Gå til innhold

En himmel å vinne, et helvete å unnfly!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lawyam skrev (17 minutter siden):

Gud HAR reddet de som reddes vil - og problemene skyldes at Adam begynte å tvile på om Gud virkelig hadde sagt at de ikke skulle spise av det treet - djevelen klarte å manipulere han ved å si; 'har Gud virkelig sagt det'....- slik mennesket også sier idag... 

Ok her har har du en analogi angående Adam, Gud og slangen.

Du har da "skapt"  laget en lekeplass her kan ditt barn leke med så mye og alt han vil.

Utenom midt i denne lekeplassen har du plassert en ladd pistol for eksempel. Som ungen din ikke må røre.

Det kommer et annet barn la oss si Ole. Som da vil at du skal ta pistolen og overbeviser barnet ditt om det. Det skjer en ulykke.

Hvem har skylda, barnet ditt, Ole eller er det du selv som har opptrådd uansvarlig og forlatt en ladd pistol på lekeplassen uten tilsyn.

Ifølge gud/dem kristne sin logikk er det da barnet og Ole sin feil. For gud sa dem ikke skulle røre.

Det er i tilegg også alle etterkommerene av barnet sin feil og som straffes. Fordi foreldrene gjorde noe dumt som da er "rettferdig"

Det finnes ikke logikk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda1anonymbruker skrev (39 minutter siden):

Denne videoen for eksempel tar for seg problematikken ganske bra for dem som gidder å se. 

Jeg så litt, nok til at jeg hørte at det var spørsmål om ateister fortjener å gå til helvete, og skal prøve å huske å se den i kveld. Når det gjelder helvete er ikke det mitt favorittema siden jeg vet av egen erfaring hvor sint jeg blir når noen begynner med å true med helvete - og mest fordi det er en annen side av saken hvor det jo er bedre å fokusere på frelse som er en gave som alle kan ta i mot uten videre om de vil, slik at det andre er en verstefall-løsning som Gud jo ikke ønsker at skal skje når Han har en tykk Bibel hvor frelsen et et større tema enn det og Han jo sendte Sin Sønn hit på alt annet enn en ferietur for å redde oss...Det er ikke en bok som forteller at Gud ønsker mest av alt å sende noen dit...tvertimot. Han vil bare at vi ikke skal velge feil vei - og dommedagsforkynnere hører jeg aldri på selv da de etter mitt øre er litt for kalde mennesker. Ikke at jeg avskriver helvete, men jeg tenker at ordet 'fortapt' er bedre og kanskje også riktigere, fordi det betyr det motsatte av å bli reddet (frelst) og altså da mistet - og når noen mister noen de er glad i (Gud er glad i alle) så er man lei seg og det har Han jo sagt. Det sikre er at det er bedre å ta mot Jesus enn ikke så det er det jeg forholder meg til den saken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du starter tråden.Jeg har prøvd å finne herren. Å tro på gud ,men jeg sliter. Hva kan jeg gjøre for å bli en kristen? Å tro med hele mitt hjerte? 

Anonymkode: 9d613...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra du starter tråden.Jeg har prøvd å finne herren. Å tro på gud ,men jeg sliter. Hva kan jeg gjøre for å bli en kristen? Å tro med hele mitt hjerte? 

Det står i bibelen at troen kommer av forkynnelsen og forkynnelsen kommer av Kristi Ord. Det står også at hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst. Si til Gud i Jesu navn nøyaktig hva du tenker i ditt hjerte. Og du kan høre taler innpå her: https://dybde.org/ARKIVET/Person/OeAndersen Begynn gjerne med den første talen. Og begynn å lese i bibelen. Begynn gjerne i Det Nye Testamente, f.eks. Johannes evangeliet (bok 4 i det nye testamente). www.bibelen.no ! Her er en fin sang du kan høre på også: 

Gud velsigne deg! :-)

Anonymkode: 7a67f...86b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda1anonymbruker skrev (4 minutter siden):

Ok her har har du en analogi angående Adam, Gud og slangen.

Du har da "skapt"  laget en lekeplass her kan ditt barn leke med så mye og alt han vil.

Utenom midt i denne lekeplassen har du plassert en ladd pistol for eksempel. Som ungen din ikke må røre.

Det kommer et annet barn la oss si Ole. Som da vil at du skal ta pistolen og overbeviser barnet ditt om det. Det skjer en ulykke.

Hvem har skylda, barnet ditt, Ole eller er det du selv som har opptrådd uansvarlig og forlatt en ladd pistol på lekeplassen uten tilsyn.

Ifølge gud/dem kristne sin logikk er det da barnet og Ole sin feil. For gud sa dem ikke skulle røre.

Det er i tilegg også alle etterkommerene av barnet sin feil og som straffes. Fordi foreldrene gjorde noe dumt som da er "rettferdig"

Det finnes ikke logikk i det hele tatt.

Unnskyld; bare for å ha det på det rene; jeg har ikke skapt noenting; jeg er en av barna. Gud gir ikke mennesket skylden, Gud gir djevelen skylden og mennesket begynte å få det dårlig da sykdom og annet som er følge av synd kom inn. Jesus tok på seg skylden så Gud ikke skulle straffe oss, så straffen er tatt og Han ser ikke syndene til de som tar imot Jesus som tok den på seg for oss. Den saken er ute av verden, men det onde er ikke utav verden. Folk synder ennå og det gjør at vi ødelegger for hverandre. Det er konsekvensene; når noen lyvet, myrder eller stjeler, er utro - noen lider pga det. Slik har det alltid vært. Gud gav oss budene så vi ikke skulle ødelegge hverandre og Han sa at hvis vi holdt den skulle ikke noe vondt skje. Les 5.mosebok så ser du liste over velsignelser hvis holder og følger for å synde. Ingen klarte å holde dem. Så derfor sendte Han Jesus; straffen ble tatt ved Ham, men vi bor nå her og skader hverandre ennå. Jesus hovedbud er å elske hverandre og være snille med hverandre, det er i grunnen det vi kan samnenfatte de ti budene med også. Gud vil vi skal ha det godt ellets hadde Han latt være å si vi skulle behandle hverandre godt. Djevelen står for det motsatte og alle har en liten 'djevel' i seg siden det er den naturen vi har. Noe godt og noe ikke så godt. Da vi ble skapt kjente vi ikke til konseptet dårlig oppførsel, men det fikk vi takket være Djevelen som er litt snedig og frister til å smake 'forbuden' frukt'. Han får folk til å tvile på Gud, til å vri om sannheter og får oss til å gå gjennom livet med skyldfølelse og frykt for Gud. Men Gud har altså sagt; Djevelen lyver og at vi ikke skal være redde og ikke føle på skyld - fordi Jesus tok den bort og gav oss fred. Den som tar imot. Ta imot betyr å høre etter hva Han sier og ikke avfeie Han eller Hans ord. Bare tro - altså ha tillit til Gud er god og vil oss det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (34 minutter siden):

Først og fremst. Jeg sover og arbeider som de fleste mennesker. Jeg har ikke betaling for å skrive her. Jeg prøver å svare så godt jeg kan når jeg har en ledig stund. Det samme gjelder vel også deg. La oss inngå å krangle.

Folk vil høre om det. Gud er ikke urettferdig. Nå har Han vel ventet noen år...så da får nok alle sine sjanser. Skjer det før alle har fått sjansen vil de nok få sjansen etter sin død. De som levde før Jesus fikk valget etter sin død siden Jesus ikke kom før, så hvorfor ikke etterpå hvis sånn er. De som hører mens de lever får valget nå. Tilbudet skal gjelde alle og da får de det nok! 

Takk for svar. Jeg har ikke et sekund forsøkt å krangle med deg eller etterlyst raskere svar. Jeg ville bare poengtere at når du kommenterte meg så tok du egentlig ikke opp det jeg lurte på. Og det var den ekstreme urettferdigheten i det faktum at mens noen har svært lett tilgang til den kristne tro så har veldig mange det ikke i det hele tatt. Det blir som å la en matematikkstudent på universitetet ta samme universitetseksamen som en som hoppet av i 10. klasse på ungdomsskolen. Det er en likt søkt sammenligning, men illustrerer likevel hva jeg mener. Nå skriver du riktignok at de som ikke har mottatt budskapet her på Jorden vil få mulighet etterpå. Hva med de som bare har hørt litt? Eller hva med de som har falt fra? Får de mulighet igjen? Etc etc. Du kan godt velge å godta dette uten å reflektere over kriteriene for å "slippe inn", men hvis vi skal bruke den store hjernen som vi tross alt er utstyrt med så er det vanskelig å forstå spillereglene her. 

Anonymkode: 009bb...dfe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du noenlunde i Engelsk? 'Gospel of John' er vel nærmest ordrett fra Bibelens Johannesevangeliet mener jeg å huske og av og til er det lettest å få det inn med film...hvertfall som en start. En myk en.

Men du bør lese i Bibelen da. Du vet jo at hvis noen vil bli kjent med DEG og tro på deg f.eks så må de nesten høre fra deg direkte hva du sier om saker og ting. Fra en annen kan noen lett få en litt annen kjennskap til deg - da har de jo bare hørt om deg og kjenner deg jo ikke personlig - og frelse handler om å få et personlig forhold til Gud og Jesus - et tillitsforhold. Du skal ikke prestere, du skal bare prøve å bli kjent med. Han sier ikke nei til deg! Det er du som tviler - det er ikke Han som tviler på om Han vil ha deg - du må bare at om du tviler litt her og der, så er Han der Han og er mer å stole på enn hva du føler dann og vann. Han er en venn og det er det du skal tro på. Han ga jo livet sitt i bytte mot ditt og sa 'det er ferdig'. Du skal ikke forandre på deg selv først, du skal bare tro at det Han gjorde er NOK, og så kommer du til å forandres litt etter litt ettersom du oppdager hva du har fått, det står det om i Bibelen' og da vokser troen etterhvert. Du skal ikke prestere, du skal lære, ta mot, lytte, fordi det er mye visdom å få, og Han har lovet å forandre deg 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro med et helt hjerte og vilje. Å vende seg til Guds vilje. Å søke den Levende Gud og han vil la seg finne. Slik fant jeg Gud og Jesus og ble frelst. Det står i bibelen, Når dere søker meg av et helt hjerte så vil jeg la meg finne sier Herren. 

Anonymkode: 9c3e3...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har ikke et sekund forsøkt å krangle med deg eller etterlyst raskere svar. Jeg ville bare poengtere at når du kommenterte meg så tok du egentlig ikke opp det jeg lurte på. Og det var den ekstreme urettferdigheten i det faktum at mens noen har svært lett tilgang til den kristne tro så har veldig mange det ikke i det hele tatt. Det blir som å la en matematikkstudent på universitetet ta samme universitetseksamen som en som hoppet av i 10. klasse på ungdomsskolen. Det er en likt søkt sammenligning, men illustrerer likevel hva jeg mener. Nå skriver du riktignok at de som ikke har mottatt budskapet her på Jorden vil få mulighet etterpå. Hva med de som bare har hørt litt? Eller hva med de som har falt fra? Får de mulighet igjen? Etc etc. Du kan godt velge å godta dette uten å reflektere over kriteriene for å "slippe inn", men hvis vi skal bruke den store hjernen som vi tross alt er utstyrt med så er det vanskelig å forstå spillereglene her. 

Tror vi gjør det mye vanskeligere enn det er og når det kommer den type kristne som blander GT og NT sammen til en lapskaus blir det ikke lettere. Rett og slett fordi da opplever vi at det ikke stemmer. Får det ikke til å gå i hop at vi er tilgitt av nåde uten gjerninger, bare ved å ha tillitt til Gud (NT), med GT som sier 'hold alle bud ellers...'.  Å blande det sammen som flesteparten gjør; jeg tror på Gud og er snill og gjør så godt jeg kan og tror Han finnes og kan hvis Han vil' hvis jeg ber nok osv er ikke tro; det er religiøsitet og er vel mer det Jesus advarte om.

Han snakket jo til jødene som var lært opp i GT og som holdt alle disse tradisjonene, og sa at det virket ikke! Hvis de skulle holde seg til budene måttr de holde alle og det kom de ikke til å klare og derfor burde de vende om og lytte til Han heller. Så er det noen som ikke skjønner det og tror at det er de kristne Han snakker til. Hvor mange var det av dem der da Han kom og reiste rundt? Ingen. Han reiste da rundt og forkyndte noe nytt. Frelse ved Nåde og ikke ved strev. Han advarte jo til og med om å blande, og det er jo nettopp det folk går rundt og tror. De får ikke svar på bønnene sine fordi de tror de må tigge Gud om noe og gjøre seg fortjent og når de ber ber de i håp. Tvertmotsatt av hva Jesus sa; dere HAR fått, tro det, ikke tvil. Bare si hva du trenger og hvis du tror du HAR fått det SKAL du få det. Så nevner de ikke Jesus engang, men Han har jo sagt at vi må be i Hans Navn - og så tror de at Gud straffer...Det står jo at straffen er tatt..!!! Og djevelen nevner de aldri; de spør seg; hvorfor de opplever vonde ting og skylder på Gud, men de kaller seg kristne, men det er ikke kristendom det der. Det er ikke engang GT. Det handler om å tro at det Gud har skrevet - og Jesus - er sant! Ikke løgn, eller 'gjelder ikke meg', og når tvilen kommer snikende 'bare minne seg på hva som står - og at det er løfter til alle som leser det som Gud har tenkt å holde. Han lyver ikke, så om jeg tviler litt nå og da, så er det bare å sjekke en gang til om Han sa det.. 

Reflektere må jo alle, og noen ganger tar det jo tid, spesielt når det kommer noen 'kristne' som ikke er enig med hva NT sier, men har laget eller lært seg sin egen lapskaus-lære.  Det er vel få her til lands som kan si de ikke har hørt flere ganger, og det finnes jo utstrakt misjons og vekkelsesmøtevirksomheter. Det skjer oftest ved at det er helbredelsesmøter tror jeg da. Det var jo det Jesus drev med også veldig mye og når slike ting skjer vil mange komne til tro. Kristne har fått makt til å legge hendene på syke - og så SKAL de bli friske står det ( hvis de ber troens bønn) eller ber i Jesus navn (med tro - ikke håp). 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (13 minutter siden):

Tror vi gjør det mye vanskeligere enn det er og når det kommer den type kristne som blander GT og NT sammen til en lapskaus blir det ikke lettere. Rett og slett fordi da opplever vi at det ikke stemmer. Får det ikke til å gå i hop at vi er tilgitt av nåde uten gjerninger, bare ved å ha tillitt til Gud (NT), med GT som sier 'hold alle bud ellers...'.  Å blande det sammen som flesteparten gjør; jeg tror på Gud og er snill og gjør så godt jeg kan og tror Han finnes og kan hvis Han vil' hvis jeg ber nok osv er ikke tro; det er religiøsitet og er vel mer det Jesus advarte om. Han snakket jo til jødene som var lært opp i GT og som holdt alle disse tradisjonene, og sa at det virket ikke! Hvis de skulle holde seg til budene måttr de holde alle og det kom de ikke til å klare og derfor burde de vende om og lytte til Han heller. Så er det noen som ikke skjønner det og tror at det er de kristne Han snakker til. Hvor mange var det av dem der da Han kom og reiste rundt? Ingen. Han reiste da rundt og forkyndte noe nytt. Frelse ved Nåde og ikke ved strev. Han advarte jo til og med om å blande, og det er jo nettopp det folk går rundt og tror. De får ikke svar på bønnene sine fordi de tror de må tigge Gud om noe og gjøre seg fortjent og når de ber ber de i håp. Tvertmotsatt av hva Jesus sa; dere HAR fått, tro det, ikke tvil. Bare si hva du trenger og hvis du tror du HAR fått det SKAL du få det. Så nevner de ikke Jesus engang, men Han har jo sagt at vi må be i Hans Navn - og så tror de at Gud straffer...Det står jo at straffen er tatt..!!! Og djevelen nevner de aldri; de spør seg; hvorfor de opplever vonde ting og skylder på Gud, men de kaller seg kristne, men det er ikke kristendom det der.

Reflektere må jo alle, og noen ganger tar det jo tid, spesielt når det kommer noen 'kristne' som ikke er enig med hva NT sier, men har laget eller lært seg sin egen lapskaus-lære.  Det er vel få her til lands som kan si de ikke har hørt flere ganger, og det finnes jo utstrakt musjons og vekkelsesmøtevirksomheter. Det skjer oftest ved at det er helbredelsesmøter tror jeg da. Det var jo det Jesus drev med også veldig mye og når slike ting skjer vil mange komne til tro. Kristne har fått makt til å legge hendene på syke - og så SKAL de bli friske står det ( hvis de ber troens bønn) eller ber i Jesus navn (mex tro - ikke håp). 

Jeg registrerer at du ikke svarer på det jeg lurer på. Det er greit og får være opp til deg, men jeg er litt lei av kristne som forteller andre at de ikke er kristne fordi de ikke forstår ting akkurat slik de selv gjør.

Personlig tror jeg at vi har fått utdelt en fenomenal hjerne av Gud for å bruke den. Vi må undre oss, stille spørsmål og lære. Det styrker i hvert fall troen min mye mer enn blind aksept i møte med åpenbare urimeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg registrerer at du ikke svarer på det jeg lurer på. Det er greit og får være opp til deg, men jeg er litt lei av kristne som forteller andre at de ikke er kristne fordi de ikke forstår ting akkurat slik de selv gjør.

Personlig tror jeg at vi har fått utdelt en fenomenal hjerne av Gud for å bruke den. Vi må undre oss, stille spørsmål og lære. Det styrker i hvert fall troen min mye mer enn blind aksept i møte med åpenbare urimeligheter.

Jeg snakket meg bort, men det jeg mener er at det står der og det er derfor litt viktig at ting som står der anses som en sannhet. Fordi hvis det skal skrives om eller snakkes rundt, så kan man kaste Bibelen og kaste terning. Det står; at vi må være sikre på å høre rett. Paulus, tror jeg snakket mye om det  Fordi det er ikke det samme hva vi tror om Gud eller Jesus når alt kommer til alt. Hvis Han ikke har sagt noe og noen påstår det kan noen gå rundt og tvile og ha det unødvendig vondt eller ikke få bønnesvar f eks. Så jeg mente godt. Jeg sier ikke du skal høre på meg og tro meg; jeg sier; sjekk hva Gud sier når du hører noe - og om det samsvarer med Guds ord og lærr. For er det ikke det man blir gående å tro på er det ikke Gud man tror.

Ja, lese, lære, tenke, forstå, spørre. Det tar tid og er en livslang reise med stadig læring/lærdom . Det er ikke å åpne en bok, forstå, godta alt uten videre, lukke boken og bli ferdig. Det tar ofte tid, stegvis og litt stanging, noe annet har jeg ikke sagt, og heller ikke opplevd selv, jeg har gått rndrl runder med Gud og meg selv jeg også, tro meg -men det går an å be Gud om hjelp til det også; å forstå og se. Jeg har mye å lære og forstå og prodessere jeg også. Det er det ikke noe galt i. Gud vet da at jeg søker med et oppriktig hjerte - Han vet vel hvordan jeg er skapt Han. Det vet Han om alle. Han vet da også at det ikke bare er å TRO helt uten videre, så Han er mer ute etter viljen enn evnen. Svarer det siste noe mer på spørsmålet ditt? Husk jeg har ikke alle svar jeg heller og svarer bare ut fra hva jeg tror i dag, men forankret ut av Bibelen.

Nå MÅ jeg gå, men selv om jeg sikkert ikke har svart deg godt nok, tror jeg at jeg bør få et ørlite poeng for 'innsatsen'. Jeg er ør i hodet etter all skrivingen. ;)

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (37 minutter siden):

Nå MÅ jeg gå, men selv om jeg sikkert ikke har svart deg godt nok, tror jeg at jeg bør få et ørlite poeng for 'innsatsen'. Jeg er ør i hodet etter all skrivingen. ;)

:) Den er grei. Jeg ser innsatsen og godviljen din. Ha en fin dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal vi da si om Abraham, vår jordiske stamfar? Hva oppnådde han? 2 Dersom han ble rettferdig ved sine gjerninger, da hadde han jo noe å være stolt av. Men overfor Gud har han ikke det. 3 For hva sier Skriften? Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. 4 Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. 5 Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror. 6 Slik priser også David et menneske salig når Gud regner det som rettferdig uten at det har gjerninger:

7 Salige er de

som har fått sine lovbrudd tilgitt

og sine synder skjult.

8 Salig er det mennesket

som Herren ikke tilregner synd. (Rom. 4)

Anonymkode: 7a67f...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.  

Religion er bare tull. 

Anonymkode: f5f7f...ab1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (På 15.2.2024 den 19.45):

Dette er et diskusjonsforum og vi skriver under 'Religion...'. Jeg skulle tro det var under en kategori hvor vi kristne og andre troende fritt burde kunne få skrive om vår tro da - eller er det ment som sted hvor utelukkende ikke-troende skal få skrive, mener du? 

Det er ingen som tvinger deg å lese og ingen som tvinger noen å tro, og at du ikke har tro; betyr det i såfall at du har større rett å prakke vantro over på noen enn oss å 'prakke tro' over noen?  Jeg tror ikke på noe du skriver heller, men jeg blir jo heller ikke overbevist av ikke-troende - og har ikke bedt de holde kjeft...

Vi skrev litt her om at Gud er urettferdig hvis noen ikke tror, men når noen da skriver noe/sier noe om Gud og frelse, og noen avviser det Gud sier - og kristne sier - som du gjør - er det altså 'Gud som skal ha skylden for å ikke tvinge dem i knestående og ikke har gjort nok for å frelse dem og de kristne som ikke har forkynt NOK selvfølgelig hvis noen ikke blir frelst'.. Hvis de kristne tier fordi du sier det og ingen leser Bibelen er det 'SELVFØLGELIG Guds feil' det også i manges øyne, men nå har det seg da slik at vi har lov av Gud å snakke om Han (og også av forumledelsen) og siden jeg tror setter jeg faktisk Hans Ord over dine...

Skremmende at mennesker er så fanatiske! Fytti helvete. Du burde ta deg ei bolle! Fanatiske religiøse mennesker er noe av det farligste vi har her i verden.

Anonymkode: e3ede...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er helt sykt! Dere som er så kristne.. Huff, skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døm ikke, så du ikke selv skal dømmes..

Anonymkode: 662a6...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er helt sykt! Dere som er så kristne.. Huff, skremmende.

Hvorfor er vi skremmende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnfly? Hva er det slags ord?

Anonymkode: 8dbd7...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...