AnonymBruker Skrevet 16. februar #41 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men når du gir oppmerksomhet og kos når hunden blir redd en lyd kan det bidra til å forsterke redselen. Du gir jo bekreftelse på at hunden reagerer rett. Her overser vi feks redsel for buss og bare går videre. Hadde jeg gitt kos og det andre du beskriver ville hvertfall mine hunder blitt verre. Anonymkode: ecd18...4e2 Og som du leste tidligere i tråden, har jeg forklart at vi har gjort det og. Ignorert og gått videre. Det var det vi gjorde først. Funker ikke det heller. Da må vi dra hunden i båndet etter oss. Står vi stille, forsøker hun å vri seg ut av bånd/sele. Godbiter har null effekt - den bryr seg ikke. Ts Anonymkode: ed16d...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 16. februar #42 Del Skrevet 16. februar 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er enig med deg i mye når det gjelder at enkelte hunder har sine spesifikke egenskaper, men nå resten av hundeslekta er gode hunder, og opdretter har brukt mye tid på å finne riktig valp til ts mtp historikk, og gemytt, hva er da sannsynligheten for at det ikke er hunden som er født med disse uvanene? Det skal faktisk ikke mye til for hunder å få uvaner. Mye avhenger faktisk av eiere. Det skal som regel ikke mye til for å «kurere» uvanene hos valper, man må bare vite hvordan. Flere i tråden har kommet med gode råd, men ts vil ikke ta dette til seg. Anonymkode: c0d54...bec Nervøst gemytt er ikke en uvane. Det er ikke tillært, de er genetisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #43 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig med deg i mye når det gjelder at enkelte hunder har sine spesifikke egenskaper, men nå resten av hundeslekta er gode hunder, og opdretter har brukt mye tid på å finne riktig valp til ts mtp historikk, og gemytt, hva er da sannsynligheten for at det ikke er hunden som er født med disse uvanene? Det skal faktisk ikke mye til for hunder å få uvaner. Mye avhenger faktisk av eiere. Det skal som regel ikke mye til for å «kurere» uvanene hos valper, man må bare vite hvordan. Flere i tråden har kommet med gode råd, men ts vil ikke ta dette til seg. Anonymkode: c0d54...bec Hvor leser du at jeg ikke tar til meg råd? Det er de evinnelige angrepene, insinueringen at jeg har ødelagt valpen, at jeg ikke burde ha barn (!) jeg reagerer på. At jeg ikke egentlig ønsket hund og at det er min skyld at jeg tilfeldigvis har fått to nervøse hunder. Jeg gjentar: den forrige hunden min var MISHANDLET. Det var på ingen måte noe jeg hadde gjort som resulterte i at han var redd. Det samme nå. Jeg har ikke gjort noe for å få denne redd. Hun har vært godt sosialisert fra dag en. Vært med ut i skogen, i byen, på butikken. Trygg og god i bæresele og på egne labber. Hun har fått ro og hvile når hun har trengt det. Så slutt å påstå at jeg har ødelagt hunden. Jeg har fulgt boka, og det har resten av flokken og. Ts Anonymkode: ed16d...cab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #44 Del Skrevet 16. februar En ting jeg ikke får til å stemme er at TS sier hun har lyttet til alt av signaler, for det kan hun, og samtidig at de reiser ofte til en annen by og øvd masse, der hunden blir mer redd. Er ikke dette selvmotsigende, om hunden blir mer redd av det du gjør hvorfor fortsette? Er ikke det det motsatte av å lytte til dens signaler? Anonymkode: e482f...45e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #45 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor leser du at jeg ikke tar til meg råd? Det er de evinnelige angrepene, insinueringen at jeg har ødelagt valpen, at jeg ikke burde ha barn (!) jeg reagerer på. At jeg ikke egentlig ønsket hund og at det er min skyld at jeg tilfeldigvis har fått to nervøse hunder. Jeg gjentar: den forrige hunden min var MISHANDLET. Det var på ingen måte noe jeg hadde gjort som resulterte i at han var redd. Det samme nå. Jeg har ikke gjort noe for å få denne redd. Hun har vært godt sosialisert fra dag en. Vært med ut i skogen, i byen, på butikken. Trygg og god i bæresele og på egne labber. Hun har fått ro og hvile når hun har trengt det. Så slutt å påstå at jeg har ødelagt hunden. Jeg har fulgt boka, og det har resten av flokken og. Ts Anonymkode: ed16d...cab Er hunden brått trygg og god? Så hvorfor skriver du i HI at hunden er redd alt? Du har ofte tatt med hunden til en annen by og blitt mer redd, er det "ro og hvile når hun har trengt det"? Anonymkode: e482f...45e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. februar #46 Del Skrevet 16. februar 17 minutter siden, AnonymBruker said: Og som du leste tidligere i tråden, har jeg forklart at vi har gjort det og. Ignorert og gått videre. Det var det vi gjorde først. Funker ikke det heller. Da må vi dra hunden i båndet etter oss. Står vi stille, forsøker hun å vri seg ut av bånd/sele. Godbiter har null effekt - den bryr seg ikke. Ts Anonymkode: ed16d...cab Da er du for nær, da trenger du større avstand. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #47 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): En ting jeg ikke får til å stemme er at TS sier hun har lyttet til alt av signaler, for det kan hun, og samtidig at de reiser ofte til en annen by og øvd masse, der hunden blir mer redd. Er ikke dette selvmotsigende, om hunden blir mer redd av det du gjør hvorfor fortsette? Er ikke det det motsatte av å lytte til dens signaler? Anonymkode: e482f...45e Hva er alternativet, mener du? Aldri ta den med ut mer? Hunden må eksponeres for det som er hverdagslige ting. Det er ikke noe selvmotsigende i å kunne lese hundens signaler, men samtidig eksponere den for det. Man må jo forsøke. Når/hvis hunden blir redd, trygger jeg den eller fjerner den hvis det blir ubehagelig. Ts Anonymkode: ed16d...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #48 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er hunden brått trygg og god? Så hvorfor skriver du i HI at hunden er redd alt? Du har ofte tatt med hunden til en annen by og blitt mer redd, er det "ro og hvile når hun har trengt det"? Anonymkode: e482f...45e Hunden får ro og hvile når den trenger det. Hjemme har den sin egen plass der den får være i fred så mye den vil. Når vi tar den med ut, enten det er i skogen eller i byen, blir den redd hvis vi møter på folk/andre hunder/biler eller traktorer etc. Hjemme er den trygg. Er det vanskelig å forstå hva jeg lurer på? Så mange ganger jeg har forklart og enda misforstår enkelte her i tråden. Eller dere leter etter ting å ta meg på. Les hi en gang til hvis det er vanskelig. Ts Anonymkode: ed16d...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #49 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Springer spaniel Ts Anonymkode: ed16d...cab Vi hadde en springer spaniel det klikket for. Reaktiv som valp, og ble gradvis mer aggressiv. Måtte avlives på grunn av aggresjon til slutt etter råd fra veterinær. Hørt om springer rage? Resten av kullsøskene var normale. Anonymkode: 9c8f3...7c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #50 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hunden får ro og hvile når den trenger det. Hjemme har den sin egen plass der den får være i fred så mye den vil. Når vi tar den med ut, enten det er i skogen eller i byen, blir den redd hvis vi møter på folk/andre hunder/biler eller traktorer etc. Hjemme er den trygg. Er det vanskelig å forstå hva jeg lurer på? Så mange ganger jeg har forklart og enda misforstår enkelte her i tråden. Eller dere leter etter ting å ta meg på. Les hi en gang til hvis det er vanskelig. Ts Anonymkode: ed16d...cab Du har jo fått flere tips. Levere tilbake, øve mer, øke avstand til ting den er redd for, adferdsterapeut. Fungerer ingen av delene bør du omplassere. Anonymkode: 21d1f...745 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #51 Del Skrevet 16. februar En slik type hund bør nok være hos noen uten barn. Da har man i det minste ikke små å tenke på og de voksne kan lære seg å lese hundens signaler, det klarer ikke alltid barn. Jeg tok selv i mot en hund hvor alt virket bra. Riktignok 1,5år da jeg overtok. Bjeffing på hunder, noen ganger mennesker, kunne nok sloss med andre hunder som jeg hadde sluppet han. Jeg har han enda, men det har vært mye styr. I dag er han eldre og sliter også med syn og hørsel, så bjeffer på mye lyder og kan fremstå aggressiv i noen situasjoner. Vi tok privattimer. Trente selv også, men følte egentlig ikke det hjalp. Prøvde over tid. Jeg har vært veksig skeptisk til omplassering. Jeg har jo ikke ville gi opp hunden. Men jeg har også vært skeptisk til hvordan hunden ville få det videre. Dette er en rasehund som kan virke søt og er av litt mindre størrelse. Derfor kan nok flere situasjoner oppstå da det oftere kommer barn løpende "han er så søt", noen tror det ikke er farlig å klappe små hunder, at oppdragelse ikke er like viktig fordi man kan jo bare dra med seg en lett hund. Har derfor tilpasset store deler av livet rundt hunden. Går feks aldri på fjellet med smale stier, parker med mye hunder osv. Går ofre i skog og mark. Bruker langline når jeg har god sikt. Treffer andre med hund som hunden er trygg på (møtte de fleste da han var yngre - det var da litt lettere å sosialisere han). Jeg burde nok levert tilbake hunden, sett i ettertid. Hvis jeg var deg ville jeg gjort det samme. Det er kjipt og trist, men jeg lover deg at det blir verre for hver uke som går. Dessuten kan hunden lære seg feiltrening inntil omplassering. Og det kan bli enda vanskeligere for ny eier å få til hunden. Du kan evt kontakte atferdsterapeut, noen kan også komme hjem til deg slik de får se hunden i hjemmemiljø. Men ville spurt oppriktig om hundetreneren anser hunden som trygg rundt barn. Det kan tenkes at denne hunden blir utrygg av dine barn. At det blir for mye. Noen hunder passer feks bedre i hjem med en person eller et voksent par. Hunden min kunne også utagerende mot søsken da vi traff noen i ettertid. Er dette vanlig? Har hørt det før også. Siden det virker som du egentlig har et for travelt liv til å oppdra en valp, kanskje dere burde se etter en voksen hund? Viktig å undersøke hvorfor de omplaseres, men noen er veldig åpen for å få hunden tilbake innen en viss tid dersom ikke kjemi. De vil jo at hunden skal ha et godt liv. Men man merker jo gemyttet til hunden bedre om den er 2-4år enn valp. Kan også tenkes hunden påvirkes av din væremåte? Kanskje du virker nervøs i noen situasjoner fordi du sammenligner eller "forventet" reaksjon fra forrige hund? Anonymkode: 67d85...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #52 Del Skrevet 16. februar Tabris skrev (11 minutter siden): Da er du for nær, da trenger du større avstand. Det kan godt hende, men veien er ikke bredere… Og hvor nært folk passerer når hunden og jeg er ute og går, får jeg ikke gjort så mye med. Sist vi var ute og gikk i parken, var det minst fem stykker som skulle bort og klappe. Hunden var i utgangspunktet kjempeflink den dagen, men det forstyrret mye at alle skulle hilse. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har jo fått flere tips. Levere tilbake, øve mer, øke avstand til ting den er redd for, adferdsterapeut. Fungerer ingen av delene bør du omplassere. Anonymkode: 21d1f...745 Ja, og det har jeg takket for. Dessverre har jeg allerede forsøkt de fleste av tipsene, men så langt har de ikke fungert. Mulig vi bare får fortsette - kanskje det går seg til. Ts Anonymkode: ed16d...cab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. februar #53 Del Skrevet 16. februar (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan godt hende, men veien er ikke bredere… Og hvor nært folk passerer når hunden og jeg er ute og går, får jeg ikke gjort så mye med. Sist vi var ute og gikk i parken, var det minst fem stykker som skulle bort og klappe. Hunden var i utgangspunktet kjempeflink den dagen, men det forstyrret mye at alle skulle hilse. Ja, og det har jeg takket for. Dessverre har jeg allerede forsøkt de fleste av tipsene, men så langt har de ikke fungert. Mulig vi bare får fortsette - kanskje det går seg til. Ts Anonymkode: ed16d...cab Da vil jeg anbefale at du går et sted hvor du har mer avstand. Og at du selv trekker ut og får større avstand til de som passerer. Det koker ned til at for hver gang valpen får en reaksjon (bjeffing, trekker seg unna osv) så har den allerede rukket å bli redd og dermed også fått enda en ny negativ erfaring. For hver gang den har avstand nok til å stå og observere det den er redd for på en slik måte at den erfarer at det går bra og klarer å være rolig og avslappet, så får den en positiv erfaring. Skal du få bort frykten så må valpen få mange, mange positive erfaring og så få negative erfaringer som mulig. Med en gang du får en negativ erfaring så ramler du tilbake i treningen. Det er en god sjanse for at dette spiller inn på hvorfor du ikke kommer noen vei i treningen. Hvis folk vil klappe og valpen ikke liker det, si nei. Jeg gjør det fortsatt med min voksne hund når barn spør om å få klappe, fordi jeg vet han ikke er komfortabel med det. Og det er mitt ansvar som hundeeier å ikke sette min hund i en situasjon som gjør ham redd og ukomfortabel. Endret 16. februar av Tabris 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #54 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er alternativet, mener du? Aldri ta den med ut mer? Hunden må eksponeres for det som er hverdagslige ting. Det er ikke noe selvmotsigende i å kunne lese hundens signaler, men samtidig eksponere den for det. Man må jo forsøke. Når/hvis hunden blir redd, trygger jeg den eller fjerner den hvis det blir ubehagelig. Ts Anonymkode: ed16d...cab det første man lærer på kurst er å gi hunden handlingsrom slik at den kan møte situasjoner den ikke er komfortabel med med nok avstand slik at den kan utvikle nysgjerrighet mer enn redsel, det betyr faktisk å fjerne den eller skape avstand til det som oppleves som ubehagelig og vise den at du som eier er der for at den skal føle seg trygg. Eksponering på hundens premisser. det kan virke som om det mangler noen grunnleggende forståelse om hundens adferdi måten du beskriver jobben dere gjør - du følger teori mer enn å lese hundenkanskje? Samtidig er det rimelig tidlig å trene en valp på denne måten når det den trenger først er å lære å være rolig i situasjoner den er ukomfortabel og lære at du er tryggheten.. tenker jeg.. Anonymkode: 40149...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #55 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det kan godt hende, men veien er ikke bredere… Og hvor nært folk passerer når hunden og jeg er ute og går, får jeg ikke gjort så mye med. Sist vi var ute og gikk i parken, var det minst fem stykker som skulle bort og klappe. Hunden var i utgangspunktet kjempeflink den dagen, men det forstyrret mye at alle skulle hilse. Ja, og det har jeg takket for. Dessverre har jeg allerede forsøkt de fleste av tipsene, men så langt har de ikke fungert. Mulig vi bare får fortsette - kanskje det går seg til. Ts Anonymkode: ed16d...cab Da må du i en periode lufte hunden nært hjemme, der den er mest mulig trygg. Og aktivt oppsøke steder der du faktisk har nok plass til å holde den avstanden som trengs (ikke alltid like enkelt her i Østlandsområdet nå, med all snøen, men det går med nok planlegging). Og jeg ber fortsatt folk holde seg unna hunden min. Eventuelt kan du kjøpe en refleksvekst og skrive "i trening" på. Det er mitt ansvar som hundeeier å holde folk på avstand. Nei, man får ikke gjort noe med andre, men man kan helt fint sette grenser for om noen får hilse på hunden eller ikke. "Beklager, den er redd og trenger avstand", eventuelt "den har lus" er gode setninger å automatisere hvis man har en hund som er litt utrygg (eventuelt oversosial som min). Anonymkode: 87a89...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #56 Del Skrevet 16. februar Tabris skrev (2 minutter siden): Da vil jeg anbefale at du går et sted hvor du har mer avstand. Det koker ned til at for hver gang valpen får en reaksjon (bjeffing, trekker seg unna osv) så har den allerede rukket å bli redd og dermed også fått enda en ny negativ erfaring. For hver gang den har avstand nok til å stå og observere det den er redd for på en slik måte at den erfarer at det går bra og klarer å være rolig og avslappet, så får den en positiv erfaring. Skal du få bort frykten så må valpen få mange, mange positive erfaring og så få negative erfaringer som mulig. Med en gang du får en negativ erfaring så ramler du tilbake i treningen. Det er en god sjanse for at dette spiller inn på hvorfor du ikke kommer noen vei i treningen. Hvis folk vil klappe og valpen ikke liker det, si nei. Jeg gjør det fortsatt med min voksne hund når barn spør om å få klappe, fordi jeg vet han ikke er komfortabel med det. Og det er mitt ansvar som hundeeier å ikke sette min hund i en situasjon som gjør ham redd og ukomfortabel. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det første man lærer på kurst er å gi hunden handlingsrom slik at den kan møte situasjoner den ikke er komfortabel med med nok avstand slik at den kan utvikle nysgjerrighet mer enn redsel, det betyr faktisk å fjerne den eller skape avstand til det som oppleves som ubehagelig og vise den at du som eier er der for at den skal føle seg trygg. Eksponering på hundens premisser. det kan virke som om det mangler noen grunnleggende forståelse om hundens adferdi måten du beskriver jobben dere gjør - du følger teori mer enn å lese hundenkanskje? Samtidig er det rimelig tidlig å trene en valp på denne måten når det den trenger først er å lære å være rolig i situasjoner den er ukomfortabel og lære at du er tryggheten.. tenker jeg.. Anonymkode: 40149...beb Gode tips, takk! Men. Her vi bor, er det ikke så mye plass. Vi bor i et helt gjennomsnittlig boligstrøk. Ut å tisse f.eks. innebærer at vi må ut i en gate der det kjører biler og går folk. Dette må hun bare lære seg - jeg kan ikke plassere henne i bilen og kjøre vekk for hver tissetur. For å understreke hvor redd denne hunden er da… Det begynte å regne i stad, og det har det ikke gjort på lenge. Hunden ble redd, virkelig redd, av lyden av regnet som plasket på taket. Vi satt i det sammen til det sluttet å regne. Jeg leste litt, jeg ryddet. Vanlige hverdagsting. Hun roet seg, men tok sikkert ti, femten minutter. Var det riktig eller feil? Spør fordi jeg lurer oppriktig på om det jeg gjør er feil. Ts Anonymkode: ed16d...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #57 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan godt hende, men veien er ikke bredere… Og hvor nært folk passerer når hunden og jeg er ute og går, får jeg ikke gjort så mye med. Sist vi var ute og gikk i parken, var det minst fem stykker som skulle bort og klappe. Hunden var i utgangspunktet kjempeflink den dagen, men det forstyrret mye at alle skulle hilse. Ja, og det har jeg takket for. Dessverre har jeg allerede forsøkt de fleste av tipsene, men så langt har de ikke fungert. Mulig vi bare får fortsette - kanskje det går seg til. Ts Anonymkode: ed16d...cab Har uthevet det jeg svarer på. Forstår frustrasjonen. Samme råd vi alltid fikk. I en perfekt verden skulle vi hatt god nok avstand over alt. Dessverre er det vanskelig å få til. Vi bruker mye bil for å unngå å gå langs vei hvor vi kommer for nær andre. Har noen flotte områder med STOR gressplen ikke så langt unna. Perfekte forhold for trening. Men til felles for alle disse stedene er smalere veier til park. Altså vi må forbi og her er det en sjanse for å møte på andre. Men når vi er på gressplenen kan vi gå i store buer og vi får trent ordentlig. Er også noen stier jeg har tatt innpå når noen innpåslitne hundeeiere "løper" etter for det er så koselig at alle skal hilse. Vi har forsøkt godbiter i grøften. Varierende hell. Har også snudd, men faren er jo at man neste gang man snur møter på hund igjen. Jeg tror det i mange tilfeller er best å bare komme seg raskt forbi. Småløpe forbi og stoppe nær nok avstand til hunden og da begynne med godbiter. Dette kan være krevende om man møter "flinkiser". Disse som stopper opp på smal vei for å trene hunden/kontakt. De står helt i ro, gjør ingenting selv om den andre hunden viser tegn til utsgering. De trekker seg ikke litt ut i grøften heller. Også sier de ofte med et smil "bare gå forbi du, vi trener"😡. Så står de ofte med hunden slik etter passering også slik at min hund snur seg og fremdeles er for nær til at vi får trent. Flott at noen får til sin hund, og man skulle tro de klarte å lese tegn og kjenne seg igjen i hvordan treningen kanskje var i starten. Kjedelig for oss andre at hunden stort sett utagerende mer når man møter på slike eiere. Anonymkode: 67d85...77a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #58 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da må du i en periode lufte hunden nært hjemme, der den er mest mulig trygg. Og aktivt oppsøke steder der du faktisk har nok plass til å holde den avstanden som trengs (ikke alltid like enkelt her i Østlandsområdet nå, med all snøen, men det går med nok planlegging). Og jeg ber fortsatt folk holde seg unna hunden min. Eventuelt kan du kjøpe en refleksvekst og skrive "i trening" på. Det er mitt ansvar som hundeeier å holde folk på avstand. Nei, man får ikke gjort noe med andre, men man kan helt fint sette grenser for om noen får hilse på hunden eller ikke. "Beklager, den er redd og trenger avstand", eventuelt "den har lus" er gode setninger å automatisere hvis man har en hund som er litt utrygg (eventuelt oversosial som min). Anonymkode: 87a89...449 Lus, det var smart 😅 Ts Anonymkode: ed16d...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #59 Del Skrevet 16. februar Meg over. Vil tipse om å trene på parkeringsplasser (der du vet det går en del hunder). Parker bilen din slik du kan bruke den som skjerming. Blir avstand for kort, trekker du med deg hunden bak bilen for ro-trening. Anonymkode: 67d85...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. februar #60 Del Skrevet 16. februar 3 minutter siden, AnonymBruker said: Gode tips, takk! Men. Her vi bor, er det ikke så mye plass. Vi bor i et helt gjennomsnittlig boligstrøk. Ut å tisse f.eks. innebærer at vi må ut i en gate der det kjører biler og går folk. Dette må hun bare lære seg - jeg kan ikke plassere henne i bilen og kjøre vekk for hver tissetur. For å understreke hvor redd denne hunden er da… Det begynte å regne i stad, og det har det ikke gjort på lenge. Hunden ble redd, virkelig redd, av lyden av regnet som plasket på taket. Vi satt i det sammen til det sluttet å regne. Jeg leste litt, jeg ryddet. Vanlige hverdagsting. Hun roet seg, men tok sikkert ti, femten minutter. Var det riktig eller feil? Spør fordi jeg lurer oppriktig på om det jeg gjør er feil. Ts Anonymkode: ed16d...cab Vel, "det må hun bare lære seg" hjelper ikke om valpen bare blir mer redd. Skal hun lære seg det, så må du legge opp treningen på en måte som gir henne gode erfaringer. Hvorvidt det med regnet var riktig må du nesten se frem til neste gang. Hvis hun fortsatt er like redd, eller reddere, så var det en negativ erfaring. I det eksemplet ville jeg sagt "Bra!" og kastet gode godbiter til henne med en gang regnet ga lyd. Kanskje også lekt med en leke og gjort noe som var gøy. Slik at lyden av regn ble assosisert med noe positivt (godbit/leke). 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå