Gå til innhold

Jeg er på god vei til å bli gjerrigknark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Full stilling i offentlig sektor. Årslønn 800 000 kr. Sliter med å bruke penger. Sparer "for mye" av lønnen. Greier ikke å bruke penger på meg selv, så jeg har ikke kjøpt klær (unntatt sokker og truser) siste to år. Lunsj er frukt fra jobbens fruktordning. Drikker te kun på jobb fordi det er gratis. Hjemme går det i vann. Merker at det begynner å bli et problem at jeg er gnien. 

Sparer i fond, aksjer, nedbetaling av bolig. Sjekker DNB Spare flere ganger om dagen. Sparer ikke til noe spesielt, får bare en glede av å se hvor mye jeg eier. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, men må bare få ut litt gruff. 

Anonymkode: fa152...733

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres litt sykelig ut? Man skal leve også.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Se for deg at du dør i morgen.
Var det verdt å leve slik? Hvis ja, fortsett. Hvis nei, hva kan pengene kjøpe deg av glede?

Anonymkode: 95830...8a0

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har vel rundt 350000 utbetalt, og føler meg som den kongen som bruker penger på luksus hele tiden. Mye av grunnen til det er at jeg ikke sløser penger på ræl, men på ting som betyr noe. 

Mange spør meg overraskende hvordan jeg kan ha så mye utstyr dem ikke har råd til, på samme tid kan jeg gå ned i lønn til 200000 uten å slite.

Det meste handler om å vite hva man får for 1krone. 

Spiser flere ganger på resturant, bestiller takeaway flere ganger i mnd. Matbudsjettet er kun 2000 kr, fordi jeg ikke bestiller sto pizza til 300kr, men til 120kr og den holder meg mett i 2 dager. Ja det var bare et eksempel. Men hvis folk visste hva en vare var verdt, så hadde dem ikke havnet i økonomiske problemer.

Anonymkode: 79377...ed4

Skrevet

Er jo en balanse. Vi sparer 25.000 pr mnd men kommer til å gjøre det i max 2 år for å spare til EK.

Lide litt for å leve senere. Men ja, vi spiser ute og reiser på ferie av og til.

Anonymkode: bf68c...c1c

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du får glede av det så ser jeg ikke problemet. Det eneste du beskriver som muligens er bekymringsfullt er at du spiser frukt til lunsj, du trenger kanskje noe mer solid mat?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Nymerïa skrev (14 minutter siden):

Hvis du får glede av det så ser jeg ikke problemet. Det eneste du beskriver som muligens er bekymringsfullt er at du spiser frukt til lunsj, du trenger kanskje noe mer solid mat?

Jeg spiser aldri lunsj. Hvorfor skulle det være et problem?

Anonymkode: 8503b...2a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser aldri lunsj. Hvorfor skulle det være et problem?

Anonymkode: 8503b...2a3

Og jeg trenger lunsj, folk er forskjellige. Du ser sikkert at jeg skriver at det MULIGENS kan være et problem.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Full stilling i offentlig sektor. Årslønn 800 000 kr. Sliter med å bruke penger. Sparer "for mye" av lønnen. Greier ikke å bruke penger på meg selv, så jeg har ikke kjøpt klær (unntatt sokker og truser) siste to år. Lunsj er frukt fra jobbens fruktordning. Drikker te kun på jobb fordi det er gratis. Hjemme går det i vann. Merker at det begynner å bli et problem at jeg er gnien. 

Sparer i fond, aksjer, nedbetaling av bolig. Sjekker DNB Spare flere ganger om dagen. Sparer ikke til noe spesielt, får bare en glede av å se hvor mye jeg eier. 

Du sier at du merker det begynner å bli et problem at du er gnien. Hvordan forløper disse problemene seg? 

Anonymkode: 0f5b6...8fd

• Liker 2
Skrevet

Du høres ut som de som er gamle og gjerrige, som tror dem får med seg alle sparepengene sine i graven. Men vi blir alle født uten penger og dør uten penger. Har du barn eller andre som kan arve deg? Du vet at dersom ingen arver pengene dine så går dem til kommunen og dem kan bruke dem til noe. Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt litt mer penger på deg selv, og kanskje du kan hjelpe noe og?

Anonymkode: 775ff...09b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vel rundt 350000 utbetalt, og føler meg som den kongen som bruker penger på luksus hele tiden. Mye av grunnen til det er at jeg ikke sløser penger på ræl, men på ting som betyr noe. 

Mange spør meg overraskende hvordan jeg kan ha så mye utstyr dem ikke har råd til, på samme tid kan jeg gå ned i lønn til 200000 uten å slite.

Det meste handler om å vite hva man får for 1krone. 

Spiser flere ganger på resturant, bestiller takeaway flere ganger i mnd. Matbudsjettet er kun 2000 kr, fordi jeg ikke bestiller sto pizza til 300kr, men til 120kr og den holder meg mett i 2 dager. Ja det var bare et eksempel. Men hvis folk visste hva en vare var verdt, så hadde dem ikke havnet i økonomiske problemer.

Anonymkode: 79377...ed4

Men hvis det eneste du spiser på to dager er en pizza, og du blir mett, så er du småspist. Mest sannsynlig ekstremt lite kresen også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du høres ut som de som er gamle og gjerrige, som tror dem får med seg alle sparepengene sine i graven. Men vi blir alle født uten penger og dør uten penger. Har du barn eller andre som kan arve deg? Du vet at dersom ingen arver pengene dine så går dem til kommunen og dem kan bruke dem til noe. Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt litt mer penger på deg selv, og kanskje du kan hjelpe noe og?

Trøsten er at pengene da går til frivillig virksomhet til fordel for barn og unge. Så helt bortkastet blir det ikke. 

Anonymkode: 0f5b6...8fd

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Med dagens inflasjonsnivå er det faktisk anbefalt å holde forbruket nede, så jeg ville ikke oppmuntret folk til å bruke mer penger bare for at pengene ikke skal gå til kommunen når vedkommende dør. Dessuten går pengene til gode saker i kommunen, så de "sløses" ikke bort men bidrar til noe godt i lokalmiljøet.

Når det er sagt, synes jeg det høres slitsomt ut å leve som deg, TS. Man lever kun én gang osv.

Anonymkode: 8507c...e15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dessuten går pengene til gode saker i kommunen, så de "sløses" ikke bort men bidrar til noe godt i lokalmiljøet.

Norske kommuner og det offentlige i det hele tatt sløser mye. Da er det bedre å gi pengene til veldedigheten om man ikke har noen som kan arve, da går det i det minste til å hjelpe dem som trenger det mest.

Anonymkode: 1ccf0...36e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt samme tanke flere ganger i det siste, men jeg er langt unna din fremstilling TS. 

Jeg er bare ekstremt bevisst hva jeg ønsker å bruke penger på.  Reiser og andre opplevelser, kan jeg fint bruke penger på, men ikke uten å være prisbevisst. Man må ikke nødvendigvis sløse fordi om man reiser på tur heller. 

Alt jeg sparer er for å kunne ha en fin pensjonisttilværelse, og kunne pensjonere meg så snart som mulig. ( Pr d.d er håpet på 62 år)

Men jeg sjekker priser når jeg skal spise ute, sjekker priser om jeg trenger en hotellnatt, sjekker om jeg kan benytte bonuspoeng på hotell/ reiser osv.  Så bor jeg med en partner som er på andre siden. Tjener veldig lite ( spesielt nå)  men som elsker å spise ute, ligge på hotell, reise og ikke nødvendigvis tenker på prisen. ( vi har delt økonomi)

Anonymkode: ffd60...749

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vaks du opp i ein lavinntektsfamilie eller kjente fattigdom på noko måte? ❤️ 

Anonymkode: a7ab1...84b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Likskjorta har ingen lommer. Hva med å sakte venne deg av med deg mest ekstreme sparingen? Sett deg et mål du ikke er så langt unna, et rundt, pent tall (psykologisk berolige de 😄). Når du har nådd det skrur du ned sparingen til et normalnivå, kanskje 2000 i pensjonssparing og 2000 i fond i tillegg til vanlig nedbetaling på lån om det er på er komfortabelt nivå.

Finn et hyggelig mål å spare til isteden, en drømmeferie/bil/opplevelse. Det skumleste vi fjør er å utsette alt mulig til «senere». Selvfølgelig er det flott å spare slik at man har en grei buffer om man ikke har en fra før, men det er grenser for hvor mye du trenger. Til det motsatte er bevist har vi kun dette end livet, dumt å kaste det bort på å sitte og se kontoen vokse uten å ha noen gledelige opplevelser å mimre om på gamlehjemmet. Ikke end opp som disse gamle damene som spiste muggent brød og harskt pålegg fordi «man kaster ikke mat og alt skal spares på».

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan kjenne meg igjen i dette for noen år siden. Aksjer var fixen min. Jeg prøvde meg på fire. Jeg levde slik når jeg var hjemme. å kjøpe meg noe tull på butikken ga meg ingen glede. Eneste som jeg liker å bruke penger på er å reise. 

Men etter bryllup , kone og barn blir pengene brukt opp. Så jeg trenger ikke tenke på sparing lenger. Det var løsningen på problemet. Jeg liker familie livet . Det er å anbefale. Det lille jeg har igjen av utbytter fra noen enkelt aksjer prøver jeg fortsatt å reinvestere. Måtte selge en del av portefølgen for bryllups utgifter.

• Hjerte 1
Skrevet

Hei, godt å få ut litt gruff her! 

Er du engstelig eller tvangspreget? Dette minner meg litt om en del tanker jeg hadde for noen år siden. Jeg hadde OCD, om en hel rekke ting, men det preget nok også tanken på penger og pengebruk. Jeg var fattig på den tiden, så det kom i bunn og grunn fra en reell bekymring, men så begynte det å gå sport i det. Jeg gikk med hullete klær selv om jeg ikke trengte det. I stedet for å kjøpe meg skikkelig mat, så brukte jeg alltid minst mulig, så selv med en inntekt langt under fattigdomsgrensa sparte jeg penger, og jeg også sjekket banken flere ganger om dagen. Og regnet på hvor mye jeg kunne spare på x og y handling. 

Det som hjalp for meg var å øve meg på å bruke pengene. Si at "enten bruker du disse 1000 kr på klær, eller så kaster du dem", f.eks. Alt ble også mye bedre da jeg fikk behandling mot OCD for andre ting. Kanskje du kan forsøke å lese litt om ACT eller ERP og gjøre litt av det på deg selv. Masse lykke til! Du har bare ett liv og du får ikke med deg saldoen din inn i himmelen! ❤️ 

Anonymkode: 44f09...e70

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

En kan leve.og ha det bra uten høytforbrukt! 

Men kjenn etter om du føler det er til et hinder i hverdagen, denne sparingen. 

Har du noen sparemål,?

Anonymkode: d815d...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...