AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Har dere noen tips til artikler/blogger/ bøker/podcast eller noe som inspirerer til en livsstil med lavt forbruk? Jeg må redusere på grunn av helse og økonomi, og det er noe ufrivillig med det som gir en negativ vinkling. Jeg ønsker inspirasjon av folk som velger en livsstil med lavinntekt og lavt forbruk. Kan se for meg at de kan inspirere til å se gleden i de små ting og vinkle situasjonen til noe positivt. Anonymkode: 7c373...4e5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 Selg boligen og flytt til Campingvogn eller Seilbåt! Anonymkode: e5610...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Det er ekstremt inspirerende å se pengebeholdningen øke. Anonymkode: 712f4...281
Pringle Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 (endret) Youtube: Joshua Becker, The minimalists, Ronald L. Banks. Vær obs på at mange "minimalister" øver et ganske stort kjøpepress på seerne sine. Men disse har fokuset på mindre forbruk. Endret 15. februar 2024 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er ekstremt inspirerende å se pengebeholdningen øke. Anonymkode: 712f4...281 Det vil jeg tro. Et visst forbruk må man jo ha og sånn økonomien min er blir det ikke noe til overs. Så jeg leter mer etter å flytte fokus fra økonomi til andre verdier. Anonymkode: 7c373...4e5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vil jeg tro. Et visst forbruk må man jo ha og sånn økonomien min er blir det ikke noe til overs. Så jeg leter mer etter å flytte fokus fra økonomi til andre verdier. Anonymkode: 7c373...4e5 Hvilket forbruk føler du at du må ha da? Hvordan er budsjettet ditt? Anonymkode: 712f4...281
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Det vil jeg tro. Et visst forbruk må man jo ha og sånn økonomien min er blir det ikke noe til overs. Så jeg leter mer etter å flytte fokus fra økonomi til andre verdier. Anonymkode: 7c373...4e5 Ang å flytte fokus over til andre verdier: – Mer fokus på relasjoner. Dyrk vennskap. Plei familierelasjoner. – Lær deg å sette pris på naturen. Gå i marka/skogen/fjellet/fjæra/naturen der du bor. Lytt til podcaster eller gå på tur med venner (ref punktet over), eller kos deg i eget selskap med naturen. – Lån bøker på biblioteket. Lesing kan være så givende og rikt. Og om man låner på biblioteket, koster det jo heller ikke penger. Mange bibliotek har dessuten veldig gode arrangementsprogram. Gratis kulturarrangement! – Lær deg håndtverket å sy. Det er gøy håndarbeid, og det kan spare deg for masse penger (reparere plagg heller enn å kjøpe nytt). Kjipt at du må ned i levestandard. Skjønner godt at det er vanskelig. Men penger er faktisk ikke så viktig som man skulle tro, og hvis basalbehovene er dekket, gir det heller ikke økt lykkefølelse. ❤️ Anonymkode: 9c3bc...a96 3 1 4
Pringle Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det vil jeg tro. Et visst forbruk må man jo ha og sånn økonomien min er blir det ikke noe til overs. Så jeg leter mer etter å flytte fokus fra økonomi til andre verdier. Anonymkode: 7c373...4e5 Jeg har nylig kommet fram til en inndeling av uheldige situasjoner som jeg selv synes er ganske lur: Situasjoner som skyldes betingelser man ikke kan endre. Fordi man har "fått noe om bakfoten". Man har gjort noe mot bedre vitende. Man gjør eller lar være å gjøre ting fordi man vil eller ikke vil - eller fordi man ikke har noe valg. Eller uforvarende, fordi man ikke har tenkt over det, eller på den måten, før. Men her ligger også hele potensialet: Det er umulig å endre situasjonen hvis betingelsene ikke kan endres. Det er veldig vanskelig å endre innstilling, fordi innstilling er basert på vilje. Men det kreves kanskje bare en tillieggsopplysning eller et nytt perspektiv på allerede assimiliert informasjon, for å endre en misoppfatning hos en person som ellers er reflektert, men bare har fått noen ting om bakfoten - pga for lite eller for dårlig informasjon, eller refleksjon, akkurat der. Og noen betingelser kan endre seg over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ang å flytte fokus over til andre verdier: – Mer fokus på relasjoner. Dyrk vennskap. Plei familierelasjoner. – Lær deg å sette pris på naturen. Gå i marka/skogen/fjellet/fjæra/naturen der du bor. Lytt til podcaster eller gå på tur med venner (ref punktet over), eller kos deg i eget selskap med naturen. – Lån bøker på biblioteket. Lesing kan være så givende og rikt. Og om man låner på biblioteket, koster det jo heller ikke penger. Mange bibliotek har dessuten veldig gode arrangementsprogram. Gratis kulturarrangement! – Lær deg håndtverket å sy. Det er gøy håndarbeid, og det kan spare deg for masse penger (reparere plagg heller enn å kjøpe nytt). Kjipt at du må ned i levestandard. Skjønner godt at det er vanskelig. Men penger er faktisk ikke så viktig som man skulle tro, og hvis basalbehovene er dekket, gir det heller ikke økt lykkefølelse. ❤️ Anonymkode: 9c3bc...a96 Gode råd, takk! Du har helt rett i at det er mulig å oppleve lykke så lenge basalbehov er dekket. Prøver å finne en vei i den retningen. Har sett på dokumentarene til Ben Fougle, de er inspirerende. Anonymkode: 7c373...4e5
Gjest Hoia Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 Pringle skrev (21 minutter siden): Jeg har nylig kommet fram til en inndeling av uheldige situasjoner som jeg selv synes er ganske lur: Situasjoner som skyldes betingelser man ikke kan endre. Fordi man har "fått noe om bakfoten". Man har gjort noe mot bedre vitende. Man gjør eller lar være å gjøre ting fordi man vil eller ikke vil - eller fordi man ikke har noe valg. Eller uforvarende, fordi man ikke har tenkt over det, eller på den måten, før. Men her ligger også hele potensialet: Det er umulig å endre situasjonen hvis betingelsene ikke kan endres. Det er veldig vanskelig å endre innstilling, fordi innstilling er basert på vilje. Men det kreves kanskje bare en tillieggsopplysning eller et nytt perspektiv på allerede assimiliert informasjon, for å endre en misoppfatning hos en person som ellers er reflektert, men bare har fått noen ting om bakfoten - pga for lite eller for dårlig informasjon, eller refleksjon, akkurat der. Og noen betingelser kan endre seg over tid. Dette skjønte jeg ingenting av. Du mener du er i et DNA-miljø, der betingelsene settes av andre?
Pringle Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 Hoia skrev (7 minutter siden): Dette skjønte jeg ingenting av. Du mener du er i et DNA-miljø, der betingelsene settes av andre? Betingelser man ikke kan endre, kan være satt av andre, eller de kan være fysiske eller mentale hindringer: Man er holdt fanget i et underjordisk rom uten mulighet til å rømme. Man mangler armer eller bein, eller man er psykisk utviklingshemmet. Den første betingelsen kan endres, men ikke den andre.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 Pringle skrev (4 timer siden): Youtube: Joshua Becker, The minimalists, Ronald L. Banks. Vær obs på at mange "minimalister" øver et ganske stort kjøpepress på seerne sine. Men disse har fokuset på mindre forbruk. Signerer Joshua becker og anbefaler også filmene til the Minimalists. Fin inspirasjon. Podcasten pengesnakk. Hun har gode episodebeskrivelser så plukk ut episoder som er relevante. Hun sparer mye og når hun snakker om seg selv så er det store beløp og ikke helt sammenlignbart på den måten, men sparerådene og mentaliteten er universell . En del "minimalister" vil gjerne selge deg kurs, excelark, lagringsbokser , ryddekurs...men ikke gå på den. Du klarer mye og antagelig alt, uten disse kursene. Og anbefaler deg å starte med å ta for seg forrige måneds kontoutskrift og sortere utgiftene dine på passende kategorier feks mat, restaurant/kafe , godis, alkohol, klær, transport, helse, bolig... del inn i de kategoriene du vil se nærmere på. Se om du finner (dårlige) vaner du kan kutte..og forhandle med bank/fo3sikring om de store utgiftene til evt lån, forsikringer. Evt om det er vanskelig å huske en mnd bak i tid, så skriv opp de neste 2-4 ukene. Og se på utgiftene dine med lupe. Anonymkode: 869da...38b 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 De fleste har masse skrot de ikke har bruk for som kun tar opp plass og skaper stress i livene våre. Det er en enorm jobb å rydde, vaske og kaste disse tingene. For å redusere dette må du slutte å kjøpe ting. Dette er ting jeg tenker over før jeg kjøper noe: - Er det å eie denne gjenstanden verdt den økonomiske utgiften og "kostnaden" ved å oppbevare og etterhvert kvitte seg med tingen? Det å kjøpe ting gir oss glede der og da, men i det lange løp skaper det rot og stress. - Blir jeg lurt av markedsføring? Trenger jeg virkelig denne tingen? Jeg pleier å vente minst 1 dag, gjerne 2-3 før jeg kjøper noe. På den måten tar man en veloverveid avgjørelse. 4 av 5 ganger glemmer jeg hva jeg hadde lyst på og det sparer både penger og stress. - De aller fleste trenger ikke flere ting. Du. Trenger. Ikke. Flere. Ting. Anonymkode: bffea...c28 1 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ekstremt inspirerende å se pengebeholdningen øke. Anonymkode: 712f4...281 For dem som kutter ned frivillig. Ikke for dem som strengt tatt ikke har noe å prioritere med. Anonymkode: f73ab...85d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ang å flytte fokus over til andre verdier: – Mer fokus på relasjoner. Dyrk vennskap. Plei familierelasjoner. – Lær deg å sette pris på naturen. Gå i marka/skogen/fjellet/fjæra/naturen der du bor. Lytt til podcaster eller gå på tur med venner (ref punktet over), eller kos deg i eget selskap med naturen. – Lån bøker på biblioteket. Lesing kan være så givende og rikt. Og om man låner på biblioteket, koster det jo heller ikke penger. Mange bibliotek har dessuten veldig gode arrangementsprogram. Gratis kulturarrangement! – Lær deg håndtverket å sy. Det er gøy håndarbeid, og det kan spare deg for masse penger (reparere plagg heller enn å kjøpe nytt). Kjipt at du må ned i levestandard. Skjønner godt at det er vanskelig. Men penger er faktisk ikke så viktig som man skulle tro, og hvis basalbehovene er dekket, gir det heller ikke økt lykkefølelse. ❤️ Anonymkode: 9c3bc...a96 Dette er jo livsstilen min jo ❤️❤️ Anonymkode: ea408...6ed
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste har masse skrot de ikke har bruk for som kun tar opp plass og skaper stress i livene våre. Det er en enorm jobb å rydde, vaske og kaste disse tingene. For å redusere dette må du slutte å kjøpe ting. Dette er ting jeg tenker over før jeg kjøper noe: - Er det å eie denne gjenstanden verdt den økonomiske utgiften og "kostnaden" ved å oppbevare og etterhvert kvitte seg med tingen? Det å kjøpe ting gir oss glede der og da, men i det lange løp skaper det rot og stress. - Blir jeg lurt av markedsføring? Trenger jeg virkelig denne tingen? Jeg pleier å vente minst 1 dag, gjerne 2-3 før jeg kjøper noe. På den måten tar man en veloverveid avgjørelse. 4 av 5 ganger glemmer jeg hva jeg hadde lyst på og det sparer både penger og stress. - De aller fleste trenger ikke flere ting. Du. Trenger. Ikke. Flere. Ting. Anonymkode: bffea...c28 The voice of reason! Anonymkode: 869da...38b 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 Takk for mange gode tips. Minimalisme er en retning som jeg gjerne kan inspireres av. Jeg har det ikke sterilt hjemme og trenger litt ting rundt meg for å ha det hyggelig. Er glad i bøkene mine så kommer ikke til å kvitte meg med bokhylla selv om det er trendy. Men jeg har ikke behov for å skifte ut ofte. Jeg blir veldig glad i interiør og har ikke behov for å bytte det jeg er glad i . Samme med klær. Jeg er sånn som har et par sko og går i dem til jeg må ha ny. Har planer om å minimalisere bod og garasje. Sånn at den dagen jeg ikke lever mer så skal det ikke komme noen overraskelser tytende ut av skap skuffer, bod og garasje. Har en vei å gå der men skal ta litt og litt. Overraskelsen skal være sånn, oi her var det orden i sakene😅 Anonymkode: 7c373...4e5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 Dropp bilen. Den er en forbruksmessig snøball som krever innsats, vedlikehold og lagringsplass, og den gjør deg garantert latere. Anonymkode: bb40c...30a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dropp bilen. Den er en forbruksmessig snøball som krever innsats, vedlikehold og lagringsplass, og den gjør deg garantert latere. Anonymkode: bb40c...30a Har ikke bil. Nettopp på grunn av tingene du nevner. Bruker ikke bil i hverdagen men leier om jeg trenger i ferier. Anonymkode: 7c373...4e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå