AnonymBruker Skrevet 15. februar #1 Del Skrevet 15. februar Vi har en tispe som snart er ett år. Hun er veldig glad /ivrig. Og også veldig oppspilt rundt andre hunder. Vil leke med hunder hun møter, bjeffer og logrer når de ikke vil leke. Hun er glad i mennesker og vil stadig vekk hilse på forbigående. Slipper jeg henne løs hopper hun opp på de fleste for å hilse. Vi øver med kommandoer for å få henne til å «sladre» til oss istedet. Det fungerer så lenge jeg er i forkant av situasjonen, men av og til så glipper det for meg og. Spørsmålet er: vil de bli litt roligere etterhvert og ikke alltid være så kontaktsøkende mot alle? Det eneste hun ikke er så glad i er joggere- spesielt mannlige. Da blir hun litt stressa og kan finne på å løpe etter dem bjeffende. Vi jobber med kommando her også- men den sitter lengre inne for frøkna. Er dette også noe som vil roe seg med tiden? Råd og erfaringer ønskes. Anonymkode: 16ed4...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Del Skrevet 15. februar Jeg har lest litt om denne rasen, for jeg har tenkt i lang tid at dette er en rase jeg kunne tenkt meg. MEN, jeg er blitt litt betenkt etterhvert som jeg har fått mer kunnskap om rasen, jeg ser at det ikke er uvanlig det du skriver. Kan desverre ikke svare deg på spørsmålet ditt, men du finner nok mye informasjon på nett. J Anonymkode: 30c5d...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #3 Del Skrevet 15. februar Min cookapoo er relativt rolig av seg. Hun bjeffer ikke, løper ikke til for å hilse på andre hunder eller mennesker og har sålangt aldri lekt med ustyrlig energi med andre hunder. Hun er den roligste på valpekurset, men ikke redd. Hun er bare tre måneder så det kan jo så klart endre seg da. Vet ikke når din begynte å bli slik? Jeg har kun hørt to bjeff fra henne. Og av og til en lav lav knurrelyd under dralek. Så jeg vet ikke om det er din eller min hund som er rasetypisk, eller om dette kanskje er sider som vil komme fram etterhvert hos min også. Men mange hunder roer seg litt ved to års alder. Spørs det med bjeffingen da. Anonymkode: 5012b...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #4 Del Skrevet 15. februar Det er blandingshunder, de har ikke noe som er rasetypisk. Det er umulig å kunne forutsi hvordan mixvalper blir siden man ikke kan forutsi hva slags gener og egenskaper de har fått fra respektive foreldre. Eventuelle "rasebeskrivelsen" av disse blandingshundene beskriver bare en ideell drømeblanding, ikke realiteten av hva man faktisk kan forvente å få. Når det er sagt, noen hunder roer seg når de kommer ut av puberteten, men om du ikke trener vekk problemoppførsel så vil den bare etablere seg hos hunden. Så tren, ikke tenk at det ordner seg av seg selv med tiden for det er det slett ikke sikkert det gjør. Og om du ikke ser det nytter akkurat nå så kommer det plutselig en dag der du oppdager at JO, trening har hjulpet man har bare ikke merket det. Anonymkode: 1f05e...2f6 7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #5 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har lest litt om denne rasen, for jeg har tenkt i lang tid at dette er en rase jeg kunne tenkt meg. MEN, jeg er blitt litt betenkt etterhvert som jeg har fått mer kunnskap om rasen, jeg ser at det ikke er uvanlig det du skriver. Kan desverre ikke svare deg på spørsmålet ditt, men du finner nok mye informasjon på nett. J Anonymkode: 30c5d...243 Det er ikke en rase. Anonymkode: d896c...fd7 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 15. februar #6 Del Skrevet 15. februar Noen hunder roer seg i 1-3 årsalderen, men det der er en blanding av to jaktraser, så du vil nok alltid ha en energisk hund med masse driv. Pudler er attpåtil en intelligent rase som fort kan finne på tull hvis h*n kjeder seg. Det beste for hunden vil være å la henne få utnyttet sine instinkter til jakt og apport på en eller annen måte, så vil hun bli mer tilfreds og rolig. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 15. februar #7 Del Skrevet 15. februar KnitAndCoffee skrev (18 minutter siden): Noen hunder roer seg i 1-3 årsalderen, men det der er en blanding av to jaktraser, så du vil nok alltid ha en energisk hund med masse driv. Pudler er attpåtil en intelligent rase som fort kan finne på tull hvis h*n kjeder seg. Det beste for hunden vil være å la henne få utnyttet sine instinkter til jakt og apport på en eller annen måte, så vil hun bli mer tilfreds og rolig. Enig i denne. Du har en blanding av to aktive raser og må regne med at det energinivået varer. Ville ihvertfall ikke hatt henne løs om hun hopper på folk og kan finne på å løpe etter joggere mens hun bjeffer. Bruk heller en langline så du kan kontrollere henne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #8 Del Skrevet 15. februar Høres ut som vår tispe på to år. Den mixen krever MYE. Både oppdragelse og trim. Også må de få brukt den enormt gode nesa si. Det er mye energi i både cockeren og puddelen, og en smule jaktinstinkt. Så vår løsning var å gi henne masse tur og stimuli, og legge til rette for kvalitetssøvn når hun først legger seg til(kan da sove i timesvis) Mer krevende enn et barn eller tre om jeg får være ærlig. Visste det var en aktiv blanding, men ikke at hun ville kreve så mye for å være fornøyd. Hun er også veldig verbal. Anonymkode: 0aab7...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #9 Del Skrevet 15. februar Hunder er individer, en av mine border collier var f.eks en ganske sedat hund ( etter border collie skala) til den var 3 år, så ble den høyintensiv. Nå som 5 er den nermere plagsomt intensiv. Anonymkode: 5fb97...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #10 Del Skrevet 16. februar Ts her. takk for innspill. Jaktinstinkt er nok tilstede. hun er lykkelig når hun får snuse i snøen og grave frem pinner og skatter. Veldig god ide å trene på apport. Hun går mellom 1-2 timer tur hver dag, så hun får nok mosjon. jeg får bare fortsette å trene på sladring. Er det anbefalt å gjøre trening i bånd eller uten? Hun er usedvanlig lydig, reagerer raskt på kommandoer, men trenger tilsyn. Anonymkode: 16ed4...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #11 Del Skrevet 16. februar Vår rakett roer seg mere og mere for hver løpetid. Veldig merkbart etter løpetid nr to. Anonymkode: 02988...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #12 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts her. takk for innspill. Jaktinstinkt er nok tilstede. hun er lykkelig når hun får snuse i snøen og grave frem pinner og skatter. Veldig god ide å trene på apport. Hun går mellom 1-2 timer tur hver dag, så hun får nok mosjon. jeg får bare fortsette å trene på sladring. Er det anbefalt å gjøre trening i bånd eller uten? Hun er usedvanlig lydig, reagerer raskt på kommandoer, men trenger tilsyn. Anonymkode: 16ed4...5d2 Om hun kan finne på å løpe bort og hoppe opp på mennesker, løpe bort til andre hunder og løpe etter joggere, så bør du absolutt holde henne i bånd til du kan stole på henne. Du setter henne i fare om du lar henne gå løst når dette er ting hun har tendenser mot. Én dag løper hun bort til en aggressiv hund, eller løper og hopper på en person som er livredd hunder og anmelder deg. Du kan også ødelegge treningen til andre hundeeiere. Nå er hun snart 1 år også, og det er stor sannsynlighet for at jaktinstinktene virkelig kommer frem nå snart, og da kan du stole enda mindre på henne. Bruk langline. Da får du trent innkalling og alt annet på en trygg måte. Du bør vente med å ha henne løs før hun er rundt 2 år. Da har hun fått landet litt og du vet mer om hvordan hun er, og du har fått trent nok til å vite om du kan stole på henne eller ikke. Anonymkode: 0ddba...b15 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #13 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Slipper jeg henne løs hopper hun opp på de fleste for å hilse. Til mer hunden din får gjort ting du ikke vil at den skal gjøre, til vanskeligere blir det å avlære i fremtiden. De første par årene i en hunds liv bør man sørge for å ha så lite av ting man ikke ønsker som mulig, da vil det ofte aldri bli et problem. Dessverre sliter de fleste (?) av oss med å være så strenge med søte, små valper. Jeg har puddel, kjenner flere cockere, og jeg ville absolutt ikke tatt utgangspunkt at noe av det du opplever vil ordne seg uten videre. Ja, hundene blir mer modne med alderen, men har de lært at å hoppe på mennesker er noe man kan gjøre, vil de ikke gi seg med det. Og de fleste vil nok være høyenergiske hele livet (selv om det selvfølgelig finnes noen unntak). Sladretrening er bra. Rotrening er bra. Ha fokus på hjernearbeid, du får ikke slitt ut noen av de to rasene med fysisk trening. Har du mulighet, gå gjerne kurs i for eksempel Nosework, lydighet, bruks. Disse hundene elsker å brukes til noe, og særlig puddelen tenderer mot å finne på ting om den kjeder seg. Og det vil du ikke ... Anonymkode: e4222...509 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #14 Del Skrevet 16. februar Er det ikke litt rart å navngi en hunderase "kukenbæsj"? Anonymkode: 1b365...883 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #15 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ts her. takk for innspill. Jaktinstinkt er nok tilstede. hun er lykkelig når hun får snuse i snøen og grave frem pinner og skatter. Veldig god ide å trene på apport. Hun går mellom 1-2 timer tur hver dag, så hun får nok mosjon. jeg får bare fortsette å trene på sladring. Er det anbefalt å gjøre trening i bånd eller uten? Hun er usedvanlig lydig, reagerer raskt på kommandoer, men trenger tilsyn. Anonymkode: 16ed4...5d2 Du kan gå så mange timer du bare orker. Det tar ikke lang tid før hun er klar igjen. Hadde dette vært min hund hadde jeg heller kjørt på med mentaltrening, brukstrening, AG, sniffer og den type ting. Anonymkode: efeb3...249 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 16. februar #16 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke litt rart å navngi en hunderase "kukenbæsj"? Anonymkode: 1b365...883 Har du noe bedre forslag da? 😄 Det er jo ingen som går rundt å sier "Kukenbæsj" 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #17 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke litt rart å navngi en hunderase "kukenbæsj"? Anonymkode: 1b365...883 Er du 5 år? Anonymkode: 0aab7...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå