkjøp. Det eventuelle utgiften plaget meg ikke, men heller alt styret med å kaste bort masse tid på å fly i butikker for å finne den perfekte maskinen, og deretter ordne de praktiske tingene ifm en utskifting. Anonymkode: 638e5...44b Ja, enig i at alt er et regnestykke mtp tid og penger. Vi vil ikke tråle butikker etter den perfekte vaskemaskina, vi kjøper på nett. Og ja, det et styrete med bytte. Men skal vi reparere maskina, blir det også styrete, siden den må ut av vaskeromsskapet, og da må tørketrommelen ut først, og dette krever sannsynligvis tre mann… mao samme jobb som hvis vi kjøper ny. Utrolig kjipt. Det er andre gang at vaskemaskina konker etter seks år. 🙄 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Reparerer aldri noe der reklamasjonstiden er gått ut. Sikkert ikke så bra for miljøet, men jeg bruker ikke 3-4Kpå å reparere en 6 år gammel vaskemaskin, uten noen form for garanti, da bruker jeg heller 6-6-7K på en ny med 5 års reklamasjon. Anonymkode: 8796a...82c Jeg heller mot dette, ja. Forrige gang brukte jeg flere tusen på å fikse en seks år gammel maskin. Den holdt i to uker til. Da sverget jeg på at jeg aldri skulle reparere en vaskemaskin med utgått garanti igjen… Jeg brukte også flere tusen på å fikse døra til kjølehjørnet, dette etter å nylig ha byttet kjølegreia til 14k. Det endte med at døra var umulig å fikse (etter å ha brukt 4K). Vi ga opp og rev hele greia, kjøpte vanlig kjøleskap (14k). Solgte selve kjøledelen (som var nesten ny) for 1k. Så da gikk vi i praksis 17k i minus OG vi måtte kjøpe kjøleskap i tillegg. 🙄 Anonymkode: 0aea1...a41
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #11 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for innspill. Har skrevet svar i bold. Irriterende at vaskemaskiner ser ut til å være laget for å vare i akkurat fem år før de konker!! Også veldig irriterende at vi renoverte badet for bare en måned siden, og fikk satt vaskemaskin og tørketrommel inni møbel. Jeg vet det var trøblete for håndverkerne å gjøre det (de måtte være tre stk), og nå må vi gjøre det igjen!! Anonymkode: 0aea1...a41 Maskinen min begynte med treg trommelen, etterhvert ulyd ved sentrifugering. Så åpnet jeg opp en dag og det luktet brent. Anbefaler ny maskin. Anonymkode: 94dbc...e0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå