Gå til innhold

Refinansiering av forbrukslån? Tips og råd mottas med takk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et forbrukslån på ca. 180000kr hvor jeg har månedskostnader på litt over 3000kr. Nom. rente  er på 15%

Dessverre, så er økonomien trang i måneden for meg, så jeg prøver å finne løsninger på hvordan jeg kan få redusert rentekostnadene noe sånn at lånet faktisk går ned med det jeg betaler i måneden...

Har dere noen råd/tips om hva jeg kan få gjort med lånet mitt sånn at den går nedover foruten det åpenbare? Kan refinansiering være en løsning, kanskje? Jeg fikk en epost hos UnoScore som kan få månedskostnadene mine ned til ca. 2500kr. Er dette noe jeg bør slå til på, eller? Tusen takk for tips og råd på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg å ta kontakt med dagligbanken din, hør om de har mulighet til å hjelpe deg med en gunstigere rente. 

Hvis ikke ville jeg søkt om refinansiering hos feks Lendo, men jeg er ganske sikker på at banken din har mulighet til å hjelpe mer 

Anonymkode: f6ff0...180

• Nyttig 1
Skrevet

Og betal ned så MYE du klarer hver måned. Før forbruk og mye sparing !! Du bør så fort som mulig betale NED et såpass dyrt og stort lån. 

Anonymkode: fcd50...d74

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og betal ned så MYE du klarer hver måned. Før forbruk og mye sparing !! Du bør så fort som mulig betale NED et såpass dyrt og stort lån. 

Anonymkode: fcd50...d74

Ja, er det jeg prøver på. Det var et lån jeg tok opp før jeg ble ufør. Et dumt valg, selvfølgelig, men jeg prøver å få gjort noe med det. Jeg gambler ikke. Har heller ingen boliglån. Men siden jeg er ufør og har månedlige utgifter på 15000kr, enda jeg har kuttet ut alt det jeg ikke trenger/har behov for, så gir det meg lite med muligheter til å øke månedsnedbetalingen.

Banken ga meg negativt svar på refinansiering. Kanskje de gir meg et annet svar hvis jeg forhører med de om de kan gi meg gunstigere rente? Men... hvorfor skulle de gjøre det? Altså, hva tjener de på å gi meg det, tror du?

Takk for svar! 

Endret av jegskriver
  • Hjerte 1
Skrevet
jegskriver skrev (33 minutter siden):

Jeg fikk en epost hos UnoScore som kan få månedskostnadene mine ned til ca. 2500kr. Er dette noe jeg bør slå til på, eller? Tusen takk for tips og råd på forhånd!

Det kommer jo helt an på hva renta på nytt tilbud er. Det hjelper ikke med lavere månedskostnad om renta er den samme eller høyere, da vil jo lånet bare løpe lenger. 

Søk andre lån med lavere rente, se om du kommer gjennom hos noen. Det er vel ikke så hokus pokus?

Anonymkode: 4ab8f...0aa

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo helt an på hva renta på nytt tilbud er. Det hjelper ikke med lavere månedskostnad om renta er den samme eller høyere, da vil jo lånet bare løpe lenger. 

Søk andre lån med lavere rente, se om du kommer gjennom hos noen. Det er vel ikke så hokus pokus?

Anonymkode: 4ab8f...0aa

Så du mener at jeg skal opp et nytt lån med lavere rente for å nedbetale denne? Jeg spør bare for å være på den sikre siden. :) Takk for tips.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil anbefale deg å ta kontakt med dagligbanken din, hør om de har mulighet til å hjelpe deg med en gunstigere rente. 

Hvis ikke ville jeg søkt om refinansiering hos feks Lendo, men jeg er ganske sikker på at banken din har mulighet til å hjelpe mer 

Anonymkode: f6ff0...180

Lendo gjør ikke annet enn man kan gjøre selv ved å ringe rundt og kontakte banker og spørre om lavere rente enn det man har. Husk å spørre om effektiv rente, det er den som teller, mange banker finner på alle slags avgifter, gebyrer, unødvendige forsikringer m.m. som de ikke opplyser så godt om i reklamen. Betal månedbeløpet på billigste måte så man ikke blir offer for "papirbegyr"-svindelen der de krever opptil 70 kr bare for å sende deg info i posten istedenfor på epost. Lendo skal også ha sin bit av kaka, de driver ikke veldedighet, og den biten kan man unngå med LITT egeninnsats.

Anonymkode: 017a2...712

Skrevet
9 minutter siden, jegskriver said:

Så du mener at jeg skal opp et nytt lån med lavere rente for å nedbetale denne? Jeg spør bare for å være på den sikre siden. :) Takk for tips.

Det er det refinansiering betyr ja.

Men vær obs på dine eventuelle psykologiske svakheter før du prøver på dette. Sånn at du faktisk nedbetaler det dyre lånet med det billige. Ellers sitter du plutselig der med to lån som du har glemt hva du brukte pengene på. Er det fare for dette er det best å bare leve så billig man bare klarer i noen måneder, selv om det innebærer å være usosial og å gå i klær fra i fjor, mens du bedbetaler så fort du kan.

Anonymkode: 017a2...712

Skrevet

Om du søker litt rundt, og/eller bruker tjenester som Lendo etc, så kan du velge det tilbudet som er mest gunstig. Men merk at Lendo og lignende har avtaler med banker, de sjekker ikke alle i hele Norge, og finner derfor ikke nødvendigvis det best tilbudet som finnes. Sbanken kommer ofte ut som best på forbrukslån siden de ikke har gebyrer, men jeg vet ikke om de kommer opp på Lendo f.eks.

Nå er det jo et par ting å følge med på her da - det er effektiv rente og nedbetalingstid. Lav rente men laaaang nedbetalingstid vil gi lavere månedsbeløp men mye høyere kostnader i renter totalt når alt er nedbetlat, enn kortere nedbetalingstid med høyere rente. 

Legg et fornuftig budsjett på hvor mye du kan betale hver måned. Det er mer motiverende og som oftest billigere å betale det ned fort, å leve litt på havregryn for å komme i mål. Men pass deg for å tro at du faktisk kan leve på havregryn i ørten år. Du skal ha god livskvalitet imens du betaler ned også. Du må ikke bli fristet - eller nødt til - å ta opp nye lån.

Du må veie opp fordeler og ulemper litt her. Og det viktigste er å lage en plan du klare å følge, og holde deg til den.

Anonymkode: ba258...e4f

Skrevet
jegskriver skrev (49 minutter siden):

Hvis det er en lavere effektive rente, ja. Du må se på den effektive renten.

Anonymkode: 2aa12...148

Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
1 hour ago, jegskriver said:

Jeg har et forbrukslån på ca. 180000kr hvor jeg har månedskostnader på litt over 3000kr. Nom. rente  er på 15%

Dessverre, så er økonomien trang i måneden for meg, så jeg prøver å finne løsninger på hvordan jeg kan få redusert rentekostnadene noe sånn at lånet faktisk går ned med det jeg betaler i måneden...

Har dere noen råd/tips om hva jeg kan få gjort med lånet mitt sånn at den går nedover foruten det åpenbare? Kan refinansiering være en løsning, kanskje? Jeg fikk en epost hos UnoScore som kan få månedskostnadene mine ned til ca. 2500kr. Er dette noe jeg bør slå til på, eller? Tusen takk for tips og råd på forhånd!

1 hour ago, jegskriver said:

Haha, 180k i forbruks lån. Hva fan. Haha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...