Gå til innhold

Hvilke klær til ridning utendørs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slag klær trenger jeg hvis jeg skal være en del i stall og ri litt (ute) fra midten av mars og utover? Det er ikke snakk om så ofte at jeg vil bruke masse penger på utstyr, så jeg tenker å finne noe brukt.

Jeg har ingen særlig erfaring med hester, men regner med det er en dårlig ide å bruke yttertøy jeg allerede har med tanke på slitasje/søl/lukt - og det er sikkert ikke praktisk heller. Ser for eksempel for meg at sånn vanlig overtrekksbukse jeg bruker ute er for glatt. Og at vinterstøvlene mine er for klumpete (og blir for sølete til å bruke på hjemmebane etterpå).

Kom gjerne med tips til en nybegynner ☺️

Anonymkode: 95db2...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ridebukse med ull under burde holde. Ellers støtter jeg ytterklær du ikke bruker til vanlig, det setter seg fort litt lukt i gensere og jakker. Ellers er det ikke noe "krav" til feks ei jakke, annet enn at den ikke burde være for lang (med mindre den er tilpasset ridning).  Vanlige vinterstøvler er mest sannsynlig ikke så godt egna til å ri i - du må ha sko med litt hæl, og "glatt" såle, altså ikke sånn grov som mange vintersko har. Det er også greit å unngå skolisser. Husk også hansker med godt grep! 

Anonymkode: aa316...7d8

Skrevet

Lukten går bort i vask. Gjørme og flis børster du  av før du drar hjem. Jakker blir ikke mer slitt av en ridetur enn en gåtur. Det går fint an å ri i vanlig bukse, evt med stillongs under 😃

Anonymkode: 84470...c69

Skrevet

Det setter seg fort lukt i klærne. Spesielt jakker når du steller og kommer i kontakt med hesten og bukser om du rir barbak. 

Hvis du handler brukt burde det være mulig å finne noen gode klær og sko til ok pris. Anbefaler lave ridesko (og ev chaps), hansker med godt grep. Personlig ville jeg gått for litt tjukke (for vinter) rideleggings (ev sportleggings) med plass til en ullongs under. Jakke bør være enten kort nok til å ikke komme i veien når du rir eller ha splitter i side/rygg. Husk store lommer med glidelås eller annen lukking. 

Anonymkode: 6bd50...c69

Skrevet

Du finner lett billig rideutstyr på finn.

Anonymkode: 4a53c...aa7

Skrevet

Og anbefaler også å kjøpe en regnkåpe som også dekker beina om du kommer over en. Det er virkelig praktisk i guffent vær og det finnes ikke verre enn å være på tur og bli kald og våt. 

Anonymkode: 6bd50...c69

Skrevet

Enig med de over i regnkåpe som dekker beina i guffent vær. Har selv en fra Mountain Horse kalt Mindy som også har stropper rundt beina sånn at den alltid dekker låra, den er helt fantastisk! 

Ellers finner du greie ridesko stort sett overalt, enkle jodphurs eller ridestøvler funker fint. Man skal egentlig bare ri med ridestøvler og ikke gå med de for å beholde form og støtte, men rimelige støvler er det ikke så nøye med tenker jeg. Horze har utrolig gode ridebukser med litt fôr. 

Jakka jeg bruker nå er veldig dyr men fantastisk, Stierna heter merket. Lang kåpe med beinstropper den også. Holder meg varm og tørr i alt fra rundt 2-3 plussgrader til 20 minus. Vanskelig å finne brukt da den er så populær. Kan være en idé å se på Kingsland sine jakker da de er på vei ut av markedet nå etter at de fleste boikotter de på grunn av en skandalesak, så mange selger de rimelig på finn. Kjekk måte å få seg rimelig kvalitetsjakke på uten å gi han som eier selskapet penger ☺️

Anonymkode: 84128...4d0

Skrevet

Jeg bruker stillongs under ridebukse, ullundertøy med ullgenser over. Også ei god jakke ☺️

Anonymkode: 9eb78...338

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...