Gå til innhold

Reaksjon på etterkontroll mammografi

Anbefalte innlegg

I litt over en uke har jeg vært kjempestresset pga innkallelse til etterkontroll mammografi.

Det var virkelig en traumatisk opplevelse, mye verre enn jeg hadde trodd. Tanken på at bare 3% blir innkalt til etterkontroll og at av disse har 20% kreft. Å plutselig ha 20% sjangs for å ha kreft. 

Heldigvis fikk jeg beskjed om at alt var bra. men uken med bekymring har virkelig satt sine spor. Jeg har hatt følgende reaksjoner denne uken:

• Konsentrasjonsproblemer
  • Søvnvansker
  • Tristhet/redd
  • Bekymring for økonomi
  • Bekymring for jobb i tilfelle sykemelding
  • Bekymring for familie og deres reaksjoner

Etter det positive svaret gikk jeg rett hjem og sov i flere timer. (Hadde tatt ut en feriedag). 

Vet ikke hva jeg ville med innlegget. Det er jo kjempebra at mammografi progammet finnes. Og det var jo falsk alarm i mitt tilfelle. Men jeg kjenner flere som har fått brystkreft i det siste og føler virkelig med dem.

Dette er nå noen dager siden. Kjenner fortsatt på en slags "skrekk" opplevelse og utmattelse. Fortsatt konsentrasjonproblemer, stive nakkemuskler, hodepine. Er jo kjempelettet men samtidig veldig "tom". Det bør vel gå over snart, når er jeg mitt vanlige friske jeg?

Anonymkode: 9d39a...cef

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1749246-reaksjon-p%C3%A5-etterkontroll-mammografi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, symptomene vil gå over når du slutter å stresse over dette. Du har oppdaget hvorfor man sier at man ikke bør ta sorgene på forskudd. Det er ikke noe å tjene på det, tvert i mot så gjør det en svekket og det å være svekket er det siste man ønsker å være hvis man skulle stå ovenfor en kamp. Du hadde 20% sjans for kreft, men 80% sjans for å være frisk. Det er jo ikke noen overraskelse da egentlig at det gikk bra?

Anonymkode: 8033b...243

• Liker 1
  • Nyttig 1

Jeg hadde en lignende opplevelse som ga meg heftig helseangst i et par år. Det var som om det gikk opp for meg at JEG også faktisk kan få kreft eller dø. Gikk ikke i behandling, så det vedvarte som sagt i et par år. 

Anonymkode: 73d47...9ec

• Liker 1

Jeg ble også kallet inn igjen. Fikk umiddelbar time tre dager etter innkalling pr telefon. 
Prøvde å ikke tenke så mye på det og berolige meg med at de heller kallet inn en gang til, enn å vere usikre.
Og når en ikke har tatt bilder før, så hadde de ikke sammenligningsgrunnlag.

Følte meg veldig ivaretatt, ny 3D maskin 2. gang, pluss ultralyd.

Er veldig takknemmelig for at vi har dette mammografiprogrammet i Norge. 

• Liker 3
Nice skrev (2 minutter siden):

Jeg ble også kallet inn igjen. Fikk umiddelbar time tre dager etter innkalling pr telefon. 
Prøvde å ikke tenke så mye på det og berolige meg med at de heller kallet inn en gang til, enn å vere usikre.
Og når en ikke har tatt bilder før, så hadde de ikke sammenligningsgrunnlag.

Følte meg veldig ivaretatt, ny 3D maskin 2. gang, pluss ultralyd.

Er veldig takknemmelig for at vi har dette mammografiprogrammet i Norge. 

Jeg også. Jeg fikk beskjed om at etterkontroll etter første gangs mammografi var veldig vanlig, siden de ikke hadde sammenlikningsgrunnlaget du nevner. På grunn av den beskjeden var jeg nesten ikke engstelig i det hele tatt. Men hos meg var det ikke falsk alarm, og nå har jeg startet strålebehandling. Takket være mammografiprogrammet ble kreften oppdaget så tidlig at jeg kan forvente å bli helt frisk, men uten dette programmet vet jeg ikke hvor langt det hadde gått før jeg oppdaget at noe var galt. ❤️ 

Anonymkode: 4ef86...5c0

• Liker 4
  • Hjerte 4

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg også. Jeg fikk beskjed om at etterkontroll etter første gangs mammografi var veldig vanlig, siden de ikke hadde sammenlikningsgrunnlaget du nevner. På grunn av den beskjeden var jeg nesten ikke engstelig i det hele tatt. Men hos meg var det ikke falsk alarm, og nå har jeg startet strålebehandling. Takket være mammografiprogrammet ble kreften oppdaget så tidlig at jeg kan forvente å bli helt frisk, men uten dette programmet vet jeg ikke hvor langt det hadde gått før jeg oppdaget at noe var galt. ❤️ 

Anonymkode: 4ef86...5c0

❤️

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du krisemaksimerer. Det er ikke 20 % sjanse for å ha kreft. 

Anonymkode: 4a347...ddc

20 % av de som blir innkalt på etterkontroll har kreft. Så da er det vel 20% sjangs for å ha kreft? 

mammo er noe tull har jeg hørt. Altså i den forstand at man ikke oppdager kreften såpass mye tidligere at det gir en merverdi. 

Kommer aldri til å ta den undersøkelsen ihvertfall 

Anonymkode: ebb4d...faa

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

20 % av de som blir innkalt på etterkontroll har kreft. Så da er det vel 20% sjangs for å ha kreft? 

Nei, du har ikke høyere sjanse for å ha kreft. Reagerte også på manglende regnekunnskaper når jeg leste hovedinnlegget. 

Anonymkode: 18d09...cdf

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1 av 20 sto det i brevet jeg fikk.

Anonymkode: aa797...ef4

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

20 % ville vært 2 av 10.

Så du kan roe ner med matten ihvertfall 😉😊

Anonymkode: 2f470...48d

Jeg har ikke skrevet noe om matte, jeg betviler ts sin. 

Anonymkode: aa797...ef4

Annonse

Jeg har hatt brystkreft og ble ferdig behandlet for endel år siden. Jeg kan kjenne meg igjen i det du beskriver. Hvert år fra jeg får innkallelse til kontroll og til jeg får svaret,  er jeg superstressa og klarer ikke å tenke på annet. Sikkert ganske normalt vil jeg tro.

Anonymkode: a791d...678

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, du har ikke høyere sjanse for å ha kreft. Reagerte også på manglende regnekunnskaper når jeg leste hovedinnlegget. 

Anonymkode: 18d09...cdf

Så hvordan er regnestykket da? 3% av alle som tar mammografi blir innkalt til etterundersøkelse. Av disse 3% som blir innkalt har 20% kreft. Statistisk har man derfor 20% sjangs for å ha kreft dersom man blir innkalt til etterkontroll.

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt brystkreft og ble ferdig behandlet for endel år siden. Jeg kan kjenne meg igjen i det du beskriver. Hvert år fra jeg får innkallelse til kontroll og til jeg får svaret,  er jeg superstressa og klarer ikke å tenke på annet. Sikkert ganske normalt vil jeg tro.

Anonymkode: a791d...678

Takk godt noen forstår. Håper alt går bra med deg. Jeg prøvde å ikke tenke så mye på det den uka men det lå jo i bakhodet hele tiden. Jeg visste jo at det var 80% sjangs for at alt var bra men for meg som var helt i det blå ift tanke på evt kreft så var plutselig sannsynligheten for kreft plutselig mye mye større. Regner med at sjokket vil gå gradvis over i løpet av noen dager altså.

I denne linken står det om statistikken for de som ikke trodde på meg

Mammografi - Kreftforeningen

"

Hvor mange får påvist brystkreft?

Dersom 1000 kvinner tar mammografi, vil rundt 970 få beskjed om at alt er ok. 30 vil bli kalt tilbake for grundigere undersøkelse. Av disse 30 vil 6 få påvist brystkreft."

Altså 20%

11 hours ago, AnonymBruker said:

mammo er noe tull har jeg hørt. Altså i den forstand at man ikke oppdager kreften såpass mye tidligere at det gir en merverdi. 

Kommer aldri til å ta den undersøkelsen ihvertfall 

Anonymkode: ebb4d...faa

For meg ga det stor merverdi som du kaller det. Min kreftkule var under 1/2 cm stor og for liten til å kunne merkes fra utsiden med mindre du viste hvor den gjemte seg. Likevel hadde den spredd seg til 18 av de 20 lymfeknutene som ble fjernet under armen. Jeg er frisk KUN fordi det ble oppdaget ved mammografi.

Til HI jeg har også store reaksjoner hver gang melding om ny mammografi kommer- selv om det er 12 år siden min brystkreft. Mitt tips er å prøve tenke på andre ting og holde seg opptatt. Vente med å ta sorgene på forskudd. "Symptomene" pleier å avta i løpet av et par dager etter mammografitimen.

Anonymkode: 6de81...0bd

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...