Gå til innhold

Selektiv spiseforstyrrelse.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har et barn på 3 år med selektiv spiseforstyrrelse. Han har et veldig lite utvalg matvarer han vil spise. Føler meg veldig alene med dette, og det tærer skikkelig på meg som mamma. Føler at jeg ikke strekker til fordi jeg ikke klarer å få barnet mitt til å spise variert.. Har konstant dårlig samvittighet for om det kan være noe jeg har gjort/ikke gjort som har utløst dette… Føler meg deprimert pga dette, og har egentlig bare lyst til å få en sykmelding så jeg kan bruke all fokus på gutten min… 

Ble nok litt rotete dette, men jeg håper bare inderlig noen har noen trøstende ord.

Anonymkode: b659c...d12

Nå vet jeg ikke hvilken mat du serverer. Men mangebarn liker ikke at ting er blandet på tallerkenen.  Så lag en blanding av det du vet han spiser. Og ting han ikke spiser. Ikke sett maten på bordet, men anrett talerkener på kjøkkenet.  

Legg på bittelitt av det han ikke spiser, og mer av det han spiser. Og ikke si noe mer om det. Tilby mer når jan har spist opp det han liker.

Liker han smothies, så kan du få inn litt sunt i dem. Men da bør du lage smothie så han ikke ser hva du har oppi.  Slik at han er mer fokusert på at det er smothie og ikke hva det inneholder 

Anonymkode: 498c0...7b3

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neivel? Jeg har vært sykmeldt i flere perioder grunnet slike ting. Det går på helsa løs når du ser ungen din forsvinne å ikke spiser. 

Nei,det er ikke slik at alle barn spiser bare de blir sultne nok. Min kunne ha sultet ihjel foran en fullt kjøleskap

Ts skriver jo at han er under utredning for autisme også. Det ikke vanlig "krensenhet".barn med autisme har ofte alvorlige spise vansker. 

Og nei, IKKE la det gå dersom barnet ikke liker det som ble forsøkt servert. Gi da heller noe annet som barnet liker slik at han får i seg mat.

Anonymkode: 4c8ad...393

Ts her er ett eksempel for å vise hvordan ting kan oppleves. Min elsket fiskekaker på sfo. Spiste det hver uke på sfo. Men hjemme likte han det ikke sa han.vi kopierte sfo slik at alt var helt likt. Han prøvde virkelig å spise men brakk seg faktisk. Da sa han selv,jeg klarer det ikke og var tydelig lei seg.

Det sier noe om hvor dypt vanskene sitter. Man må være raus med slike barn. Gi de mat de liker. Tilby gjerne ny mat men ikke presse. Gjøre måltidet til en koslig stund. Ting blir enklere når de blir større å kan prate om det.

Anonymkode: 4c8ad...393

Skrevet
M79 skrev (1 time siden):

Han blir utredet for autisme nå. Godt å høre vi er flere, og at det gikk bra med gutten din til tross for snevert kosthold ❤️

Hvis han har autisme, så er de veldig kresne iht konsistes. Så katlegg hvilke konsistenser er ok.

Anonymkode: 498c0...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...