Gå til innhold

Må/bør man spare spesifikt til pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller holder det med fondssparing/aksjesparing?

Anonymkode: c0e70...029

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All slags sparing kan jo være til pensjon, man velger selv hva som passer en best. Men spare bør man gjøre, jeg er ganske skremt av utviklingen. Det jeg får i pensjon er i beste fall halvparten av hva jeg trenger. Ikke mange år siden jeg fint kunne levd av en minstepensjon. 

Anonymkode: c21d2...d9f

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg sparer både i fond og aksjer, med foreløpig god avkastning. Men jeg lurer på om det er noen fordeler ved å spare spesifikt til pensjon, på en pensjonssparekonto? Det er foreløpig ikke aktuelt med en ips-konto.

ts

Skrevet

Eneste fordelen jeg kan se er hvis du ikke greier la sparingen være, men stadig bruker det opp, for pensjonssparing er jo låst.

Anonymkode: 78d4d...6dd

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke helt overbevist av å låse penger til pensjon, for å så få de utbetalt over minst 10år.

Livet skjer og det er ikke usannsynlig at du kanskje ønsker å ta ut større beløp her og der til forskjellige formål.

I tillegg må det sies at IPS har høy politisk risiko for tiden. Sosialdemokratiet har reformert ordningen ganske så usosial. Maks 15k er for lite.

Fondssparing i en ASK og sparing i egen bolig ser jeg som nøkkelen til en grei pensjon.

Schmuhu

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Eneste fordelen jeg kan se er hvis du ikke greier la sparingen være, men stadig bruker det opp, for pensjonssparing er jo låst.

Anonymkode: 78d4d...6dd

Sånn tenker jeg også, foretrekker å spare på egenhånd med mulighet til å endre på ting underveis. Meste jeg har bundet penger er fastrente på to år. Men hvis man som du sier ikke klarer å la pengene være, og feks er av typen som betaler for mye skatt fordi de ellers blir "borte i sluket", så kan en mer bunden spareform være lurt. 

Skrevet

Enig med @Schmuhu her. IPS er en politisk farlig fallgruve som man ikke ser sluttproduktet av. Før AP kom seg inn i regjeringskontoret kunne man spare inntil 40k årlig med utsatt skatt. Det første som ble gjort var å senke innskuddsgrense til 15k. Flere i AP, spesielt Tajik, har uttalt skepsis til IPS og vil egentlig fjerne den. SV vil helst drepe den, for den forfordeler de lavtlønte som ikke har mulighet til å spare til egen pensjon. 

Så man kan risikere at skattetrykket øker på IPS når det skal tas ut, eller at beløp tatt ut av IPS avskrives på folketrygden, slik at man ender opp med å bruke egne penger på å betale ut minstepensjonen sin. Kjedelig å ha spart opp 1,1 million på IPS, og så får man 1,1 million mindre i offentlig pensjon. Ingen veit hva som kommer til å skje om 10-15-20 år. Men noe kommer garantert til å skje. 

Og siste ulempen med IPS er at den er låst. Så om man skulle ende opp i en skilsmisse som 55-åring og ha desperat behov for å kjøpe et hus kan man ikke, for alle pengene man kunne brukt som egenkapital er låst på en IPS til man er 67. 

Skrevet

Jepp, som sagt, ips er ikke aktuelt. Men banken tilbyr, i tillegg til vanlig fonds- og aksjesparing, pensjonssparing som ikke er låst. Så da lurte jeg på om det var noen fordeler ved det. Jeg kan selvfølgelig ringe banken, men de vil jo gjerne selge produktene sine..

ts

Skrevet
1 hour ago, newman01 said:

Så man kan risikere at skattetrykket øker på IPS når det skal tas ut, eller at beløp tatt ut av IPS avskrives på folketrygden, slik at man ender opp med å bruke egne penger på å betale ut minstepensjonen sin. Kjedelig å ha spart opp 1,1 million på IPS, og så får man 1,1 million mindre i offentlig pensjon. Ingen veit hva som kommer til å skje om 10-15-20 år. Men noe kommer garantert til å skje. 

Staten tar ofte mye uansett hvordan man sparer. Jeg betaler feks over 40 000 i året i formuesskatt nå, og det ville jeg måttet betale selv om jeg var minstepensjonist. Så hvis jeg fortsetter å spare helt frem til pensjon, vil jeg sitte igjen med svært lite utbetalt i pensjon. Så da er det egentlig bedre å gå av noen år tidligere og bruke opp deler av formuen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp, som sagt, ips er ikke aktuelt. Men banken tilbyr, i tillegg til vanlig fonds- og aksjesparing, pensjonssparing som ikke er låst. Så da lurte jeg på om det var noen fordeler ved det. Jeg kan selvfølgelig ringe banken, men de vil jo gjerne selge produktene sine..

ts

Det er ingen særlige fordeler med ips. Man får litt fradrag på skatten, men det betales når man tar ut fra ips. 

Å spare i fond og aksjer er minst like bra, om ikke bedre. Og pengene blir ikke låst. 

Anonymkode: aa9e2...aa8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts

Du kan jo lese om dette på bankens nettside. Jeg kan ikke helt skjønne at det egentlig er noen forskjell på en pensjons-fondskonto og en ordinær fondskonto. Ikke skattefordel, ikke låst. Men det er nok ulikt fra bank til bank (?)

Anonymkode: 82020...f33

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ingen særlige fordeler med ips.

Er det ikke fritatt fra formuebeskatningen?

Og det holdes utenfor ved skilsmisse. Det er viktig for mange, særlig kvinner. 

Anonymkode: 7b997...c22

Skrevet

Kombinerer fond og IPS pensjonsfond som min pensjonsparing. 

Anonymkode: 3e220...8c6

Skrevet
Schmuhu skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke helt overbevist av å låse penger til pensjon, for å så få de utbetalt over minst 10år.

Livet skjer og det er ikke usannsynlig at du kanskje ønsker å ta ut større beløp her og der til forskjellige formål.

I tillegg må det sies at IPS har høy politisk risiko for tiden. Sosialdemokratiet har reformert ordningen ganske så usosial. Maks 15k er for lite.

Fondssparing i en ASK og sparing i egen bolig ser jeg som nøkkelen til en grei pensjon.

Schmuhu

Enig i dette! 

Anonymkode: 164e1...b8c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Aksjesparing er sparing. Ligger i ordet,ref overskriften i tråden. Spar så mye du kan i fond. Er du relativt ung i denne sammenheng , dvs yngre enn 50, så spar i fond med høyre risiko, men også mulighet til høyre avkastning. Over 50, og du bør trappe ned på risikoen (generelt lavere avkastning), slik at du ikke havner i en situasjon med finansiell nedkonjuktur hvor du får mindre igjen en du har satset dagen du begynner å ta penger ut av fondet. 

Endret av Gammelsmurfen
Presisering
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke fritatt fra formuebeskatningen?

Og det holdes utenfor ved skilsmisse. Det er viktig for mange, særlig kvinner. 

Anonymkode: 7b997...c22

Det kan være viktig, ja. Men summen er lav, og uansett er det en stor ulempe i endel tilfeller at pengene er helt låst. Hvis du skulle få påvist uhelbredelig kreft i morgen, og ønsker å bruke pengene på behandling i utlandet/cruise/bygge om huset slik at du kan bo hjemme lengre, så kan du ikke det. 

Skrevet

Jeg sparer ikke til pensjon. Men jeg sparer. 

Har aldri skjønt meg på de som låser opp pengene sine til "pensjon". En periode i livet man ikke vet kommer. Livet byr opp til dans og livet tar, og da er det kjipt å ha pengene utilgjengelige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du bør spare spesifikt til pensjon, men har du fast stilling trekkes en del av inntekten til pensjon. 

Skrevet
Grüner skrev (5 timer siden):

Du bør spare spesifikt til pensjon, men har du fast stilling trekkes en del av inntekten til pensjon. 

Men den delen kan være veldig liten. Man bør helt klart spare selv i tillegg. Også om man jobber i det offentlige. I det private varierer ordningene mye - 7% innskudd er en meget god ordning, mens med bare 2% (som mange har!) er svært lite, og da må man virkelig spare selv i tillegg. Dessuten varer denne utbetalingen bare i ti år, etter det sitter man igjen med kun folketrygden. 
Og - er man selvstendig næringsdrivende er man sin egen arbeidsgiver, og hvis man ikke sparer selv da - er det ingen arbeidsgiver som sparer for deg. 

Skrevet

Kjipt å spare på den måten. Ingen kan spå fremtiden. Velger heller å nyte nåtiden, men sparer likevel 1000kr i mnd i fond. Hadde aldri bundet sparing til noe som ikke kan tas ut før enn viss alder. Er jo ikke sikkert du eller andre blir så gamle.

Anonymkode: fc9d3...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...