AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Min jente som snart fyller 6 år vil gjerne bli vekket med sang, kake og gaver på sengen når hun har bursdag. Dette er nok noe hun har sett på tv og jeg ville gjerne innfridd ønsket hennes. Problemet er bare at bursdagen i år er på en vanlig hverdag. Vi har det vanligvis svært travelt om morgenen med to barn som skal i barnehage og oss voksne som skal på jobb. Står opp kl.06:20 og er ut av døren innen tre kvarter. Hun kan være svært treg å få opp av sengen om morgenen. Så tenkte heller på å overraske henne med en enkelt gave og et lite stykke kake i stuen, etter at hun har stått opp og er kledd på for dagen men frykter litt at dette kan bli for kort tid. Å få henne til å stå opp enda tidligere enn hun vanligvis gjør vil bare ende med trass og sutring tror jeg. Noen andre som har tips til hvordan man markerer bursdagen når det er på en vanlig hverdag? Har allerede sagt hun skal få velge middag denne dagen. Så tar vi kake og gaver etterpå. Anonymkode: 8a2c3...0ef
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 Vi kommer inn med sang og har tent et lite bursdagslys på en liten ting (liten muffens, sjokolade, godteri osv). Som går fort å spise. En liten gave blir også pakket opp, noe som ikke er så veldig spennende men som kan tas med i barnehage/skole. Hårstrikker, klistermerker, nye sokker eller truser osv. Så blir det større feiring når alle kommer hjem fra barnehage/skole Anonymkode: 9a6fa...04a 7 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Vi sto bare opp et kvarter før, nå er de heldigvis ungdom og vil alt annet en å vekkes. Så vekk med sang noen år, og så kan dere jo si at en gave venter ned på kjøkkenet når hun er ferdig på badet og påkledd. Tipper hun da får fart på seg. Anonymkode: 0cfdd...21f 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 Liten muffins eller lignende og sang ved vekking, gaver venter til ettermiddagen og da gjerne en kake og noen ballonger også 😊 Anonymkode: e258e...699 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Drar senere på jobb eller avspaserer den dagen. Anonymkode: 0135a...7a4 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 Her vekkes alle ungene med et kakestykke med lys i, bursdagssang og en gave før skolen. Anonymkode: 7f463...d2b 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 Da må du stå opp tidligere den dagen. Anonymkode: a2124...6ec 3 3
Arkana Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 (endret) Vi har aldri hatt noen tradisjon for vekking med gaver og kake (og det er jeg veldig glad for at vi aldri har begynt med, dagen starter tidlig nok som den er. Vi har det aldri travelt om morgenen, så det er ikke årsaken.), men jeg hadde strukket meg langt for å ordne noe som var et uttalt ønske. I ditt tilfelle synes jeg forslaget ditt med kake o.l. etter at hun har stått opp høres lurt ut, men samtidig kan det jo være at det å vekkes med bursdagssang, kake og en gave (greit å nøye seg med bare én på morgenen) kan gjøre at hun kommer seg raskere opp av sengen? Her kjenner du nok barnet ditt best. Selv gjør vi i grunnen lite bursdagsaktig før på ettermiddagen når alle er samlet igjen. Bursdagsbarnet får velge middag og kake. Når kaken kommer på bordet synger vi bursdagssang og gir gaver. Etterpå spiller vi brettspill eller gjør noe annet hyggelig sammen som bursdagsbarnet får velge. Endret 15. februar 2024 av Arkana 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 Vi gjør dette, uansett alder på den som fyller år. Vi står bare opp litt tidligere, så har vi vekking. Spiser litt kake, mens jubilanten pakker opp gavene. Anonymkode: aa9a8...8e0 4 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Her blir også barnehagebarna vekket med «enkel kake» (ala en muffins, kanelbolle fra fryseren, oppskåret jordbær og andre bær, kanelgifflar el), sang og et par gaver. Etter jobb og barnehage bestemmer bursdagsbarnet middag (er den tidkrevende preppes den kvelden i forveien, feks lasagne eller pannekaker), åpner resten av gavene og enten litt dessert/kake som bursdagsbarnet er med på å velge. Så leker vi, gjerne med gavene, frem til leggetid. Ingen rydding/plikter før bursdagsbarnet er i seng. Anonymkode: 68cec...9a8 1
lajlaj Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min jente som snart fyller 6 år vil gjerne bli vekket med sang, kake og gaver på sengen når hun har bursdag. Dette er nok noe hun har sett på tv og jeg ville gjerne innfridd ønsket hennes. Problemet er bare at bursdagen i år er på en vanlig hverdag. Vi har det vanligvis svært travelt om morgenen med to barn som skal i barnehage og oss voksne som skal på jobb. Står opp kl.06:20 og er ut av døren innen tre kvarter. Hun kan være svært treg å få opp av sengen om morgenen. Så tenkte heller på å overraske henne med en enkelt gave og et lite stykke kake i stuen, etter at hun har stått opp og er kledd på for dagen men frykter litt at dette kan bli for kort tid. Å få henne til å stå opp enda tidligere enn hun vanligvis gjør vil bare ende med trass og sutring tror jeg. Noen andre som har tips til hvordan man markerer bursdagen når det er på en vanlig hverdag? Har allerede sagt hun skal få velge middag denne dagen. Så tar vi kake og gaver etterpå. Anonymkode: 8a2c3...0ef Da står du opp tidligere og gjør klart alt? Og kan du ikke så må du bare si til henne at "Det går dessverre ikke". 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Man står opp bittelitt før og vekker et kvarter før. Det er en spesiell dag, og jeg tipper det veier opp for å stå opp litt før. Du kan også stå opp før, og kun vekke til vanlig tid, hvor du setter av 10 min til sang, kake og gave før dere beveger dere videre. Jeg tenker dette er enkelt å få til om man gidder. Anonymkode: 94c91...2a2 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 Jeg har vokst opp med sang, muffins og gave på sengen. Likte det så godt så tenkte innføre det for eget barn etterhvert men vi har per nå fleksible jobber og kan vanligvis starte 9-10 på jobb uten å måtte avtale det med noen. Har dere mulighet til å starte litt senere en dag? Om barnet har veldig lyst ville jeg forsøkt å få det til men tilpasset travel morgen. Vekk barnet med sang og 1 liten muffins (eller liknende) med lys på + 1 gave som pakkes opp i sengen. Si at resten av gaver og feiring tas før/etter middag (det som passer dere) Anonymkode: d357b...a83 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 Alltid ang , muffins og pakke på morningen, men vi haraldri hatt det så travelt på morningen Anonymkode: d4cf6...95a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 Vi vekker litt tidligere enn vanlig med sang, kake/sjokolade og presanger. Blir ikke sutring av det! Anonymkode: 34437...648 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 Vi har sang og gaver på sengen & så felles frokost. Veldig hyggelig! Anonymkode: 1ef89...c46 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min jente som snart fyller 6 år vil gjerne bli vekket med sang, kake og gaver på sengen når hun har bursdag. Dette er nok noe hun har sett på tv og jeg ville gjerne innfridd ønsket hennes. Problemet er bare at bursdagen i år er på en vanlig hverdag. Vi har det vanligvis svært travelt om morgenen med to barn som skal i barnehage og oss voksne som skal på jobb. Står opp kl.06:20 og er ut av døren innen tre kvarter. Hun kan være svært treg å få opp av sengen om morgenen. Så tenkte heller på å overraske henne med en enkelt gave og et lite stykke kake i stuen, etter at hun har stått opp og er kledd på for dagen men frykter litt at dette kan bli for kort tid. Å få henne til å stå opp enda tidligere enn hun vanligvis gjør vil bare ende med trass og sutring tror jeg. Noen andre som har tips til hvordan man markerer bursdagen når det er på en vanlig hverdag? Har allerede sagt hun skal få velge middag denne dagen. Så tar vi kake og gaver etterpå. Anonymkode: 8a2c3...0ef Gjør klart det jeg kan kvelden i forveien, pynt, muffins, gaver.. Selve vekking tar bare 5 min med sang og åpning etc. Gjort dette hver bursdag for alle barna i 12 år. Null stress. Anonymkode: 20764...2f2 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 Vi vekket 4-åringen for første gang i år. Vi hadde kjøpt en sånn ferdig-muffins bare, med et lys på, sang til henne på sengen så fikk hun spise muffinsen før vi dro hjemmefra. Vi gjorde det samme dag som hun skulle feires i barnehagen, selv om det var dagen etter den egentlige bursdagen (hun fylte år på en turdag, så da skyver de på feiringen). Hun gledet seg til å bli gjort stas på i barnehagen, så da hadde hun en ekstra motivasjon for å komme seg opp og ut også. Anonymkode: 4076c...914
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 Vi gjør det til en ikke-travel dag. Anonymkode: b8068...c77 4
Rucula Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 Vi vekker barna på senga med vafler og sjokolademelk og gaver på senga. Vi setter av ihvertfall 1 time til dette. Så drar vi på skole, bhg og jobb som vanlig. om ettermiddagen spiser vi god middag og kaker. Så feirer med barnebursdag i en helg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå