Gå til innhold

Har saksbehandler i NAV eller andre instanser lov å følge brukere på sosiale medier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig reglene?

Opplevd to ganger nå at en person har sett på mine stories på instagram men følger meg ikke.

Kjente ikke navnet så søkte opp og så vedkommende er i lokale NAV her og jeg skal ha møte med ny saksbehandler neste måned…

Anonymkode: 9e0b4...1bc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er retningslinjer rundt det, det vet jeg ikke, men jeg har hørt tilfeller, hvor NAV har brukt aktivitet vist på sosiale medier, som grunnlagt for å avvise søknader om forskjellige stønader som feks sykepenger, AAP osv.. 

Anonymkode: fd45d...56e

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror de har lov å bruke sosiale medier til å sjekke ut personen ja... 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det er retningslinjer rundt det, det vet jeg ikke, men jeg har hørt tilfeller, hvor NAV har brukt aktivitet vist på sosiale medier, som grunnlagt for å avvise søknader om forskjellige stønader som feks sykepenger, AAP osv.. 

Anonymkode: fd45d...56e

Jeg er på AAP, samtidig som jeg går til behandling.

Skrevet

Selvfølgelig kan ansatte i offentlige instanser sjekke ut folk på SoMe, ingen regler mot det. Men de kan ikke bruke det mot noen i saksbehandlingen. Men for eksempel hvis du er på AAP og du sier du ikke klarer noe som helst og bare ligger i sengen fordi du er syk, også viser SoMe at du trener hardt, holder på med hundeløp, pusset opp hele huset el så kan veileder ta det opp med deg og spørre mer rundt det. 

Anonymkode: fb1e1...63e

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

En ansatt på NAV har lov til å være på de samme stedene som deg på nett. Legger du ut noe- må du regne med at andre ser det,  uavhenging av hvor de jobber. 

Anonymkode: 66ba3...653

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet

Vet at dem følger med hva folk legger ut på sosiale medier. Det gjør politiet også. Så ja. Ikke uvanlig dette. 

Anonymkode: 0a6b2...077

• Liker 5
Skrevet

Internett vet alt om deg, så hvorfor bekymret? Ingen har hemmeligheter som bruker mobiler/data. Alt blir overvåker. Veldig bra nav passer på. Vet om mange uføre som burde fått stopp i utbetalingen sin.

Fint å leve livet hjemme på brutto 43 000 kr mnd! ( Ja de legger ut på Facebook hvor mye de reiser, trener, fester og shopper.)

Anonymkode: ecbe2...67b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke på sosiale medier, verken Facebook eller Instagram, kun midlertidig på dagpenger og av og til innom her, men jeg har satt grense om at jeg ikke skal være her etter i kveld. 

Skrevet

De sjekker selvsagt alt av åpen informasjon på sosiale medier. Du kan med fordel begrense hvem som kan se hva du legger ut. 

Anonymkode: 7f0b0...523

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber innen kreditt og inndriving (altså ikke NAV, men annen etat) og vi bruker sosiale medier aktivt for å danne oss et bilde av livssituasjon og pengebruk. Selvsagt ikke med personlige profiler, så ingen vil finne navn på oss og kunne søke opp mot en arbeidsplass. Overraskende mange med åpne profiler, folk hadde blitt overrasket over hvor mye info vi finner når vi går inn og søker i ulike medier og baser.

Anonymkode: 982f8...fbf

• Liker 11
Skrevet

Hadde tatt skjermbilde av at de var innom profilen din i hvert fall. Og så tatt det opp på møte med lege. Selv om det ikke finnes en lov mot det, så er det ekstremt uprofesjonelt. Og du kan bruke det mot dem dersom saksbehandler er uprofesjonell på andre måter. F.eks. dersom noen som ikke har noe med saken din å gjøre har snoket i opplysningene dine på NAV. 

Anonymkode: a271e...22e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde tatt skjermbilde av at de var innom profilen din i hvert fall. Og så tatt det opp på møte med lege. Selv om det ikke finnes en lov mot det, så er det ekstremt uprofesjonelt. Og du kan bruke det mot dem dersom saksbehandler er uprofesjonell på andre måter. F.eks. dersom noen som ikke har noe med saken din å gjøre har snoket i opplysningene dine på NAV. 

Det er jeg enig i. Meg over her som skrev over her at vi bruker sosiale medier aktivt i vår jobb. Grunnen til at vi bruker fiktive brukere er ikke bare for å beskytte oss selv, men også å skåne de vi undersøker for ubehag. Det er fort gjort å ha felles venner etc, og begynne å lure på hva som deles og ikke, og det er ikke ønskelig å skape bekymring for brukerne. Vi tar riktignok skjermbilder av det vi finner, og man vil kunne se i våre dokumenter at vi henviser til den informasjonen vi har funnet. Det kan være informasjon om at man er samboer men har oppgitt enslig, informasjon om reiseaktivitet og annet som har betydning for den vurderingen vi gjør. 

Det er uprofesjonelt å søke opp av privat bruker via sitt arbeidsforhold, og det skaper utrygghet, så dette har du all grunn til å ta opp. 

• Liker 2
Skrevet

Legger du ut ting åpent på nett, så er det fritt fram for alle å se - inkludert NAV-ansatte.

Det kan også arbeidsgiveren din, forsikringsselskapet ditt m.fl gjøre.

Du må regne med å bli profilert og kontrollert.

Anonymkode: bd80a...7bf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva er egentlig reglene?

Opplevd to ganger nå at en person har sett på mine stories på instagram men følger meg ikke.

Kjente ikke navnet så søkte opp og så vedkommende er i lokale NAV her og jeg skal ha møte med ny saksbehandler neste måned…

Hva med å ha lukket konto? Med tanke på at du er redd for at feile personer skal se det du nå legger ut til offentlig skue 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres veldig paranoid og fjernt ut. Ingen vanlige mennesker tenker slik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva regner du som uprofft med å gjøre litt undersøkelser på ting når tingene er lagt ut til offentlig skue?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh, nei. Tvert imot er det relativt rutinemessig at NAV sjekker ut brukeres sosiale media.

Det du selv har lagt ut offentlig er selvfølgelig åpent for alle. Inkludert NAV.

Det kan på ingen måte sammenliknes med å snoke i mapper og saksgang en ikke skal ha tilgang til, som vil være brudd på databehandlingsloven.

Vil være nokså tullete å ta opp med fastlegen.

NAV har videre tillatelser enn politiet til å hente inn opplysninger og data om deg - det du selv legger ut offentlig på nett ligger laaaangt nede på listen over de private dataene om deg de kan sjekke.

Anonymkode: bd80a...7bf

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg jobber innen kreditt og inndriving (altså ikke NAV, men annen etat) og vi bruker sosiale medier aktivt for å danne oss et bilde av livssituasjon og pengebruk. Selvsagt ikke med personlige profiler, så ingen vil finne navn på oss og kunne søke opp mot en arbeidsplass. Overraskende mange med åpne profiler, folk hadde blitt overrasket over hvor mye info vi finner når vi går inn og søker i ulike medier og baser.

Herregud.

Anonymkode: 806ba...e4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...