Gå til innhold

Har 1 mill i aksjefond - Selge alt og leve livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 47 år og uføretrygdet uten barn/samboer/ektefelle. Etter arv fra besteforeldre har jeg nå nesten nedbetalt leilighet og 1 million i aksjefond.

Om kanskje 15-20 år vil jeg arve halvparten etter mine foreldre (de har hver sin nedbetalte bolig forholdsvis sentralt)  = Alderdommen min er sikret.

I det siste har jeg tenkt mer og mer på hva som er poenget med å spare opp mer og mer penger?

Kanskje det er bedre å bruke opp mesteparten de neste 10-15 årene? F.eks. backpacker-turer jorda rundt. 1 måned i asia om vinteren, utforske sør-amerika osv.

Anonymkode: 235fc...54a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemmer ja på det. Du har trygge rammer og skal mye til for å vippe deg av lasset, sånn sett.

Kjør på, mens du ennå er er "ung" 😁

• Liker 9
Skrevet

Selger du bolig og aksjer kan du leve som en konge i et land med lavere priser. Det er min plan så fort jeg har spart nok. Helst så fort som mulig.

Anonymkode: 78aff...aeb

• Liker 2
Skrevet

1 mill tar deg ikke langt. Men for all del, gjør det du føler for!

Det er nå du lever. Neste år kan det være forseint.

Anonymkode: bac78...7a3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man får mange gode opplevelser for 1 mill hvis man velger å reise for disse pengene. 

Anonymkode: c74d7...fa8

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vedkommende har jo og trygd, den kommer jo mnd i tillegg til millionen. Om man gjør det billig  kan man jo holde på en stund. 

• Liker 5
Skrevet

Nei. Du kan selge ut litt, men lage deg en handlingsregel. Ikke mer enn en viss % i året, avkastningen for eksempel. Men den kan du ta ut og reise for. 

Anonymkode: 93c99...767

• Liker 9
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 47 år og uføretrygdet uten barn/samboer/ektefelle. Etter arv fra besteforeldre har jeg nå nesten nedbetalt leilighet og 1 million i aksjefond.

Om kanskje 15-20 år vil jeg arve halvparten etter mine foreldre (de har hver sin nedbetalte bolig forholdsvis sentralt)  = Alderdommen min er sikret.

I det siste har jeg tenkt mer og mer på hva som er poenget med å spare opp mer og mer penger?

Kanskje det er bedre å bruke opp mesteparten de neste 10-15 årene? F.eks. backpacker-turer jorda rundt. 1 måned i asia om vinteren, utforske sør-amerika osv.

Ta pengene og lev livet. Du har ingen som arver etter deg så det er bortkasta å bygge barnestige. Å spare mer til du er 60 er lite vits i. Du vil leve nå mens du fortsatt er sprek og oppegående. 

Ta pengene og bruk dem!

Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Vedkommende har jo og trygd, den kommer jo mnd i tillegg til millionen. Om man gjør det billig  kan man jo holde på en stund. 

Ja, jeg har nesten 25000 kr pr mnd utbetalt trygd (etter skatt). Rundt 5000 går til felleskostnader leilighet, strøm og forsikring. Kan bruke ca 20.000 hver måned på hotell, mat, transport osv = ca 650 per døgn.

I f.eks. asiatiske land vil jeg tro 650 kr per dag er nok?

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husk at salg av aksjefond utløser skatt. Eks. Har du satt inn 250,000 som deretter har blitt til én million, så må du skatte av 750,000.Ellers kan du jo ta ut litt og litt ved behov slik at gjenværende stiger i verdi til neste uttak, forhåpentligvis, 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville brukt av disse pengene og reist og kost meg. En i familien til mannen ble pensjonist nå og han og samboeren hadde mange planer for en aktiv pensjonisttid. Plutselig måtte han amputere en fot og fjerne litt av tåa på andre foten. Han kan gå med protese men er sterkt bevegelseshemmet og samboeren får jo heller ikke de mulighetene som hun hadde håpet på. Så moralen er lev her og nå, ikke vent med å leve til du kanskje ikke har de samme mulighetene. Reis og kos deg og nyt livet.

Anonymkode: 92304...919

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gammelsmurfen skrev (Akkurat nå):

Husk at salg av aksjefond utløser skatt. Eks. Har du satt inn 250,000 som deretter har blitt til én million, så må du skatte av 750,000.Ellers kan du jo ta ut litt og litt ved behov slik at gjenværende stiger i verdi til neste uttak, forhåpentligvis, 

Satte inn i fond i fjor og gevinsten er ca 130.000 kr, så blir ikke mye skatt.

TS.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har nesten 25000 kr pr mnd utbetalt trygd (etter skatt). Rundt 5000 går til felleskostnader leilighet, strøm og forsikring. Kan bruke ca 20.000 hver måned på hotell, mat, transport osv = ca 650 per døgn.

I f.eks. asiatiske land vil jeg tro 650 kr per dag er nok?

TS

Si hvis du reiser et år så kunne du jo også leid ut leiligheten, 10 k + i inntekt kanskje? Så da ville du hatt 30 k å rutte med i måneden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ved å leie ut boligen og kombinere den inntekten med trygd så vil jeg tro du kommer langt på det alene.

Vet ikke hvordan din økonomiske styring er, men å ha én mill tilgjengelig på bok hadde vært risky for min del i hvertfall 😉 men må jo si at jeg både misunner og unner deg den friheten...!

Anonymkode: 7a72d...eab

• Liker 1
Skrevet

"Backpacke og leve livet"??? Er du ikke så syk at du ikke kan jobbe, men du har helse nok til å backpacke?

Hate utviklingen i dette landet hvor vi sponser uføre til å "leve livet"

Anonymkode: f8013...d6b

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet
drohatha skrev (8 minutter siden):

Si hvis du reiser et år så kunne du jo også leid ut leiligheten, 10 k + i inntekt kanskje? Så da ville du hatt 30 k å rutte med i måneden. 

Tror jeg vil beholde leiligheten og reise maks 6 måneder per år. Så det ikke blir problemer med medlemskapet hos Folketrygden. Man mister vel medlemsskapet hvis man er utenfor Norge over halvparten av året?

Maks 90 dager per reise er også greit (gratis reiseforsikring på kredittkort).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selger du bolig og aksjer kan du leve som en konge i et land med lavere priser. Det er min plan så fort jeg har spart nok. Helst så fort som mulig.

Anonymkode: 78aff...aeb

Bare tenk på at du er «fucka» om helseproblemene dine tar deg igjen. Om du utvandrer vil de fleste land i verden ha null problem med å la deg dø alene og fattig. Norge inkludert.

Anonymkode: c218b...597

• Nyttig 2
Skrevet

Så de som er uføre skal gjemme seg i et kott til de dør? Unner ingen ting til folk på trygd du da, flotte medmennesker!

Anonymkode: 0bf08...45e

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Do it, do it!

Du kommer veldig langt og kan reise i flere år med en mill.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Backpacke og leve livet"??? Er du ikke så syk at du ikke kan jobbe, men du har helse nok til å backpacke?

Hate utviklingen i dette landet hvor vi sponser uføre til å "leve livet"

Anonymkode: f8013...d6b

Det er mange i Norge som ikke klarer å jobbe av flere grunner. Take your pick: Skadet pga hard barndom,  psykiske sykdommer, diverse diagnoser i autisme-spekteret osv.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...