AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Var hos legen på mandag og tok blodprøve. Viste seg jeg hadde lavt jernmangel. Legen anbefalte meg å kjøpe noe tilskudd mot dette Hva anbefales? Anonymkode: 806c5...983
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 Hør på apoteket. Jeg foretrekker den med lavere nivå av jern, da magen min tåler den bedre, så jeg klarer å ta den daglig. Kombiner med c-vitamin, og unngå melkeprodukter Anonymkode: 679f0...40f
Bergknapp Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Anbefaler Aminojern. Den er mindre tøff for magen, og skal visstnok tas opp lettere av kroppen. Aldri blitt forstoppet av den. https://www.apotek1.no/produkter/ferrochel-aminojern-tab-901726p 2
Mardina Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Anbefaler også Amino Jern. Kan taes sammen med mat. 1
Grüner Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 LiseTV skrev (7 minutter siden): Bruk jerngryter og spis paprika. Det holder ikke hvis du har jernmangel 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 Leverpostei og egg. Kjøtt. Anonymkode: 3523a...67f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 Lavt jernmangel...? Altså, at du ikke har noe særlig jernmangel. Ikke greit å forstå hva du er ute etter her. Anonymkode: 80b7b...9db 4
Lonehill Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 Grüner skrev (41 minutter siden): Det holder ikke hvis du har jernmangel Det holder ikke å ta jerntilskudd hvis du har for høyt nivå av hormonet hepcidin. Opptaket av jern styres av hormonet hepcidin, som dannes i levra og blokkerer opptaket av jern med 90%. Hvis opptaket av jern er blokkert av høyt hepcidin-nivå, tar ikke kroppen opp jerntilskuddet. Da fortsetter jernet ned i tarmen og føkker opp fordøyelsen din. Når du får vondt i magen av jerntilskudd, er det fordi kroppen ikke greier å ta det opp. Be legen sjekke hepcidinnivået ditt. Er det for høyt, har du forklaringen på jernmangelen. Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin 1 1
Grüner Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Lonehill skrev (2 minutter siden): Det holder ikke å ta jerntilskudd hvis du har for høyt nivå av hormonet hepcidin. Opptaket av jern styres av hormonet hepcidin, som dannes i levra og blokkerer opptaket av jern med 90%. Hvis opptaket av jern er blokkert av høyt hepcidin-nivå, tar ikke kroppen opp jerntilskuddet. Da fortsetter jernet ned i tarmen og føkker opp fordøyelsen din. Når du får vondt i magen av jerntilskudd, er det fordi kroppen ikke greier å ta det opp. Be legen sjekke hepcidinnivået ditt. Er det for høyt, har du forklaringen på jernmangelen. Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin Tror du kommenterte på feil kommentar?
Lonehill Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 Grüner skrev (33 minutter siden): Tror du kommenterte på feil kommentar? Hvorfor tror du det? Handler ikke tråden om jernmangel?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Niferex. Kombiner gjerne med litt appelsinjuice da vit C øker opptak. Ikke ta den sammen med mat/melkeprodukter. Anonymkode: 92350...f44
Lonehill Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det holder ikke hvis du har jernmangel. Årsaken til jernmangel er høyt nivå av hormonet hepcidin, som dannes i levra ved infeksjoner. Hepcidin blokkerer jernopptaket. Normalt norsk kosthold inneholder rikelig med jern. Hvis hepcidinnivået er normalt, er det nok i massevis å spise mat, så får du nok jern. Vet du hvorfor legene ikke måler hepcidinnivået hos folk med jernmangel? Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #14 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Niferex. Kombiner gjerne med litt appelsinjuice da vit C øker opptak. Ikke ta den sammen med mat/melkeprodukter. Anonymkode: 92350...f44 Stemmer. Etter råd fra ernæringsmann skulle jeg heller ta to annenhver dag. Anonymkode: eecfe...042
Matas Skrevet 16. februar 2024 #15 Skrevet 16. februar 2024 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Tråden er også ryddet for medisindosering og latterliggjøring. Med vennlig hilsen, Matas, mod.
Anbefalte innlegg