Pringle Skrevet 16. februar 2024 #1 Skrevet 16. februar 2024 Inspirert av "Eiendom på finn.no" - for eksempel i dag: Sitat Jeg var på visning i et rekkehus og der sa megleren at dette var en unik mulighet selv om naborekkehuset også var til salgs. og egen lesning av boligannonser, har jeg tenkt en stund på at (det ser ut som) vi mangler en tråd med det beste av det verste innenfor eiendomsmeglerspråk. Kan vi få ut litt gruff ved å dele det mest irriterende, banale og pompøse de lirer ut av seg? 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #2 Skrevet 16. februar 2024 Et steinkast unna = Gjerne noen km unna Innholdsrik = Mange små rom, kriker og kroker + dårlig planløsning Totalrenovert = Malt overalt ved hjelp av venner + flis på flis på badet utført av hobbyhåndverker Potensial = Helt krisedårlig Unik = En helt vanlig grei bolig med noen mangler. Herskapelig = Gammeldags og trenger totalrenovering. Anonymkode: cee29...bce 5 1
Pringle Skrevet 16. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2024 Arealeffektiv = trang Lyse farger = helhvitt 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #4 Skrevet 16. februar 2024 Overraskende mange meglere forstår ikke betydningen av ordet panorama. Man kan ikke ha panoramautsikt fra en leilighet som kun har vinduer på en vegg, for eksempel. Ordet "sjøutsikt" misbrukes også. Hvis du må stå på en krakk, helt oppe i hjørnet på vinduet, og så strekke deg litt ekstra for å få et glimt av sjø, så heter det i beste fall "Sjøgløtt" Ellers er det lurt å styre unna alle boliger som har spennende løsninger, eller spennende planløsning. "Spennende" i eiendomssammenheng er aldri positivt. Anonymkode: d7363...e8d 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #5 Skrevet 16. februar 2024 Kanskje ikke så relevant for Norge. Men jeg ser på eiendomsmegler-videoer fra storbyer som New York City. Der skryter de av at man kan "nyte energien fra storbyen" som kun er et annen måte å si "her er det mye støy, du vil konstant høre byggearbeid, biler som tuter, osv". Anonymkode: 97aac...a74 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #6 Skrevet 16. februar 2024 Sjel=rønne Anonymkode: 9c1e1...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #7 Skrevet 16. februar 2024 Potensial = Må totalrenoveres Klassisk = Må pusses opp Sentrumsnær = 20 minutter gåtur Anonymkode: 1e94e...739 3
enkefru Skrevet 16. februar 2024 #8 Skrevet 16. februar 2024 Eiendomsmeglere har et veldig "rikt" og fantasifullt språklig register, men norskferdighetene (skriveferdighetene) skorter det VELDIG på. Jeg gremmes av teksten noen ganger (alt for ofte). 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #9 Skrevet 16. februar 2024 Eiendomsmeglere vil ikke si at en eiendom er ditt eller datt. Neida, den fremstår som romslig, nyoppusset, moderne eller hva det nå er. Og si at noe «fremstår som» er passe vagt og de kan nok slippe unna med å fortelle sannheten ved å bruke slike formuleringer. Anonymkode: 5ab74...ad1 3 1
AnAngel Skrevet 16. februar 2024 #10 Skrevet 16. februar 2024 Sjarmerende = oppussingsobjekt Solrikt = om du finner det lille hjørnet på balkongen som har sol fra 11-12 1 1
stine40 Skrevet 16. februar 2024 #11 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Eiendomsmeglere vil ikke si at en eiendom er ditt eller datt. Neida, den fremstår som romslig, nyoppusset, moderne eller hva det nå er. Og si at noe «fremstår som» er passe vagt og de kan nok slippe unna med å fortelle sannheten ved å bruke slike formuleringer. Anonymkode: 5ab74...ad1 Pokker fikk flashback til år 2000 da en fyr sa til meg «du fremstår som hyggelig og pen»😭🫣🤗 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #12 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Eiendomsmeglere vil ikke si at en eiendom er ditt eller datt. Neida, den fremstår som romslig, nyoppusset, moderne eller hva det nå er. Og si at noe «fremstår som» er passe vagt og de kan nok slippe unna med å fortelle sannheten ved å bruke slike formuleringer. Anonymkode: 5ab74...ad1 Ja, at noe fremstår som betyr jo egentlig at det ser ut som/ tilsynelatende er, uavhengig om det faktisk er slik. Feks boligen fremstår som nyoppusset betyr at den ser sånn ut for megleren. Når den faktisk ble pusset opp og hvor grundig, er en helt annen historie. Så vha den formuleringen kan de jo nesten slippe unna med det utroligste. Anonymkode: 6a3a8...9cd 4
Alivamale Skrevet 17. februar 2024 #13 Skrevet 17. februar 2024 (endret) «Her kan du møblere etter eget ønske». Det er jammen godt å vite at det ikke er noen servitutter som hindrer meg i å møblere boligen som jeg vil etter å ha kjøpt den. «Bad, etablert i 2015» Badet ble renovert, og har vært på samme sted siden huset ble bygget, så hvorfor bruke ordet «etablere»? Endret 17. februar 2024 av Alivamale 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #14 Skrevet 17. februar 2024 For ca 5-10 år siden elsket eiendomsmeglere ordet "lekkert". Det var ikke måte på hva som var lekkert. Lekker kjøkkeninnredning, lekkert bad, lekkert gulv etc. Anonymkode: df13d...f2c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #15 Skrevet 17. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: For ca 5-10 år siden elsket eiendomsmeglere ordet "lekkert". Det var ikke måte på hva som var lekkert. Lekker kjøkkeninnredning, lekkert bad, lekkert gulv etc. Anonymkode: df13d...f2c Jeg hørte på en podcast om at kun eiendomsmeglere og bilselgere brukte ordet «rålekker». Det er en grunn til det 🤣 Anonymkode: 1e94e...739 1
Eneri Skrevet 17. februar 2024 #16 Skrevet 17. februar 2024 Akkumulert vedlikeholdsbehov = rønne, bare å rive skiten Og enig i at begrepet "etablert" brukes på en underlig måte. "Selger har etablert spisestue i del av stue som er nærmest kjøkkenet". Oooog mye skrivefeil!!!!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #17 Skrevet 17. februar 2024 Fjordgløtt - hvis du står på tærne oppå en stol på soverommet i venstre hjørne ved vinduet... vil du såvidt se havet. På vinteren. Når det ikke er blader på trærne. Anonymkode: 73a2c...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #18 Skrevet 17. februar 2024 Panoramautsikt-utsikt mot naboene. Stort bad-alt over 1,8m2(samme med balkong). Anonymkode: 9c1e1...ad1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #19 Skrevet 17. februar 2024 Morsomme løsninger= lite gjennomtenkt lyst og trivelig=utrivelig med mye innsyn fra naboer Anonymkode: e7395...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #20 Skrevet 18. februar 2024 Er det mer enn 2 underskap på kjøkken så er det "god plass til oppbevaring på kjøkken", hvor det ene er under vask. Altså alle forstår at det ikke er sort kjøkken i en leilighet på 30 kvm, men å si god plass til oppbevaring er jo direkte løgn. Sjarmerende ser jeg brukt på alt fra oppussingsobjekt til helt vanlige leiligheter til leiligheter som er oppusset så særegent at bare folk som vil pusse opp likevel kjøper den. Ellers er jeg enig i den pussige formuleringen om at man møblere etter eget ønske. Ser det oftere og oftere i boligannonser. For en merkelig ting å påpeke. Irriterer meg også at det påpekes lekre møbler i annonser. Man kjøper jo umøblert, og med mindre det spesifikk følger med møbler er det likegyldig for salg av boligen. Anonymkode: 4c121...eb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå