AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Hei Har lest på nett ang barnebidrag men en ting er regler og en annen ting er realiteten. Jeg har hatt 100% samvær noen måneder og barnefaren har gjort seg så vanskelig som mulig. For noen uker siden ble det avklart via NAV til hans store skuffelse at han må betale bidrag 🙈 Har lest at han får faktura den 25 hver månede og frist for penger på konto for meg er den 10 og jeg har ikke sett noe til pengene. Er der slik at det da går en måned før han får ny purring? Dere så får barnebidrag via NAV med kranglete barnefar hvor ofte får dere? Jeg tjener for mye til å få bidragsforskudd. Anonymkode: 899b6...907
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 D viktige her er at nav krever inn pengene. Ikke gjør privat avtale m barnefar. D kan ta et par mndr før innkrevingssentralen krever inn pengene v at de trekker d fra lønnen hans hvis han ikke betaler regningene. D du ikke har fått av bidrag omgjøres til bidragsgjeld, så du vil få pengene. Anonymkode: c6e6e...4f9 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Min x betaler ikke frivillig. Innkrevningssentralen tar penger hver mnd. Jeg får bidraget 25 hver mnd. Anonymkode: 95c35...2fc 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 Samme her. Takk nav. Anonymkode: c6e6e...4f9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere så får barnebidrag via NAV med kranglete barnefar hvor ofte får dere? Jeg tjener for mye til å få bidragsforskudd. Anonymkode: 899b6...907 Regningen han får, har forfall den 25. Og det tar ca 1 virkedag før de er på kontoen din. Men de kommer ikke før han faktisk har betalt. Om de ikke har registrert betaling fra han til den 10. påfølgende måned, sender de purring. Du kan da også ringe til nav innkreving (ikke vanlige nav). Spør om gangen i dette. De skal fortelle at når purring nr 3 på en betaling ikke er betalt, kan de gå til skrittet om tvangsinnkreving. Anonymkode: 0b892...a16 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): D viktige her er at nav krever inn pengene. Ikke gjør privat avtale m barnefar. D kan ta et par mndr før innkrevingssentralen krever inn pengene v at de trekker d fra lønnen hans hvis han ikke betaler regningene. D du ikke har fått av bidrag omgjøres til bidragsgjeld, så du vil få pengene. Anonymkode: c6e6e...4f9 Ts her Nei tilbydde først en privat avtale som var på halvparten av det NAV kom frem til, siden jeg regnte ut på NAV sin kalkulator og synes beløpet var veldig høyt. Men siden han har vert så vanskelig så går jeg aldri tilbake på det og tar i mot pengene med et smil og kan betale sertvikatet til guttungen med pengene. Anonymkode: 899b6...907 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her Nei tilbydde først en privat avtale som var på halvparten av det NAV kom frem til, siden jeg regnte ut på NAV sin kalkulator og synes beløpet var veldig høyt. Men siden han har vert så vanskelig så går jeg aldri tilbake på det og tar i mot pengene med et smil og kan betale sertvikatet til guttungen med pengene. Anonymkode: 899b6...907 Du bør sette hardt mot hardt. Her skylder barnefar flere hundre tusen. Og Nav Innkreving kan kun gjøre så mye.... dersom barnefar virkelig lurer systemet. Med sykemeldinger / svart arbeid/ går under radaren. Anonymkode: 5ac4a...ae2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei Har lest på nett ang barnebidrag men en ting er regler og en annen ting er realiteten. Jeg har hatt 100% samvær noen måneder og barnefaren har gjort seg så vanskelig som mulig. For noen uker siden ble det avklart via NAV til hans store skuffelse at han må betale bidrag 🙈 Har lest at han får faktura den 25 hver månede og frist for penger på konto for meg er den 10 og jeg har ikke sett noe til pengene. Er der slik at det da går en måned før han får ny purring? Dere så får barnebidrag via NAV med kranglete barnefar hvor ofte får dere? Jeg tjener for mye til å få bidragsforskudd. Anonymkode: 899b6...907 Det kan gå mange mnd før nav krever inn noe som helst. For at Nav eventuelt fysisk skal gå inn og setter opp tvangstrekk må det gå mer enn 6mnd uten at far betaler noe som helst. Og selv da er det ikke sikkert du får særlig.. her betaler barnefar hver 4mnd.. Så NAV går ikke inn å trekker noe som helst.. Resten samles bare opp i massiv bidragsgjeld for far. Anonymkode: c9e0c...020
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan gå mange mnd før nav krever inn noe som helst. For at Nav eventuelt fysisk skal gå inn og setter opp tvangstrekk må det gå mer enn 6mnd uten at far betaler noe som helst. Og selv da er det ikke sikkert du får særlig.. her betaler barnefar hver 4mnd.. Så NAV går ikke inn å trekker noe som helst.. Resten samles bare opp i massiv bidragsgjeld for far. Anonymkode: c9e0c...020 Hva betyr det når far ikke betaler? Får en ikke penger da? Er i samme situasjon selv. Far har fått beskjed om at han må betale bidrag. Men han har sendt inn klage for han mener han har for dårlig økonomi til å betale så mye som han skal. Og bedt om å få fratrekk for utgifter han har hatt når han en sjelden gang har hatt barna… Anonymkode: aa057...3ec
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan gå mange mnd før nav krever inn noe som helst. For at Nav eventuelt fysisk skal gå inn og setter opp tvangstrekk må det gå mer enn 6mnd uten at far betaler noe som helst. Og selv da er det ikke sikkert du får særlig.. her betaler barnefar hver 4mnd.. Så NAV går ikke inn å trekker noe som helst.. Resten samles bare opp i massiv bidragsgjeld for far. Anonymkode: c9e0c...020 Det må ikke gå 6 mnd.. mor kan be om tvangstrekk fra dag 1 uten at far har misligholdt noe som helst. Anonymkode: 35717...02b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #11 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det må ikke gå 6 mnd.. mor kan be om tvangstrekk fra dag 1 uten at far har misligholdt noe som helst. Anonymkode: 35717...02b Man kan be om tvangstrekk ja, men de gjør det ikke. De har ikke noe holdepunkt for å sette opp tvangstrekk etter kun 1 mnd. Og det finnes regler for når de kan gå inn å fysisk trekke rett fra lønn via arbeidsgiver. Det kan de ikke etter 1 uteblitt mnd. Nav må gå via namsmannen for å sette opp tvangstrekk - som igjen tar tid. Så skal det sendes purring etc.. Har prøvd alle muligheter løsninger i snart 10 år. De går inn og tar feriepenger og skattepenger fra tid til annen når gjelden er høy nok. Er ikke så enkelt å få bidragspenger dersom far ikke vil betale. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva betyr det når far ikke betaler? Får en ikke penger da? Er i samme situasjon selv. Far har fått beskjed om at han må betale bidrag. Men han har sendt inn klage for han mener han har for dårlig økonomi til å betale så mye som han skal. Og bedt om å få fratrekk for utgifter han har hatt når han en sjelden gang har hatt barna… Anonymkode: aa057...3ec Dersom man ikke får bidragsforskudd så får man ikke penger dersom den som skal betale bidrag ikke betaler nei. Det blir en samlet bidragsgjeld som på et eller annet tidspunkt - dersom de har betalingsevne - vil bli betalt. Men det kan skje om 6 mnd eller 4 år.. Far her betaler bidrag hver 4 mnd + 200,- som "nedbetaling" på gjelden. Det er nok til at mansmannen og Nav ikke kan tvangstrekke gjelden. Har holdt på med dette i 10 år. Samme dansen i 10 år. Han har full betalingsevne. Han bare gidder ikke. Anonymkode: c9e0c...020
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #12 Skrevet 16. februar 2024 Tipper det er motsatt enn det du skriver; at han får faktura rundt den 10., med forfall den 25. Jeg bruker iallfall alltid å få bidraget den 26/27. hver måned. Anonymkode: 3b24a...492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå