Gå til innhold

Ufør- kjøpe andel, selveier, hva vil være lurest mtp fremtiden når barn flytter ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ufør og har barn. 
hva vil lønne seg: 

Andelsleilighet i blokk 

Selveier uten felleskostnad 

Selveier i sameie med felleskostnad 

Hva vil øke mest i verdi tror dere de neste 13-15 årene? 

Og hva er lurest økonomisk sett. Jeg vil ikke ha mulighet til å bla opp 100-200.000 på rappen for å fikse noe, Jeg må spare opp underveis til buffer. 

Tenker også på når ungene flytter ut, jeg mister barnetillegg og barnetrygd når de blir 18 og sitter kun igjen med ufør som skal dekke bolig og mat. Godt mulig jeg må selge når den tid kommer, men hadde håpt å unngå det. 

ved salg må jeg også betale tilbake tilskudd til husbanken, og bare det er 500.000 så jeg tviler på det blir noe særlig egenkapital igjen den dagen jeg evt må selge. 

har dere noen råd? 
det gnager veldig inni meg pga jeg ser for meg familielivet i rekkehus der ungene om sommeren kan bade på terrassen i badebasseng, sole seg, og om vinteren gå rett utenfor huset og leke, lage snømann, osv. være litt fri om dere skjønner. Denne muligheten er det ikke i andelsleilighet i blokk. Men jeg vet jeg ikke kan velge heller og må gå etter økonomien, men føler alt av barndommen blir ødelagt om man ikke har dette. Kanskje noen med erfaring fra blokkleilighet? 

ingen vet jo hvordan økonomien og priser er om ca 15 år, men jeg må finne ut av det tryggeste valget. 

Anonymkode: 48063...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er ufør og har barn. 

det gnager veldig inni meg pga jeg ser for meg familielivet i rekkehus der ungene om sommeren kan bade på terrassen i badebasseng, sole seg, og om vinteren gå rett utenfor huset og leke, lage snømann, osv. være litt fri om dere skjønner. Denne muligheten er det ikke i andelsleilighet i blokk. Men jeg vet jeg ikke kan velge heller og må gå etter økonomien, men føler alt av barndommen blir ødelagt om man ikke har dette. Kanskje noen med erfaring fra blokkleilighet? 

ingen vet jo hvordan økonomien og priser er om ca 15 år, men jeg må finne ut av det tryggeste valget. 

Tenk alle de barna i Norge som er vokst opp i blokk uten mulighet for bade på verandaen? Vi løp på gresset med spredere dersom naboene med liten hageflekk var superkule og la ut slange.

Vi syklet til nærmeste tjern/badedam og badet der. Vi klatret i trærne utenfor blokkene.

Det ble mennesker av oss også 😉

Når alt kommer til alt kommer det helt an på hvor mye du kan få i lån og hvor stor betjeningsgrad du har når du som du selv sier mister en del inntekter etter at barna fyller 18.

Se etter hva du har råd til og husk å sjekke hva husleie/felleskostnader er slik at du ikke finner drømmeboligen og så er de månedlige fellesutgiftene på 6-10.000,-
Det kommer på toppen av lånet ditt.

Endret av imagineme
Skrevet
imagineme skrev (12 minutter siden):

Tenk alle de barna i Norge som er vokst opp i blokk uten mulighet for bade på verandaen? Vi løp på gresset med spredere dersom naboene med liten hageflekk var superkule og la ut slange.

Vi syklet til nærmeste tjern/badedam og badet der. Vi klatret i trærne utenfor blokkene.

Det ble mennesker av oss også 😉

Når alt kommer til alt kommer det helt an på hvor mye du kan få i lån og hvor stor betjeningsgrad du har når du som du selv sier mister en del inntekter etter at barna fyller 18.

Se etter hva du har råd til og husk å sjekke hva husleie/felleskostnader er slik at du ikke finner drømmeboligen og så er de månedlige fellesutgiftene på 6-10.000,-
Det kommer på toppen av lånet ditt.

Sant, man gjør det beste ut av det uansett 😄 

ja jeg får regne litt på det. 
felleskostnader har jo økt veldig mye her nå, er på ca 8.000 og det vil nok øke litt fremover og de neste årene. Skulle ønske det gikk an å betale ut fellesgjelden da det hadde blitt rimeligere per mnd, men det går nesten ikke an her i området så det er litt dumt. 

Skrevet

Mine to vokser opp i blokk, det går helt fint 😊 Litt mas om trampoline, heldigvis er de heldige som har hatt venner med hage og trampoline. Det er mer populært å være der det er litt mer plass, forståelig nok, men begge har venner på besøk innimellom.

To badeplasser og skog rett ved. Stor idrettsplass i området og kollektiv til det meste. Bor i borettslag nå, selveiere er kanskje bittelitt mer populære pga. mindre begrensninger på utleie.

Det jeg ser etter er litt slitne leiligheter der bad er tatt (ofte av av borettslaget) de siste 10 årene. Alt annet kan fikses over tid uten enorme kostnader (kjøkken kommer i mange prisklasser, bad er nesten alltid dyrt). 

Anonymkode: 3d827...e54

Skrevet

Det lureste er å komme seg i jobb.

Anonymkode: 38eba...050

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sant, man gjør det beste ut av det uansett 😄 

ja jeg får regne litt på det. 
felleskostnader har jo økt veldig mye her nå, er på ca 8.000 og det vil nok øke litt fremover og de neste årene. Skulle ønske det gikk an å betale ut fellesgjelden da det hadde blitt rimeligere per mnd, men det går nesten ikke an her i området så det er litt dumt. 

Hvis du har mulighet til å flytte litt utenfor attraktive områder og får tak i en selveier, så kan du få en leilighet med lave felleskostnader. Ulempen er de ofte koster litt mer.

Skrevet
imagineme skrev (1 time siden):

Hvis du har mulighet til å flytte litt utenfor attraktive områder og får tak i en selveier, så kan du få en leilighet med lave felleskostnader. Ulempen er de ofte koster litt mer.

Også er det en ulempe kanskje når noe må fikses av utvendig vedlikehold og det ikke er økonomi til det. 

Jeg er i nesten akkurat samme situasjon som deg, hi. Dvs, mine barn er snart 18 år allerede, men jeg lurer også veldig på hva som er best økonomisk sett, så det blir stabilt. Føler meg skeptisk til både det ene og det andre, med redsel for plutselige utgifter. 

Anonymkode: 8260f...cea

Skrevet

Snakk med Husbanken. 

Anonymkode: b1cb3...5ba

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg var veldig opptatt av å kjøpe da jeg ble alenemor. Tenkte å vente et par år og fant meg en perfekt leilighet å leie som jeg nå elsker. Dess mer jeg tenker over det dess mer tenker jeg at det ikke er så viktig å eie så lenge markedet er som i dag.

Jeg bor sentralt, har forutsigbare utgifter, alt er inkludert i husleie i et veletablert bygg som drives av et selskap. Egen vaktmester som fikser og ordner om det trengs.

Når ungen flytter ut har jeg fremdeles god råd og kan bli boende eller flytte til noe mindre da jeg ikke trenger så mye plass🤷🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Også er det en ulempe kanskje når noe må fikses av utvendig vedlikehold og det ikke er økonomi til det. 

Jeg er i nesten akkurat samme situasjon som deg, hi. Dvs, mine barn er snart 18 år allerede, men jeg lurer også veldig på hva som er best økonomisk sett, så det blir stabilt. Føler meg skeptisk til både det ene og det andre, med redsel for plutselige utgifter. 

Anonymkode: 8260f...cea

Helt klart, men om det ikke er noe som er prekært så kan man bruke tid på å spare opp til det 🙂

Verre er det hvis badet eller andre rom må totalrenoveres på grunn av helsemessige årsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...