Gå til innhold

Familieferie i Sverige som ikke er Stockholm eller Gøteborg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips fra dere Sverigevante ferierende. Planen for i sommer er ferie i Sverige (feriebudsjettet er ikke all verden i disse tider), men har alle vært flere ganger i både Gøteborg og Stockholm så disse to er utelukket. Vi tenker oss 7-10 dager og vi liker å gjøre ting på ferien, type fornøyelsespark, dyrepark, minigolf, museum eller noe annet gøy (ikke strand og bading). Barna våre er 12-16 år så det må være noe som er fint for deres aldersgruppe og ikke småbarn. Hadde de vært yngre hadde sikkert et feriesenter vært supert, men ikke nå. Vi tenker at vi leier et feriehus e.l. og ønsker å bo slik at vi har noe gøy å dra på hver dag så det kan ikke være altfor øde sted uten noe i nærheten (men vi kjører gjerne et par timer for dagsturer). Håper veldig på mange forslag til hvor vi kan ha basen vår og hva som er å se og gjøre i nærheten. :blomst2:

Anonymkode: 970e6...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Malmö? Kort togtur over til København hvor dere kan stikke på tivoli? 

Anonymkode: 79cb9...3a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg trenger tips fra dere Sverigevante ferierende. Planen for i sommer er ferie i Sverige (feriebudsjettet er ikke all verden i disse tider), men har alle vært flere ganger i både Gøteborg og Stockholm så disse to er utelukket. Vi tenker oss 7-10 dager og vi liker å gjøre ting på ferien, type fornøyelsespark, dyrepark, minigolf, museum eller noe annet gøy (ikke strand og bading). Barna våre er 12-16 år så det må være noe som er fint for deres aldersgruppe og ikke småbarn. Hadde de vært yngre hadde sikkert et feriesenter vært supert, men ikke nå. Vi tenker at vi leier et feriehus e.l. og ønsker å bo slik at vi har noe gøy å dra på hver dag så det kan ikke være altfor øde sted uten noe i nærheten (men vi kjører gjerne et par timer for dagsturer). Håper veldig på mange forslag til hvor vi kan ha basen vår og hva som er å se og gjøre i nærheten. :blomst2:

Hva med Skara og byens gedigne badeland? Og hvis dere er i det området, hva med en tur til Sjøtorp ved  ved Vänaren. Der kan dere ta båttur på Göta Kanal med sluser og det hele.

Endret av Kjetil E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolmården, Norrköping? Borås har også dyrepark. Minigolf og museum er overalt. Er flere slott som er museum også.

Anonymkode: 608ef...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips. Skal se på det dere har foreslått. Kom gjerne med flere om noen har. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lidköping, (d, ikke n) var en by vi likte godt i barndommen. Blitt noen år siden, så aner ikke hvordan det er der nå. Men husker en stor campingplass med svømmebasseng og stupetårn. 

Anonymkode: 2e4f5...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde "Reise rundt i Sverige" ferie da jeg var barn. 
Det jeg husker best er "Astrid Lindgrens verden", Skara sommarland og dyreparken i Borås. 

Men nå har jo ting sikkert endret seg siden jeg var barn. 

Jeg vet vi har sett på flere feriesenter i Sverige som aktuelle steder å ta med barna. De har flere store feriesenter med badeland og mye aktiviteter. 

I tillegg har de jo flere dyreparker og fornøyelsesparker.

Det går jo an å sjekke linker som denne:
21 av Sveriges Roligaste Nöjesparker och Djurparker - DISCOVERING THE PLANET

Anonymkode: 6c691...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lidköping, (d, ikke n) var en by vi likte godt i barndommen. Blitt noen år siden, så aner ikke hvordan det er der nå. Men husker en stor campingplass med svømmebasseng og stupetårn. 

Anonymkode: 2e4f5...d9f

Flott og svært middelalderslott/museum i nærheten også: Läckö slott, Lidkøping. Veldig fint utenfor også, ligger ved Vänern. Fin slottshage, spennende historier om slottet. Guidede turer inne.

Anonymkode: 736d7...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2024 den 18.12):

Hva med Malmö? 

😬

Anonymkode: 4fb8e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😬

Anonymkode: 4fb8e...15f

Svigerfamilien min bor i Malmö, "problemene" der er alt for opphauset av mediene. De sier selv at de føler seg tryggere i Malmö enn de feks ville gjort i Stockholm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

High Chaparall, imellom Gislaved og Värnamo... (Ett stykke sør for Borås) Der er det heller ikke langt ned til f.eks Ullared. I Borås har du "Knalleland" hvor man kan kjøpe alt fra div postordrekataloger. Det er også kjøreavstand til Mariannelund og Vimmerby hvor "Emil" bodde. 

Anonymkode: 1dda2...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...