AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #21 Skrevet 16. februar 2024 Er det så ille som traume, så bør du kreve en form for erstatning. Anonymkode: d6cfe...2fa
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #22 Skrevet 16. februar 2024 Jeg sliter med sterk helseangst etter en episode hvor det var uavklart i et par timer om jeg hadde en akutt livstruende greie på gang. Heldigvis var det ikke det, men hendelsen har virkelig satt sine spor. Nå er jeg 50% sykmeldt og sliter veldig med blant annet angst. Det var en trygghet inni meg som bare ble ødelagt. Anbefaler deg å finne noen å snakke med for å bearbeide litt. Anonymkode: a6cb0...8d2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #23 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 1 av 20 sto det i brevet jeg fikk. Anonymkode: aa797...ef4 Er ikke det 5%? Anonymkode: a6cb0...8d2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #24 Skrevet 16. februar 2024 Kan det være noe underliggende som er årsaken til at du reagerte så sterkt? Hvordan reagerer du ellers på stressende/uavklarte situasjoner der du ikke har kontroll? Det er nok helt normalt å bli litt stresset og tenke litt over livet når man får innkalling, men det høres ut som at du fikk en litt vel sterk reaksjon. Ser flere nevner at de utviklet helseangst etter lignende opplevelser, og hvis det er det du har fått nå så er det nok kanskje lurt å få hjelp til å håndtere. Sjekk om kommunen din har "Rask psykisk helsehjelp" og ta kontakt med dem! Hvis du bor et sted hvor Angstringen har lokallag så kan det også være aktuelt, eventuelt andre selvhjelpstilbud. Det kan være lurt å lære seg å håndtere slike situasjoner, for ingen vet hva livet bringer med seg av uforutsigbarhet og stress! Hvordan man håndterer slike situasjoner kan være avgjørende for hvor lett man kommer seg på beina igjen. Anonymkode: 73496...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #25 Skrevet 16. februar 2024 Nesten har aldri vært nok. Reagerer du like kraftig og lenge om du holder på å frontkollidere, men det gikk bra? Anonymkode: 8070b...eab
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #26 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er ikke det 5%? Anonymkode: a6cb0...8d2 Jo, det er jo det jeg mener. At ts kan ha misforstått. Anonymkode: aa797...ef4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #27 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): mammo er noe tull har jeg hørt. Altså i den forstand at man ikke oppdager kreften såpass mye tidligere at det gir en merverdi. Kommer aldri til å ta den undersøkelsen ihvertfall Anonymkode: ebb4d...faa Så fjernt å konkludere med at da gidder du ikke.. Anonymkode: d18eb...3bd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #28 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): I denne linken står det om statistikken for de som ikke trodde på meg Mammografi - Kreftforeningen " Hvor mange får påvist brystkreft? Dersom 1000 kvinner tar mammografi, vil rundt 970 få beskjed om at alt er ok. 30 vil bli kalt tilbake for grundigere undersøkelse. Av disse 30 vil 6 få påvist brystkreft." Altså 20% Anonymkode: 9d39a...cef Du skjønner ikke forskjellen på at «20 % av disse 30 vil få påvist kreft», og din individuelle kreftrisiko? Den har nemlig ikke endret seg det grann. Anonymkode: 3b7e0...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #29 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): For meg ga det stor merverdi som du kaller det. Min kreftkule var under 1/2 cm stor og for liten til å kunne merkes fra utsiden med mindre du viste hvor den gjemte seg. Likevel hadde den spredd seg til 18 av de 20 lymfeknutene som ble fjernet under armen. Jeg er frisk KUN fordi det ble oppdaget ved mammografi. Til HI jeg har også store reaksjoner hver gang melding om ny mammografi kommer- selv om det er 12 år siden min brystkreft. Mitt tips er å prøve tenke på andre ting og holde seg opptatt. Vente med å ta sorgene på forskudd. "Symptomene" pleier å avta i løpet av et par dager etter mammografitimen. Anonymkode: 6de81...0bd Jeg var ikke nervøs for mammografien i det hele tatt. Det var da jeg fikk innkallelse til etterkontroll jeg ble stresset. Anonymkode: 9d39a...cef
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #30 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nesten har aldri vært nok. Reagerer du like kraftig og lenge om du holder på å frontkollidere, men det gikk bra? Anonymkode: 8070b...eab Jeg kan få en reaksjon da, som kan vare noen minutter. Tror det er ganske vanlig. Men det er en akutt hendelse. Hadde jeg hold på å frontkollidere i en uke så hadde reaksjonen nok vart lengre. Anonymkode: 9d39a...cef 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #31 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du skjønner ikke forskjellen på at «20 % av disse 30 vil få påvist kreft», og din individuelle kreftrisiko? Den har nemlig ikke endret seg det grann. Anonymkode: 3b7e0...6a3 Flisespikkeri. Jeg visste ikke noe om hvorfor jeg ble innkalt da jeg fikk innkallingen. Jeg visste ikke hvilken gruppe jeg var i før etter kontrollen. Anonymkode: 9d39a...cef 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #32 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er det så ille som traume, så bør du kreve en form for erstatning. Anonymkode: d6cfe...2fa Nei selvfølgelig vil jeg ikke det, jeg er jo glad for at mammografiprogrammet finnes. Sikkert vanskelig for deg å forstå at det var en traumatisk opplevelse. Å plutselig være så "nær" en alvorlig sykdom. Jeg sier ikke at jeg har "fått et traume". Jeg regner med at det vil roe seg, og det går allerede bedre. Jeg er selvfølgelig på jobb osv. Grunnen til at jeg skrev innlegget var fordi jeg trengte å lufte tankene og kanskje høre om andre kjente seg igjen. Jeg har lite erfaring med alvorlig sykdom og død i nærmeste familie så det var veldig uvant for meg å måtte forholde meg til tanken på det. Anonymkode: 9d39a...cef 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #33 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jo, det er jo det jeg mener. At ts kan ha misforstått. Anonymkode: aa797...ef4 Se linken jeg la med. 20% av de som blir innkalt til etterkontroll har kreft/trenger behandling. Vet ikke hvor du får 5% fra. Anonymkode: 9d39a...cef
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #34 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg var ikke nervøs for mammografien i det hele tatt. Det var da jeg fikk innkallelse til etterkontroll jeg ble stresset. Anonymkode: 9d39a...cef Var dette din første mammografi? Jeg fikk beskjed allerede da jeg var på mammografitimen at jeg mest sannsynlig ville bli innkalt til etterkontroll siden de ikke hadde noen bilder å sammenligne med første gang. Og jeg ble ganske riktig innkalt til etterkontroll. Ingenting galt. Anonymkode: 71d69...45d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #35 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei selvfølgelig vil jeg ikke det, jeg er jo glad for at mammografiprogrammet finnes. Sikkert vanskelig for deg å forstå at det var en traumatisk opplevelse. Å plutselig være så "nær" en alvorlig sykdom. Jeg sier ikke at jeg har "fått et traume". Jeg regner med at det vil roe seg, og det går allerede bedre. Jeg er selvfølgelig på jobb osv. Grunnen til at jeg skrev innlegget var fordi jeg trengte å lufte tankene og kanskje høre om andre kjente seg igjen. Jeg har lite erfaring med alvorlig sykdom og død i nærmeste familie så det var veldig uvant for meg å måtte forholde meg til tanken på det. Anonymkode: 9d39a...cef Du fikk deg en skikkelig støkk, heter det. Anonymkode: b54f9...e21
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #36 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var dette din første mammografi? Jeg fikk beskjed allerede da jeg var på mammografitimen at jeg mest sannsynlig ville bli innkalt til etterkontroll siden de ikke hadde noen bilder å sammenligne med første gang. Og jeg ble ganske riktig innkalt til etterkontroll. Ingenting galt. Anonymkode: 71d69...45d Ja det var min første. Men det stemmer ikke at nesten alle blir kalt inn til etterkontroll. 3% blir det. Men det er større sjangs for å bli kalt inn 1 gang ja. Og for 5 av 6 er jo ingenting galt. Anonymkode: 9d39a...cef
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #37 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det var min første. Men det stemmer ikke at nesten alle blir kalt inn til etterkontroll. 3% blir det. Men det er større sjangs for å bli kalt inn 1 gang ja. Og for 5 av 6 er jo ingenting galt. Anonymkode: 9d39a...cef I følge hun som tok mammografien er det veldig vanlig å bli innkalt til etterkontroll første gangen, så helt unødvendig å bli bekymret for det. Anonymkode: 71d69...45d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #38 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kan det være noe underliggende som er årsaken til at du reagerte så sterkt? Hvordan reagerer du ellers på stressende/uavklarte situasjoner der du ikke har kontroll? Det er nok helt normalt å bli litt stresset og tenke litt over livet når man får innkalling, men det høres ut som at du fikk en litt vel sterk reaksjon. Ser flere nevner at de utviklet helseangst etter lignende opplevelser, og hvis det er det du har fått nå så er det nok kanskje lurt å få hjelp til å håndtere. Sjekk om kommunen din har "Rask psykisk helsehjelp" og ta kontakt med dem! Hvis du bor et sted hvor Angstringen har lokallag så kan det også være aktuelt, eventuelt andre selvhjelpstilbud. Det kan være lurt å lære seg å håndtere slike situasjoner, for ingen vet hva livet bringer med seg av uforutsigbarhet og stress! Hvordan man håndterer slike situasjoner kan være avgjørende for hvor lett man kommer seg på beina igjen. Anonymkode: 73496...2bc He he, vet ikke hva evt underliggende skulle være. Jeg har absolutt ikke helseangst og var ikke bekymret i det hele tatt før jeg fikk innkalling til etterkontroll. Ja da reagerte jeg sterkere enn jeg selv hadde trodd. Heldigvis gikk det bra og tipper jeg er "meg selv" igjen i løpet av helgen. Skal bare slappe av, gå rolige turer og spille piano. Jeg har ikke opplevd så mange stressede situasjoner så har faktisk lite å sammenligne med. Har vel vært heldig i livet. Anonymkode: 9d39a...cef
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #39 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du fikk deg en skikkelig støkk, heter det. Anonymkode: b54f9...e21 Det gjorde jeg. Anonymkode: 9d39a...cef
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #40 Skrevet 16. februar 2024 Jeg tok mammografi og ble innkalt til ultralyd fordi det var noen deler i brystet de måtte sjekke nøyere. Tok ikke helt av, av den grunn. Du må nok lære deg andre måter å håndtere ting på. Anonymkode: 18192...9fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå