Cyndaquil Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 For første gang forsøkte jeg å legge ut noen varer på market place på Facebook. Dette var til deg i dag. Og i skrivende stund har 7 «personer» Kontaktet meg vet du ønsker å bestille frakt via helt hjem selv. Altså svindel, de vil man skal føle link og så videre. Ikke interessert i Vipps. Alle sende cirka samme melding «hei er varen tilgjengelig» etterfulgt av shady link hvorfor er det så mange personer som holder på med samme svindel? Hvor kommer de fra? Hvorfor stopper ikke Facebook disse? Regner med det er flere enn meg som har rapportert. Og mengden. 7 personer på 5 timer med samme svindel. Er slitsomt flere som opplever det samme eller har jeg uflaks ? 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #2 Skrevet 16. februar 2024 Jeg har handlet EN gang fra facebook marketplace. Og ble svindlet. Jeg og mange andre har rapportert selgeren, men ingenting skjer. Jeg anmeldte såklart, og saken ble faktisk ikke henlagt av politiet! Hadde store forhåpninger til å få tilbake pengene mine, men når selger ikke dukker opp til rettssaken, blir saken bare utsatt og utsatt. Det er helt sykt hvor lett det er å komme unna med svindel her i dette landet Anonymkode: 24526...caa
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #3 Skrevet 16. februar 2024 De vet jo at HeltHjem er en seriøs aktør, og at mange derfor går på svindelen i god tro så lenge de tror den andre parten bruker HeltHjem. Jeg har vært borti noen sånne jeg også, men er skeptisk allerede når standardspørsmålet "Hei, er varen tilgjengelig?" kommer, helt uten noen annen kommentar. De fleste seriøse skriver selv noe istedet for å bruke standardspørsmålene fra Markedplace. Det er ikke stort annet å gjøre enn å rapportere, og spre ordet til lettlurte venner og bekjente om å være obs. Anonymkode: d748d...8a2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #4 Skrevet 16. februar 2024 De er ellers på Facebook også. Her i byen så hadde et bydelshus ordnet gratis utekino, men det var billetter fordi det var et maks antall det var plass til. Så oppfordret de på facebooksiden til at de som hadde billetter de ikke kom til å bruke, kunne gi disse videre. Da dukket det opp en haug av disse profilene med typisk norsk navn og typisk ikke norske profilbilder (ingenting ved profilene tydet på at de i det hele tatt bodde i Norge) og skulle selge billetter (som ikke hadde kostet noe.. ) Anonymkode: b8a07...85e 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #5 Skrevet 16. februar 2024 Svindler jo ikke selv lenger. Dette er automatiserte bots som plukker opp spennende drit. Anonymkode: 47d05...8e4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #6 Skrevet 17. februar 2024 Mange kommer fra India Anonymkode: 110a4...788 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå