Gå til innhold

Reise på jobbtur mens ungene er på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må på en jobbreise om noen uker, og blir borte to dager med en natt i mellom, er hjemme i åttetiden på dag nummer to. Dette har vært planlagt, og ført i familiekalenderen, i flere måneder. Forrige uke sier mannen at han også må på en jobbtur den uken, og jeg minner på min jobbtur. I dag forteller han at han blir borte hele uken, og jeg må igjen minne om at jeg er borte. Han endrer da planene slik at han drar på min dag nummer to. Barna, mellom 9 og 15 år, blir da alene mellom åtte om morgenen og åtte om kvelden. Dette klarer de i utgangspunktet fint, men hva om noe skjer? Vi har ingen som kan ta ansvar for dem om det oppstår en situasjon. Selvfølgelig, skjer det noe alvorlig er det alltid noen som stepper opp, men det er ingen som f.eks henter om en av dem kaster opp på skolen. 
Er dette greit eller ansvarsløst?

Anonymkode: f34e1...4f3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva hvis du ikke kommer deg hjem den dagen? Forsinket fly, eller ulykke på veien? 

Endret av nordlending
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere må selvsagt ha noen som kan hente ved sykdom. 15-åringen kan ikke ta fri fra skolen for å hente den minste.

Hvis dere ikke får hjelp av noen, så er det far som har sagt ja til noe han ikke kan. Han får utsette reisen sånn at han ikke reiser før du er hjemme. Det er ikke barnas problem at han ikke klarer å holde styr på familiekalenderen, og kjører sitt eget løp!

Anonymkode: 90d95...b11

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Om de klarer å komme seg til skolen selv og lage matpakker etc går jo der greit...så kommer de vel hjem sånn 15? Da blir det 8 timer alene..om du kommer hjem til da.

Klart de 8 timer alene? Dere burde eventuelt ha en nabo eller noen foreldre fra klassen dere kanskje kan få hjelp med om noe skulle skje..men hva om den dagen blir barna syke? Da må far være hjemme 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville alliert meg med en nabo eller noen andre som kjenner barna, som vet at de er alene hjemme og som kan kontaktes hvis barna trenger hjelp av en voksen.

Anonymkode: 6a6bb...923

• Liker 12
Skrevet

Ville hatt en backup i tilfelle det skulle være noe, ja. 

Anonymkode: 8dc04...933

Skrevet

Hadde reist på jobbtur og sørget for en back up i tilfelle krise.

Bortsett fra det som ganske sikkert ikke skjer, ser jeg på dette som uproblematisk. 

Anonymkode: 49af4...0d6

• Liker 6
Skrevet

Hør med foreldrene til noen i klassen, både i klassen til 9-åringen og 15åringen. Fortell at dere er borte 8-20, 15åringen tar seg av 9åringen. Og om de har mulighet å ha de på overnatting hvis det plutselig skulle oppstå forsinkelser. Sannsynligvis blir det ikke store forsinkelser, men kanskje de må legge seg selv. Men det klarer de vel? 

Ville kanskje ikke spurt andre om å hente hvis barna er syk, med mindre dere vet noen har fri. Ellers må jo de ta seg fri fra jobb. 

Det er også mulig å spørre en nabo. Om barna kan kontakte nabo hvis det skulle oppstå et eller annet.

Ellers tenker jeg far kan ordne dette. Tross alt han som sier i fra om møte etter du har planlagt. Kanskje noen mer perifert i familien hans? En kollega de kan ringe?

Anonymkode: 59862...894

• Liker 6
Skrevet

15-åringen har ansvaret.
Skulle 9-åringen kaste opp skolen, må h*n vente der hos helsesykepleier/på et grupperom til 15-åringen henter, eventuelt tusle hjem. 
Skulle du bli forsinket, klarer 15-åringen å gi kveldsmat og legge. 

Anonymkode: 6a510...796

• Liker 16
Skrevet

Jøss. Som 15-åring var jeg og min lillesøster hjemme alene en uke. 

Anonymkode: 7aceb...109

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff. Det var et stort ansvar å legge på en 15-åring. Høres ikke noe greit ut, selv om du altså klarte det.

Anonymkode: 7f22e...835

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså siden når kan ikke en 15-åring passe en niåring? De fleste niåringer klarer vel også helt fint å passe seg selv? 

Anonymkode: 04976...a20

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil tippe de klarer seg helt fint. Mange barn som er alene etter skoletid til foreldre kommer hjem fra kveldsvakt feks. Og faktisk en del 15-16 åringer rundt om i dette landet som bor alene på hybel for å gå på vgs. 
hvis du opplever at det er for lenge for den minste så kan du kanskje spør om han kan være med noen venner hjem den dagen? Eller høre med besteforeldre, tanter/onkler etc. 

Anonymkode: ef4cb...325

• Liker 5
Skrevet

Du allierer deg med en venn eller nabo i tilfelle rottefelle, så går det helt fint. 15-åringen er stor nok til å klare å takle ting som ikke skje uforutsett, så det går nok fint. 

Skrevet

Ville prøvd å sende 9-åringen på besøk til noen klassekamerater. Kanskje 15-åringen kan hente søskenet kl 19. Da er det bare en time til du er hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

15-åringen har ansvaret.
Skulle 9-åringen kaste opp skolen, må h*n vente der hos helsesykepleier/på et grupperom til 15-åringen henter, eventuelt tusle hjem. 

Det er ikke gyldig fravær å hente syke småsøsken på skolen.

Hvis ingen voksne kan ta ansvar, så får dere alliere dere med barnevernet

Anonymkode: 90d95...b11

Skrevet

15-åringen har ansvaret.

Eh nei 15 åringen sjal da ikke dra fra skolen pga det

Anonymkode: 935f7...e67

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja jøss 

Anonymkode: 935f7...e67

Skrevet

15-åringen har ansvaret.

Dette! Det går fint om du har en helt gjennomsnittlig 15-åring. Jeg tenker at hen også vil vokse på å få litt ansvar.

Da jeg var 11 måtte broren min (9 år) og jeg være alene hjemme i halvannet døgn. Faren min var på jobb langt borte i 6 uker, og det var en veldig god grunn til at moren min måtte dra bort og vi ikke kunne bli med. Hun snakket med oss først, og vi syntes det var helt greit. Hadde det bli helt krise, så hadde hun sikkert ringt en vennefamilie eller slikt.

Anonymkode: f8c37...635

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Uff. Det var et stort ansvar å legge på en 15-åring. Høres ikke noe greit ut, selv om du altså klarte det.

Anonymkode: 7f22e...835

Du, på 70-80 tallet var ikke det noe spesielt eller uvanlig. Som 16-åring bodde jeg en uke hos venner av foreldrene mine og passet en treåring mens foreldrene var på en ukes tur.

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...