Gå til innhold

Angående forhold der det er stor aldersforskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og mannen for eksempel er en del år eldre enn kvinnen, så vil jeg gjerne påpeke én ting;

Man elsker ikke mannen sin fordi han er gammel, men på tross av at han er gammel. 

Noen har en sjekkliste over ting de aldri vil kunne leve med hos en partner, det være seg alder, sykdom, økonomi, utdanning, overvekt, høyde, mm. Men! Noen elsker hverandre, og ønsker å holde sammen på tross av. Fordi man faktisk elsker hverandre. 

Anonymkode: 88dcf...eba

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok.

Anonymkode: 58671...694

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og mannen for eksempel er en del år eldre enn kvinnen, så vil jeg gjerne påpeke én ting;

Man elsker ikke mannen sin fordi han er gammel, men på tross av at han er gammel. 

Noen har en sjekkliste over ting de aldri vil kunne leve med hos en partner, det være seg alder, sykdom, økonomi, utdanning, overvekt, høyde, mm. Men! Noen elsker hverandre, og ønsker å holde sammen på tross av. Fordi man faktisk elsker hverandre. 

Mens menn elsker kvinner utelukkende FORDI de er unge?

Anonymkode: d2617...481

• Liker 2
Skrevet

Nordmenn har en ekstrem trang til å påføre folk skam når noen skiller seg ut på noen som helst måte.

Dersom et forhold ikke er 100% likevektig, så ropes det om utnyttelse. Spesielt når det er mannen som har "overtaket". Det kan være alt fra ulik økonomi, ulik alder, ulik utseende, ulik kultur, osv. 

Nesten så jeg trur Nordmenn har en slags sperre som gjør dem ute av stand til forstå at ikke alle andre mennesker er nøyaktig slik som dem selv. Fascinerende greier.

Anonymkode: ec2e3...fa4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nordmenn har en ekstrem trang til å påføre folk skam når noen skiller seg ut på noen som helst måte.

Dersom et forhold ikke er 100% likevektig, så ropes det om utnyttelse. Spesielt når det er mannen som har "overtaket". Det kan være alt fra ulik økonomi, ulik alder, ulik utseende, ulik kultur, osv. 

Nesten så jeg trur Nordmenn har en slags sperre som gjør dem ute av stand til forstå at ikke alle andre mennesker er nøyaktig slik som dem selv. Fascinerende greier.

Problemet er ikke shaming av folk i "uvanlige" forhold, men heller menns sinnssyke krav til kvinner, med etterfølgende syting og klaging over at ikke alle norske kvinner er slanke, unge og pene. 

• Liker 3
Skrevet

Dersom en av mine døtre finner seg en ektemann som er 10 år + eldre enn dem selv så ville jeg naturligvis ha syntes at det var forferdelig trist. Man blir fort gammel når man er i et forhold med en som er mye eldre enn seg, og det blir en vond pensjonisttilværelse med en pleietrengende partner som dør 15 år før en selv. Men dette må jo folk få finne ut av selv, på den harde måten. Begge mine døtre er heldigvis sammen med jevnaldrende partnere nå. For det handler jo om at man er glad i folk og vil dem vel. 

Anonymkode: ce4f1...7d4

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har også det inntrykket. Dersom en skiller seg ut på noe vis og kanskje faller utenom, så virker det som folk har lett for å tenke at det egentlig ikke er så rart, og at det egentlig kan forklares med at personen er anderledes. Istedenfor å tenke at problemet bunner i fordommer, fremmedfrykt og manglende inkludering. 

Folk klikker sammen og ønsker å være mest mulig like, istedenfor å fremheve og verdsette ulikhetene hos hverandre. Det avler en mobbekultur som ingen er tjent med. Og så spør foreldre seg: hva skjer med barna våre og hvorfor er det så vanskelig å få slutt på mobbing? 

Nei, man kjenner sjeldent andre på seg selv og en trenger det ikke heller. En trenger en nysgjerrighet for hverandre, som bunner i oppriktig interesse og godhet, et ønske om å se hverandres ressurser. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alder er bare et tall. Frem til man blir 50 er min erfaring. Fra da av merkes alderen mer. Og fra 60 er det helt klart noe annet enn bare tall.

Jeg er i det aldersjiktet selv nå, og har foreldre som nærmer seg 70. Jeg er glad mannen min er like gammel som meg. Vi merker begge vi ikke er unge mer, selv om vi begge er i god form. 

Anonymkode: 04001...644

• Nyttig 5
Skrevet

Det er en liten og snever fortolkning. 

Jeg ville heller ha sagt på tross av. Et menneske er mer enn sin alder. En ér faktisk svært lite sin alder i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alder er bare et tall. Frem til man blir 50 er min erfaring. Fra da av merkes alderen mer. Og fra 60 er det helt klart noe annet enn bare tall.

Jeg er i det aldersjiktet selv nå, og har foreldre som nærmer seg 70. Jeg er glad mannen min er like gammel som meg. Vi merker begge vi ikke er unge mer, selv om vi begge er i god form. 

Anonymkode: 04001...644

Selvsagt merker man økende alder på kroppen, men det mennesket du ér defineres ikke av din alder. 

Noen mennesker har en form for tidløs sjel. De bevarer leken og kreativiteten gjennom hele livet. Deres vesen er ikke bundet til en alder. Og når man elsker et slikt menneske, ja så gjør man det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er en liten og snever fortolkning. 

Jeg ville heller ha sagt på tross av. Et menneske er mer enn sin alder. En ér faktisk svært lite sin alder i det hele tatt.

Det er en del menn på KG og ellers som påstår at de anser kvinner over 25 som GRUPPE for å være fullstendig uaktuelle. Da elsker de ikke på tross av, men på grunn av. Jeg har selv vært gift med en mann som var en del eldre, og som giftet seg med meg FORDI jeg var ung. Med en gang jeg "begynte å dra på årene", begynte helvete med aldersshaming, vektshaming (nei, jeg har aldri vært overvektig, men "mistet" tenåringskropp etter barnefødsler), utroskap med yngre jenter, sexnekt og nedsettende kommentarer om hvor stygg jeg var blitt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dersom en av mine døtre finner seg en ektemann som er 10 år + eldre enn dem selv så ville jeg naturligvis ha syntes at det var forferdelig trist. Man blir fort gammel når man er i et forhold med en som er mye eldre enn seg, og det blir en vond pensjonisttilværelse med en pleietrengende partner som dør 15 år før en selv. Men dette må jo folk få finne ut av selv, på den harde måten. Begge mine døtre er heldigvis sammen med jevnaldrende partnere nå. For det handler jo om at man er glad i folk og vil dem vel. 

Anonymkode: ce4f1...7d4

Det kan godt være på den harde måten, slik du beskriver. De fleste går nok ikke blinde inn i et forhold med høy aldersforskjell uten å vite at det på et tidspunkt vil kunne bli vanskelig. Men de gjør det likevel, fordi de elsker vedkommende. 

Selvsagt ønsker man letteste utvei for sine barn. Lik en romantisk komedie. Men fremfor alt ønsker jeg for mine at de får oppleve å elske og bli elsket, på den måten at de kan være seg selv fullt og helt. 

Dine døtres partnere kan også bli rammet av alvorlig sykdom, og de vil måtte erfare på den harde måten. Eller selv bli rammet. Da håper jeg de elsker hverandre "på tross av". 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt merker man økende alder på kroppen, men det mennesket du ér defineres ikke av din alder. 

Noen mennesker har en form for tidløs sjel. De bevarer leken og kreativiteten gjennom hele livet. Deres vesen er ikke bundet til en alder. Og når man elsker et slikt menneske, ja så gjør man det. 

Tidløs sjel eller ikke, så viser statistikken at forhold med stor aldersforskjell er den gruppen forhold med størst sjanse for å mislykkes. Grunnene til det er mange. For eksempel, kulturkollisjon. Man tilhører forskjellige generasjoner, har forskjellig mentalitet, musikksmak, interesser, livserfaring, ønsker, energi og så videre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en del menn på KG og ellers som påstår at de anser kvinner over 25 som GRUPPE for å være fullstendig uaktuelle. Da elsker de ikke på tross av, men på grunn av. Jeg har selv vært gift med en mann som var en del eldre, og som giftet seg med meg FORDI jeg var ung. Med en gang jeg "begynte å dra på årene", begynte helvete med aldersshaming, vektshaming (nei, jeg har aldri vært overvektig, men "mistet" tenåringskropp etter barnefødsler), utroskap med yngre jenter, sexnekt og nedsettende kommentarer om hvor stygg jeg var blitt.

Mennene på KG er ikke nødvendigvis representative for et samfunn, og ikke nødvendigvis kvinnene her heller. 

Mannen du uheldigvis forelsket deg i og giftet deg med, var nok en like stor drittsekk da han var tjue, som førti, som seksti. Det er en av disse mange av oss uheldigvis kaster bort år av våre liv på, men det har ikke med mannens alder å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tidløs sjel eller ikke, så viser statistikken at forhold med stor aldersforskjell er den gruppen forhold med størst sjanse for å mislykkes. Grunnene til det er mange. For eksempel, kulturkollisjon. Man tilhører forskjellige generasjoner, har forskjellig mentalitet, musikksmak, interesser, livserfaring, ønsker, energi og så videre.

Det kan godt være, jeg har ikke sett statistikken på det. Men googler du vanligvis statistikken når du går inn i et forhold?

Jeg tror også det kan være motsatt. Når man går inn i et forhold på tross av ulikheter, og er bevisst på hva slags utfordringer man vil komme til å møte, så gjør man et reelt valg, dette fordi man faktisk elsker hverandre. Da står man i utgangspunktet forankret. 

De fleste ekteskap varer mellom 5-7 år. Nesten førti prosent skiller seg. Statistisk sett er sjansen for at ekteskap kommer til å havarere enormt stor. Størst sjanse har nok de som virkelig elsker hverandre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mennene på KG er ikke nødvendigvis representative for et samfunn, og ikke nødvendigvis kvinnene her heller. 

Mannen du uheldigvis forelsket deg i og giftet deg med, var nok en like stor drittsekk da han var tjue, som førti, som seksti. Det er en av disse mange av oss uheldigvis kaster bort år av våre liv på, men det har ikke med mannens alder å gjøre. 

Mennene på KG viser til statistikk. Mannen jeg giftet meg med, var gift med en 4 år yngre dame før meg, i nesten 20 år, uten å være drittsekk. Så fikk han for seg at han hadde rett på en ung dame. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mennene på KG viser til statistikk. Mannen jeg giftet meg med, var gift med en 4 år yngre dame før meg, i nesten 20 år, uten å være drittsekk. Så fikk han for seg at han hadde rett på en ung dame. 

Han høres veldig lite sympatisk ut slik du beskriver han lenger oppe i tråden her.

Noen menn er visst sånn overfor kvinner generelt, at de ikke er bra nok med mindre de har en viss type utseende. Et utseende som ofte er forbeholdt yngre kvinner. Yngre menn kan være slik, og så modnes de bare aldri.  Den mannen du beskriver høres ikke ut som en som utviser kjærlighet, ikke engang respekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, fordi de har pupper!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, er ikke dette åpenbart? Slår inn åpne dører her er det du gjør.

Anonymkode: a61c3...b9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er ikke shaming av folk i "uvanlige" forhold, men heller menns sinnssyke krav til kvinner, med etterfølgende syting og klaging over at ikke alle norske kvinner er slanke, unge og pene. 

Noe ytterst få menns sinnsyke krav til kvinner burde du skrive. Dette er jo menn som aldri elsker noen andre enn seg selv. De er det jo ingen som har bruk for, og ingen som bryr seg om. Det er disse mennene som blir overlatt til å kjøpe sex når de unge kvinnene ikke lenger ligger med dem frivillig. Disse mennene er ikke ute etter en livspartner. For selv den unge livspartneren blir gammel. Så det er med andre ord ikke noe tap for noen at disse mennene er slik de er. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...