AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Jeg har en datter på 15 år. Utrolig flott og omsorgsfull jente. Alltid vært pålitelig. Det siste året har hun vært ganske utprøvende. Hun har fått flere nye venninner som visstnok får lov til mye mere enn henne. I tillegg har hun begynt å sminke seg utrolig mye. Det er vel her mistanken har kommet krypende… hun har så utrolig mye sminke og Det er stadig noe nytt. Jeg synes ikke det samsvarer med hennes månedlige inntekt. Jeg har sjekket konto og Vipps, men det er utrolig mange vippsesummer mellom venner, så det er vanskelig å holde oversikt. jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, det bare bekymrer meg enormt og virker så stort og ukjent. Selv om jeg ikke kjenner igjen at min datter skulle gjort noe slikt, klarer jeg ikke helt å slippe mistanken. Jeg er helt sikker på at jeg får nei hvis jeg spør henne rett ut men er ikke sikker på om det er sannheten. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 8a66b...e9b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 Bra du er på vakt. Overdreven pynting, tiktok, snapchat og andre sosiale medier er røde flagg som ville fått meg til å reagere og ta grep. Inntil jeg ser det, så er jeg helt avslappet. Anonymkode: f2501...8c1 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Utrolig mye sminke som stjeles fra parfymerier, så det er mest trolig det, for sminke er dyrt. Iallfall de merkene ungjenter ser på Tiktok. Anonymkode: 4f928...840 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 Sett opp en liste på pris på det hun har kjøpt og sammelign med det hun har pp konto , konfronter med at regnestykket ikke går opp Anonymkode: b2a9c...c6a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Det er typisk at jenter på 15 stjeler sminke. Men det er også veldig mye fin billig sminke på normal for sånn 30/50 kr ? Kanskje hun handle derfra. Du kan bare konferere henne om det ? Så fin sminke du har hvor har du fått den ifra, den ser dyr ut 🙃 Anonymkode: 0d0ba...6ee
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 Jeg ville sjekket opp sminken i forhold til hva den koster, og konfrontert henne med det. Anonymkode: 631d3...191 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sett opp en liste på pris på det hun har kjøpt og sammelign med det hun har pp konto , konfronter med at regnestykket ikke går opp Anonymkode: b2a9c...c6a Det blir jo en helt håpløs oppgave. Mye kan være kjøpt på salg, kjøpt "brukt" fått/byttet med venninner... Anonymkode: 8364a...448 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 Dessverre er det nok riktig at hun stjeler. En gang jeg var på H&M så jeg to jenter i den alderen som prøvde å stjele klær der fra. Vekter ble kalt og de fant masse sminke inne på prøverommet. Anonymkode: 2a79d...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 Det er jo trender på tiktok som handler om å stjele. Ville satt meg ned og pratet med datteren min og stilt spørsmål om hvor hun får det fra. OG OM hun stjeler, hvilke forventninger du har, og hva konsekvensene blir om det er sant. https://www.nrk.no/norge/butikktyver-blir-yngre-og-yngre-og-ungdommer-laerer-a-stjele-pa-tiktok-1.16474341 Anonymkode: 90f05...d87
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det blir jo en helt håpløs oppgave. Mye kan være kjøpt på salg, kjøpt "brukt" fått/byttet med venninner... Anonymkode: 8364a...448 men om man ser at hun har mye dyr sminke, så er det nok ikke byttet med venninner. Leste en sak i avisen for to dager siden, om at jenter i 14-17.årsalderen som stjeler er et stort problem. Nå er hun også over den kriminelle lavalderen. Anonymkode: 631d3...191 1
NatNat Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Dessverre er det nok riktig at hun stjeler. En gang jeg var på H&M så jeg to jenter i den alderen som prøvde å stjele klær der fra. Vekter ble kalt og de fant masse sminke inne på prøverommet. Anonymkode: 2a79d...2d6 Ærlig talt.. og fordi du så 2 jenter en gang, betyr det automatisk at en jente som du IKKE kjenner stjeler også ? 🤨 7
Marleah Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Utrolig bra av deg og følge med og å kunne se at det dessverre kan være sånn. Jeg ville sett hva slags sminkemerker hun har og sett om hun kan ha kjøpt det på Normal feks. Regner med at du ville visst det om hun fikk pakker fra Temu og lignende steder? For der er det også mye billig sminke og få tak i. Kan du snakke med henne og si at du ikke tror hun stjeler, men siden hun kan straffes for noe nå, vil du gjerne at hun skal huske på hva hun risikerer hvis hun skulle føle seg presset til å stjele noe?
Gjest Luksusbia Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 NatNat skrev (2 minutter siden): Ærlig talt.. og fordi du så 2 jenter en gang, betyr det automatisk at en jente som du IKKE kjenner stjeler også ? 🤨 Latterlig å konkludere basert på en observasjon. Jeg har sett en somalier som stjal frukt: Det betyr ikke at alle fra Somalia stjeler frukt. To tenåringsjenter er heller ikke alle! Men kred til denne moren som følger med og snakker med ungdommene sine. Hvis det viser seg at hun stjeler, bør du rådd henne til å slutte med en gang( referer til norsk lov og kriminell lavalder. Hvis hun er ei god jente som du beskriver, må hun klare p stå imot press fra venninner! Dette gjelder rus, kriminalitet, tik tok trender, snus og mye mer. Det viktigste du kan gjøre er å være tilgjengelig for samtale med tenåringen. La henne prøve og feile..
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 Jeg stjal som en ravn da jeg var i den alderen. Det var på grunn av spenning og dårlige venner. Sluttet etter en stund og har aldri gjort det siden. Anonymkode: c5b3a...455
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 Det er unge jenter som stjeler desidert mest i følge vakter på kjøpesentere. Sminke er nok en stor synder, vil jeg tru. Anonymkode: 81797...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 Tiktok-trender er ofte billige produkter fra Normal.. Hvilke merker har hun på sminken? Er det Chanel eller Makeup mekka? Vesentlig forskjell.. Anonymkode: 63911...43e 1
Gjest Lars1009 Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dessverre er det nok riktig at hun stjeler. En gang jeg var på H&M så jeg to jenter i den alderen som prøvde å stjele klær der fra. Vekter ble kalt og de fant masse sminke inne på prøverommet. Anonymkode: 2a79d...2d6 Jesus... KG ass...
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg stjal som en ravn da jeg var i den alderen. Det var på grunn av spenning og dårlige venner. Sluttet etter en stund og har aldri gjort det siden. Anonymkode: c5b3a...455 Jeg stjal aldri, men min mor ble overbevist om at jeg stjal fordi hun stjal da hun var tenåring, og jeg tok henne i å snike seg rundt etter meg på butikken. Utrolig ubehagelig å bli mistenkeliggjort, og jeg har fortsatt ikke tilgitt henne for dette. Mistet all tillit til henne. Ts, snakk med datteren din, ikke snik deg rundt som en nisse. Spør rett ut om hvor hun får all den sminken fra. Vær ærlig om at du er redd hun stjeler, og konsekvensene av å bli tatt. Lytt, vær åpen. Anonymkode: 428ee...694 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 Jeg hadde tatt en prat med henne: Sagt at du lurer på hvordan hun finansierer alle sminkeproduktene sine, kanskje dratt en hvit løgn om at tenåringsdatteren til en kollega er blitt anmeldt for nasking eller noe slikt, og at du har sett hvilke konsekvenser det får for jenta og resten av familien, og er bekymret for at det samme skal hende din datter. Kriminell lavalder er jo 15 år, politiet blir innblandet og saken havner på rullebladet, det er ikke sikkert alle i den alderen tenker over slikt. Anonymkode: b72f9...2b4 1
Mrs.Under Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 Syns det er synd at du tror hun stjeler. Ungdom vippser utrolig mye frem og tilbake. Helt vilt mye. Noen ganger bare for gøy. Som nevnt er det stor forskjell på pris på sminke. Om du tenker at det ikke samsvarer med inntekt, så bør du jo først og fremst finne ut hvilke merker det er hun har og sjekke prise på dette på nett. Mange av de merkene som trender på tiktok er forbausende rimelig. Du er ikke bekymra for at hun eventuelt selger bilder av seg selv på snap for å finansiere sminke i stedet for å stjele den. Bare en tanke altså! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå