AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Muligens et dumt spørsmål men jeg har aldri laget en flaske mme så må bare høre😅 jeg har ei jente på 9 mnd. som jeg har ammet til nå, men tenker å slutte å amme av ulike grunner. Da lurer jeg på, ettersom hun er over 6 mnd. og man derfor ikke trenger å koke vannet, kan jeg servere henne en flaske mme som er blandet med kaldt vann? Evt. la det stå 30 minutter i romtemp. så det blir litt temperert? Vet ikke om pulveret løser seg opp i kaldt vann engang😅 eller må jeg fortsatt koke vannet selv om hun er «stor nok» for ukokt vann?😅 står ikke noe om dette på pakka og hva gjør jeg om hun ikke tar flaske/mme? Noen andre som har gått fra amming av større babyer til mme, og kan dele tips? Anonymkode: 8fa83...4bc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 Nei, det kan du ikke. Mme-pulver skal alltid blandes i vann som holder minst 70 grader, pga bakterier som kan finnes i pulveret. https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/ Anonymkode: 54f16...9e3 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Muligens et dumt spørsmål men jeg har aldri laget en flaske mme så må bare høre😅 jeg har ei jente på 9 mnd. som jeg har ammet til nå, men tenker å slutte å amme av ulike grunner. Da lurer jeg på, ettersom hun er over 6 mnd. og man derfor ikke trenger å koke vannet, kan jeg servere henne en flaske mme som er blandet med kaldt vann? Evt. la det stå 30 minutter i romtemp. så det blir litt temperert? Vet ikke om pulveret løser seg opp i kaldt vann engang😅 eller må jeg fortsatt koke vannet selv om hun er «stor nok» for ukokt vann?😅 står ikke noe om dette på pakka og hva gjør jeg om hun ikke tar flaske/mme? Noen andre som har gått fra amming av større babyer til mme, og kan dele tips? Anonymkode: 8fa83...4bc Vann til MME skal alltid kokes! Og pulveret skal blandes i kokende/vann som holder temp over 70 grader. Er pga bakterier som kan være i pulveret, blant annet salmonella. Alt utstyr brukt til MME skal vaskes og steriliseres før hver gang du skal bruke det. Vi ga fast føde fra 4 mnd, så når barnet var 9 mnd fikk hu bare en flaske MME i døgnet. Spiste frokost, lunsj, middag og kveldsmat + mellommåltid. Anonymkode: 2f951...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 En baby på 9 måneder kan fint spise et par måltider om dagen. Ville fokusert på fast føde og heller gitt flaske som supplement. Anonymkode: c0562...33e 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det kan du ikke. Mme-pulver skal alltid blandes i vann som holder minst 70 grader, pga bakterier som kan finnes i pulveret. https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/ Anonymkode: 54f16...9e3 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vann til MME skal alltid kokes! Og pulveret skal blandes i kokende/vann som holder temp over 70 grader. Er pga bakterier som kan være i pulveret, blant annet salmonella. Alt utstyr brukt til MME skal vaskes og steriliseres før hver gang du skal bruke det. Vi ga fast føde fra 4 mnd, så når barnet var 9 mnd fikk hu bare en flaske MME i døgnet. Spiste frokost, lunsj, middag og kveldsmat + mellommåltid. Anonymkode: 2f951...7ef Takk! Da får jeg bare koke vannet😅 er klar over at utstyret må steriliseres litt av et styr, men hvis vi slipper unna med å gi bare en flaske i døgnet er det jo overkommelig Anonymkode: 8fa83...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En baby på 9 måneder kan fint spise et par måltider om dagen. Ville fokusert på fast føde og heller gitt flaske som supplement. Anonymkode: c0562...33e Ja, vi tenkte det ts Anonymkode: 8fa83...4bc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 Synd hun ikke er et par-tre måneder eldre så kunne vi gitt kumelk😅 men jeg klarer ikke å amme til hun blir et år dessverre 😕 Anonymkode: 8fa83...4bc
Sofakona Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 Du får kjøpt drikke klare mme som du ikke må koke sånn er veldig kjekt å bruke i farta eller hjemme
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synd hun ikke er et par-tre måneder eldre så kunne vi gitt kumelk😅 men jeg klarer ikke å amme til hun blir et år dessverre 😕 Anonymkode: 8fa83...4bc Snakk med helsesøster. Vi ga kumelk i tillegg til MME fra 8 mnd. Så lenge ungen får i seg nok næring gjennom maten så er det 0 stress… Gi en skål med yoghurt og musli til frokost f. eks? Kjøtt/fisk og grønnsaker til middag, egg, nøtter, olje/fett, grovt brød med varierende pålegg, grøt, frukt, grønnsaker osv. Og en flaske MME til kvelds etter kveldsmat. Anonymkode: 2f951...7ef
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Sofakona skrev (2 minutter siden): Du får kjøpt drikke klare mme som du ikke må koke sånn er veldig kjekt å bruke i farta eller hjemme Takk for tips😃 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk med helsesøster. Vi ga kumelk i tillegg til MME fra 8 mnd. Så lenge ungen får i seg nok næring gjennom maten så er det 0 stress… Gi en skål med yoghurt og musli til frokost f. eks? Kjøtt/fisk og grønnsaker til middag, egg, nøtter, olje/fett, grovt brød med varierende pålegg, grøt, frukt, grønnsaker osv. Og en flaske MME til kvelds etter kveldsmat. Anonymkode: 2f951...7ef Oi, 8 mnd. hørtes tidlig ut men om helsesøster sier det så går det sikkert fint ja! Hadde vært deilig å slippe den mme’en for å være ærlig😅 hun spiser allerede 3 måltider om dagen, i tillegg til at jeg ammer henne i søvn til to dupper og til kvelds, samt at hun våkner 1-2 ganger om natta (så totalt opptil 4 puppemåltider). Pappaen skal ta over permisjon nå så da er det ikke sikkert hun ville hatt mer pupp uansett, sånn som storebroen i den alderen😅 men bra jeg forhørte meg her før jeg blanda mme med springvann da🙈 ts Anonymkode: 8fa83...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for tips😃 Oi, 8 mnd. hørtes tidlig ut men om helsesøster sier det så går det sikkert fint ja! Hadde vært deilig å slippe den mme’en for å være ærlig😅 hun spiser allerede 3 måltider om dagen, i tillegg til at jeg ammer henne i søvn til to dupper og til kvelds, samt at hun våkner 1-2 ganger om natta (så totalt opptil 4 puppemåltider). Pappaen skal ta over permisjon nå så da er det ikke sikkert hun ville hatt mer pupp uansett, sånn som storebroen i den alderen😅 men bra jeg forhørte meg her før jeg blanda mme med springvann da🙈 ts Anonymkode: 8fa83...4bc Da skjønner jeg godt at du er sliten av amming😅 Kan være barnet sover bedre med MME også… Gjorde hvertfall det her 😅 Anonymkode: 2f951...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Om dere skal ha bare en flaske om dagen så hadde jeg bare kjøpt ferdigblandede kartonger jeg altså. Det gjorde vi når vi hadde trappet ned til 1 flaske på kvelden Anonymkode: 0d653...945 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om dere skal ha bare en flaske om dagen så hadde jeg bare kjøpt ferdigblandede kartonger jeg altså. Det gjorde vi når vi hadde trappet ned til 1 flaske på kvelden Anonymkode: 0d653...945 Enig. Det er verdt det. Anonymkode: 3456e...2b7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Om dere skal ha bare en flaske om dagen så hadde jeg bare kjøpt ferdigblandede kartonger jeg altså. Det gjorde vi når vi hadde trappet ned til 1 flaske på kvelden Anonymkode: 0d653...945 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Enig. Det er verdt det. Anonymkode: 3456e...2b7 Vurderer faktisk det! De mme-pakkene er jo så store at hvis vi bare skal ha en flaske om dagen blir vi vel ikke ferdig før hun begynner på barneskolen😂 kan man kjøpe dem billigere på nett eller noe sted? Anonymkode: 8fa83...4bc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #15 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vurderer faktisk det! De mme-pakkene er jo så store at hvis vi bare skal ha en flaske om dagen blir vi vel ikke ferdig før hun begynner på barneskolen😂 kan man kjøpe dem billigere på nett eller noe sted? Anonymkode: 8fa83...4bc Hvis du bor i nærhet til sverige så er det billigere der. Ellers kan det bære små prisforskjeller på de ulike butikkene. På kiwi var det vel 17-18 kr sist jeg sjekket, mens på den lokale jokern var det nesten 30 🙈 Anonymkode: 0d653...945
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #16 Skrevet 16. februar 2024 Jeg ga både morsmelk og erstatning på flaske, og det som funket gull hos oss var å bruke flaskevarmer! Den brukte kun 2-3 minutt på å varme opp melk fra kjøleskapet. Du kan lage en stor batch med morsmelkerstatning (med kokende vann), som du kjøler ned i kjøleskapet, og så ta ut porsjonsvis og varmer opp. Det er det de gjør på sykehuset. På farten anbefaler jeg ferdigblandet Nan. Anonymkode: ae11d...702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå