AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Del Skrevet 15. februar 2024 Først vil jeg si at det er fint at det har kommet effektive medisiner som desperate mennesker som virkelig har prøvd alt for å gå ned i vekt kan hjelpe. Det hjelper dem også ut av medisinske risikofaktorer eller sykdommer, og gir da totalt sett en gevinst for offentlig helsevesen. Voksne må få velge selv. Men barn har ikke den muligheten. De arver et dårlig kosthold. Jeg er bekymret for den store økningen av overvekt og fedme blant barn Det hadde vært interessant å vite hvilke grep foreldre som går på slike medisiner gjør i egen familie. Gir det dere motivasjon til lage sunn mat fra bunnen av til barna deres? Er dere mer aktive med barna? Har partner som ikke går på medisin også endret sitt kosthold? Anonymkode: 6af5d...1fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Del Skrevet 15. februar 2024 Jeg har alltid lagd sunn mat fra bunnen til familien, og kostholdet består av mye grønnsaker og fisk og kylling. Familien er slanke. Mitt problem er overspising og det hjelper slankemedisinen mot. Ungene mine er ganske store nå, så vi er ikke så mye sammen som da de var barn, men hele familien er veldig glade i å gå tur. Ingen har lagt om kosthold, men jeg spiser veldig mye mindre. Det var kanskje ikke sånne som meg du ønsket svar fra? Det virker som om du kanskje har noen fordommer som tilsier at du tror alle overvektige lever på junkfood... Anonymkode: 534cd...331 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Del Skrevet 15. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har alltid lagd sunn mat fra bunnen til familien, og kostholdet består av mye grønnsaker og fisk og kylling. Familien er slanke. Mitt problem er overspising og det hjelper slankemedisinen mot. Ungene mine er ganske store nå, så vi er ikke så mye sammen som da de var barn, men hele familien er veldig glade i å gå tur. Ingen har lagt om kosthold, men jeg spiser veldig mye mindre. Det var kanskje ikke sånne som meg du ønsket svar fra? Det virker som om du kanskje har noen fordommer som tilsier at du tror alle overvektige lever på junkfood... Anonymkode: 534cd...331 Samme her, familien har ikke endret kosthold i noen særlig grad, fordi kostholdet vårt har ikke vært så ille. Det er først og fremst bare jeg som klarer nå å redusere mengden. Anonymkode: 1d5ea...bf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har alltid lagd sunn mat fra bunnen til familien, og kostholdet består av mye grønnsaker og fisk og kylling. Familien er slanke. Mitt problem er overspising og det hjelper slankemedisinen mot. Ungene mine er ganske store nå, så vi er ikke så mye sammen som da de var barn, men hele familien er veldig glade i å gå tur. Ingen har lagt om kosthold, men jeg spiser veldig mye mindre. Det var kanskje ikke sånne som meg du ønsket svar fra? Det virker som om du kanskje har noen fordommer som tilsier at du tror alle overvektige lever på junkfood... Anonymkode: 534cd...331 Veldig synd at du så raskt tenker "fordommer". For det har jeg virkelig ikke. Jeg ser at dårlig kosthold og overvekt går igjen i familier, og var bare nysgjerrig på dette aspektet i diskusjonen om slankemedisin. Anonymkode: 6af5d...1fc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Del Skrevet 15. februar 2024 Innlegget ditt lyser både fordommer og dårlig kunnskap om fedme/overvekt ts, du må gjerne prøve å ro deg unna, men det går ikke. Du ser det du søker etter, mer enn det som faktisk er der. Kanskje du heller skal lese deg litt opp? Anonymkode: 998ef...bcd 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Innlegget ditt lyser både fordommer og dårlig kunnskap om fedme/overvekt ts, du må gjerne prøve å ro deg unna, men det går ikke. Du ser det du søker etter, mer enn det som faktisk er der. Kanskje du heller skal lese deg litt opp? Anonymkode: 998ef...bcd Rett før jeg rapporterer deg, for det du sier er virkelig ikke tilfelle. Shit, her inne går man til angrep. Virkelig. Anonymkode: 6af5d...1fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Del Skrevet 15. februar 2024 Fascinerende at så mange slanke mennesker er så vanvittig opptatt av å mene så mye om at overvektige bruker medisiner til å gå ned i vekt, og det mest imporende her er at man skal mene så veldig mye om noe voksne mennesker betaler UT AV EGEN LOMME! Hva er greia? Sjalusi? Redsel for at mange skal bli like tynne som dem? At det kommer til å bli mangel på folk man kan hovere over med god samvittighet? Helt banale grunner, men der finnes jo ingenting annet når folk det ikke gjelder skal bry seg så mye om at voksne folk går ned i vekt av en medisin de betaler for selv. Anonymkode: 5861d...764 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Del Skrevet 15. februar 2024 Flirer litt av fordommen om at om man er overvektig, går dette automatisk i arv til barna. Jeg har et barn som, samtidig som jeg tar mine sprøyter for å gå ned i vekt, må fore med ekstra kaloririk mat fordi hen sliter med å gå opp i vekt. Jeg er forøvrig ikke overvektig fordi jeg spiser usunn mat. Jeg spiser for mye mat. For mange brødskiver, for store porsjoner. Jeg er rett og slett for glad i mat. Og liker absolutt alt. Der er fullt mulig å legge på seg av sunn mat laget fra bunn også når man ikke eier magemål. Barnet mitt er stikk motsatt. Ergo undervektig. Anonymkode: 4a1c8...1e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rett før jeg rapporterer deg, for det du sier er virkelig ikke tilfelle. Shit, her inne går man til angrep. Virkelig. Anonymkode: 6af5d...1fc Du må gjerne rapportere meg også, for jeg sier meg enig: Fordommene dine er ganske åpenbare... Jeg og familien spiser som sagt sunt, jeg har faktisk noen vekttall i erneringsfysiologi og synes det er gøy å lage ren, fargerik og næringsrik mat. I tillegg har jeg IBS, som forhindrer meg fra å spise en del av den maten du ser for deg at overvektige mennesker dytter i seg. Grunnen til at jeg er overvektig er at jeg vokste opp med foreldre med fordommer. De kommenterte vekten min hele barndommen og hadde ørten restriksjoner på hva jeg kunne spise. Det gikk som det måtte gå, jeg utviklet en spiseforstyrrelse. Slik holdt jeg vekten lav i mange år. Til slutt måtte jeg få behandling, men siden behandling for spiseforstyrrelser er ganske tilfeldig her i landet, ble jeg aldri helt frisk. Dermed endte jeg opp som overvektig. Anonymkode: 534cd...331 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Del Skrevet 15. februar 2024 I vår familie med meg, mann og 4 barn, er det kun jeg som er overvektig, selv om jeg er den som spiser minst. Her blir det kun servert grovt brød, sunne middager og masse frukt og grønnsaker. Jeg lager kun sunn mat, og vektproblemet mitt kommer ikke av chips, sjokolade og humbug-mat. Min overvekt har kommet med overgangsalder kombinert med jobbskifte med mye stillesitting, samt blodsukkerproblemer, for mye trening og kun 3-4 timer søvn i døgnet over neste 20 år. Vi er aktive alle sammen. Mannen min er naturlig slank, og det ser ut som barna har arvet hans gener. Jeg selv legger kun på meg rundt mage og har mye stress i kroppen som kompliserer ting, samt andre ting fra oppveksten som gjør det vanskelig for meg å holde rutiner for meg selv, men har ingen problemer med rutiner overfor barna. Kan alt om sunt kosthold og sunn livsstil, men sliter med meg selv. Barna har det sånn jeg kunne ønske jeg hadde det. Anonymkode: 8be66...9c4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #11 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fascinerende at så mange slanke mennesker er så vanvittig opptatt av å mene så mye om at overvektige bruker medisiner til å gå ned i vekt, og det mest imporende her er at man skal mene så veldig mye om noe voksne mennesker betaler UT AV EGEN LOMME! Hva er greia? Sjalusi? Redsel for at mange skal bli like tynne som dem? At det kommer til å bli mangel på folk man kan hovere over med god samvittighet? Helt banale grunner, men der finnes jo ingenting annet når folk det ikke gjelder skal bry seg så mye om at voksne folk går ned i vekt av en medisin de betaler for selv. Anonymkode: 5861d...764 Det handler om null kunnskap om mennesker/kosthold, eller rett og slett om dumskap/enkelhet. Mange evner ikke å forstå ting som ikke rammer dem selv - nettopp fordi de mangler noe annet grunnleggende. Synd, for det blir jo omdøpt til mobbing av de som har vektproblemer…. Håper ikke trangsynte mennesker får barn med vektproblemer Anonymkode: 8be66...9c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I vår familie med meg, mann og 4 barn, er det kun jeg som er overvektig, selv om jeg er den som spiser minst. Her blir det kun servert grovt brød, sunne middager og masse frukt og grønnsaker. Jeg lager kun sunn mat, og vektproblemet mitt kommer ikke av chips, sjokolade og humbug-mat. Min overvekt har kommet med overgangsalder kombinert med jobbskifte med mye stillesitting, samt blodsukkerproblemer, for mye trening og kun 3-4 timer søvn i døgnet over neste 20 år. Vi er aktive alle sammen. Mannen min er naturlig slank, og det ser ut som barna har arvet hans gener. Jeg selv legger kun på meg rundt mage og har mye stress i kroppen som kompliserer ting, samt andre ting fra oppveksten som gjør det vanskelig for meg å holde rutiner for meg selv, men har ingen problemer med rutiner overfor barna. Kan alt om sunt kosthold og sunn livsstil, men sliter med meg selv. Barna har det sånn jeg kunne ønske jeg hadde det. Anonymkode: 8be66...9c4 Må legge til at det ikke er noen i min familie for øvrig som er overvektig, og at jeg har vært litt overvektig fra fødsel av, men det ble verre i overgangsalderen. Ene sønnen min prøver å legge på seg, og er redd de neste kommer til å streve med det også - selv om de spiser mye mer enn meg. Anonymkode: 8be66...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #13 Del Skrevet 16. februar 2024 Jeg har gått ned 30 kg på Wegovy, men ingen andre enn mine nærmeste vet at jeg går på Wegovy. Men jeg sier som sant er når noen spør hva jeg har gjort for å gå ned: jeg spiser mindre. Oppfølgingsspørsmålet er da alltid: men du har vel lagt om kosten. Og nei det har verken jeg eller familien. For vi har alltid spist sunt. Mye ren mat, mat fra bunnen, grønnsaker, rent kjøtt. All småspising på kvelden, godteri og snacks er det nesten slutt på. Mye av kalorioverskuddet er selvsagt fra godteri og snacks som er inntatt etter barna har lagt seg. Men selve maten, som frokost, lunsj og middag har vært sunn og der er det ingen endringer. Og det tror enkelte nesten ikke på, for overvektige spiser bare junk og vet ikke forskjell på sjokolade og brokkoli. Anonymkode: 7ee10...772 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #14 Del Skrevet 16. februar 2024 Vi har gener på begge sider av familien som gir økt fare for overvekt, derfor har vi fra barna begynte med fast føde laget alt fra bunnen av, og har kun kosemat i helgen. Eneste mine barn ikke takler er kjøtt, da får de fisk i stedet. Vår overvekt kommer av overspising og gener, ikke for mye junk food. Vi er begge utdannet kokker, så matlaging fra bunnen av er ikke noe problem. Anonymkode: d1277...cfe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #15 Del Skrevet 16. februar 2024 Jeg har alltid hatt fokus på sunnmat laget fra bunnen i de 35 årene jeg har vært mor, og jeg har alltid vært aktiv med ungene og uten de hele mitt liv - men når jeg ble syk og en bivirkning var stor vektøkning ble det tyngre siden vi alt hadde de gode rutinene på plass. For meg ble medisin en hjelp til å bli kvitt en bivirkning og et lettere liv i fht kilo og bmi. De andre helseproblemene er der men de som kom av 40 kilo ekstra er borte - alt det andre er som før. Anonymkode: 1d051...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #16 Del Skrevet 16. februar 2024 I vår familie er både jeg og barna i nedre sjikte innenfor normalvekt. Det som inntas i dette huset er sunne og hjemmelagde vegetarretter, og godteri er kun på lørdager/spesielle anledninger. Dessert inntas kun på bursdager, julaften og nyttårsaften. Dessverre kan jeg ikke styre hva min mann spiser på jobben eller i bilen. Forstår at matinntaket hans må være kaloritett på jobb, for han kunne ikke blitt overvektig på kostholdet her hjemme. Han jobber mange lange dager, og jeg gjetter at han stapper i seg mye dritt på jobben. De gangene jeg har tatt dette opp med ham, blir han skamfull. Han går nå på Wegovy, og jeg ser at det hjelper veldig. Familien hans er forøvrig også litt store, jeg skjønner jo hvor det kommer fra. Min familie er svært tynne, og barna mine likner så absolutt på min familie: slanke og spretne. Anonymkode: 21a4b...d66 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 17. februar 2024 #17 Del Skrevet 17. februar 2024 Det er sikkert en del overvektige som spiser mye usunt, men det er også mange normalvektige som lever nesten bare på junk food uten at de legger på seg av det. Det er egentlig helt likegyldig om kaloriene kommer fra salat eller sjokolade. Det som teller er om du får i deg for mange kalorier slik at kroppen begynner å lagre overskuddskalorier som fett. Jeg tror nok majoriteten av de overvektige kan veldig mye om kosthold og sunn mat etter utallige forsøk på å følge diverse dietter og kostholdsråd i kampen mot kiloene. Jeg tror også at de fleste overvektige spiser sunn mat til de fleste måltider. Problemet er at de spiser for mye av det. Her i huset er vi flere som har for mange kilo på kroppen, men det har ikke med dårlig kosthold å gjøre. Her har vi variert og sunn mat, vi spiser bare for mye av denne sunne maten. I tillegg strever flere av oss med at vi blir raskt sultne igjen og stadig må ha et lite mellommåltid eller tre for å holde hungeren unna. Da blir det fort et par ekstra brødskiver, noen knekkebrød, noen never med nøtter, eller en oppvarmet middagsrest mellom de andre måltidene. Som sagt, maten i seg selv er det ingenting i veien med, det er mengden som er problemet, og det tror jeg gjelder de fleste overvektige. Nå har jeg begynt på slankemedisinen Wegovy, og plutselig har det blitt mye enklere å spise mindre. Jeg blir raskere mett, blir mett med mye mindre porsjoner, og er mye lengre mett slik at behovet for mellommåltider er kraftig redusert. Slik som denne medisinen fungerer, trenges det heller ikke på langt nær så mye viljestyrke for å begrense inntaket av søtsaker. Hvis det er slik som dette dere har det, dere som alltid har vært slanke, så forstår jeg jo hvorfor det er så enkelt for dere å kontrollere vekten, eller gå ned et par kilo når det ønskes. Dere har trolig denne medisinen innebygget, som vi andre nå kan få på resept. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #18 Del Skrevet 18. februar 2024 aksase skrev (22 timer siden): Det er sikkert en del overvektige som spiser mye usunt, men det er også mange normalvektige som lever nesten bare på junk food uten at de legger på seg av det. Det er egentlig helt likegyldig om kaloriene kommer fra salat eller sjokolade. Det som teller er om du får i deg for mange kalorier slik at kroppen begynner å lagre overskuddskalorier som fett. Jeg tror nok majoriteten av de overvektige kan veldig mye om kosthold og sunn mat etter utallige forsøk på å følge diverse dietter og kostholdsråd i kampen mot kiloene. Jeg tror også at de fleste overvektige spiser sunn mat til de fleste måltider. Problemet er at de spiser for mye av det. Her i huset er vi flere som har for mange kilo på kroppen, men det har ikke med dårlig kosthold å gjøre. Her har vi variert og sunn mat, vi spiser bare for mye av denne sunne maten. I tillegg strever flere av oss med at vi blir raskt sultne igjen og stadig må ha et lite mellommåltid eller tre for å holde hungeren unna. Da blir det fort et par ekstra brødskiver, noen knekkebrød, noen never med nøtter, eller en oppvarmet middagsrest mellom de andre måltidene. Som sagt, maten i seg selv er det ingenting i veien med, det er mengden som er problemet, og det tror jeg gjelder de fleste overvektige. Men dere spiser jo ikke riktig når dere blir fort sultne igjen? Spis mer protein og mer grønnsaker så holder dere lengre.... Og et par brødskiver og noen never nøtter? Det er jo åpenbart at dere ikke har peiling når dere hiver innpå på den måten. Anonymkode: badce...57b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #19 Del Skrevet 18. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men dere spiser jo ikke riktig når dere blir fort sultne igjen? Spis mer protein og mer grønnsaker så holder dere lengre.... Og et par brødskiver og noen never nøtter? Det er jo åpenbart at dere ikke har peiling når dere hiver innpå på den måten. Anonymkode: badce...57b Åh bare tenk om det var så enkelt Anonymkode: 1d5ea...bf5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #20 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åh bare tenk om det var så enkelt Anonymkode: 1d5ea...bf5 Har du prøvd? Tjukkaser bare klager og skylder på alt annet enn egen viljestyrke. Anonymkode: badce...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå