AnonymBruker Skrevet 15. februar #1 Del Skrevet 15. februar Valpen min på tre måneder liker vanligvis å være ute. Nå har det vært sterk vind siden søndag og tisseturer har ikke vært hyggelig. Har også latt henne gå på verandaen, men vi har gått helt ut noen ganger om dagen. Nå er det bare litt vind igjen, men hun setter seg på bakbeina når vi kommer ut og jeg må dra henne med meg hvis vi skal komme noen plass. Hun begynner å gå igjen etter en liten stund og jeg forsøker å motivere henne med godbit. Kommet dette til å gå seg til igjen i løpet av dagen når hun henger med på at været er okei igjen? Jeg vil slutte å ta henne ut på verandaen nå etter to stormer på to uker. Det er jo egentlig ekkelt, men hun holder seg ute i sånt vær så vi blir gående ute i en evighet også får hun ødelagt forholdet sitt til å gå tur ute. Hva skal jeg gjøre nå som været roer seg helt neste par timer? Anonymkode: 7bf26...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Del Skrevet 15. februar Det er nok ikke hat men redsel for vinden og en redd hund er vanskelig å motivere. Anonymkode: 9f95b...9c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #3 Del Skrevet 15. februar Ikke gå tur. Heng rundt utenfor hvor hun føler seg trygg. Lek med leker, tren lydighet og gjør andre gøyale ting som øker selvtilliten hennes ute. Kast godbiter hun må løpe etter. Når hu ser og virker trygg, kan du øke avstanden fra hjemmet og leke og ha det gøy, osv osv Anonymkode: 7734a...b16 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #4 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er nok ikke hat men redsel for vinden og en redd hund er vanskelig å motivere. Anonymkode: 9f95b...9c4 Ja, vet jo hun er redd. Og det gjør at hun ikke liker å være ute lenger. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke gå tur. Heng rundt utenfor hvor hun føler seg trygg. Lek med leker, tren lydighet og gjør andre gøyale ting som øker selvtilliten hennes ute. Kast godbiter hun må løpe etter. Når hu ser og virker trygg, kan du øke avstanden fra hjemmet og leke og ha det gøy, osv osv Anonymkode: 7734a...b16 Okei. Jeg får gjøre det. Da må jeg bruke verandaen til tissing og bæsjing litt til da. Anonymkode: 7bf26...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #5 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, vet jo hun er redd. Og det gjør at hun ikke liker å være ute lenger. Okei. Jeg får gjøre det. Da må jeg bruke verandaen til tissing og bæsjing litt til da. Anonymkode: 7bf26...b83 Men hva med rett utenfor huset? Anonymkode: 7734a...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #6 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men hva med rett utenfor huset? Anonymkode: 7734a...b16 Hun holder seg bare. Hun må enten gå også tisser hun da, eller til at hun er så tissetrengt at hun løper til verandaen. Nå er jeg veldig fortvilt. Hun virker traumatisert. Det gikk greit på en kort tur ut sta. Hun gikk litt i lamme meg før hun ville inn. Halen stod opp. Nå fikk hun plutselig skikkelig skikkelig angst. Hele hun skalv og hun ville ikke en gang gå inn til huset igjen. Jeg måtte bære henne inn. Er hun helt ødelagt?? Anonymkode: 7bf26...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geojak Skrevet 15. februar #7 Del Skrevet 15. februar Ikke valp, men vår hund kan holde seg en hel dag om det er dårlig vær ute, maser ikke om å komme ut. Men som regel aksepterer hun å bli med ut hvis vi insisterer på ut å gå, men da vil hun ikke gå langt før hun vil hjem igjen. Neste dag skinner sola, da vil hun ut allerede tidlig på morgenen. Tips til valpen, må være å gjøre det å gå ut til en positiv opplevelse, godbiter lek og kos, ikke fokuser på at den skal gjøre fra seg, det kommer når behovet melder seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #8 Del Skrevet 15. februar Geojak skrev (5 minutter siden): Ikke valp, men vår hund kan holde seg en hel dag om det er dårlig vær ute, maser ikke om å komme ut. Men som regel aksepterer hun å bli med ut hvis vi insisterer på ut å gå, men da vil hun ikke gå langt før hun vil hjem igjen. Neste dag skinner sola, da vil hun ut allerede tidlig på morgenen. Tips til valpen, må være å gjøre det å gå ut til en positiv opplevelse, godbiter lek og kos, ikke fokuser på at den skal gjøre fra seg, det kommer når behovet melder seg. Ja, men jeg opplever dette som en slags krise. Hun har jo likt å være ute før. Nå er hun blitt traumatisert. Anonymkode: 7bf26...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #9 Del Skrevet 15. februar Kan du bære henne et stykke, til en plass hvor hun aldri var når det var dårlig vær? Bær henne dit, lek med henne, heng rundt og bare kos dere. Ikke fokuser på tissing. Og når hun har det fint, rusler dere hjem. Det kan være at hun har knyttet dårlige assosiasjoner til plassen utenfor, hvor hun opplevde det dårlige været. Mulig det vil løse seg om hun blir bært lenger vekk Anonymkode: 7734a...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #10 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan du bære henne et stykke, til en plass hvor hun aldri var når det var dårlig vær? Bær henne dit, lek med henne, heng rundt og bare kos dere. Ikke fokuser på tissing. Og når hun har det fint, rusler dere hjem. Det kan være at hun har knyttet dårlige assosiasjoner til plassen utenfor, hvor hun opplevde det dårlige været. Mulig det vil løse seg om hun blir bært lenger vekk Anonymkode: 7734a...b16 Ja. Kan forsøke det. Anonymkode: 7bf26...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #11 Del Skrevet 15. februar Tok ei treningsøkt på kontakt-trening med pølsebiter som hun kun får av og til. Vi gikk "runden" som vi pleier å gå to ganger. Hun satte seg bare ned noen få ganger, men kom fort ut av det. Ellers var all fokus på å trene. Så det gikk jo bra. Jeg får ta noen sånne økter i dag før jeg prøver på en vanlig tissetur igjen. Håper det går fort over da. Anonymkode: 7bf26...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #12 Del Skrevet 15. februar Hunden min følger meg uansett vær. Valper kan være dritredde for alt nytt- så tren opp gradvis. Anonymkode: f4dda...b99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #13 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hunden min følger meg uansett vær. Valper kan være dritredde for alt nytt- så tren opp gradvis. Anonymkode: f4dda...b99 Ja, men litt vanskelig med været da hunden jo må ut på do. Nå går det greit så lenge jeg trener henne, men så begynner hun å sette seg ned hvis jeg går en stund uten å trene henne, og hun går i hvertfall ikke på do. Det gjør hun umiddelbart når vi kommer inn, ute på verandaen. Hun var nesten stueren før dette skjedde. Anonymkode: 7bf26...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #14 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja, men litt vanskelig med været da hunden jo må ut på do. Nå går det greit så lenge jeg trener henne, men så begynner hun å sette seg ned hvis jeg går en stund uten å trene henne, og hun går i hvertfall ikke på do. Det gjør hun umiddelbart når vi kommer inn, ute på verandaen. Hun var nesten stueren før dette skjedde. Anonymkode: 7bf26...b83 Du trenger ikke å gå. Bare heng rundt ute uten et mål om å komme dere fra A til B. La henne observere og ta inn verden. Få henne til å bruke nesa ved å kaste noen godbiter på bakken foran henne. Valper trenger ikke å gå tur. De har bedre utbytte av å henge rundt ute og utforske i eget tempo. Anonymkode: 7734a...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #15 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Valper trenger ikke å gå tur. De har bedre utbytte av å henge rundt ute og utforske i eget tempo. Helt riktig. Turer i seg selv kan være dritskummelt. Vent noen mnd. før du går "vanlige turer" Anonymkode: f4dda...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #16 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du trenger ikke å gå. Bare heng rundt ute uten et mål om å komme dere fra A til B. La henne observere og ta inn verden. Få henne til å bruke nesa ved å kaste noen godbiter på bakken foran henne. Valper trenger ikke å gå tur. De har bedre utbytte av å henge rundt ute og utforske i eget tempo. Anonymkode: 7734a...b16 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt riktig. Turer i seg selv kan være dritskummelt. Vent noen mnd. før du går "vanlige turer" Anonymkode: f4dda...b99 Jeg går ikke vanlige turer. Det er en runde rundt husene som tar 5 minutter. Anonymkode: 7bf26...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #17 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går ikke vanlige turer. Det er en runde rundt husene som tar 5 minutter. Anonymkode: 7bf26...b83 Ja, men ikke hast rundt husene på 5 minutter. Valpen får ikke tid til å utforske og observere verden og lære seg at det er trygt og spennende. Gå ut og tilbring tid ute med valpen. Heng sammen på et lite område i 10-20 minutter 2-3 ganger om dagen. Når den er trygg på det området, så henger du på et annet område. Tilbring tid med valpen din ute på forskjellige plasser, enkelt sagt. Anonymkode: 7734a...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #18 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, men ikke hast rundt husene på 5 minutter. Valpen får ikke tid til å utforske og observere verden og lære seg at det er trygt og spennende. Gå ut og tilbring tid ute med valpen. Heng sammen på et lite område i 10-20 minutter 2-3 ganger om dagen. Når den er trygg på det området, så henger du på et annet område. Tilbring tid med valpen din ute på forskjellige plasser, enkelt sagt. Anonymkode: 7734a...b16 Vi haster ikke. Hun bruker å like å gå den runden. Vi trener litt også, og hun snuser masse. Før var vi bare i ro på en plass, men så ville hun jo gå selv. Nå gikk hun endel selv også. Måtte ikke motivere henne like mye. Og hun tisset. Hun blir sikkert mer og mer trygg for hver tur ut. Anonymkode: 7bf26...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #19 Del Skrevet 16. februar Det ble ingen krise dette. Hun er allerede trygg ute igjen. Eneste sted hun ikke vil gå er gjennom en rekke med hus hvor vinden tar ekstra på. Men vi var lenge ute i stad og da vi var på vei inn stoppet hun og ville ut på veien igjen og det var fordi hun ville tisse. Trenger ikke bruke masse godbiter for å ha henne ute nå. Treningsøktene ute fikk henne nok raskt ut av det. Takk for tips. Anonymkode: 7bf26...b83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #20 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det ble ingen krise dette. Hun er allerede trygg ute igjen. Eneste sted hun ikke vil gå er gjennom en rekke med hus hvor vinden tar ekstra på. Men vi var lenge ute i stad og da vi var på vei inn stoppet hun og ville ut på veien igjen og det var fordi hun ville tisse. Trenger ikke bruke masse godbiter for å ha henne ute nå. Treningsøktene ute fikk henne nok raskt ut av det. Takk for tips. Anonymkode: 7bf26...b83 Så flott! Godt at hun fikk rista det av seg 😊 Anonymkode: 7734a...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå