AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #1 Skrevet 15. februar 2024 Utleier sa at alt så greit ut. Og at depositumet skulle tilbakeføres. Det som er merkelig er at vi skrev sms til utleierne for en uke siden om hvilke konto depositumet skulle overføres til. Vi skrev også et spørsmål om strøm. Men ingen svar. Vi ser på kontrakten. Og ser at utleier har ikke skrevet at depositumet er et depositum, selv om de sa det var det. Det står bare at vi skulle betale dobbel pris første måned og deretter fast husleie hver måned. Dette burde vi ha tenkt over da vi skrev under kontrakten. Hva tenker dere om dette? Burde vi kontakte de igjen eller vente ytterligere? Anonymkode: dcff6...dbe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #2 Skrevet 15. februar 2024 Men har du faktisk betalt depositum? Anonymkode: a82fb...7a7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #3 Skrevet 15. februar 2024 Just now, AnonymBruker said: Men har du faktisk betalt depositum? Anonymkode: a82fb...7a7 Ja , de sa at det var depositum. Betalte 20 000 første måned. Og 10 000 utenom dette i måneden. Men ser på kontrakten at det står ingenting om at de 20 000 kronene er depositum. Men de sa at det var det. Anonymkode: dcff6...dbe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #4 Skrevet 15. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men har du faktisk betalt depositum? Anonymkode: a82fb...7a7 Kontrakten er uryddig. Jeg ser jo nå at vi aldri skulle skrevet under på den. Anonymkode: dcff6...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Betalte du inn på en EGEN depositumkonto? Hvis ikke, så kan utleier være vanskelig, og de pengene er nesten umulig å få tilbake. ALLTID, ALLTID betal depositum på EGEN DEPOSITUM KONTO Anonymkode: ce12e...31e 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 Her har dere gjort den største feilen dere kan gjøre ang depositum: dere har ikke opprettet en depositumskonto. Den skal stå i leietakerens navn. Det kan bli veldig vanskelig å få de pengene tilbake. Dere må mase mase mase. Anonymkode: b5da2...24c 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #7 Skrevet 15. februar 2024 Depositum skal stå på en egen type bankkonto der det fremgår tydelig at dette ikke er en del av husleigen, jeg vil tro utleier visste hva de gjorde og at de pengene er tapt men du kan jo ta saken til forliksrådet.. Anonymkode: 98f25...f97 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #8 Skrevet 15. februar 2024 For å svare på spørsmålet ditt TS; MAS MAS MAS. Men om dere ikke har satt pengene inn på en egen depositumkonto som er i DITT (leietaker) sitt navn, så er du screwed. Anonymkode: ce12e...31e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Depositum skal stå på en egen type bankkonto der det fremgår tydelig at dette ikke er en del av husleigen, jeg vil tro utleier visste hva de gjorde og at de pengene er tapt men du kan jo ta saken til forliksrådet.. Anonymkode: 98f25...f97 Jeg tror at det er gjort bevisst. De skrev i kontrakt som om det var dyrere første måned uten å skrive at det var et depositum. Dette var nok bevisst. Men vi gjorde feil med å skrive under. 3 minutter siden, AnonymBruker said: For å svare på spørsmålet ditt TS; MAS MAS MAS. Men om dere ikke har satt pengene inn på en egen depositumkonto som er i DITT (leietaker) sitt navn, så er du screwed. Anonymkode: ce12e...31e Ja vi bør etterlyse svar fra de. De ignorerte å svare. Anonymkode: dcff6...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Skrevet 15. februar 2024 Men du har jo selvsagt opprettet en egen depositumskonto i banken slik man skal gjøre..? Anonymkode: a793e...618
Snublefot62 Skrevet 15. februar 2024 #11 Skrevet 15. februar 2024 Anse pengene som tapt. Dyr og kjip lærepenge men dere har ikke satt dere inn i hva dere gjorde. Samtidig gir dere utleier to ukers frist på å tilbakebetale. Betaler de ikke melder du inn en sak til husleietvistutvalget eller forliksrådet (sjekk hva som gjelder der dere bor). Husk å kreve renter fra den dagen dere overførte pengene til de og rettsgebyret dere må betale for å starte saken. Det er ikke sikkert dere får ei krone av pengene deres men det er den eneste veien videre. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #12 Skrevet 15. februar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men du har jo selvsagt opprettet en egen depositumskonto i banken slik man skal gjøre..? Anonymkode: a793e...618 Skal vi som leier opprette den? Jeg fikk bare beskjed om å sende pengene på utleiers konto... Anonymkode: dcff6...dbe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #13 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal vi som leier opprette den? Jeg fikk bare beskjed om å sende pengene på utleiers konto... Anonymkode: dcff6...dbe Er dette tull? Du bare sender et menneske 10000 kroner på deres private konto, og forventer det tilbake uten at det står i en kontrakt? Dere har betalt dobbel husleie den første måneden. Dere har ikke betalt depositum. Anonymkode: ce8a5...66e 1 1
Snublefot62 Skrevet 15. februar 2024 #14 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal vi som leier opprette den? Jeg fikk bare beskjed om å sende pengene på utleiers konto... Anonymkode: dcff6...dbe Dersom du enda ikke har satt deg inn i hvordan depositum fungerer anbefaler jeg deg å Google det.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja , de sa at det var depositum. Betalte 20 000 første måned. Og 10 000 utenom dette i måneden. Men ser på kontrakten at det står ingenting om at de 20 000 kronene er depositum. Men de sa at det var det. Anonymkode: dcff6...dbe De 20 000 er ikke depositum. Dere har betalt en måneds leie på forhånd, og kunne dermed latt være å betale leie siste måneden. Kjedelig for dere at dere ikke gjorde det, dere får fortsette å mase (høflig) på utleier om å få igjen den månedsleien dere har betalt for mye. Anonymkode: d6cba...294
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Skrevet 15. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette tull? Du bare sender et menneske 10000 kroner på deres private konto, og forventer det tilbake uten at det står i en kontrakt? Dere har betalt dobbel husleie den første måneden. Dere har ikke betalt depositum. Anonymkode: ce8a5...66e Da har de faktisk gitt oss over dobbel husleie første måned. Må se mer på kontrakten. Dette var rotete ja. Anonymkode: dcff6...dbe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Skrevet 15. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: De 20 000 er ikke depositum. Dere har betalt en måneds leie på forhånd, og kunne dermed latt være å betale leie siste måneden. Kjedelig for dere at dere ikke gjorde det, dere får fortsette å mase (høflig) på utleier om å få igjen den månedsleien dere har betalt for mye. Anonymkode: d6cba...294 Enig. Vi får mase om det. Anonymkode: dcff6...dbe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Skrevet 15. februar 2024 Problemet er at man burde ALDRI overføre uten at det er en depositum konto fra en bank. Da må dere begge signere på det. Sendte du bare til hans konto så er det ikke sikkert du får det tilbake, noen er drittsekker å beholder det og finner unnskyldninger for å ikke gi tilbake. Anonymkode: c8cc4...695
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skal vi som leier opprette den? Jeg fikk bare beskjed om å sende pengene på utleiers konto... Anonymkode: dcff6...dbe Det står i husleieloven (LES DEN!) at utleier skal betale for opprettelsen av kontoen, og at det skal stå i leietakerens navn. En gang nektet en utleier å betale for det hos meg, så jeg tok en måned og trakk fra kostnaden på husleien. Skrev en ren infomail om at ihht § xx skal utleier betale for dette og at jeg kom til å trekke det fra husleien. Det er en måte å gjøre det på. Du trenger å få det svart på kvitt fra utleier at det du betalte da var å anse som depositum. Da kan du ta det videre til feks konfliktrådet. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har de faktisk gitt oss over dobbel husleie første måned. Må se mer på kontrakten. Dette var rotete ja. Anonymkode: dcff6...dbe Selv om ting står i en kontrakt, så kan den ikke bryte med norsk lov. Da er den å anse som ugyldig. Anonymkode: b5da2...24c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #20 Skrevet 15. februar 2024 Vi fikk beskjed at vi får pengene tilbake med en gang. Vi spurte på nytt på sms om de hadde motatt meldinger som hadde blitt sendt. Vi lærte noe av dette. Vi må alltid ha depositumkonto. Vi har ikke det der vi bor nå heller. Dette må vi tenke på. Anonymkode: dcff6...dbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå