Lawyam Skrevet 17. februar 2024 #41 Del Skrevet 17. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skremmende at mennesker er så fanatiske! Fytti helvete. Du burde ta deg ei bolle! Fanatiske religiøse mennesker er noe av det farligste vi har her i verden. Anonymkode: e3ede...085 Så fint du snakker til meg. Jeg tar meg ikke nær av det, men hadde du ikke bedre argumenter enn å svare med skjellsord om du skulle 'bidra' i en gruppe som diskuterer noe? Det er umulig å diskutere noe med slik oppførsel du viser; du er vant med at noen dukker når de får boller kastet etter seg? Blir de redde? Føler du på makt da? Tror du at du vinner en diskusjon hvis du snakker slik til noen, freser? Du vet den eneste grunnen til at folk holder kjeft etter slik er fordi de enten blir skremt eller forstår at du ikke er en samtalepartner ikke sant? Ikke fordi du sier noe oppklarende! Jeg er ikke fanatisk, men hvis jeg skal påstå jeg er kristen bør jeg kunne få lov å henvise til hva som står. Hvis jeg ikke tror det som står der kan jeg heller ikke kalle meg en kristen, vil da måtte nøye meg med å kalle meg 'søkende' eller 'avvisende' eller 'tvilende' eller 'omskrivende' alt ettersom. Endret 17. februar 2024 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #42 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.2.2024 den 13.32): Jeg er selv troende, men kan ikke se rettferdigheten i dette. Hva med de som ikke har hørt om Gud og Jesus? Eller hva med de som har andre religioner? Og hva med de som har vokst opp i et hjem uten en tro, som aldri har blitt eksponert for noe åndelig i hele sitt liv... Hva med dem? Anonymkode: 009bb...dfe Vanskelig spørsmål å svare på. Men utifra bibelen står det iallefall dette: Men hvordan kan de påkalle en de ikke tror på? Hvordan kan de tro på en de ikke har hørt om? Og hvordan kan de høre uten at noen forkynner? 15 Og hvordan kan de forkynne hvis de ikke er utsendt? Det står jo skrevet: Hvor vakre de er, føttene til dem som bringer godt budskap! 16 Men ikke alle var lydige mot evangeliet. Jesaja sier: Herre, hvem trodde vårt budskap? 17 Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord. 18 Har de ikke hørt, spør jeg så. Jo, sannelig: Deres røst har nådd ut over hele jorden, ordene dit verden ender. 19 Men så spør jeg: Kanskje Israel ikke har forstått det? Først sier Moses: Jeg vil egge dere til misunnelse mot dem som ikke er et folk, på et uforstandig folk gjør jeg dere rasende. 20 Og Jesaja går så langt at han sier: Jeg ble funnet av dem som ikke søkte meg, og åpenbarte meg for dem som ikke spurte etter meg. 21 Men om Israel sier han: Hele dagen rakte jeg hendene ut mot et ulydig og gjenstridig folk. (Rom. 10) Anonymkode: 7a67f...86b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #43 Del Skrevet 17. februar 2024 enda1anonymbruker skrev (På 16.2.2024 den 10.13): Så gud vil redde oss fra et problem han alt i alt har skapt selv. Er konklusjonen av å ha lest det der. Gud er Gud og vi er mennesker. Men her er iallefall løsningen på problemet, utifra bibelen: Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker fordi alle syndet. 13 Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. 14 Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde begått noe lovbrudd slik som Adam. Adam er her et motstykke til ham som skulle komme. 15 Men med nåden er det annerledes enn med fallet. På grunn av den enes fall måtte de mange dø. Men nåden, Guds gave, er noe uendelig mye større: Den gis i overflod til de mange på grunn av nåden fra det ene mennesket Jesus Kristus. 16 Og med gaven er det annerledes enn med den enes synd. For dommen over den ene førte til fordømmelse, men nåden mot de mange førte til frifinnelse, enda mange hadde falt. 17 Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus. 18 Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. 19 Slik det ene menneskets ulydighet gjorde de mange til syndere, skal nå den enes lydighet gjøre de mange rettferdige. 20 Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større. 21 For slik som synden hersket gjennom døden, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre. (Rom. 5) Anonymkode: 7a67f...86b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #44 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Unnfly? Hva er det slags ord? Anonymkode: 8dbd7...b38 rømme, flykte (fra fiende, fare e.l.) Anonymkode: 7a67f...86b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 17. februar 2024 #45 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): rømme, flykte (fra fiende, fare e.l.) Anonymkode: 7a67f...86b Ja, kan byttes ut om man ikke 'forstår' det med disse også https://www.synonymordboka.no/no/?q=unnfly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå