Gå til innhold

Overtenke andres uhøflighet og mangel på folkeskikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er normalt at samtaler går to veier, at man sier hei, ha det, takk, god bedring o.l.

Jeg har flere relasjoner (ikke venner, for de velger man jo selv) der folk ikke er særlig høflig, ikke kjenner sosial kutyme, eller bare driter i det. Det er ikke særlig hyggelig å ha med dem å gjøre, men av ulike grunner skjer det nå regelmessig likevel. 

Utfordringen for meg er at jeg overtenker sånn. Begynner f.eks å lure på hva det er med meg som gjør at svigerinne aldri sier hei eller ha det av seg selv. Enda det gjelder flere. Jeg er egentlig lei av dette. Jeg har ikke veldig behov for å gå rundt å tenke "uhøflig!" om andre heller, bare akseptere at ok, sånn er de. Men man legger jo merke til det naturligvis, da normen er at man er høflig. 

Et annet er et eksempel der en person spør om en urimelig tjeneste og jeg svarer nei, at jeg er syk. Og i stedet for det de fleste ville sagt var ok, god bedring, da heller skriver en sur melding om at det blir så vanskelig for DEM. Synes sånt er slitsomt å forholde meg til. 

Hvordan er du? Hva må til for at jeg bare kan drite i hvordan folk er og slutte å tenke at det er noe med meg som gjør at de ikke er høflig? 

Folk er jo folk, jeg kan ikke bry meg så mye om bagateller! 

Anonymkode: c24c4...29c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er såpass voksen at jeg gir blaffen i om folk blir sure av urimelige årsaker. 

Anonymkode: 91272...88a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er såpass voksen at jeg gir blaffen i om folk blir sure av urimelige årsaker. 

Anonymkode: 91272...88a

Det er dette jeg også må lære. Har du noen tips? 

TS

Skrevet

Jeg er der at jeg synes det er ufattelig rart at folk ikke klarer å si "god bedring", "god jul", "gratulerer med dagen", "takk" eller "bare hyggelig". Det er jo så lett å si? Jeg sier tilogmed "takk" til ekspeditøren på Rema etter at jeg har betalt for varene😅 

Anonymkode: fc12e...962

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever at det folk har størst problemer med er å si ordet UNNSKYLD. Som om det er så farlig å være litt ydmyk. Ordet sitter løst hos meg ihvertfall, har ikke problemer med å innrømme egne feil iblant - som alle gjør. 

Anonymkode: 14f7d...750

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er der at jeg synes det er ufattelig rart at folk ikke klarer å si "god bedring", "god jul", "gratulerer med dagen", "takk" eller "bare hyggelig". Det er jo så lett å si? Jeg sier tilogmed "takk" til ekspeditøren på Rema etter at jeg har betalt for varene😅 

Jeg synes også det er ufattelig rart. Men for meg så trekker jeg det lenger og begynner å "dømme" det med tanker om at det er uhøflig, "hvorfor er det så vanskelig med normal folkeskikk", og jeg tar meg personlig nær av at de er som de er. Det ødelegger jo bare for meg. For de er jo fremdeles som de er! 😅

TS

Skrevet

Om du leser litt grunnleggende psykologi kan du heller merke deg disse reaksjonene og bli litt fascinert over personlighetstyper og hvor forutsigbare enkelte er. La det bli bare en observasjon som interesserer deg fordi du forstår de bakenforliggende kreftene. Om noen ikke klarer å si takk, kan du da heller føle litt medynk for denne personen som ikke lar takknemlighet få være en positiv følelse resten av dagen. Det er jo til sist den «sure» som får en rævva dag mens du kan trekke dyna over hodet vel vitende at du smilte. 

Anonymkode: abcd2...2c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes også det er ufattelig rart. Men for meg så trekker jeg det lenger og begynner å "dømme" det med tanker om at det er uhøflig, "hvorfor er det så vanskelig med normal folkeskikk", og jeg tar meg personlig nær av at de er som de er. Det ødelegger jo bare for meg. For de er jo fremdeles som de er! 😅

TS

Jeg tok meg også personlig nær av det før, gjør ikke det så ofte nå lengre. Har fått erfaring med at uhøflige folk som oftest er uhøflige mot de fleste, og da har jeg skjønt at det ikke var spesielt rettet mot meg. Jobbet f eks med en kollega som var uhøflig mot alle -  unntatt mot kjendisklientene. Vedkommende smisket noe helt vil med kjendisene, var frekk mot resten av verden😅

• Liker 1
Skrevet

For min del har jeg funnet ut at det som fungerer best for meg er å møte de med overdreven/prikkfri høflighet tilbake. F. eks. om kassedamen i butikken er pottesur så er jeg ofte veldig blid, gir et kompliment, takker og ønsker en strålende dag videre eller noe slikt. Hvorfor? Fordi vanligvis så blir de faktisk blidere av det, tar seg sammen og svarer da høflig tilbake. Og kanskje gjorde jeg dagen deres i samme slengen. :)

Det føles SÅ mye bedre enn å f. eks. svare tilbake med samme mynt (kunne finne på det da jeg var ungdom f. eks.), ta seg nær av det (som også forekom at jeg gjorde da jeg var yngre), la seg påvirke (da blir jo din egen dag kjipere) eller irritere seg over det (da blir også din dag kjipere/det går på din bekostning liksom).

Anonymkode: 5e0d1...4b8

• Nyttig 1
Skrevet

PS: Man vet jo aldri hvorfor heller - folk kan jo ha sitt livs verste dag for alt man vet. Tenker iallefall at det aldri skader å være positiv, blid og høflig tilbake uansett, og i beste fall/ytterste tilfelle kan man redde et liv!

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

For min del har jeg funnet ut at det som fungerer best for meg er å møte de med overdreven/prikkfri høflighet tilbake. F. eks. om kassedamen i butikken er pottesur så er jeg ofte veldig blid, gir et kompliment, takker og ønsker en strålende dag videre eller noe slikt. Hvorfor? Fordi vanligvis så blir de faktisk blidere av det, tar seg sammen og svarer da høflig tilbake. Og kanskje gjorde jeg dagen deres i samme slengen. :)

Det føles SÅ mye bedre enn å f. eks. svare tilbake med samme mynt (kunne finne på det da jeg var ungdom f. eks.), ta seg nær av det (som også forekom at jeg gjorde da jeg var yngre), la seg påvirke (da blir jo din egen dag kjipere) eller irritere seg over det (da blir også din dag kjipere/det går på din bekostning liksom).

Jeg gjør også dette når det gjelder fremmede. Og synes det er et godt tips du kommer med. 🙏

Det gjelder jo egentlig også med de relasjonene jeg har over tid. Men sånn som min svigerinne som konsekvent aldri sier hei eller ha det, knapt svarer det tilbake når man oppsøker henne og sier "Hei Petrine, hyggelig å se deg", jeg blir matt av det. Og du har helt rett at når jeg lar meg påvirke så blir min dag kjipere. Jeg vet ikke hvordan jeg kan gi slipp på den irritasjonen. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok meg også personlig nær av det før, gjør ikke det så ofte nå lengre. Har fått erfaring med at uhøflige folk som oftest er uhøflige mot de fleste, og da har jeg skjønt at det ikke var spesielt rettet mot meg. Jobbet f eks med en kollega som var uhøflig mot alle -  unntatt mot kjendisklientene. Vedkommende smisket noe helt vil med kjendisene, var frekk mot resten av verden😅

Uff, ikke ok 🙈

Jeg har også lagt merke til at det gjelder jo ikke bare meg. Og ofte så er det jo i relasjoner der jeg tenker at det er ingen grunn til at deres handlinger skal handle om meg. Deres handlinger handler om dem. Men tar meg fremdeles nær 😅 herlighet, hva er det med meg! Må gi slipp på det der! 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du leser litt grunnleggende psykologi kan du heller merke deg disse reaksjonene og bli litt fascinert over personlighetstyper og hvor forutsigbare enkelte er. La det bli bare en observasjon som interesserer deg fordi du forstår de bakenforliggende kreftene. Om noen ikke klarer å si takk, kan du da heller føle litt medynk for denne personen som ikke lar takknemlighet få være en positiv følelse resten av dagen. Det er jo til sist den «sure» som får en rævva dag mens du kan trekke dyna over hodet vel vitende at du smilte. 

Anonymkode: abcd2...2c3

Det var ikke så dumt tips. Samtidig vet jeg ikke hva jeg skulle lest om for å få svar på hvorfor noen folk ikke eier folkeskikk, og bare er hyggelig når det kommer dem selv til gode? 

Men det siste var et godt tips. Jeg er en veldig takknemlig person, og i de fleste omgivelser jeg er møter folk meg med smil og hei, og det virker jo trist å ikke si hei til folk. En del av problemet er at jeg tar det personlig, at jeg tenker at den sure bare gjør det mot meg men er hyggelig mot alle andre, selv når jeg ser bevis på at det ikke er slik. F.eks om en utleier er skikkelig kjip mot meg, tenker jeg at de har det fett ellers men lar sine ting gå utover meg. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg gjør også dette når det gjelder fremmede. Og synes det er et godt tips du kommer med. 🙏

Det gjelder jo egentlig også med de relasjonene jeg har over tid. Men sånn som min svigerinne som konsekvent aldri sier hei eller ha det, knapt svarer det tilbake når man oppsøker henne og sier "Hei Petrine, hyggelig å se deg", jeg blir matt av det. Og du har helt rett at når jeg lar meg påvirke så blir min dag kjipere. Jeg vet ikke hvordan jeg kan gi slipp på den irritasjonen. 

Ts

Så bra! Takk. :)

Ja, det skjønner jeg... Det er jo litt kjipt med slike folk, det er vanskelig å bare drite 100% i det også. Særlig hvis det er konsekvent/gjentatte ganger over tid av noen man må omgås med eller som man liksom håper at liker/er glad i deg eller slike ting. Det tenkte jeg ikke så mye på når jeg skrev, men som jeg såvidt nevnte kunne jeg jo ta meg nær av slikt tidligere, men selvfølgelig kan jeg jo også enda syns det er litt vondt hvis noen jeg bryr meg om/som jeg håper at bryr seg om over tid er uhøflig/kjip/uvennlig mot meg eller f. eks. som du nevner konsekvent unnlater å hilse på meg eller svare og slikt. Jeg prøver å bry meg så lite jeg kan, sørge for å "holde min sti ren", oppføre meg slik at jeg føler jeg kan ha god samvittighet og evt. velge å være "the bigger person" liksom, men det er jo en liten "ripe i lakken" (haha herlighet til metaforer på meg i natt da :P) og føles jo på en måte litt sårbart at man selv anstrenger seg for å være høflig, vennlig og grei, men da evt. ikke blir møtt med det samme tilbake. 😕 I noen tilfeller, hvis jeg hadde funnet passende anledning, ville jeg kanskje spurt om vedkommende hadde noe imot meg/om noe var galt/om vedkommende hadde det dårlig eller noe slikt (jeg har noen ganger "spilt litt dum" overfor folk som har vært kjipe mot meg og sagt: "Jeg får det ikke til å stemme at du skulle være sur på meg/behandle meg så dårlig, så jeg blir jo bekymret for at du ikke har det bra/om det er noe galt" eller lignende fremfor å spørre på en måte som kanskje kan virke mer konfliktsøkende/ønsker jo ikke virke konfronterende eller lage dårlig stemning heller, men liksom hvis det gnager på meg/jeg ikke helt klarer å drite i det eller heve meg over det så hender det at jeg tar sjansen og spør i håp om at det går an å "ordne" det da). 

Men, som jeg sa prøver jeg likevel å holde på det med å isåfall være "the bigger person", være høflig og grei selv uansett, for det fører uansett ikke noe godt med seg å senke seg ned til samme nivå eller ta tilbake med samme mynt, selvom det tidvis kan være litt sårt eller vanskelig, eller til tross for at det noen ganger kan friste å bare ta igjen eller komme med en litt sassy comeback. Det har sikkert forekommet en sjelden gang at jeg har gjort det også kanskje, kanskje om jeg har vært brisen/full og har hatt en dårlig dag f. eks. at jeg kan ha vært litt mer tilbøyelig til å ha litt mer attitude tilbake eller latt være å utvise respekt for de som ikke har vist det for meg, iallefall som sagt når jeg var yngre. Men, det dumme er jo at man ofte bare gjør vondt verre da. 

Å ta stolthet i å være et så godt menneske man bare klarer i alle situasjoner syns jeg er et fint utgangspunkt, men har selvfølgelig forståelse for at det kan være vanskelig til tider eller at man ikke alltid klarer det. Jeg tror likevel det er det beste man kan gjøre da. ❤️ 

Skrevet

Ikke overtenk det. Jeg har autisme f.eks, og sliter med å huske å si sånne ting av meg selv. 
Da jeg var i utplassering gjennom NAV fikk vi en ny veileder som ikke var kjent med diagnosen min, hun tok meg til sides og skjelte meg ut fordi jeg ikke hadde sagt "god morgen" de 3 siste dagene. Ble utplassert i en butikk hvor sjefen hadde skrevet "en butikk ansatt krever å ha en minimal forståelse på kommunikasjon noe hun ikke har". Lol... Så det er jo ikke alltid folk er uhøflig med vilje, pluss at jeg kjenner også mange med sosial angst som har blitt oppfattet som uhøflige. 

Anonymkode: 8acdb...f41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...