Gå til innhold

Jenta må dusje etter veninnebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Lurer på hva andre tenker her. Jenta mi har ei veninne i klassen som hun besøker noen ganger. Det er jo fint. Men jeg reagerer på hvor skittent det er i huset deres. Jeg har aldri vært innom ett så skittent hus og som lukter så fælt. 

Hver gang jenta mi er der, så må hun dusje etterpå og alle klærne vaskes. Lukta setter seg noe så jævlig både på henne og klærne. 

Har selv vært der par ganga, og det er virkelig skittent! Jeg tror ikke de har vaska gulvet på noen måneder i hvertfall, det ligger ting over alt.. greit at det er rotete, men her er det i ovefkant. Det ligger skittne klær overalt, ting og esker over alt..  Jeg har selv måtte dusje etter besøket der.. aner ikke hvordan jeg skal forklare det. Lufta er så tung og det lukter virkelig sterkt og skittent. 

Da de gikk i barnehagen, merka jeg flere ganga at denne jenta lukta. Trudde først det kanskje var bleia som måtte skiftes, men nei.. det var bare slik hun lukta. Først senere skjønte jeg hvorfor. 

Jeg ønsker ikke at jentene ikke skal besøke hverandre, men jeg må si at jeg er skeptisk til å sende over jenta mi dit flere ganger. Det virker bare unormalt skittent og foreldrene virker helt tafatte.... 

Hva tenker dere? Noen som har opplevd lignende? 

Anonymkode: d3517...ec1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres spesielt ut. Hvis det er så ille slm du sier, hva med å ringe bv og rådføre deg? For hvis de svikter så totalt på renhold, klarer de å følge opp barnet ellers?

Hilsen en som ikke har strøkent hus selv

Anonymkode: ee4bc...5f8

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at en voksen som vegrer seg for å sende sitt barn dit fordi det er så guffent bør ta ansvar for det barnet som bor der hele tiden og sende en bekymringsmelding.

Anonymkode: ae077...542

• Liker 37
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Her må barnevernet gå inn med veiledning. Er det så ille som du skisserer så er det direkte skadelig. 

Anonymkode: 60dbb...7ca

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke ulovlig å ha det rotete og skittent.

Anonymkode: 139b0...f34

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du komfortabel nok til å ta en samtale med moren? Det går jo an å ta en kaffe en dag og høre hvordan det går? Kan være det starter flyten nok til å snakke om det. Evt se om det er noe du kan hjelpe med. Her har jeg selv hatt erfaring med lik situasjon der jeg tok en prat med mor, og endte opp med at jeg hjalp til en gang. Etter dette endret mye seg :)

Jeg ville kanskje prøvd den retning før jeg eventuelt tenkte om noe bekymringsmelding. Av og til kan man være medmenneskelig også.

Anonymkode: 4d18a...c66

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skal ikke skryte på meg det reneste og ryddigste huset i gata, men det du beskriver er bare vemmelig.

Det høres ut som de har gått langt over grensen på hva som er et "normalt" rotete hus med barn.

Jeg ville tatt en telefon til barnevernet for å høre hva de syns. Foreldrene trenger hjelp.

Anonymkode: 8f305...e83

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor sender du jenta di dit da? Høres jo nesten uansvarlig ut?

Anonymkode: 56b73...a02

• Nyttig 1
Skrevet

Tenker at det at det er skittent i seg selv ikke er noen grunn for å kontakte barnevernet. MEN det at det er skittent er kanskje bare ett av flere symptom på at mor/far sliter psykisk, og da er det nok andre ting som heller ikke er på stell i den heimen...

Anonymkode: 4dd42...bcf

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

La heller venninnen besøke din datter oftere, prøv å bli kjent med henne og fisk litt etter hvordan hun egentlig har det.

Anonymkode: 4dd42...bcf

• Nyttig 1
Skrevet

Æææsj… tenk den dagen de vil overnatte hos hverandre 🤢 

Anonymkode: c7456...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke ulovlig å ha det rotete og skittent.

Anonymkode: 139b0...f34

Ikke ulovlig. Men når det stinker så hardt at man må vaske klær og dusje etter at man har vært på besøk er det nok mer enn bare "død" skitt som ligger rundtomkring. Det lever garantert mikrobielle ting der som kan forårsake sykdom.

Anonymkode: 1f775...c2e

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Deter lov å leve på måter som ikke er helt A4. Hvis du ikke har sett noe som tyder på mishandling og omsorgssvikt er det ikke grunn for å kontakte barnevernet. Dette er en mulighet for deg til å jobbe med din egen intoleranse for folk som lever anderledes enn deg. For ungen det gjelder erdet antagelig mer belastende at folk som deg ugleser familien hennes og livsstilen deres,enn at foreldrene ikke rydder og vasker. Og hvis denne familien opplever fordømmelse vil antagelig ungen bli mer sosialt isolert og kanskje ungen ikke får ha besøk mer.  Så lenge ungen er i barnehage og skole er det også profesjonelle personer med meldeplikt som holder øye med henne. 

Anonymkode: 33cb2...660

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Å ikke vaske gulvet på over 3 mnd er ikke så ille. Å ikke støvsuge er ille. Det høres ut som de har et større problem når det lukter såpass. Kanskje foreldrene sliter psykisk? Kanskje du kunne tatt en prat med foreldrene før du evnt melder til barnevernet?

Anonymkode: 510cc...7ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei, 

Lurer på hva andre tenker her. Jenta mi har ei veninne i klassen som hun besøker noen ganger. Det er jo fint. Men jeg reagerer på hvor skittent det er i huset deres. Jeg har aldri vært innom ett så skittent hus og som lukter så fælt. 

Hver gang jenta mi er der, så må hun dusje etterpå og alle klærne vaskes. Lukta setter seg noe så jævlig både på henne og klærne. 

Har selv vært der par ganga, og det er virkelig skittent! Jeg tror ikke de har vaska gulvet på noen måneder i hvertfall, det ligger ting over alt.. greit at det er rotete, men her er det i ovefkant. Det ligger skittne klær overalt, ting og esker over alt..  Jeg har selv måtte dusje etter besøket der.. aner ikke hvordan jeg skal forklare det. Lufta er så tung og det lukter virkelig sterkt og skittent. 

Da de gikk i barnehagen, merka jeg flere ganga at denne jenta lukta. Trudde først det kanskje var bleia som måtte skiftes, men nei.. det var bare slik hun lukta. Først senere skjønte jeg hvorfor. 

Jeg ønsker ikke at jentene ikke skal besøke hverandre, men jeg må si at jeg er skeptisk til å sende over jenta mi dit flere ganger. Det virker bare unormalt skittent og foreldrene virker helt tafatte.... 

Her bør du sende en bekymringsmelding til Barnevernet. Dette er omsorgssvikt 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Deter lov å leve på måter som ikke er helt A4. Hvis du ikke har sett noe som tyder på mishandling og omsorgssvikt er det ikke grunn for å kontakte barnevernet. Dette er en mulighet for deg til å jobbe med din egen intoleranse for folk som lever anderledes enn deg. For ungen det gjelder erdet antagelig mer belastende at folk som deg ugleser familien hennes og livsstilen deres,enn at foreldrene ikke rydder og vasker. Og hvis denne familien opplever fordømmelse vil antagelig ungen bli mer sosialt isolert og kanskje ungen ikke får ha besøk mer.  Så lenge ungen er i barnehage og skole er det også profesjonelle personer med meldeplikt som holder øye med henne. 

Anonymkode: 33cb2...660

Det er jo omsorgssvikt når det er så skittent.. jeg er ikke dømmende, men ønsker da for faen ikke at jenta mi skal over dit... du har ikke sett huset deres, jeg har... og det holder for min del. 

Om det er noen som kommer til å ødelegge det sosiale for denne jenta, så er det foreldrene hennes.. 

Som du ser i svarene her, så er du den eneste med denne reaksjonen.. peace!

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Melding til barneverntjenesten. 
Her kan det ligge mental uhelse bak.

Anonymkode: 80302...1ed

• Nyttig 1
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

Ring barnevernet. Ikke vær hun som tenker «noen andre gjør det sikkert». Vær hun som tørr stå opp for barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...