Gå til innhold

Jeg blir så sint uka før mensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjefter på ungene, klikker til og med, for småting som at de spiller fortnite når jeg har bedt dem slutte femten ganger fordi de skal sove. Eller fordi minste ikke har ryddet ut matboks av sekken. Æsj, det er så unødvendig. Finnes det noe jeg kan ta? Dette er jo ikke noe hyggelig for noen.

Anonymkode: 9c851...2cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjefter på ungene, klikker til og med, for småting som at de spiller fortnite når jeg har bedt dem slutte femten ganger fordi de skal sove. Eller fordi minste ikke har ryddet ut matboks av sekken. Æsj, det er så unødvendig. Finnes det noe jeg kan ta? Dette er jo ikke noe hyggelig for noen.

Anonymkode: 9c851...2cd

Dessverre finnes ingen medisin mot PMS siden dette er et kvinneproblem, og kvinnehelse ikke er forsker noe særlig på. 

MEN! Jeg pleier ta ibux mot smertene, og da forsvinner også en del av humørsvingningene. Du kan prøve å ta ibux de dagene du merker du er ekstra fyrrig og irritabel? 

Anonymkode: d026c...40a

• Nyttig 1
Skrevet

Hormonprevensjon kan hjelpe, dersom du ikke går på det allerede.

Jeg har PMDD, og fikk god hjelp av hormonspiral. Opplevde økt irritabilitet den første uken, men var obs på at det kunne være en bivirkning, så det gikk greit. Nå er jeg mye mer følelsesmessig stabil.

Anonymkode: e7b18...36f

Skrevet

Uff ja, PMS er noe skikkelig dritt. 

Jeg tar meg sammen så langt det går, gir beskjed til mannen så han vet hvorfor jeg kan være en smule irritabel. Også prøver jeg å være snill med meg selv og tenke at det går over snart.

Om det er for ille så kan man få medisiner. En type antidepressiva som man tar litt før tror jeg. Vet ikke hvor ille det må være for å få det.

Ev hormonprevensjon for å holde hormonene mer stabile og slippe mensen.

Anonymkode: 207a5...932

Skrevet

Jegblir veldig sint/deprimert 2 uker før mensen. Har begynt på fontex nå (antidepressiva). Det hjalp sist mnd. Så håper det hjelper nå neste gang! 

Anonymkode: aee42...6bd

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har PMDD. Jeg er ikke bare sint. Jeg er forvirret, uten konsentrasjon- det er krise om det er noe viktig på jobb 9 dager før, jeg vurderer selvmord, sover ikke, og er jeg er en muskelknute. Fullstendig ko-ko. 

Jeg tar SSRI dagene før mensen, og det fungerer på timen og hjelper meg å komme gjennom. Alt det fysiske og noe av det psykiske er der...men det er MYE bedre. Det kom for fullt da jeg var rundt 35...og ble verre og verre. Jeg kan glemme å fungere to dager før mensen. Det topper seg liksom. Så alle sykemeldinger jeg har hatt er det et mønster i. Det har vært så kjipt.

Men jeg antar du ikke har det slik? Ellers; søvn og hvile. Ta det roligere. 

Anonymkode: 42899...ad3

• Hjerte 2
Skrevet

Ta kontrollen. Tillat deg å være litt sint hver dag. Du skal ikke behøve å bruke PMS som unnskyldning for å sette grenser. Jevnere fordelt grensesetting blir mer forutsigbart, og du trenger ikke ta i så hardt hver gang.

Anonymkode: 5305e...e7d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ta kontrollen. Tillat deg å være litt sint hver dag. Du skal ikke behøve å bruke PMS som unnskyldning for å sette grenser. Jevnere fordelt grensesetting blir mer forutsigbart, og du trenger ikke ta i så hardt hver gang.

Tja. Høres ikke ut som du er særlig plaget av pms hvis du tror det er så lett.

Jeg blir kjempedeprimert uka før mens. Etter jeg startet på antidepressiva, er det som en ny verden. Ble sint da jeg var yngre, men gikk over i depresjon da jeg ble eldre. Gleder meg til å bli ferdig med mens!

Anonymkode: fe9f0...dbb

• Liker 2
Skrevet

For meg hjelper det en del å trene. Svette skikkelig, ordentlig hardtrening eller trampe avgårde på tur til humøret snur. 
Stress, dårlig søvn er det verste for min pms. 

Anonymkode: 83d63...aeb

Skrevet

Jo, det er faktisk mulig å velge å ikke bli sint.

Eller man kan jo føle seg sint og ufattelig irritert, men man kan unngå å tillate seg å agere på det.

Jeg har sterk PMDD, og blir helt ødelagt rundt mensen, får angst, irrasjonelle reaksjoner og tanker og en sterk lyst til å få være død. Og forferdelig irritert på det aller meste, har lyst å knuse noe for å vise hvor sinna jeg er og at alle må ta hensyn.

Men det ingen kan ta hensyn til noen som ikke tåler noe som helst, da blir tilogmed dét feil. Det er du som er den voksne, og må finne en måte å overleve pmsen uten å ødelegge de rundt deg.

Ditt ansvar, og ditt valg.

Gå vekk fra situasjoner du ikke takler, la noen andre ta over for deg hvis du har noen, eller så må du bite tennene sammen og gjøre så godt du kan.

Anonymkode: 61fbe...354

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tja. Høres ikke ut som du er særlig plaget av pms hvis du tror det er så lett.

Anonymkode: fe9f0...dbb

Har jeg sagt at det er lett? Det er vanskelig å være en god oppdrager. Må man ha PMS selv for å kunne påpeke det åpenbare? 

Jeg har bare sagt at oppdragelse må være kontinuerlig og konsekvent og at man må kreve noe av barna. Ved å være for ettergivende lager man ufyselige barn. Resten av måneden tolererer du det. Uka før mens greier du ikke å tolerere det. Og da smeller det. Ved å sette mer grenser resten av måneden, får du barn som oppfører seg bedre, sånn at du bare trenger å mase ti ganger, og ikke femten - og unngår å klikke.

Alle trenger å uttrykke sinne innimellom. Men kvinner "skal" liksom ikke være sinte. PMS gir et "lovlig" utløp for sinne. Men det blir så mye på en gang. Og det er så unødvendig, synes jeg.

Det er, som mye annet, et valg.

Ikke alle liker at vi har et valg, jeg vet det.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...