Gå til innhold

Kristen forkynning i første klasse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 6 år gammelt og går i førsteklasse. 
Hun forteller at ekstralæreren i klassen snakker mye om gud og jesus så fort hun får mulighet

I dag kom hun hjem med en tegning hvor hun hadde fargelagt tegninger av hvordan gud skapte jorden.. 

Dette er altså utenom faget KRL. Dette gjøres på lærerens eget initiativ. 

Jeg klarer ikke å forstå hvordan dette kan være lovelig? Er det lovlig?

Hva bør man gjøre?

Anonymkode: 76157...acb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forbudt å forkynne i undervisning i skolen. Ta det opp med rektor 

Anonymkode: 97127...4aa

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun forteller at ekstralæreren i klassen snakker mye om gud og jesus så fort hun får mulighet

I dag kom hun hjem med en tegning hvor hun hadde fargelagt tegninger av hvordan gud skapte jorden.. 

Hva bør man gjøre?

Jeg hadde ikke brydd meg, barnet er 6 år.. Hva er du redd for at skal skje? Det skal nok mer til at hun blir kristen enn som så. Om læreren er snill og omsorgsfull ellers hadde jeg ikke reagert på det.

Jeg syns det er mye mer bekymringsverdig når lærerne spør om de vil være jente eller gutt og at de kan velge selv, og det har de lov til å spørre om.. 

Anonymkode: e785e...880

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke brydd meg, barnet er 6 år.. Hva er du redd for at skal skje? Det skal nok mer til at hun blir kristen enn som så. Om læreren er snill og omsorgsfull ellers hadde jeg ikke reagert på det.

Jeg syns det er mye mer bekymringsverdig når lærerne spør om de vil være jente eller gutt og at de kan velge selv, og det har de lov til å spørre om.. 

Hva om læreren av scientolog, eller medlem i smiths venner.. hadde du brydd deg da? 
Hva om læreren var muslim og prøvde å overbevise barnet ditt om at Allah er svaret. 

Hadde holdningene dine vært de samme?

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er faktisk ikke lovlig, så uansett om du mener at "det er ikke så farlig" så er det ulovlig ifht. læreplan. Jeg ville tatt det opp med rektor, og kontaktet feks Humanetisk forbund for å få hjelp til å formulere et skriv til skolens ledelse.

Anonymkode: 76e3c...d9b

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva bør man gjøre?

Snakk med lærern...du vet at en sak alltid har 2 sider...selv om din 6 åring sier at hun hele tiden snakker om Gud og du tror at dette blir gjort utenom kl...

Vi hadde en kristen lærer fra 1-6 klasse...sang ofte kristen sanger etc...da ikke kl...vel jeg er 40 år og ikke frelst akkurat 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Snakk med lærern...du vet at en sak alltid har 2 sider...selv om din 6 åring sier at hun hele tiden snakker om Gud og du tror at dette blir gjort utenom kl...

Vi hadde en kristen lærer fra 1-6 klasse...sang ofte kristen sanger etc...da ikke kl...vel jeg er 40 år og ikke frelst akkurat 

Jeg var meget skeptisk til hva mitt barn sa, helt til hun kom hjem og fortalte meg at gud hadde skapt jorden på 7 dager... og viste meg tegninger med bilde av gud i midten.. Dette er helt tydelig oppgaver hun har fått av læreren

Da ble jeg kok forbanna! 

• Liker 6
Skrevet

Hvis det stemmer slik ditt barn fremstiller det, så er det overhode ikke greit og jeg har vondt for å forstå hvorfor flere synes at dette ikke er noen stor sak.

Dette har ingenting med egen religiøs overbevisning å gjøre.

Anonymkode: e5473...d9b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var meget skeptisk til hva mitt barn sa, helt til hun kom hjem og fortalte meg at gud hadde skapt jorden på 7 dager... og viste meg tegninger med bilde av gud i midten.. Dette er helt tydelig oppgaver hun har fått av læreren

Da ble jeg kok forbanna! 

Så...du vet at de snakker om Gud i barnehagen å...vær påske... Du vet at på skolen snakker de om forskjellige religioner... hvorfor så sint 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det ble forbudt å forkynne en religion på begynnelsen av 2000- tallet. Ville tatt det opp med andre foreldre, på ett møte med skolen.

Anonymkode: 594d8...191

Skrevet

Du bør la hun fortelle. Det er viktig å la barnet lære på egen hånd. I tillegg kan det også bidra til litt mer balanse i dette samfunnet vi har havnet i hvor det reklameres for islam overalt til tross for alt dens styggedom, og den verdikulturen som finnes i kristendom er tross alt det som har brakt Norge til den velstanden vi har i dag. De færreste av dere her inne hadde ikke engang hatt muligheten til å klage om lønnsmyten. Så kan man jo defilere det argumentet og dra fram de argeste denominasjonene som læstadianernes praksis, men angående nettopp praksis så er det den luthersk-evangeliske protestantismen som i praksis har vært enerådende denominasjon i Norge. Så har jo 68-erne med Ole Bull som erstatning for Hitler ødelagt en del av verdiskapningen vi kunne hatt nå i nyere tid ved idiotiske valg. Tenk å bli født i begynnelsen av Vestens fall. Selvforskyldte fall, attpåtil.

• Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Så...du vet at de snakker om Gud i barnehagen å...vær påske... Du vet at på skolen snakker de om forskjellige religioner... hvorfor så sint 

Ja de snakker om forskjellige relgioner i faget KRL. Og det er selvfølgelig helt greit. 

Men dette er ikke KRL. Dette er første klasse. Her er det en kristen tulling som ser sin mulighet til å prøve å påvirke små barn.  Og det er kun kristendom som det blir preiket om.

Kristendom er i mine øyne et skadelig virus som barn bør beskyttes mot

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

Husk at disse hjernevaskede Simen Bondevik-tilbederne ser på normale folk som normale folk ser på pedofile. Det er en eller annen logisk feilslutning i kretsløpet i hjernen deres.

Skrevet

Barnet går ikke på en skole som er kristen? Er to skoler her så må spørre. Mitt barn vil starte på en sånn skole, fordi jeg vil gi barnet mitt mulighet til og ha mye av det jeg lærte som barn. I dag er det langt mere andre religioner som blir lært om, og jeg ønsker mere kristendom. 

Anonymkode: 76139...dc8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva om læreren av scientolog, eller medlem i smiths venner.. hadde du brydd deg da? 
Hva om læreren var muslim og prøvde å overbevise barnet ditt om at Allah er svaret. 

Hadde holdningene dine vært de samme?

Disse hører ikke hjemme i Norge, så det ville selvfølgelig vært uakseptabelt. 

Anonymkode: c9ca3...fa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet går ikke på en skole som er kristen? Er to skoler her så må spørre. Mitt barn vil starte på en sånn skole, fordi jeg vil gi barnet mitt mulighet til og ha mye av det jeg lærte som barn. I dag er det langt mere andre religioner som blir lært om, og jeg ønsker mere kristendom. 

Anonymkode: 76139...dc8

Jeg hadde aldri sendt barnet mitt på en kristen skole. 

så nei!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja de snakker om forskjellige relgioner i faget KRL. Og det er selvfølgelig helt greit. 

Men dette er ikke KRL. Dette er første klasse. Her er det en kristen tulling som ser sin mulighet til å prøve å påvirke små barn.  Og det er kun kristendom som det blir preiket om.

Kristendom er i mine øyne et skadelig virus som barn bør beskyttes mot

Ta det med ro, om dette er så ille for deg så snakk med læreren imorgen..på en rolig måte. Jeg har 2 barn og tro meg de kommer med mange historier fra barnehagen og skolen som ikke alltid er sann..eller at de har misforstått etc ..

Jeg skjønner ikke..det var en tegning og hub fikk høre noe om Gud ..kansje de hadde norsk og begynte å snakke om verden..og da kommer det spørsmål.

Ditt barn blir ikke kristen av dette.

Og det er du som bruker ordet forkynnelse når du ikke vet noe om situasjonen.

Pust med magen og snakk med lører imorgen så vil du finne ut ting

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Disse hører ikke hjemme i Norge, så det ville selvfølgelig vært uakseptabelt. 

Anonymkode: c9ca3...fa9

Så fordi det er "riktig" relgion i følge deg så er det ok med forkynning av små barn?

Gjest issoras
Skrevet

Hadde nok sagt fra til rektor eller avdelingsleder. Min sønn er veldig bevisst på at han ikke tror på Gud og Jesus og han hadde nok blitt veldig frustrert om det var forkynnelse i skolen. 😅 Og den situasjonen skal elever slippe å stå i. Tror sånn sett en tenåring hadde tålt det bedre, for de har mer livserfaring og mer erfaring med meningsutveksling i skolen. Så at barna bare er 6 år er nå et ganske dårlig argument. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva bør man gjøre?

Hadde blitt glad jeg. Bedre det her enn det Pride-tullet. :) 

Anonymkode: 8afb3...a30

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...