Gå til innhold

Slutte med dress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg lurer på når barna deres sluttet med parkdress / softshelldress?😊 Har et barn på 5 år, snart 6 år som foretrekker dress. Men ser det er få 5-6 åringer med dress😅

Anonymkode: 6e517...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På vinteren bruker min straks 6åring litt begge deler. Mye dress. Da det går raskere å kle på seg for han. Men på vår/høst/sommer, brukte han ikke dress sist nå, fordi jeg synes det er så greit at han bruker utebukse, men kan droppe jakka. Eks om det fuktig/vått ute. Men fint vær. Så det enten holder med en vanlig genser eller ullgenser/vindflisjakke. 

Anonymkode: 4224e...dc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste brukte dress ut fjerde trinn. Og det er fordi vi ikke fant i større størrelse. Vinterdress, da. Ellers på året hadde han todelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker 10-åringen dress, hun synes det er enkelt og kjekt, særlig ute vinterstid.

14 åringen har også dress, synes det er ålreit når vi er ute i akebakken. Er hun på skiturer er det utapå bukse som gjelder

mannen på snart 45 bruker dress ute hjemme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar2 skrev (6 minutter siden):

Her bruker 10-åringen dress, hun synes det er enkelt og kjekt, særlig ute vinterstid.

14 åringen har også dress, synes det er ålreit når vi er ute i akebakken. Er hun på skiturer er det utapå bukse som gjelder

mannen på snart 45 bruker dress ute hjemme 

Vinterdress bruker vi enda en stund, men tenkte på parkdress / skall / softshelldress😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei! 

Jeg lurer på når barna deres sluttet med parkdress / softshelldress?😊 Har et barn på 5 år, snart 6 år som foretrekker dress. Men ser det er få 5-6 åringer med dress😅

Ved skolestart 

Anonymkode: 1407e...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 åringen har vinterdress enda. Han synes det er kjekt og lett å kle på seg selv fort. Eldste brukte det t.o.m 3. klasse.

Ser de fleste barna i 1. klasse har dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husets 11 åring bruker dress, går fortere å kle på seg da. Selv bruker jeg tynne arbeids dresser på jobb i bhg, nærmer meg 50. 

Anonymkode: c764f...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Det ble det slutt med på vårparten før skolestart. Kjøpte da overtreksbukse og jakke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommerhalvåret til skolestart. På vinteren har vi brukt dress ut småtrinnet. Etter det er utvalget mindre, og det er mer ski, skøyter osv. som gjelder som uteaktivitet, ikke rulle rundt i snø. 

Anonymkode: 04d2e...d43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved skolestart 

Anonymkode: 1407e...e84

Takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I sommerhalvåret til skolestart. På vinteren har vi brukt dress ut småtrinnet. Etter det er utvalget mindre, og det er mer ski, skøyter osv. som gjelder som uteaktivitet, ikke rulle rundt i snø. 

Anonymkode: 04d2e...d43

Tusen takk for svar😊 Vurderte å kjøpe parkdress til å bruke nå til våren / sommeren (har kalde og ofte våte somre her nord), også kjøpe todelt til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i fjerde nå pg bruker dress fortsatt. Todelt regntøy og todelt sett til høsten i tillegg. Brukte regndress i bhg 

Anonymkode: 838ee...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mange andreklassinger som har dress. I fjor var det lite kult og det skulle være todelt. Men barna fant fort ut at dress er mye raskere å ta på, så nå slipper jeg stresset med at min ikke rekker bussen hjem også. Har kjøpt en ny til jenta mi som viste seg å være for stor, så det blir dress til neste år også i hvert fall. Skulle forresten gjerne ha kjøpt med en selv, for jeg har frosset mye i vinter, men de rimelige modellene for voksne er utsolgt for lenge siden så jeg får utsette det. 

Anonymkode: 5a166...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å spesifisere at andreklassingen har både softshelldress og vinterdress. Har ikke lagt merke til om softshelldress er vanlig i klassen, jeg tror det er mest todelt. Det jeg skrev om at mange har heldress fortsatt, gjelder den tykkere vinterdressen.

Anonymkode: 5a166...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole er det vanligst med dress opp til 3/4 klasse. De er mye på tur, og enkelt å ta av/på. Etter størrelse 140 blir det nok todelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skyblue7 skrev (23 minutter siden):

På min skole er det vanligst med dress opp til 3/4 klasse. De er mye på tur, og enkelt å ta av/på. Etter størrelse 140 blir det nok todelt.

Med parkdress og softshell?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med bukse og jakke siste året i barnehagen. Men vinterdress fortsatte vi med tom 3.klasse.

Anonymkode: d0657...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 10.39):

Med parkdress og softshell?😅

Parkdress ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som mor og lærer kan jeg si at det varierer veldig hvor vanlig det er. Vi bor ikke så langt fra Oslo, men det er ingen tvil om at det er vanlig med dress mye lenger her enn der. Der er det vel sjeldent man ser dress på barn etter de begynner på skolen, mens her er det sjeldent man ser førsteklassinger uten dress. 

Som lærer ser jeg at de fleste bruker vinterdress frem til 3.klasse, og etter det synker andelen veldig. Samtidig er det gjerne 2-3 gutter som har vinterdress til og med i 7.klasse. I år har det vært spesielt kaldt og mye snø, så tror faktisk hele 6 stykker, alle gutter, har brukt vinterdress, i det minste i perioder, i min 7.klasse. Når det gjelder parkdress er det ganske jevn nedgang fra alle i førsteklasse til kun noen få i tredjeklasse. Etter det er det ikke hvert år noen har parkdress, og tror bare det er en gang jeg har hatt en i 5.klasse i parkdress. 

Som mor kan jeg si det er stor forskjell på mine. Eldste har elsket hel dress mens yngste har hatet det, og det har merkes. Eldste brukte nesten kun vinterdress forrige vinter selv om han gikk i 7.klasse, og i år har han brukt en del vinterdress utenom skolen. Yngste går nå i 5.klasse, og har nektet noe annet enn todelt siden førsteklasse. 

Anonymkode: a6dad...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...