Gå til innhold

Hvilke konsekvenser gir mammatreff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med oss mødre som ikke er med på mammatreff? Er med på alle arrangement hvor barna er med. 

Føler meg som verdens verste forelder, men jeg er virkelig ikke komfortabel i sånne settinger. 

Anonymkode: b7549...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fatter ikke hvorfor man gidder å få barn når man ikke kan omgås andre voksne for egne barns skyld..  

Anonymkode: 7aed1...1bf

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Mener du barselgruppe?

Skrevet

Du og ditt barn taper noen sosiale relasjoner, men fritt valg. 

Anonymkode: b010b...11c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Ingen. Du må ikke på mammatreff. I hvilken forbindelse er dette TS? 

Anonymkode: b6c43...359

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen. Du må ikke på mammatreff. I hvilken forbindelse er dette TS? 

Ts 

Skolen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts 

Skolen 

Mammatreff gjennom skolen? Omg… Det har ikke jeg kapasitet eller interesse av… 

Hva er poenget med det? Sitte å drikke kaffe mens ungen er igjen hjemme?🤔 

Anonymkode: 48b84...176

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Har aldri vært på et eneste mammatreff i løpet av mine, så langt, 10 år som mamma til skolebarn. Ingen konsekvenser på ikke være med på 1-2 treff i året (noen har kanskje fler i løpet av et år?). Jeg møter tross alt de andre foreldrene på andre arenaer som vennegrupper, foreldremøter, dugnader, ved henting og levering på skolen/SFO/aktiviteter, ved besøk/overnatting/bursdager, og generelt i området. Så det at jeg ikke ser, eller tilbringer tid med de 1-2 kvelder i løpet av året har null betydning. Og det er ganske mange av oss som ikke har muligheten til å være med på disse mammatreffene. 

Anonymkode: 14566...c16

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor skal enkelte ha barn, når dem ikke tør å sosialiseres for barnas skyld

Anonymkode: 0caa2...c9a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal enkelte ha barn, når dem ikke tør å sosialiseres for barnas skyld

Hva får egentlig barna ut av at foreldrene møtes for å drikke kaffe ? Hadde skjønt det om det var et «leke treff» for barna… 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Er det ikke fint å bli bedre kjent med mødrene til barna som ditt barn er sammen med hele dagen? 

Anonymkode: cd450...5d7

• Liker 12
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts 

Skolen 

Bare å overse da. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva får egentlig barna ut av at foreldrene møtes for å drikke kaffe ? Hadde skjønt det om det var et «leke treff» for barna… 

MASSE!!!! Det er SÅ mye enklere å snakke med et menneske du har omgåes sosialt.  

Terskelen for å snakke sammen blir lavere når man kjenner hverandre. Barn får masse fordeler av at foreldre er i hvert fall bekjente det kan minske  både mobbing og utenforskap. 

Anonymkode: f674c...88c

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet

At foreldrene kjenner hverandre gjør at det er lettere å ta kontakt med hverandre. Kontakt og dialog mellom foreldre er utrolig viktig for å forbygge mobbing og utestengelse mellom barna. Skjer det det noe mellom barna, er det lett å ta en liten telefon eller sende en melding til den andre mammaen og få oppklart ting, siden mødrene kjenner hverandre fra før.

Så at du går på mammatreff gjør at det blir lettere for andre å ta konrakt mef deg hvis det skulle være noe. Og det kan være med på å hindre at ditt barn blir mobbet eller utestengt, siden problemene blir løst i den spede begynnelse i stedet for å eskalere.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har aldri hørt om mammatreff før. Har det ikke hos oss.

Men på foreldremøtet i første klasse ble det sagt at godt kontakt mellom foreldrene i klassen var noe av det viktigste for å hindre mobbing og slikt. Så på vårt trinn har det vært flere familieaktiviteter for at foreldrene skal ble kjente med hverandre.

Kanskje er mammatreff et slikt tiltak? Bor dere i et område med utfordringer i ungdomsmiljøet, og at man forsøker å være preventiv.

Anonymkode: e0644...c7c

• Liker 5
Skrevet

Du går glipp av en arena der du får vite hvordan andre mødre opplever barnegruppa og klassemiljøet.
En arena der det er snakk om barna, de utfordringene man står i, og det som er relatert til klassen og klassemiljøet.

Vi har plukket opp ting som at barna i klassen hadde en utfordring med større barn på skolen. Basert på at en mor fortalte at hennes barn hadde sagt noe, en annen mor fortalte at hennes barn hadde snakket om noe tilsvarende og dermed litt inntrykk av at dette ikke var en enkeltstående hendelse.
Foreldrekontakten tok opp dette med lærer, som snakket med klassen på skolen. Det viste seg at dette var et stort problem som rammet omtrent hele klassen, og som ble løst på en fin måte etter at skolen fikk vite om det.
Hadde vi ikke snakket sammen sosialt, så hadde dette fortsatt.

Men det har ingen direkte konsekvenser at du ikke dukker opp.

Jeg er i utgangspunktet ganske sjenert og introvert, og blir ofte sittende alene på skolearrangementer fordi jeg ikke er så god til å ta kontakt med "ukjente".
Men disse mammatreffene har hele tiden vært fine arenaer å bli kjent, og få gjort det i relativt trygge omgivelser og små forhold.

Det har for øvrig vært lite kaffedrikking og mer møtes og spise på de treffene jeg har vært på.

Anonymkode: 82b5d...f6d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis foreldre syntes det er ubehagelig å møte på et mammatreff, er det garantert ubehagelig i andre settinger også. 

Barna kan få mye ut av mødre kjenner hverandre. Feks så er det lettere å ta kontakt med en person man kjenner hvis det har oppstått en situasjon som det alltid vil gjøre med barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om mammatreff før. Har det ikke hos oss.

Men på foreldremøtet i første klasse ble det sagt at godt kontakt mellom foreldrene i klassen var noe av det viktigste for å hindre mobbing og slikt. Så på vårt trinn har det vært flere familieaktiviteter for at foreldrene skal ble kjente med hverandre.

Kanskje er mammatreff et slikt tiltak? Bor dere i et område med utfordringer i ungdomsmiljøet, og at man forsøker å være preventiv.

Hos oss er mammatreff noe foreldrene selv tar initiativ til og gjennomfører. Det er ikke noe skolen er involvert i i det hele tatt.

Det har ingenting med utfordringer i ungdomsmiljø å gjøre. Kun en uformell sosial arena for foreldrene, drevet av foreldrene.

• Liker 1
Skrevet

Finnes det pappatreff? Eller foreldretreff? Eller er det kun for mammaer?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hos oss er mammatreff noe foreldrene selv tar initiativ til og gjennomfører. Det er ikke noe skolen er involvert i i det hele tatt.

Det har ingenting med utfordringer i ungdomsmiljø å gjøre. Kun en uformell sosial arena for foreldrene, drevet av foreldrene.

Disse uformelle sosiale treffene for foreldrene, kan ha mye å si for ungdomsmiljøet. Det er mange utfordringer som oppstår i ungdomstiden, da er det fint å kunne ha en god dialog med andre foreldre og det er lettere å få til hvis man kjenner hverandre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...