Gå til innhold

Regler for blant annet overnatting, når 18-åringen har fått seg kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Min 18-årige sønn har fått seg kjæreste, noe som er veldig hyggelig. Søt og høflig jente. Hun er også 18 år. 
Men nå har det imidlertid oppstått noen «utfordringer» som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere. 
Overnatting i ukedager/skoledager. I utgangspunktet har jeg sagt til ham at de kanskje skal begrense dette, da det er siste halvår på videregående og det er utrolig viktig med søvn mtp skolearbeid etc. 
Han sier han ordner dette, men jeg ser likevel at han er trøtt for tiden - og jeg mistenker at de sovner sent når de overnatter. 
En annen ting er hvis en av dem er syke. Da synes jeg at de bør være hjemme hos seg selv, for ikke å smitte de andre i familien de er på besøk hos.  Er det urimelig?

Her forleden dro han avgårde på tur med klassen på morgenen, mens hun ble liggende hjemme hos oss til kl 13 og sov. Dette var en vanlig skoledag, jeg var på jobb og har ikke fått snakket med dem for å høre om hun var syk, hadde fri, eller skulket (?). Var ikke det litt rart?
Tenkte også det bør være noen grenser mtp dette, hvordan gjør dere andre tenåringsforeldre det?

Hvilke grenser har dere hjemme for disse «voksne» hjemmeboende barna og kjæresten?

Anonymkode: 48134...952

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker ganske likt som deg. Overnatting i ukedager forutsetter at de får nok søvn. Alternativt får begge sove i egen seng. 

Syke folk er hjemme hos seg selv. Om man blir syk mens man er hos den andre er det greit å være litt raus, kanskje tilby å kjøre den andre hjem, la personen sove ut osv. 

Min erfaring er at 18-åringer faktisk er ganske fornuftige om man snakker ordentlig med dem, og de kjenner at man respekterer dem. Gjerne involverer dem i å finne løsninger som fungerer for alle. :) 

Anonymkode: de424...88e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker ganske likt som deg. Overnatting i ukedager forutsetter at de får nok søvn. Alternativt får begge sove i egen seng. 

Syke folk er hjemme hos seg selv. Om man blir syk mens man er hos den andre er det greit å være litt raus, kanskje tilby å kjøre den andre hjem, la personen sove ut osv. 

Min erfaring er at 18-åringer faktisk er ganske fornuftige om man snakker ordentlig med dem, og de kjenner at man respekterer dem. Gjerne involverer dem i å finne løsninger som fungerer for alle. :) 

Anonymkode: de424...88e

Ja. Tenker du da å snakke med dem begge med en gang, eller først og fremst ham?

Skrevet

Hvis de må overnatte sammen mange netter i uka, og nærmest bo hos hverandre, så må de heller finne egen bolig. Kjæresten kan ikke behandle mitt hjem som sitt eget, med alle rettigheter. Jeg er ikke noe særlig interessert i at det skal bo et ekstra menneske i huset mitt. Vi klarte fint å ha kjærester da jeg bodde hjemme, uten at vi nærmest bodde hos hverandre.

Og du har helt rett i at de siste mnd på vgs er kjempeviktige. Bør ha førsteprioritet.

Anonymkode: cf692...8f5

• Liker 3
Skrevet

Dette er et voksent menneske og da synes jeg det er rart med slike regler. Å legge seg til riktig tid for ikke å være trøtt er noe de må ordne selv. At kjæresten ligger syk i sengen til kl 13 forstår jeg ikke problemet med, hva er du redd for at skal skje? Jeg velger å være raus og ha et åpent hjem og legge til rette for at barna mine og kjærester skal like å være her. Du kan godt sette ned foten og være streng, men da må du også akseptere at de kanskje ikke vil være hos dere mer og heller være hos henne. Så hva er egentlig viktigst for deg?  

Anonymkode: 7ec21...2ea

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg flyttet delvis inn til kjæresten min da jeg var 18 år. Foreldrene mine skulle ha våger å legge seg opp i søvnmønsteret mitt. Det har de ingenting med.  Jeg tenker de bør få styre dette selv så lenge de ikke holder resten av huset våkne. Kjæresten kan dra når han drar, eller kan de sove hos den som starter dagen sist. 

Anonymkode: 376b5...d50

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er et voksent menneske og da synes jeg det er rart med slike regler. Å legge seg til riktig tid for ikke å være trøtt er noe de må ordne selv. At kjæresten ligger syk i sengen til kl 13 forstår jeg ikke problemet med, hva er du redd for at skal skje? Jeg velger å være raus og ha et åpent hjem og legge til rette for at barna mine og kjærester skal like å være her. Du kan godt sette ned foten og være streng, men da må du også akseptere at de kanskje ikke vil være hos dere mer og heller være hos henne. Så hva er egentlig viktigst for deg?  

Ja så absolutt. Jeg er overhodet ikke streng, vi har et godt forhold alle sammen. Og vi har et åpent og raust hjem.
Lurer bare på om det bør være noen regler. Jeg ser jo at han er trøtt, er faktisk usikker på om de klarer å se konsekvensene selv. 😛 Og det har vært flere skoleoppgaver han har blitt sein med. 
Når hun lå og sov her til kl 13 -vet ikke om hun var syk, hadde ikke hørt noe om det. Hvis hun har tatt seg en «fridag» fra skolen, så kjenner jeg litt på et ansvar for det, hvis hun er hjemme hos oss? 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja så absolutt. Jeg er overhodet ikke streng, vi har et godt forhold alle sammen. Og vi har et åpent og raust hjem.
Lurer bare på om det bør være noen regler. Jeg ser jo at han er trøtt, er faktisk usikker på om de klarer å se konsekvensene selv. 😛 Og det har vært flere skoleoppgaver han har blitt sein med. 
Når hun lå og sov her til kl 13 -vet ikke om hun var syk, hadde ikke hørt noe om det. Hvis hun har tatt seg en «fridag» fra skolen, så kjenner jeg litt på et ansvar for det, hvis hun er hjemme hos oss? 

Hun er 18 år gammel, hun er myndig og han er myndig. Du skal ikke trenge å si noe som he.t.

Anonymkode: 74883...c88

• Liker 7
Skrevet

Det er da ikke snakk om barn. Det er snakk om voksne, den ene av hvis du har forsørgeransvar for etter loven. Om du behandler dem som voksne så ordner det seg.

Og, du? Husk å kjøpe inn og legge tilgjengelig prevensjon, og ta en prat med sønnen din om at han har ansvar for å vite at han ikke kan gjøre henne gravid, uavhengig av om hun er eller påstår seg være på prevensjon. At de går glipp av undervisning her og der er helt udramatisk. Om de får unger? Det er krise.

Anonymkode: 7aa68...214

• Liker 2
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei :)

Min 18-årige sønn har fått seg kjæreste, noe som er veldig hyggelig. Søt og høflig jente. Hun er også 18 år. 
Men nå har det imidlertid oppstått noen «utfordringer» som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere. 
Overnatting i ukedager/skoledager. I utgangspunktet har jeg sagt til ham at de kanskje skal begrense dette, da det er siste halvår på videregående og det er utrolig viktig med søvn mtp skolearbeid etc. 
Han sier han ordner dette, men jeg ser likevel at han er trøtt for tiden - og jeg mistenker at de sovner sent når de overnatter. 
En annen ting er hvis en av dem er syke. Da synes jeg at de bør være hjemme hos seg selv, for ikke å smitte de andre i familien de er på besøk hos.  Er det urimelig?

Her forleden dro han avgårde på tur med klassen på morgenen, mens hun ble liggende hjemme hos oss til kl 13 og sov. Dette var en vanlig skoledag, jeg var på jobb og har ikke fått snakket med dem for å høre om hun var syk, hadde fri, eller skulket (?). Var ikke det litt rart?
Tenkte også det bør være noen grenser mtp dette, hvordan gjør dere andre tenåringsforeldre det?

Hvilke grenser har dere hjemme for disse «voksne» hjemmeboende barna og kjæresten?

De får gjore som vi gjorde når vi var unge. Flytte ut av redet og knulle døgnet rundt i eget sted. 

Skrevet

Prevensjon er de også voksne nok til å ordne selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med sønnen din. Han er forelsket og ser ikke helt konsekvensene av et dårlig innsats siste halvår på vgs. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke du trenger å kjenne på ansvar for henne. Hun har ansvar for seg selv.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er da ikke snakk om barn. Det er snakk om voksne, den ene av hvis du har forsørgeransvar for etter loven. Om du behandler dem som voksne så ordner det seg.

Og, du? Husk å kjøpe inn og legge tilgjengelig prevensjon, og ta en prat med sønnen din om at han har ansvar for å vite at han ikke kan gjøre henne gravid, uavhengig av om hun er eller påstår seg være på prevensjon. At de går glipp av undervisning her og der er helt udramatisk. Om de får unger? Det er krise.

Anonymkode: 7aa68...214

Krise? Nei, det er vel ingen krise. 

• Liker 1
Skrevet

Syns det er ganske sært å skal følge med og sette regler og grenser for de når de er voksne. Altså, jeg syns det blir for dumt å ordne regler for en 18 åring for at han skal få nok søvn og komme seg på vgs. Det burde man ordne selv da. Husker når jeg selv gikk på vgs. Foreldrene mine fulgte ikke noe med meg da og hadde ingen regler. Fikk jeg ikke nok søvn og var trøtt neste dag var det min egen feil og jeg måtte ta konsekvensen av det. Mange flytter jo faktisk ut når de er 16 og går på vgs, det er jo ingen som følger med de og setter regler for når de skal og ikke skal ha besøk og lignende ? Man må jo faktisk bli litt selvstendig og lære selv i disse årene før man blir voksen. 

Anonymkode: 75b95...da9

• Liker 4
Skrevet
Just now, PM75 said:

Jeg ville tatt en prat med sønnen din. Han er forelsket og ser ikke helt konsekvensene av et dårlig innsats siste halvår på vgs. 

De fleste som er nyforelsket tar dårlige valg, uavhenging om du er 18 eller 40.

Vi lever ikke lengre i 1900-tallet. 

Tror nok sønnen hans vet hva som kan skje om han plutselig blir slørven, det er hans valg.

Her er det bedre at han selv lærer hva som skjer om han tar feile valg.. Om han skal bli fortalt alt så lærer han ingenting. Man lærer av sine feiler bedre når man ikke forteller folk det..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste som er nyforelsket tar dårlige valg, uavhenging om du er 18 eller 40.

Vi lever ikke lengre i 1900-tallet. 

Tror nok sønnen hans vet hva som kan skje om han plutselig blir slørven, det er hans valg.

Her er det bedre at han selv lærer hva som skjer om han tar feile valg.. Om han skal bli fortalt alt så lærer han ingenting. Man lærer av sine feiler bedre når man ikke forteller folk det..

Jeg er uenig. Vi bør dele av vår erfaring i mange sammenhenger. Men hva mottaker gjør med informasjonen, det er mottakers valg. 

Skrevet
Just now, PM75 said:

Jeg er uenig. Vi bør dele av vår erfaring i mange sammenhenger. Men hva mottaker gjør med informasjonen, det er mottakers valg. 

Uenig i dette også.

Erfaringer som du selv har kan være villedende og dårlig nå, som nødvendigvis var veldig bra før.

Derfor, er det heller bedre å be dem lære dette selv.

Det du heller kan gjøre, er å be dem bruke google. Det er bedre at dem selv lærer hvordan man finner ut ting selv, en at dem skal ha ting servert på sølvfat.

Google er det beste verktøyet du kan bruke om du gjør det rett. Nyttig informasjon, sikre kilder og evt kurs og ting som dem kan trenge.

Skrevet

Her hadde sønnen ei han hadde litt følge med ho sov over i uka og helger, eller han hos ho. De gikk I samme klasse. Så her stod de må opp samtidig og vi kjørte de til bussen på morgenen. Bussen går 7 km fra der vi bor. Når de var hos henne var de i leiligheten hennes, som hi leide siden ho måtte flytte hjemme fra for å gå videregående.  Ca 2 min fra skolen 

Vi brydde oss ikke hvor lenge de var våken, så lenge de kom seg av gårde. Foreldrene hennes satte pris på at vi faktisk lott å være hos oss til tider. Vi kjørte ho og på sykehus da ho ble syk og innlagt  satt der til foreldrene kom 4.5 time seinere

Anonymkode: 80382...d0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Syns det er ganske sært å skal følge med og sette regler og grenser for de når de er voksne. Altså, jeg syns det blir for dumt å ordne regler for en 18 åring for at han skal få nok søvn og komme seg på vgs. Det burde man ordne selv da. Husker når jeg selv gikk på vgs. Foreldrene mine fulgte ikke noe med meg da og hadde ingen regler. Fikk jeg ikke nok søvn og var trøtt neste dag var det min egen feil og jeg måtte ta konsekvensen av det. Mange flytter jo faktisk ut når de er 16 og går på vgs, det er jo ingen som følger med de og setter regler for når de skal og ikke skal ha besøk og lignende ? Man må jo faktisk bli litt selvstendig og lære selv i disse årene før man blir voksen. 

Anonymkode: 75b95...da9

Selvfølgelig kan man ha regler i sitt eget hus. Og så lenge man forsørger tenåringen. Hvis tenåringen syns regler er for strenge, så er det lett å flytte. Om en kjæreste nærmest flytter inn, så forsørger man jo delvis denne personen også, i hvert fall med mat, strøm osv. Så klart at man bestemmer hvor ofte det skal være overnattingsgjester i sitt eget hus. Og man forsørger tenåringene sine gjennom vgs, nettopp fordi de skal gjøre det bra på skolen og kunne konsentrere seg om den.

Anonymkode: cf692...8f5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...