AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Hei. Har et barn på 3 år. Hun drikker veldig mye vann og tisser masse. I bhg tisser henne igjennom bleien hverdag. Er konstant tørst virker det som. Og har ikke gått opp i vekt de siste mnd. Skal ringe lege imorgen om time. Men bare lurte på om noen andre har hatt disse symptomer? Leste dette kan være diabetes. skal sies at henne har drukket mye vann og tisset mye de siste ukene. Men først nå det er ekstremt. Anonymkode: 5dc0c...fb3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 Ja, ville fulgt opp dette så fort som mulig. Da jeg sjekket meg for diabetes tok jeg fastende blodprøve. Vet ikke om de gjør det på samme måte når barn utredes. Anonymkode: 60c7d...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Kan være, men trenger ikke å være. Rett svar får du hos legen. De må ta prøver av henne for å finne ut om det er diabetes, eller eventuelt hva annet som kan være årsaken. En 3 åring går ikke nødvendigvis opp i vekt hver måned. At hun er tørst og tisser mye kan ha andre årsaker. Lykke til. Anonymkode: fbc44...202 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 Hei, Råder deg å ordne en legetime snarest, for diabetes kan avklares greit og enkelt med en gluckose måling. Hadde selv en sønn som nesten var tre og fikk diabetes, sympromene var de samme. Visst du kjenner lukt av aceton fra munnen også, så tyder det på syreforgiftning som er forårsaket av for høyt blodsukker over noe tid, og det kan være alvorlig. Jeg skal prøve og unngå å skremme deg, men jeg ville fått dette avklart så raskt som mulig, kanskje du kjenner noen med blodsukkermåler også som kan ta en test, visst du ikke får time øyeblikkelig. Lykke til, om det blir påvist diabetes så er det ikke verdens undergang, de har fått så mange nye metoder for å regulere blodsukker i dag. Anonymkode: 42b6c...72c 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Bestill time hos lege. Så kan du i mellomtiden undersøke hvilke apotek du har nær deg som tilbyr blodsukker måling. De fleste apotek tilbyr dette så kan dere dra dit når de åpner i morgen. Anonymkode: b3d8f...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei. Har et barn på 3 år. Hun drikker veldig mye vann og tisser masse. I bhg tisser henne igjennom bleien hverdag. Er konstant tørst virker det som. Og har ikke gått opp i vekt de siste mnd. Skal ringe lege imorgen om time. Men bare lurte på om noen andre har hatt disse symptomer? Leste dette kan være diabetes. skal sies at henne har drukket mye vann og tisset mye de siste ukene. Men først nå det er ekstremt. Anonymkode: 5dc0c...fb3 Får du ikke time hos fastlege i morgen så oppsøker du legevakt. Og hvis det lukter aceton, som en annen nevner, oppsøker du legevakt allerede i kveld. Anonymkode: 2990c...667 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får du ikke time hos fastlege i morgen så oppsøker du legevakt. Og hvis det lukter aceton, som en annen nevner, oppsøker du legevakt allerede i kveld. Anonymkode: 2990c...667 Men hva lukter aceton? Aldri hørt om dette. Anonymkode: 5dc0c...fb3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva lukter aceton? Aldri hørt om dette. Anonymkode: 5dc0c...fb3 Hvis en har syreforgiftning kan det lukte aceton av feks ånden til vedkommende. Eller generelt fra kroppen, urinen, etc. Anonymkode: 2990c...667
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 Er hun slappere enn vanlig, trøttere, mer energiløs? Lukter pusten hennes annerledes? Mindre sulten? Man skal ikke spøke med evt diabetes, syreforgiftning er ingen spøk. Så er du i tvil, kontakt legevakt, eller kjenner du noen med blodsukkermåler? Anonymkode: c3767...f7a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Drikking og tissing var hovedsymptomene da mitt barn fikk diabetes. Viktig å få sjekket det så fort som mulig. Anonymkode: 9e9c9...c3e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 Oppsøk legevakt og be om at det blir målt blodsukker på barnet. Ubehandlet diabetes på barn kan bli alvorlig. Anonymkode: c971e...f09
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Skal ringe til legen imorgen! Lukter ikke noe fra barnet. Anonymkode: 5dc0c...fb3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 Du ringer legevakt nå, venter ikke til i morgen. Anonymkode: 48449...ff5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 Ubehandlet, altså uoppdaget, er diabetes livsfarlig. Er barnet slapt og slitent? Ligger på sofaen? Ring legevakten om barnet virker sykt. Er det i god, vanlig form, kan det vente til en haste-time i morgen. Forklar hva du mistenker når du ringer legekontoret. Anonymkode: 4b9f0...0a8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er hun slappere enn vanlig, trøttere, mer energiløs? Lukter pusten hennes annerledes? Mindre sulten? Man skal ikke spøke med evt diabetes, syreforgiftning er ingen spøk. Så er du i tvil, kontakt legevakt, eller kjenner du noen med blodsukkermåler? Anonymkode: c3767...f7a Hun sier veldig mye at henne er sliten og vil slappe av. Men er ellers i full fart både hjemme og i barnehagen. Spiser som normalt men går ikke opp i vekt. Merker det idag. Har gått ned en kilo isteden. kjenner ingen med blodsukkermåling dessverre. Burde jeg ringe legevakt å høre? Anonymkode: 5dc0c...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 Aveton lukter litt neglelakkfjerner. Det er en lukt som gjerne vil fremkalle tanken "barnet mitt bør nok ikke lukte slik." Anonymkode: c8b09...6f1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun sier veldig mye at henne er sliten og vil slappe av. Men er ellers i full fart både hjemme og i barnehagen. Spiser som normalt men går ikke opp i vekt. Merker det idag. Har gått ned en kilo isteden. kjenner ingen med blodsukkermåling dessverre. Burde jeg ringe legevakt å høre? Anonymkode: 5dc0c...fb3 Ring legen i morgen tidlig du å be om en hastetime. Anonymkode: 66982...db1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 Du bør ringe legevakt slik at de kan måle blodsukkeret hennes. Anonymkode: c971e...f09 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun sier veldig mye at henne er sliten og vil slappe av. Men er ellers i full fart både hjemme og i barnehagen. Spiser som normalt men går ikke opp i vekt. Merker det idag. Har gått ned en kilo isteden. kjenner ingen med blodsukkermåling dessverre. Burde jeg ringe legevakt å høre? Anonymkode: 5dc0c...fb3 Ring, så får du et medisinskfaglige råd. Så kan du sove godt i natt. Anonymkode: 4b9f0...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 Ring legevakten og hør. De kan avgjøre om hun bør inn i dag eller om det kan vente til i morgen. Be hvertfall om en hastetime i morgen. Blodsukker kan enkelt måles på laboratoriet med et stikk i fingeren. Anonymkode: 9e9c9...c3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå