Gjest CUSHION Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 (endret) . Endret 13. januar av CUSHION
Populært innlegg Ulven Skrevet 15. februar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 15. februar 2024 Jeg har takk og lov aldri vært i en slik situasjon for samboeren din er jo rett og slett slem. Tipset vil være å komme deg langt vekk fra han og start et nytt liv hvor du kan fokusere på din helse. 36 5 31
Virrevirrevapp Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Du har det bedre uten hans "hjelp". 18 13
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 Ja, jeg tenker du må sette deg selv først og ta vare på deg selv. sånn er det jo for oss alle. Noen av oss havner i forhold med menn som rett og slett ikke er bra for oss, og da må vi tenke, hvordan får jeg det bedre? Lsningen din med å presse deg selv til å gå ut i jobb er ikke nødvendigvis fruktbar. Hva med terapi da? Trening? Gradvis tilbake i jobb, kanskje i en jobb som ikke trigger deg veldig? Jeg forstår deg veldig godt. Har tidvis angst på jobb og det er ikke deilig. Og så har jeg en kollega med masse angst og stress som absolutt ikke har det bra, hun er sykemeldt nå. Du er ikke alene med å oppleve å ha det sånn. Men å rømme helt fra det som er vanskelig hjelper deg ikke heller. Feks med å bli vant med å bare være hjemme om det er tryggest. Vi har jo en verden der ute, som egentlig ikke er farlig. Det er godt å føle på mestring.. Men du kjenner ikke mestring om du gir helt opp og bare ligger hjemme som i en kokong fordi det er mest safe. Hva sier psykolog? lege? Anonymkode: 88831...69f 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Hva har du angst for da? Og kan du kansje jobbe i hans firma? Anonymkode: 88831...69f 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 Det er supert at du er i behandling. Det kan godt være du kan jobbe på sikt. Anonymkode: d336b...a30 8 2
Romilo Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 Men herregud! Du skal da ta vare på helsa di, og det samme skal jo kjæresten din ØNSKE at du gjør- og gjøre. Helse kommer ALTLID først, selvfølgelig er det kjipt å være ufør eller sykemeldt, men du kan jo ikke styre deg selv i veggen på grunn av en mann. Helsa di får du aldri erstatta, det får du med mannen 11 2 9
Honey Dew Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 (endret) Gi slipp på dette "gullet" du har funnet deg. Du fortjener så mye mer enn å være rundt et menneske som ikke evner å respektere deg hvis/når du blir syk. Han er kun opptatt av det overfladiske og vil ha et godt bilde, slik at han kan skryte litt. Rett deg opp i ryggen og gjør det slutt før han ødelegger selvtilliten din totalt. Den fyren har empati kun med seg selv og ingen andre. Skam på han. Endret 15. februar 2024 av Honey Dew 7 3 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 CUSHION skrev (36 minutter siden): Jeg og kjæresten har vært sammen i 3 år og har det stabilt og godt sammen. Han jobber turnus med 12t arbeidsdager og i eget firma når han har friperioder. Jeg på den andre siden har alltid slitt med å bli værende i jobber pga angst, fysiske og psykiske plager og har derfor aldri hatt en fast fulltidsjobb. Jeg har ikke søkt om hjelp tidligere fordi jeg tenkte at «sånn er det bare» og at jeg bare må leve med dårlig økonomi. Men så har jeg skjønt nå det siste året at jeg må søke om hjelp før jeg havner utenfor samfunnet og angsten blir større. Jeg endte da opp som 100% sykmeldt i flere måneder og i tett samarbeid med nav og lege, og går nå i behandling. Dette satt ikke godt hos kjæresten min og han sa greit og tydelig i fra om at hvis jeg blir ufør eller sykmeldt over en lengre periode så kunne han ikke være sammen med meg. I hans familie har det aldri vært noe sykdom og jeg skjønner at han har synet sitt derifra. Han hintet til å gjøre det slutt men da jeg sa at jeg ville ta tak i ting og komme meg ut i jobb igjen var han villig til å prøve mer. Siden han er en så god støttespiller til vanlig og alltid motiverer meg til å bli bedre ble jeg flau over situasjonen min og sa ifra til lege at jeg ikke trengte sykemelding lengre og ville ut i jobb. Nå sitter jeg her da, prøver meg ut i ny jobb og kjenner at jeg ikke klarer mere. Jeg prøver å holde ut og være sterk for jeg skjønner at han (og generelt mennesker) vil ha en partner som kan være med å dra lasset, men jeg klarer bare ikke. Jeg er redd for at dette betyr slutten for forholdet vårt og sliter meg derfor ut ganske mye for å tviholde på det. Er det noen som har vært i samme situasjon og som har noen tips å komme med? Gjerne tilbakemeldinger om dere er enig med kjæresten min sin indirekte avgjørelse også. Vi betaler 50/50 på alle utgifter utenom hus som han eier. Da hadde jeg sagt takk og farvel til "kjæresten". Vil han være godværskjæreste, så kan han finne noen andre. Han må imidlertid huske, at han heller ikke er fritatt for risiko for å bli syk og ufør Anonymkode: 67ece...7b7 14 2 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Han er en jæskla hardtarbeidende arbeidskar, og det å leve med en ufør er ganske ulikt. Han hor deg hjelp? Hjelper du han? Ett viktig punkt for en mann (og en kvinnes) suksess er partneren. Så målbevisst som han er så skjønner jeg han. Hva må til for at du klarer å komme deg over dine plager? Hva må til for å trene deg opp? Det er en slit. Hardt arbeid. Målbevisst. Så kan man tenke jobb. Må bare få fikset grunnmuren. Brutalt, ja. Men livet er langt, og det er i motbakke det går oppover👍 Er selv på rehab etter ulykke nylig, har lært å gå. Hjelp er fint, men synes det er veldig mye pinglete puslete. Jeg trenger litt mer bam-bam. Lett å gi opp med hjelp, men uten hjelp er det vanskelig. Men . Jeg som må gjøre jobben. Du også. Anonymkode: a6a5b...863 14 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er en jæskla hardtarbeidende arbeidskar, og det å leve med en ufør er ganske ulikt. Han hor deg hjelp? Hjelper du han? Ett viktig punkt for en mann (og en kvinnes) suksess er partneren. Så målbevisst som han er så skjønner jeg han. Hva må til for at du klarer å komme deg over dine plager? Hva må til for å trene deg opp? Det er en slit. Hardt arbeid. Målbevisst. Så kan man tenke jobb. Må bare få fikset grunnmuren. Brutalt, ja. Men livet er langt, og det er i motbakke det går oppover👍 Er selv på rehab etter ulykke nylig, har lært å gå. Hjelp er fint, men synes det er veldig mye pinglete puslete. Jeg trenger litt mer bam-bam. Lett å gi opp med hjelp, men uten hjelp er det vanskelig. Men . Jeg som må gjøre jobben. Du også. Anonymkode: a6a5b...863 Men da elsker han ikke henne. Han bruker henne som tidsfordriv. Hun skal da ikke ødelegge helsa si fordi han synes det er teit å være sammen med ei ufør. Ikke alle kan trene seg opp eller stå i jobb. Derfor har vi de ordningene vi har. Du elsker smerte, andre gjør ikke det. Vi er forskjellige. Anonymkode: 67ece...7b7 8 2 6
svartkatt Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Vet ikke om jeg kunne vært sammen med den fyren etter det utsagnet. 12 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 Just now, AnonymBruker said: Men da elsker han ikke henne. Han bruker henne som tidsfordriv. Hun skal da ikke ødelegge helsa si fordi han synes det er teit å være sammen med ei ufør. Ikke alle kan trene seg opp eller stå i jobb. Derfor har vi de ordningene vi har. Du elsker smerte, andre gjør ikke det. Vi er forskjellige. Anonymkode: 67ece...7b7 Dette kan du ikke si 100%. Jeg forstår frykten til kjæresten hennes. Jeg VET fordi jeg har sett mine kompiser visne fordi dama får ME, angst, eller lignende, og blir da ufør. Det som skjer, er at mannen er den som både drar alt økonomisk, men også ofte hjemme, må kjøre hit og dit, får aldri fritid. At kjæresten hennes kunne sagt det på en mer skånsom måte ja, så absolutt. Men ikke alle klarer å tenke over at ordene de sier blir veldig feil. Det er lov til å tenke det, men man trenger ikke å si det. TS: FOKUSER PÅ DEG OG HVA DU TRENGER FOR Å BLI STABTIL TIL Å HA NOE FORM FOR JOBB. Anonymkode: 6b7f8...a0b 16 1 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette kan du ikke si 100%. Jeg forstår frykten til kjæresten hennes. Jeg VET fordi jeg har sett mine kompiser visne fordi dama får ME, angst, eller lignende, og blir da ufør. Det som skjer, er at mannen er den som både drar alt økonomisk, men også ofte hjemme, må kjøre hit og dit, får aldri fritid. At kjæresten hennes kunne sagt det på en mer skånsom måte ja, så absolutt. Men ikke alle klarer å tenke over at ordene de sier blir veldig feil. Det er lov til å tenke det, men man trenger ikke å si det. TS: FOKUSER PÅ DEG OG HVA DU TRENGER FOR Å BLI STABTIL TIL Å HA NOE FORM FOR JOBB. Anonymkode: 6b7f8...a0b Men da elsker han henne ikke. En som elsker partner, blir selv om partner får kreft, må amputere begge beina osv. Denne mannen kan selv bli ufør. Og da er det helt greit at dama forlater ham? Anonymkode: 67ece...7b7 10 2 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 CUSHION skrev (1 time siden): Dette satt ikke godt hos kjæresten min og han sa greit og tydelig i fra om at hvis jeg blir ufør eller sykmeldt over en lengre periode så kunne han ikke være sammen med meg Hans ‘støtte’ kommer med betingelser. Du vet hvert fall hvor du har han om ikke annet… Anonymkode: df7bc...363 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 Så flott å komme fra en familie hvor ingen blir syke. Ingen ulykker eller sykdom høres fantastisk ut. Men han er altså ingen støtte for deg. Jeg ville ikke levd med en som jeg visste ville svikte meg dersom jeg ble syk. Anonymkode: ff9dd...5ee 10 1 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da elsker han henne ikke. En som elsker partner, blir selv om partner får kreft, må amputere begge beina osv. Denne mannen kan selv bli ufør. Og da er det helt greit at dama forlater ham? Anonymkode: 67ece...7b7 Kreft eller beinamputasjon er det gjerne ikke så mye å gjøre med. Terapi eller tenke seg frisk og en positiv innstilling får ikke lemmene til å vokse ut igjen. Angst og dårlig innstilling er det gjerne litt lettere å gjøre noe med. Anonymkode: fb80d...09a 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 CUSHION skrev (1 time siden): Jeg og kjæresten har vært sammen i 3 år og har det stabilt og godt sammen. Han jobber turnus med 12t arbeidsdager og i eget firma når han har friperioder. Jeg på den andre siden har alltid slitt med å bli værende i jobber pga angst, fysiske og psykiske plager og har derfor aldri hatt en fast fulltidsjobb. Jeg har ikke søkt om hjelp tidligere fordi jeg tenkte at «sånn er det bare» og at jeg bare må leve med dårlig økonomi. Men så har jeg skjønt nå det siste året at jeg må søke om hjelp før jeg havner utenfor samfunnet og angsten blir større. Jeg endte da opp som 100% sykmeldt i flere måneder og i tett samarbeid med nav og lege, og går nå i behandling. Dette satt ikke godt hos kjæresten min og han sa greit og tydelig i fra om at hvis jeg blir ufør eller sykmeldt over en lengre periode så kunne han ikke være sammen med meg. I hans familie har det aldri vært noe sykdom og jeg skjønner at han har synet sitt derifra. Han hintet til å gjøre det slutt men da jeg sa at jeg ville ta tak i ting og komme meg ut i jobb igjen var han villig til å prøve mer. Siden han er en så god støttespiller til vanlig og alltid motiverer meg til å bli bedre ble jeg flau over situasjonen min og sa ifra til lege at jeg ikke trengte sykemelding lengre og ville ut i jobb. Nå sitter jeg her da, prøver meg ut i ny jobb og kjenner at jeg ikke klarer mere. Jeg prøver å holde ut og være sterk for jeg skjønner at han (og generelt mennesker) vil ha en partner som kan være med å dra lasset, men jeg klarer bare ikke. Jeg er redd for at dette betyr slutten for forholdet vårt og sliter meg derfor ut ganske mye for å tviholde på det. Er det noen som har vært i samme situasjon og som har noen tips å komme med? Gjerne tilbakemeldinger om dere er enig med kjæresten min sin indirekte avgjørelse også. Vi betaler 50/50 på alle utgifter utenom hus som han eier. Han manipulerer deg og bryr seg ikke om deg. Så lenge du danser etter hans pipe, så skal han bli. Men hvis ikke... nei kom deg vekk så har du overtaket istedet for at han har det på deg. Anonymkode: e199c...2b3 1 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kreft eller beinamputasjon er det gjerne ikke så mye å gjøre med. Terapi eller tenke seg frisk og en positiv innstilling får ikke lemmene til å vokse ut igjen. Angst og dårlig innstilling er det gjerne litt lettere å gjøre noe med. Anonymkode: fb80d...09a Det er ingenting som heter å tenke seg frisk. Dere er skikkelig uvitende, siden dere behandler psykisk sykdom som noe man har frivillig og kan lett gjøre noe med. Du blir ikke kvitt depresjon ved å "tenke positivt". Hadde det funket slik, så ville vi verken hatt selvmord, depresjon og andre psykiske lidelser. Er det mulig å være så uvitende ... https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/hvorfor-det-ikke-funker-a-tenke-positivt-og-hva-du-bor-gjore-for-a-oke-selvfolelse-motivasjon-og-psykisk-helse https://www.dagensmedisin.no/debatt-og-kronikk/tenke-seg-syk-og-sa-tenke-seg-frisk-igjen/105476 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/OnKBak/me-syke-kan-ikke-tenke-seg-friske Anonymkode: 67ece...7b7 7 12
Honey Dew Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kreft eller beinamputasjon er det gjerne ikke så mye å gjøre med. Terapi eller tenke seg frisk og en positiv innstilling får ikke lemmene til å vokse ut igjen. Angst og dårlig innstilling er det gjerne litt lettere å gjøre noe med. Anonymkode: fb80d...09a Hvorfor snakker du om angst i samme setning som du skriver at ts har dårlig innstilling? At kroppen hennes ikke klarer mer, har ingenting med innstilling å gjøre. Klarer den ikke mer, så klarer den ikke mer og det er uansett hvor mye hun prøver. En partner skal støtte, respektere å hjelpe den som er syk. Det er heller ikke bare å tenke seg frisk fra angst. Angst kan være så mye og det er ikke bare å ta seg sammen. 9 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå