Gå til innhold

Oppbevaring av medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppbevarer du medisinene dine?

Har du medisinskap? 

Anonymkode: 379b4...b0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en medisinskuff. Der har jeg alt av sårstell og medisiner som ikke brukes daglig. På soverommet. 

Medisiner jeg tar daglig har jeg stående i en hylle på kjøkkenet, og kremer jeg bruker daglig ligger i skuff på badet. 

Anonymkode: 133ca...85c

Skrevet

Noe må oppbevares kjølig, så det ligger i en skuff i kjøleskapet. 

Ellers har jeg en egen kjøkkenskuff til andre ting som paracet og plaster. 

Kun voksene i huset.

Anonymkode: 02a97...5b9

Skrevet

Skap, også daglige ting som vitaminer, Ibux og Paracet er i kjøkkenskapet. Kun ungdommer i hus som spyr av tanken på å svelge en tablett 😅

Anonymkode: 8465b...785

Skrevet

Har noe i kjøkkenskuffen (medisin som ikke brukes hver dag) og noe på nattbordet (medisiner jeg tar hver kveld). Bare voksne i huset.

Skrevet

Har medisin i dosett i nattbordskuffen. Boksene og eskene er i medisinskapet. Ingenting farlig eller salgbart i dosetten. Paracet har jeg liggende i nattbordskuffen også. Minstemann er ungdom.

Anonymkode: 0395d...516

Skrevet

Hva med 🔺 og annet som er farlig dersom det kommer i feil hender?

Besøk, tyveri, osv osv?

Skrevet

Medisiner, og alt som pleier å være i et medisinskap som febertemp, plaster etc har jeg lagret i eget skap på kjøkkenet. Jeg bor sammen med en tenåring, og hun tar av og til Paracet eller Ibux  mot menstruasjon smerter, så derfor har vi også Paracet på baderommet. 

Skrevet

Vi (to voksne) har hver vår plastkurv oppå kjøleskapet og dosent i kjøkkenskapet. I tillegg har jeg diverse salver, liniment og spesialplaster på badet.

Skrevet

Vi har det på soverommet da det er kaldt (12-13 grader). Slike ting skal ikke på varme bad. Det er høyt opp i en kurv oppå et skap fordi det er barn i hus. 

Anonymkode: 31c97...3e9

Skrevet

Først og fremst:
Jeg er kronisk syk (fysisk), ufør og er i dårlig form for tiden. Jeg bruker mye tid i sengen (bruker den jo da litt som en sofa og seng, på en måte da). 

De jeg bruker daglig og ofte har jeg vanligvis i nattbordet, i en boks. Oppi boksen er de fordelt i poser og de faste jeg tar hver dag fyller jeg i dosetter (som igjen er i en av posene). Kan liksom ta hele boksen opp i sengen og ha de innenfor en armlengde, ettersom jeg ikke alltid klarer å røre meg/få tak i ting lenger unna enn det, rett og slett. Altså, jeg kan være så dårlig at jeg ikke klarer å hente de/få fatt i ting utenom det jeg kan nå fra der jeg evt ligger. Det har vel skremt meg litt/gjort at jeg syns det er tryggest å bare ha de i rekkevidde, for jeg vet jo ikke på forhånd når jeg kommer til å være så dårlig liksom... I boksen og posene er det utover de faste daglige behovsmedisiner (f. eks. astmamedisiner, forskjellige smertestillende, anfallsmedisiner av forskjellige slag, allergimedisiner og slike ting som jeg kan ha behov for akutt/når jeg er veldig dårlig og slikt da).

Resten av medisinene:
For det meste er de i et skap i gangen (rett ved badet), mesteparten i en sånn oppbevaringsboks med flere rom, og noe er i esker ved siden av (f. eks. graviditetstester, UVI-selvtest, covid-tester) og slikt. Plaster og alt sånn sårstell-greier, febermålere, bandasjegreier, tape-greier, skalpell, selvklebende bandasje, kremer og slikt er i en egen mindre boks som er lett å ta med seg om man f. eks. skal rense et sår, skulle øyne, ører (helst typen som har trøbbel der da) eller hva som helst. 

Et par stk har jeg i kjøleskapet også fordi de skal oppbevares i kjøleskap/kjølig.

Hvis jeg f. eks. en periode bruker en medisin, f. eks. brukte jeg Epiduo en stund (mot akne?), så har jeg de i skapet på badet f. eks. om det er der det er naturlig å påføre/ta medisinen. Når jeg f. eks. gikk på antibiotika sist var det liksom en type som skulle svelges med et helt glass vann mens man stod oppreist, og da hadde jeg medisinen i skapet over kjøkkenvasken (ved glassene) så lenge jeg brukte den. 

Tidligere har jeg hatt medisinskap med lås på, og det har hengt på badet eller i boden. Ellers har jeg pleid å ha medisiner i nattbordet og/eller i gangen som oftest (greit pga temperatur også). Det er jo greit å ha i gangen syns jeg, for f. eks. om man kommer hjem og har akutt behov for plaster eller man skader seg ute er det liksom kjapt og grei tilgang om man kan komme rett inn og få tak i det man trenger raskt og uten å søle blod utover alt eller sånn. Spesielt for min del som har hatt bad og gang veldig nært hverandre også. Faste medisiner/daglige medisiner tas jo ofte morgen eller kveld, og de har jeg følt det mest naturlig å ha i nattbordet, på badet eller på kjøkkenet/nært kjøkkenvasken opp gjennom. Eneste man bør passe seg for mtp. bad er vel temperatur ettersom de fleste medisiner skal oppbevares ved f. eks. høyst 25 grader. 

Haha, det ble jo den avhandlingen det........... 

Anonymkode: db209...391

Skrevet

Har medisinskap som er låsbart i gangen. Nøkkelen står i, men det er høyt oppe så ingen barn når opp. I skapet oppbevares stort sett ting som ikke brukes daglig, plaster, nesespray å slikt som er kjekt å ha. 
Paracept å medisiner til daglig bruk ligger i kjøkkenskapet.

I stua har jeg en kurv med medisiner jeg tar flere ganger pr dag, samt smertestillende .

Skrevet

Har alltid hatt medisiner og slik i en stor kurv i øverste hylle på kjøkkenet. Nå er det ikke så farlig egentlig siden barna mine er store men av vane så blir det satt der. Har ingen medisiner som må være i kjøleskapet men hadde ikke vært noe problem det heller.

Lært barna fra de var små at de ikke skal spise ting de ikke vet hva er og medisiner tas aldri uten at de får det av meg eller lege. Viktig at man lærer barna at de ikke tar i mot ting og tang fra andre. Mitt barn ble tilbudt alt fra pollenmedisiner til febernedsettende av sine medelever på barneskolen en gang hun var syk og det reagerte jeg på, hun hadde vett til å si nei men at foreldre sender barna sine av gårde med slike medisiner synes jeg er rart. Det er jo begrenset hvor mye paracet og allergitabletter man kan ta om dagen så jeg ser ikke nødvendigheten av å sende barn av gårde med slikt. En liten digresjon. :) 

Anonymkode: e0b2c...0bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Besøk, tyveri, osv osv?

Har jeg noen på besøk som jeg mistenker kan snoke og stjele låser jeg det inn. Ellers ligger det i et skap i rommet der er mest kjølig på sommeren.

Anonymkode: c44b6...9e0

Skrevet

En skuff med medisiner og kosttilskudd som brukes ofte/daglig, og en med medisiner som brukes sjeldent, og annet medisinsk utstyr, og medisin/utstyr til katt, på kjøkken. 
Doseringsbrett med medisiner for morgen og kveld for 1-2 uker ligger på kjøkkenbenken. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Besøk, tyveri, osv osv?

Jeg har ingen jeg kjenner hvor jeg mistenker de vil stjele mine medisiner. 
Får jeg besøk av folk jeg ikke kjenner, håndverkere, megler, nabo, etc, så legger jeg doseringsbrettet i skuffen. 
Har lettomsettelige medisiner i både reseptgruppe A og B. 

Anonymkode: 2f809...d64

Skrevet

Har et medisinskap, men det er mest plaster og bandajser og slikt der. Reseptbelagt medisiner er i en hylle på kjøkkenet. Fyller dosetten hver uke til tenåringen. Jeg har kun paracet og ibux på resept.

Har ingen medisiner med varseltrekant. Og ikke noe av det som er i huset er av interesse på 'markedet'.

Anonymkode: 547ca...f47

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Besøk, tyveri, osv osv?

Altså ynnskyld meg, men hvilken omgangskrets er du du pleier å få besøk av?

Viss folk er så forbanna lavpanna at de går å stjeler av ting som står på nattbordet mitt så gir jeg fullstendig bang i om de blir forgiftet eller annet. Så "gøye" medisiner har jeg ikke i hus at det er noe som faller seg naturlig å stjele. Folk som stjeler må gjerne bare bli forgiftet. Jeg ser det ikke hensiktsmessig å drive å låse skuffer og skap og gå med nøkkelen på innsiden av bh'en hver dag altså. Får da være måte på å leve livet sitt med "hva viss, om atte".. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

i toppen av et høyt skap. har mye medisiner og der oppbevares alt til meg og mitt barn

Anonymkode: e10a1...431

Skrevet

Har en kommodeskuff på kjøkkenet fylt med ymse medisiner, og litt plaster og slikt. Jeg har fire dosetter som jeg fyller opp en gang i måneden, og "ukens dosett" har plass ved kaffemaskinen.

Anonymkode: 8f134...928

Skrevet

Det ligger i en stor eske sammen med bandasjer og slikt på en hylle rett under taket på soverommet. Det er husets kjøligste rom og unna andres hender men lett å komme til hvis det trengs.

Anonymkode: 2690a...795

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...