Gå til innhold

Selektiv spiseforstyrrelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 3 år med selektiv spiseforstyrrelse. Han har et veldig lite utvalg matvarer han vil spise. Føler meg veldig alene med dette, og det tærer skikkelig på meg som mamma. Føler at jeg ikke strekker til fordi jeg ikke klarer å få barnet mitt til å spise variert.. Har konstant dårlig samvittighet for om det kan være noe jeg har gjort/ikke gjort som har utløst dette… Føler meg deprimert pga dette, og har egentlig bare lyst til å få en sykmelding så jeg kan bruke all fokus på gutten min… 

Ble nok litt rotete dette, men jeg håper bare inderlig noen har noen trøstende ord.

Anonymkode: b659c...d12

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite man kan gjøre med barn som har sensitive smaksløker.

Mitt eget barn liker det hun liker, og uansett hva jeg lager og hvor fristende det ser ut, er det ikke min feil om det ikke faller i smak.

Men så prøver man igjen, og igjen. Og gjør så godt man kan, og så kanskje en dag er det flere ting på listen.

Jeg var sær i matveien som barn, likte få ting av det som ble servert.

Nå elsker jeg salat, løk og nye smaker, ja tilogmed fisk.

Jenta mi elsker fisk, så det er ihverfall noe.. men hun liker ikke godteri eller søtsaker eller kaker, og det bekymrer meg litt, for om de andre barna synes det er for sært.

Men det er uansett ikke så mye man kan få gjort noe med, og jeg tviler på at vi har gjort noe galt for at ungene kom ut sånn.

Det finnes så mye annet du kan bruke tid og krefter på enn dårlig samvittighet for noe man ikke kan noe for.

Anonymkode: b71a3...7ca

• Hjerte 1
Skrevet

La han spiss det han vil...han er bare 3 år. Min på 5 år og 11 år er forsatt slikt... serlig hun på 5. Der er så mye hun ikke vil spise..mye hun ikke vil smake på og tror smaker vondt.

Det viktigste er at de får i seg noe...der må ikke være grønnsaker i og skikkelig sundt hele tiden. Den tid vil komme der de vil prøve nye ting og spise mer vanlig 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har et barn på 3 år med selektiv spiseforstyrrelse. Han har et veldig lite utvalg matvarer han vil spise. Føler meg veldig alene med dette, og det tærer skikkelig på meg som mamma. Føler at jeg ikke strekker til fordi jeg ikke klarer å få barnet mitt til å spise variert.. Har konstant dårlig samvittighet for om det kan være noe jeg har gjort/ikke gjort som har utløst dette… Føler meg deprimert pga dette, og har egentlig bare lyst til å få en sykmelding så jeg kan bruke all fokus på gutten min… 

Ble nok litt rotete dette, men jeg håper bare inderlig noen har noen trøstende ord.

Anonymkode: b659c...d12

Har han andre diagnoser eller bare det?

Min har også det men han har autisme. Har ikke et normalt kosthold.aldri spist feks grønnsaker.tok nettopp nye blodprøver,var sikker på at han måtte ha mangler.men alle prøver var fine.ikke stress med det, prøve å gjøre måltidet til en hyggelig stund uten for mye fokus på hvilke matvarer.bare han får i seg mat.min har levd ekstremt snevert utvalg av mat hele veien.men han bytter etter en tid til noe annet når han går lei. Spiser gjerne 2-3 ting i en lang periode,før det blir noe nytt igjen. Som liten levde han på Nugatti brødskiver. Det gikk bra altså.

Han er nå 13 år.

Anonymkode: 4c8ad...393

• Liker 2
Skrevet

Dere får vel oppfølging på barneavdelingen på sykehus?

Vi har «gjort alt rett» ved introduksjon av fast føde, men har likevel endt opp med superkresne barn. De har ikke selektiv spiseforstyrrelse, men har nok vært i grenseland.

Jeg skjønner fortvilelsen din. Det er så utrolig frustrende med barn som ikke spiser! 

Anonymkode: b0e2f...8c3

Skrevet

Dattera mi har alltid vært sånn og hu er må 21 år. Da hu var liten så trodde vi at hun bare var kresen, men hun forklarer at det ofte ikke er smaken av maten som er problemet, men KONSISTENSEN. Hu kjenner seg veldig igjen i selektiv spiseforstyrrelse når hun leser om det på nettet (søk på arfid). 
Er ikke sikkert at dette gjelder ditt barn, for mange barn kan være kresne når de er små og så blir det bedre når de blir eldre. 

• Liker 1
Skrevet

Får dere noe hjelp?

Jeg ble alltid kalt "kresen" som liten, men jeg var ikke "vanskelig", jeg var engstelig, og det jeg hadde problemer med, var ikke egentlig smak, men uforutsigbarhet, konsistens og hvor ivrig og ukritisk folk bare blandet matvarer før det ble servert.

I dag spiser og liker jeg det meste. Men jeg må fremdeles bestemme selv.

Anonymkode: 0a8b1...db0

• Liker 1
Skrevet
Andonym skrev (10 timer siden):

Dattera mi har alltid vært sånn og hu er må 21 år. Da hu var liten så trodde vi at hun bare var kresen, men hun forklarer at det ofte ikke er smaken av maten som er problemet, men KONSISTENSEN. Hu kjenner seg veldig igjen i selektiv spiseforstyrrelse når hun leser om det på nettet (søk på arfid). 
Er ikke sikkert at dette gjelder ditt barn, for mange barn kan være kresne når de er små og så blir det bedre når de blir eldre. 

21 år?! Da er det faktisk på tide å ta seg sammen. 

Anonymkode: c25de...b52

Skrevet

Selektiv spiseforstyrrelse og kresne barn er noe helt forskjellig. Det ene er en sykdom, det andre kan løses ved helt vanlig sunn og god tilnærming. Selektiv spiseforstyrrelse er ofte noe man trenger behandling for og handler ikke om vrange barn, men en form for angst.

Anonymkode: f3a8f...41b

• Liker 2
Skrevet

Som barn var jeg og svært kresen. Likte ikke saus, grønnsaker, de fleste typer frukt, alle andre bær enn jordbær, alt med yoghurt lignende konsistens, majones, ketchup, gryterett, ris, potet, ost, melk, de fleste kjøttpålegg, "klumper" i maten (alt fra løk til korn). Likte heller ikke hamburger og pizza!! 

Sikkert lettere å lage en liste over hva jeg likte. Tror hele barndommen min så bestod kostholdet mitt av fin kneip med syltetøy/vossafår/brunost, saft og corn flakes. Middag var et mareritt. Likte nesten kun kjøttprodukter i alle retter, og pasta.

I voksen alder er det kun få ting jeg ikke liker: oliven, kapers, majones, ketchup, sennep. Middag var et mareritt å spise, måtte ofte sitte igjen ved bordet, men spalte sjeldent. Jeg brakk meg av det jeg ikke likte. Mange tårer ble felt. Og brødskiver spist.

For mange kresne barn går det over. Ikke lag en stor greie ut av det og ha for mye fokus på mat. Det er "bare" mat. Så lenge ingen ikke kun spise loff med nugatti så går det bra.

For meg så likte jeg ofte ting som var søtt/carbs og kjøtt. "Klumpete" mat, syrlig og surt var ikke populært. Er det noe mønster i hva slags mat barnet spiser?

Kan jeg spørre hva barnet faktisk spiser?:)

Anonymkode: bd425...19b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var en av de barna som var vanvittig kresen. Mine foreldre lagde en avtale med meg som var som følger: hjemme fikk jeg spise akkurat hva og hvor mye jeg ville (ble ofte salat uten dressing eller et pølsebrød, eller helt plain pasta), men ute blant folk spiste jeg det jeg fikk servert. Jeg fikk også premie for å smake på nye ting, selv om jeg ikke likte det. 

Dette fungerte perfekt for meg. Da jeg var 10 begynte jeg å utforske på egenhånd, og da jeg startet på VGS, hadde jeg gode og varierte matvaner. Spiser ALT i dag. 

Ikke sikkert det virker, men bare et lite tips. Kan også nevne at vi spiste ute eller hos/med venner opptil flere ganger i uken. 

Anonymkode: 87d11...2cf

Skrevet
M79 skrev (41 minutter siden):

Han blir utredet for autisme nå. Godt å høre vi er flere, og at det gikk bra med gutten din til tross for snevert kosthold ❤️

Skjønner.om det er autisme inn i bildet,så må du bare snu tankene ang mat. Å ikke bry deg om hva andre måtte mene.så lenge han spiser nok å vokser så går det helt fint.🙂 

Skrevet

Min første er også sånn. Hun spiser brødmat, men lite pålegg. Spiser grønnsaker men ikke saus, kun pølser. I en alder av 12 lærte hun seg å spise litt kylling og kjøttkaker. Så for vår del har det blitt litt bedre. Når hun var liten og prøvde å spise kylling feks så tygget og tygget hun men klarte ikke svelge det ned. 

Datter nr 2  er alt spisende. 

Anonymkode: 01a65...6d5

Skrevet

Du trenger da ikke sykemelding fordi barnet er kresen på mat?? 

Server forskjellig mat, både når det gjelder ingredienser og tilberedning. Ingen barn lider fordi de ikke spiser ALT. 

Og slutt med stresset rundt dette, det er noe barn oppfatter og blir mer usikre rundt. Bare server måltider og la det gå om han ikke spiser. Blir nok sulten etterhvert, og mer villig til å smake også. 

• Nyttig 1
Skrevet

Yngste her var slik. Vi tilbydere altid det vi hadde til middag og slikt. Var altid tilbehør ho likte uansett. Plutselig når ho var 10-11 så var det som noe løsnet . Og nå 17 år spiser ho alt og utdanner seg til kokk og slakter 

Anonymkode: 17439...01f

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også et kresent barn. Vokste opp på saft (med sukker), spaghetti og brødskive med nugatti. I dag er jeg sunn og normalvektig og spiser det aller meste. 

Anonymkode: 5862f...3a9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er veldig vanlig ved autisme.  Selv  har  vært heldig der, for det er bare en eneste ting jeg ikke klarer, og det er sopp.  Da brekker jeg meg.  Men jeg tror det er mer vanlig enn uvanlig å ha et snevert kosthold ved autisme.  Nesten alle andre jeg kjenner med autisme er veldig selektive.  Men det er ikke alltid smaken, selv om det er lett å anta det.  Mange med autisme reagerer like mye på konsistens,  tyggemotstand og struktur, som på smaken.  Folk med autisme er ofte veldig taktile og reagerer ofte mer positivt eller negativt på strukturer, overflater og lukt. 

Endret av Christina82
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Server forskjellig mat, både når det gjelder ingredienser og tilberedning. Ingen barn lider fordi de ikke spiser ALT. 

Og slutt med stresset rundt dette, det er noe barn oppfatter og blir mer usikre rundt. Bare server måltider og la det gå om han ikke spiser. Blir nok sulten etterhvert, og mer villig til å smake også. 

Om han har selektiv spiseforstyrrelse er jo det dypt inngripende for ham. Blir som å si til en med anoreksi at de skal skjerpe seg og spise mye mer liksom.

Anonymkode: f3a8f...41b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Får dere noe hjelp?

Jeg ble alltid kalt "kresen" som liten, men jeg var ikke "vanskelig", jeg var engstelig, og det jeg hadde problemer med, var ikke egentlig smak, men uforutsigbarhet, konsistens og hvor ivrig og ukritisk folk bare blandet matvarer før det ble servert.

I dag spiser og liker jeg det meste. Men jeg må fremdeles bestemme selv.

Fikk jo ikke med at jeg også endte opp med autismediagnose.

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (29 minutter siden):

Neivel? Jeg har vært sykmeldt i flere perioder grunnet slike ting. Det går på helsa løs når du ser ungen din forsvinne å ikke spiser. 

Nei,det er ikke slik at alle barn spiser bare de blir sultne nok. Min kunne ha sultet ihjel foran en fullt kjøleskap

Ts skriver jo at han er under utredning for autisme også. Det ikke vanlig "krensenhet".barn med autisme har ofte alvorlige spise vansker. 

Og nei, IKKE la det gå dersom barnet ikke liker det som ble forsøkt servert. Gi da heller noe annet som barnet liker slik at han får i seg mat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...