Gå til innhold

Spørsmål om fotograf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men ettersom jeg har inntrykk av at barn og familie kanskje er det som fotograferes mest valgte jeg det, men jeg er altså interessert i svar fra alle/spørsmålet er ikke begrenset til barn og familie. Det er mulig det var dumt av meg å velge den kategorien, for jeg ønsker som sagt svar fra ALLE. 🤓

- Har du vært hos fotograf før?
- Går du til fotograf?
- Kjøper du bilder fra f. eks. barnehage- eller skolefotografering?
- Hvilke anledninger har du evt. brukt fotograf, eller kunne tenkt deg å bruke fotograf?
- Hvor mye penger har du brukt på fotograf?
- Har du noen gang angret på at du ikke gikk til fotograf? F. eks. hvis du ikke tok gravidfotografering, angrer du på det?
- Planlegger du å bruke fotograf til noe fremover?
- Hva er evt. grunnen til at du har gått til fotograf, eller ikke har gått til fotograf?
- Har du evt. vært hos fotograf og angret? Følt det bortkastet f. eks.?

Evt. legg til tanker/betraktninger eller gjerne ta med hvis du kommer på noe annet relevant/aktuelt.

Jeg er med i en slags "klubb" der vi treffes jevnlig og finner på forskjellige ting, vi er alle gode venner (i litt varierende grad da, noen av oss treffes også en til en eller i mindre grupper ellers, mens noen treffes kun når vi er "hele klubben"). Vi diskuterte temaet, og jeg ble litt satt ut av at flere hadde så sterke meninger den ene eller andre veien. Av alle ting tror jeg dette er det nærmeste vi har vært å krangle faktisk, altså det ble iallefall en litt "opphetet" diskusjon. Jeg var ikke så deltakende, men opplevde det som at noen av damene nesten prøvde å "kaste skam på" noen av de andre som sa at de ikke hadde prioritert det. Jeg føler jeg kan se begge sider av saken egentlig, men er ikke engasjert nok til at jeg hisser meg opp over temaet eller orket å delta så mye i diskusjonen.

Jeg tenker fine bilder er kjekt å ha, at det er verdt pengene fordi bildene varer for alltid og at man gjerne bør gjøre det hvis man kan.
Samtidig forstår jeg at ikke alle har råd, jeg tenker ikke det er noe man skal skamme seg over å ikke ha gjort heller liksom?
I dag er jo også de fleste mobiler dugelige til at barna ikke lider noen nød om de ikke har masse fotografbilder fra barndommen og slikt, men ser det vel heller som en fin bonus hvis man har albumer, fine bilder på veggen eller om så iallefall man har de på dataen da...

Hva tenker dere andre?

Kunne tenkt meg å høre hva som er vanlig/hvor utbredt det egentlig er, og om mange ser på det som en "selvfølge" eller ikke f. eks.?

Flere ytret ønske om å fortsette diskusjonen neste gang, så jeg vil komme litt mer forberedt! Haha!

På forhånd tusen takk om dere gidder å svare! ❤️ 
Dere må selvsagt ikke svare på alle spørsmålene altså, svar på det du evt. gidder/har lyst/ork til, eller skriv bare generelt hva du tenker om saken eller hva som helst. Setter pris på alle innspill og tanker, jeg går emnet i møte med et så åpent sinn som jeg klarer! 

Anonymkode: 57f98...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, haha, jeg er ikke så mye her inne, så jeg vet ikke egentlig om det er vanlig å svare selv også i denne type innlegg?
Men, jeg tenkte nå at jeg like godt kunne svare selv i tilfelle noen har innspill til mine svar eller det hjelper hukommelsen til noen eller noe slikt, hehe. Jeg er tilfeldigvis også av typen som elsker spørreundersøkelser og spørreskjema! Haha.

Ja, som baby, ble fotografert i barnehagen flere ganger, på skolen flere ganger, til modell-portefølje som ungdom, vet ikke om modelljobber teller?, i konfirmasjonen min var det felles fotografering og det var også pressefotograf på feiringen min (så sånn halvveis hadde jeg jo på en måte fotograf der også... tipper kanskje mamma/pappa hadde sendt meg på sånn konfirmasjonsfotografering ellers hvis ikke), vant også gratis familiefotografering en gang og endte med å kjøpe et par av bildene (hengte bl. a. opp på veggen og mamma fikk også til å henge opp/hun ønsket seg det i gave liksom), vi hadde både fotograf og pressefotograf når vi giftet oss (det er vel dog den eneste fotografen jeg har betalt for i sin helhet selv/bestilt selv, for oss var det noe av det vi bestemte oss for først ifbm. bryllupet... Har vel inntrykk av at nesten "alle" har fotograf i bryllup? Eller?), vi har også hatt bedriftsfotografering på jobben og sjefen har kjøpt noen bilder av fotografen i tillegg vi har som pynt. Jeg har også vært heldig med at en venninne har tatt CV-bilder av meg mot at jeg hjalp henne med noe annet i retur, men ellers hadde jeg nok kanskje vurdert å gå for å få skikkelige bilder altså (jeg vet ikke sikkert da, litt vanskelig å si når jeg fikk mine gratis, men det var et av temaene som ble diskutert i "klubben"). 

En kanskje mer uvanlig ting var at vi også hadde fotograf i begravelsen når noen i familien døde i en ulykke. Ettersom de ble så brått revet bort har det faktisk betydd overraskende mye å ha både film og bilder faktisk. Jeg tenkte det var rart der og da, men har sett gjennom de flere ganger i ettertid og kjent at det er fint å ha som siste minner. Jeg har også følt jeg har fått ut innestengte følelser/sorg gjennom å se videoene, for der og da når det skjedde følte jeg at jeg var så opptatt av å være der for alle andre og tenkte at de hadde det så mye verre en meg at jeg liksom "stuet bort" min egen sorg litt. Om det gir mening. 

- Går du til fotograf?
Det jeg ville gått til fotograf for er nok gravidfotografering (hadde vært redd for å angre hvis jeg ikke gjorde det, og det er så mye flotte gravidbilder syns jeg. Det er jo en slags kunst nesten! Mamma var ikke hos fotograf og har egentlig bare 2 bilder (et forfra og et fra siden) i et album, men jeg tror jo at jeg hadde syns det var stilig å se ordentlige gravidbilder fra mamma var gravid egentlig). Det er jo en spesiell tid i livet som man aldri får tilbake, og så flotte som bildene kan bli tenker jeg det er kult å ha både for meg, kjæresten og for barnet også sikkert? 
Ellers ville jeg ønsket nyfødtfotografering, ettårsfotografering ihvertfall, hadde nok kjøpt barnehage- og skolebilder selv også, kanskje vi en gang går og tar noen par/familiebilder hvis det er tilbud eller en slags gift i x antall år-feiring hvor vi har fotograf kanskje? Kanskje til og med mer... Når jeg ser sånne flotte fotografbilder på instagram og sånn får jeg jo lyst på slike selv, og jeg tror nok jeg kunne funnet på det særlig hvis vi hadde fått barn.

Har ikke opplevd det enda, men ville nok gjort det. Syns jo det er kjekt at mamma og pappa har gjort det av meg også. 

Bryllupsfotografen husker jeg ikke helt hva kostet, men jeg lurer på om det var 18.000 kr, men egentlig skulle ha kostet 24.000 kr om jeg husker rett. Vi fikk rabatt ettersom vi giftet oss i utlandet og det var et sted fotografen tilfeldigvis hadde veldig lyst å dra. Vi ble tipset om henne av en annen fotograf vi spurte, men som ikke hadde anledning selv nettopp fordi hun ønsket å ha bryllupsfoto der vi skulle og også tok bilder i lignende stil. 

- Har du noen gang angret på at du ikke gikk til fotograf? F. eks. hvis du ikke tok gravidfotografering, angrer du på det?
Tja, har jo noen ganger tenkt at det hadde vært kjekt å ha noen flere bilder av meg/oss. Spesielt jeg er veldig kamerasky, og jeg har nesten ikke bilder av meg selv. De få jeg har er kleine selfies også. Huff, hehe.

- Hva er evt. grunnen til at du har gått til fotograf, eller ikke har gått til fotograf?
Jeg syns det er så mange flinke fotografer der ute, og mange fine bilder. Syns også det er kjekt å ha personlige bilder på veggene fremfor masseproduserte bilder alle har (men forstår selvfølgelig at ikke alle har råd/tenker ikke negativt eller dømmer noen om de ikke har det heller liksom). Merker jo også at jeg setter pris på å ha fine/ordentlige bilder av oss, folk og dyr som betyr noe for meg. F. eks. hundene vi har mistet er jeg glad for at vi har skikkelig fine bilder av, og har flere av de hengende på veggen og forskjellige steder. ❤️ Ser vel på det som en slags kunst, og for meg personlig foretrekker jeg nok fotografbilder over f. eks. annen kunst/upersonlig kunst eller hva man skal si. Ville altså heller investert i en familiefotografering heller enn et kunstverk av noe annet. Jeg ville vel heller ønsket at vi skulle gjort det flere ganger enn at jeg angrer på eller syns noe av det vi har er bortkastet, tvert imot syns jeg det betyr mye å ha og jeg er nøye med å passe på backup. Altså, nå gjelder det jo ikke kun fotografbilder, men alle bilder generelt, så er nok det det første jeg ville ha prøvd å redde (altså harddisken med alle bilder, dernest albumer) ved f. eks. husbrann eller noen form for krise der vi måtte reist fra hus og hjem, altså selvfølgelig etter folk og dyr er reddet da. Ville nok reddet ting a la denne rekkefølgen: Folk > dyr > harddisk & pc'er > fotoalbumer > utskrifter av bilder og slikt > bilder vi har hengende på veggen.

Nei, absolutt ikke angret eller følt at det har vært bortkastet, snarere tvert imot.

Skrevet

Nei, ikke annet enn til skolefotografering.

- Går du til fotograf?

Nei.

Ja.

- Hvilke anledninger har du evt. brukt fotograf, eller kunne tenkt deg å bruke fotograf?

Kanskje spesielle anledninger som bryllup, konfirmasjon og sånt, men selv her ville jeg foretrukket at venner og familie tok bilder.

Vet ikke.

Nei.

Nei.

Jeg synes fotografbilder er unaturlige og oppstilte. Jeg ønsker å fange "levende" bilder, bilder i øyeblikket, bilder som fanger stemningen og menneskene, bilder som framkaller gode minner, ikke noe oppstilt hvor alle har på fargekoordinerte klær og smiler stivt fordi de vet at nå fotografen skal ta bilder. Bilder tatt spontant er mye mer personlig enn oppstilte bilder med fotograf. Selvfølgelig forstår jeg at fotografbildene vanligvis (men ikke alltid) er av en bedre kvalitet, men personligheten er mye viktigere og den forsvinner helt på fotografbilder fordi det blir en kunstig setting. Jeg har ennå ikke sett et fotografbilde hos andre jeg synes er fint, som jeg synes er personlig eller hvor jeg har tenkt at jeg har lyst på det samme. Tvert i mot synes jeg alltid de ser merkelige, kunstige og unaturlige ut, selv der fotografen har prøvd å være litt annerledes. Til sammenligning, når jeg kommer til folk som har en bildevegg med sine egne bilder, bilder som fanger dem selv og familien i aksjon, med latter, skrubbsår, bustehår og det hele, der blir jeg stående lenge og se på bildene og smile og tenke at dette er slik livet er og slik man vil huske og bli husket. 

Anonymkode: 22198...e97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

- Går du til fotograf?

1. Jeg har vært hos fotograf til min konfirmasjon.

2.nei går ikke til fotograf

3. Har kjøpt svært få. Syntes fotografering en gang pr år er for mye, dessuten bruker fotogirmaene uerfarne fotorafer uten riktig utstyr,  så de fleste bildene er rett og slett dårlige,  bilder med såkalt fotograf, som tar bilder av barna med matrester i fjes og fingre , samt halveis i bakhodet får ikke solgt noe til meg iallefall.  Jeg kjøper 1 klasse bilder, og 8 klassebilder.

4. Har ikke brukt fotografer, burde ha gjort det iht bryllup.  Er hobby fotograf selv så konf bilder ol fikser jeg best selv.

Siste spm. Jeg syntes de fleste bilder fra bh og skole har vært så dårlige resultater at jeg ikke syntes det er verdt pengene.  Jeg vet fotografen har brukt mye tid på dette, men de må faktisk skjerpe seg iht hva de leverer.

Anonymkode: 2dd24...e2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men ettersom jeg har inntrykk av at barn og familie kanskje er det som fotograferes mest valgte jeg det, men jeg er altså interessert i svar fra alle/spørsmålet er ikke begrenset til barn og familie. Det er mulig det var dumt av meg å velge den kategorien, for jeg ønsker som sagt svar fra ALLE. 🤓

- Går du til fotograf?

Evt. legg til tanker/betraktninger eller gjerne ta med hvis du kommer på noe annet relevant/aktuelt.

Jeg er med i en slags "klubb" der vi treffes jevnlig og finner på forskjellige ting, vi er alle gode venner (i litt varierende grad da, noen av oss treffes også en til en eller i mindre grupper ellers, mens noen treffes kun når vi er "hele klubben"). Vi diskuterte temaet, og jeg ble litt satt ut av at flere hadde så sterke meninger den ene eller andre veien. Av alle ting tror jeg dette er det nærmeste vi har vært å krangle faktisk, altså det ble iallefall en litt "opphetet" diskusjon. Jeg var ikke så deltakende, men opplevde det som at noen av damene nesten prøvde å "kaste skam på" noen av de andre som sa at de ikke hadde prioritert det. Jeg føler jeg kan se begge sider av saken egentlig, men er ikke engasjert nok til at jeg hisser meg opp over temaet eller orket å delta så mye i diskusjonen.

Jeg tenker fine bilder er kjekt å ha, at det er verdt pengene fordi bildene varer for alltid og at man gjerne bør gjøre det hvis man kan.
Samtidig forstår jeg at ikke alle har råd, jeg tenker ikke det er noe man skal skamme seg over å ikke ha gjort heller liksom?
I dag er jo også de fleste mobiler dugelige til at barna ikke lider noen nød om de ikke har masse fotografbilder fra barndommen og slikt, men ser det vel heller som en fin bonus hvis man har albumer, fine bilder på veggen eller om så iallefall man har de på dataen da...

Hva tenker dere andre?

Kunne tenkt meg å høre hva som er vanlig/hvor utbredt det egentlig er, og om mange ser på det som en "selvfølge" eller ikke f. eks.?

Flere ytret ønske om å fortsette diskusjonen neste gang, så jeg vil komme litt mer forberedt! Haha!

På forhånd tusen takk om dere gidder å svare! ❤️ 
Dere må selvsagt ikke svare på alle spørsmålene altså, svar på det du evt. gidder/har lyst/ork til, eller skriv bare generelt hva du tenker om saken eller hva som helst. Setter pris på alle innspill og tanker, jeg går emnet i møte med et så åpent sinn som jeg klarer! 

Brukt penger på bryllupsfotograf og kjøpt noen skolebilder. Kunne tatt bedre bilder selv. Skolefotografer er ofte mer opptatt av å bruke minst mulig tid på hvert enkelt barn enn å få bra bilder. Blir det ikke bra på et par forsøk så avslutter de og sier seg ferdige. Egentlig ikke noe poeng i kaste vekk penger på når telefonkameraene er så gode som i dag. Gode apper for redigering. Dag, vær, bakgrunn, omgivelser kan man velge selv. Og et vinnende smil. 

Fotograf er sånn statusgreie noen betaler når de er redd for at andre skal tro at de ikke har råd eller er noe dårligere. 

Anonymkode: de247...ed8

• Liker 1
Skrevet

Har aldri vært hos fotograf hverken som barn eller voksen utenom skole/bhg-fotografering. Har også et eget barn som er 2 år som ikke har vært hos fotograf. Jeg har ikke giftet meg, det er jo en anledning jeg ville brukt fotograf til.

Har likevel masse fine bilder av meg fra barndommen, i album og pleide å ha innrammet på veggen. Mamma og pappa hadde godt kamera og tok fine portrettbilder av oss + at de kjøpte fotografiene fra bhg og skole hvert år. De tok også bilder selv til konfirmasjonen min, som var helt fine.. Jeg har aldri savnet fotografbilder av meg selv eller angret på at jeg droppet det (feks at jeg ikke betalte for nyfødtfoto av eget barn)

Jeg synes fotograf er dyrt, og jeg synes bilder tatt i studio hos fotograf ofte kan bli litt oppstilte og unaturlige. Får noen ganger litt reklame-bilde-vibe.. Jeg vet om fotografer som tar fine bilder ute så om jeg skulle betalt for fotograf ville jeg valgt noe sånt. Har og vurdert sånn julekort-fotografering bare fordi de bildene blir veldig søte siden de har fine props til bildene.

Jeg kommer nok til å kjøpe foto fra bhg/skole om de er fine. 

Vi tar mange bilder av barnet selv og jeg planlegger å få noen av dem i album eller fotobok snart :)  Jeg har vært litt interessert i foto og har derfor litt forskjellige kameraer men ender likevel opp med å ta mest med mobilen. Men jeg har jo egentlig litt grunnkunnskap om å ta gode bilder (både teknisk og visuelt) så om jeg gjør litt innsats så kan jeg få til noe ok selv. Men ofte blir det bare kjappe knips fra hverdagen da :) Synes det holder for oss. 

Anonymkode: fe38b...7c0

Skrevet

Har du vært hos fotograf før?   Nei
- Går du til fotograf?    Nei
- Kjøper du bilder fra f. eks. barnehage- eller skolefotografering?     Ja, men ikke hvert år,
- Hvilke anledninger har du evt. brukt fotograf, eller kunne tenkt deg å bruke fotograf?   Ingen, tar bildene selv.
- Hvor mye penger har du brukt på fotograf?    200,- Per gang vi har kjøpt barnehage/skolebilder. Kjøper digitale filer, bestiller bilder fra andre steder. 
- Har du noen gang angret på at du ikke gikk til fotograf? F. eks. hvis du ikke tok gravidfotografering, angrer du på det?   Nei, for jeg tar bildene selv. 
- Planlegger du å bruke fotograf til noe fremover? Nei.
- Hva er evt. grunnen til at du har gått til fotograf, eller ikke har gått til fotograf?   Syns det er unødvendig dyrt å benytte fotograf, bildestr er ofte feil iforhold til vanlige rammer slik at man skal kjøpe rammer hos fotografen også etc.  Man kan veldig enkelt ta bildene selv hjemme eller ved leie av små studioer som finnes rundt om. 
- Har du evt. vært hos fotograf og angret? Følt det bortkastet f. eks.?   Nei. 

Har masse bilder av både barna og familien som ser ut som fotograf bilder som er tatt hjemme i eget hjem. Alt fra baby til bursdag, svart/hvit,  familie, portretter.  Man trenger kun en god bakgrunn, lys og et kamera. Mange mobiler er nok.

Anonymkode: 64c41...807

Skrevet

Oi, takk for svarene! Det var litt overraskende, men veldig greit å få fleres perspektiver!

Lurer på:

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, ikke annet enn til skolefotografering.

- Går du til fotograf?

Nei.

Ja.

Kanskje spesielle anledninger som bryllup, konfirmasjon og sånt, men selv her ville jeg foretrukket at venner og familie tok bilder.

Vet ikke.

Nei.

Nei.

Jeg synes fotografbilder er unaturlige og oppstilte. Jeg ønsker å fange "levende" bilder, bilder i øyeblikket, bilder som fanger stemningen og menneskene, bilder som framkaller gode minner, ikke noe oppstilt hvor alle har på fargekoordinerte klær og smiler stivt fordi de vet at nå fotografen skal ta bilder. Bilder tatt spontant er mye mer personlig enn oppstilte bilder med fotograf. Selvfølgelig forstår jeg at fotografbildene vanligvis (men ikke alltid) er av en bedre kvalitet, men personligheten er mye viktigere og den forsvinner helt på fotografbilder fordi det blir en kunstig setting. Jeg har ennå ikke sett et fotografbilde hos andre jeg synes er fint, som jeg synes er personlig eller hvor jeg har tenkt at jeg har lyst på det samme. Tvert i mot synes jeg alltid de ser merkelige, kunstige og unaturlige ut, selv der fotografen har prøvd å være litt annerledes. Til sammenligning, når jeg kommer til folk som har en bildevegg med sine egne bilder, bilder som fanger dem selv og familien i aksjon, med latter, skrubbsår, bustehår og det hele, der blir jeg stående lenge og se på bildene og smile og tenke at dette er slik livet er og slik man vil huske og bli husket. 

Anonymkode: 22198...e97

Er det sånn studiobilder du tenker på her, eller? 
Sånne kleine man tok før i tiden, jeg forbinder det med Fame-studioene og sånn 2008 ish, rundt den tiden... Hehe.
Eller ja, det var det jeg fikk for meg når jeg leste det, men kanskje jeg tar feil? :P

Skrevet

Ja, vært foran kameraet hos både barnefotograf, skolefotograf, fotograf via håndballen, fotograf i studio, fotograf når jeg var forlover.. 

- Går du til fotograf?

Nei. 

Kommer helt sikkert til å gjøre det med fremtidige barn, men mest fordi besteforeldrene sikkert vil ha.. Liker sjeldent det skolefotografer produserer for å være ærlig. 

Mitt eget bryllup. Eneste gangen i livet jeg er villig til å betale for fotograf, men den dagen er det verdt pengene. 

Til nå i livet, 0kr. Foreldrene betalte bildene jeg tok som barn, og brudeparene betalte bildene jeg har vært forlover i. 

- Har du noen gang angret på at du ikke gikk til fotograf? F. eks. hvis du ikke tok gravidfotografering, angrer du på det?

Nei. Jeg skal betale for bryllupsbilder, men alt annet gidder jeg ikke å betale for. 

- Planlegger du, å bruke fotograf til noe fremover?

... den dagen jeg blir gift, om et par år når jeg er ferdig utdannet. Samboeren har fridd, så.. 

Jeg foretrekker å ta bildene mine selv. Jeg er en hobbyfotograf som har hatt flere betalte oppdrag, men jeg ønsker ikke å leve av det, så utdanner meg til sivilingeniør. Lol. 

De som tok håndballbildene våre fortjente ikke pengene, for å si det sånn... Synes generelt skolefotografer og lignende, som skal rushe masse barn igjennom popup "studioet", er dårlige på å få gode bilder. Men å rushe barn igjennom det der er også oppskriften på dårlige bilder - standardiserte poseringer som ikke passer alle, ikke rekker man å bli komfortabel foran kameraet og generelt blir det bildet man har, fordi de ble tatt, men de ligger i en skuff... 

Anonymkode: 5bcd0...264

• Liker 1
Skrevet

Vi har tatt babybilder ettårsbilder to år bilder og alle julekort i fire år hos fotograf. Alle bildene er utrolig fine og ikke oppstilte. Barna smiler og ler naturlig og bildene er av fantastisk kvalitet. Mye bedre enn vi får til selv. Det koster masse penger. Men da har vi dem for alltid. 

vi har også forlovelses bilder og bryllupsbilder av oss selv

Anonymkode: a4d58...e5b

Skrevet

Tusen takk for svarene! Det er interessant å lese flere perspektiver. 
Kjekt at noen hadde positive erfaringer også da. Jeg har jo som sagt en venninne som er fotograf og hun syns det var kjipt å lese noe av det over her, som jeg såvidt kan forstå også. Jeg syns jo det er utrolig mange flinke fotografer og kan drømme meg bort i timesvis med å se på bilder selv, så noe av det syns jeg kanskje var overraskende selv også. Men likevel interessant å lese hva folk tenker om det og setter pris på alle som gidder å svare!

Skrevet

Vi har en 2-åring og vi har tatt bilder av ham 2 ganger i året siden han ble født. Nyfødtfoto, julebilder osv. Tror vi kommer til å fortsette å ta bilder hver sommer. Han vokser så fort og det er utrolig fint å ha kvalitetsbilder å se tilbake på. Det koster litt, men vi har valgt utrolig dyktige fotografer som tar seg god tid og tar forskjellige typer bilder. Noen oppstilte, men de fleste av oss som familie. 

Vi har pleid å ta julekort-bilde hos fotograf. Typisk 15-20 minutter med 2 bilder inkludert i prisen. Men mini likte det ikke så godt forrige gang. Veldig skeptisk og det syntes så klart på bildene. Så jeg tror vi dropper det i år. 

Anonymkode: aa6de...a8a

Skrevet

Har aldri gått til fotograf eller fått bilder tatt av fotograf. Har rett og slett som voksen aldri sett behovet enda for å få bilder tatt av en fotograf. Den dagen jeg skal gifte meg vil jeg ha en fotograf til å ta noen bilder tror jeg. Den dagen jeg kanskje får barn vil jeg nok ha en fotograf til å ta bilder av de. Men ellers ser jeg ikke behovet. Har andre ting å bruke penger på som er viktigere akkurat nå. For fotografi er DYRT.

Anonymkode: 76a9e...567

Skrevet

Har du vært hos fotograf før?

ja, bryllup. første barn hadde nyfødtfotografering. Og så ble barna fotografert da de var 1-2 år. 

- Går du til fotograf?

ikke fast. 

kjøper portrett, ikke gruppebilde. 

vil ha en familiefotografering når barna blir litt større 

går alltid gjennom mange fotografer når jeg har valgt. Må se an hvor mye en får igjen for pengene enn akkurat prisen. 

nei. 

- Har du evt. vært hos fotograf og angret? Følt det bortkastet f. eks.

ene barnet mitt så ikke ut som seg selv på bildene. Barnet hadde en dårlig dag, og fotografen klarte ikke å få frem det gode i han. Var veldig skuffa over bildene, men det var jo sammensettingen av humør og kjemi som gav det resultatet. 

jeg ønsker å ha en fotograf som følger familien noen timen en dag og får foreviget hverdagen vår, og ikke bare oppstilte, smilende bilder. Men da trengs en fotograf alle kjenner seg trygge nok på til å oppføre seg normalt hele veien. 

Anonymkode: 3f105...824

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...