Gå til innhold

Gift vs samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rettigheter og «goder» har en som gift vs samboer? 

Anonymkode: 88551...185

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomisk trygghet. Også for felles barn. Ekteskap er en juridisk kontrakt! Kjærlighet og gudstro er ett stort pluss, men lovverket endres ikke fort nok til at det er like bra å være samboere. Gifte har fordeler.

Anonymkode: 25d5b...2c8

• Liker 2
Skrevet

Som gift arver ektefelle ved død du og du har som utgangspunkt krav på 50/50 deling ved skilsmisse.

Anonymkode: 8d55f...dff

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som gift arver ektefelle ved død du og du har som utgangspunkt krav på 50/50 deling ved skilsmisse.

Anonymkode: 8d55f...dff

Bortsett fra det du tar med deg inn i ekteskapet, dét tar du også med deg ut igjen - skjevdeling.

Anonymkode: b1760...2b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om man er gift med felles barn, trenger man i praksis ikke å opprette testamente. 

Som samboere klarer man ikke fullt ut å utjevne de juridiske forskjellene mellom å være gift og å være samboer.

Anonymkode: fabf2...32a

Skrevet

Det er mye større forskjell på ekteskap og samboerskap i Norge enn mange tror.

Samboere har:

Ikke arverett, men kan opprette testamente

Ikke LOV til å sitte i uskifte, selv om man har testamente.

Skatter separat. Ikke lov å fordele fradrag (f.eks. gjeldsrenter) etter hva som er gunstigst.

Samboere risikerer også å miste status som samboer hvis den ene f.eks. må på institusjon.

Ikke rett til gjenlevendepensjon

Ikke felleseie

Med barn stiller man litt likere, men fremdeles store forskjeller.

Samboere med felles barn har bl.a.:

Arverett, men mindre enn ektefeller.

Rett til uskifte, men ikke med alle eiendeler slik som ektefeller har. Dette kan heller ikke endres med kontrakt/testamente. Betyr at du f.eks. ikke kan sitte i uskifte med bankinnskudd, firma el.

Skatter separat for alt unntatt det som gjelder barn (foreldrefradrag, barns formue ol.).

Fremdeles ikke felleseie

(Jurist)

Anonymkode: 057bf...554

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboere har:

Skatter separat. Ikke lov å fordele fradrag (f.eks. gjeldsrenter) etter hva som er gunstigst.

Samboere risikerer også å miste status som samboer hvis den ene f.eks. må på institusjon.

Ikke felleseie

Rett til uskifte, men ikke med alle eiendeler slik som ektefeller har. Dette kan heller ikke endres med kontrakt/testamente. Betyr at du f.eks. ikke kan sitte i uskifte med bankinnskudd, firma el.

Skatter separat for alt unntatt det som gjelder barn (foreldrefradrag, barns formue ol.).

Fremdeles ikke felleseie

(Jurist)

Ps: samboere har også MYE større risiko for samlivsbrudd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samboere har:

Ikke felleseie

Fremdeles ikke felleseie

(Jurist)

Jurist og ikke klar over at gjenlevendepensjon er borte?

Jeg er samboer med felles barn og jeg har i tillegg særkullsbarn og jeg greier faktisk ikke finne en eneste fordel med å gifte meg.

Anonymkode: af09c...281

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ps: samboere har også MYE større risiko for samlivsbrudd

Det er jo ikke det å være samboer i seg selv som gir høyere risiko for samlivsbrudd.

Anonymkode: 964d0...15b

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jurist og ikke klar over at gjenlevendepensjon er borte?

Jeg er samboer med felles barn og jeg har i tillegg særkullsbarn og jeg greier faktisk ikke finne en eneste fordel med å gifte meg.

Anonymkode: af09c...281

Gjelder i praksis for dem som allerede har det. Spørsmålet var ikke begrenset til fordeler i fremtiden, men hvilke fordeler man "har". Men forstår hvorfor du ikke mener at det er relevant.

Jeg mener for ordens skyld ikke at ekteskapet er det rette valget for alle. Jeg mente bare å liste opp forskjeller. For noen er det en fordel å ikke være for juridisk og økonomisk "sammenblandet", f.eks. hvis man ønsker å sikre særkullsbarn framfor ny livspartner. Da vil samboerskap dekke behovene bedre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke det å være samboer i seg selv som gir høyere risiko for samlivsbrudd.

Statistikk sett

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Statistikk sett

Ikke det jeg mente. 

Skrevet

Vi er samboere, felles barn, eier hus. 

Jeg har ett særkullsbarn, han har 3.

Vi har livsforsikring, nettopp mtp at den andre skal kunne sitte med huset ved ev dødsfall og arv til særkullsbarna. 

Anonymkode: 2abcf...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...