AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Jeg har det med å ta meg nær av ting, ikke på den måten at jeg blir sur å tverr. Men mer at det går inn på meg å lar det påvirke dagen. Hvis en person er veldig hyggelig ene dagen mens opptrer kanskje litt mer avvisende den neste dagen så trekker jeg meg unna og grubler på hva jeg har gjort galt. Sure kommentarer fra en som har en dårlig dag kan påvirke meg, jeg blir lei meg. I nye relasjoner er det slitsomt, for jeg trekker meg som sagt unna og vennskap/potensial for vennskap slukner. Ja det hender til og med at jeg tar til tårene. Jeg vet meget godt at folk er forskjellige og det som oppfattes som frekt eller slemt for meg, hadde en annen kanskje ikke tenkt over i det hele tatt. Men når jeg tenker tilbake så ser jeg at det kunne blitt gode relasjoner der hadde jeg ikke vært så kjapp på avtrekkeren. Det er jo utrolig trist. Så jeg lurer på om det finnes måter å endre dette på? Tenke anderledes? Er det noen her som har vært sånn tidligere men blitt bedre på det? Anonymkode: 1c713...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 Kanskje jobbe litt med å få bedre selvtillit? Anonymkode: 3b649...874
Gjest Hoia Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 (endret) Jeg kan tenke meg det er noen kommentarer her inne som river i hjerteroten? Det er mange firkantede utsagn her. Går du rundt dem? Hvorfor det? Er det den virkelighetsoppfatningen som skal vinne for deg? Ikke vike unna, men riste det litt av deg. Svare og kjenne litt på det, uten at du mister fotfestet. Du kan ikke alltid vinne over andres utsagn, men du kan bestemme hvilken påvirkningskraft det har på deg. Lag en fiktiv grense i hodet ditt, der du gir plass til det som er konstruktivt, "imøtegår det vanskelige"/føler på stikkene, så kan du møte folk uten å bli unnvikende, passere det på en måte. Endret 14. februar 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 Jobbet med dette på DPS (kognitiv terapi, ABCD-modellen) og i Angstringen. Anonymkode: 97fde...487 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #5 Skrevet 15. februar 2024 Ville absolutt lest meg opp på RSD - Rejection Sensitive Dysphoria - og brukt tips derfra. Anonymkode: 701fc...659
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #6 Skrevet 15. februar 2024 For meg handler det om å elske seg selv. Da jeg ble glad i meg selv begynte jeg å innse at andres dårlige dager handler 100% om dem. Enten er det de sier sant, og hvorfor skal jeg da bli fornærmet? Eller så er det de sier bare drit de spyr ut fordi de har det kjipt, så hvorfor skal jeg bry meg om dette? Dette er tankesett du kan ha også uten å være glad i deg selv, men da jeg sluttet å skamme meg, men ble virkelig glad i meg, så kom dette automatisk for meg. For å elske meg selv pleier jeg meg selv. Jeg dekker mine behov daglig. Jeg gir meg selv minimum 3 gode ting hver dag. F.eks en deilig dusj, blomster, en fritidsaktivitet jeg liker, trening som gjør meg glad, deilig sex med meg selv eller en partner, osv. Når jeg liker livet mitt, og nyter hver dag, så bryr jeg meg katten om at Olga mener jeg er høy på meg selv, eller Petter synes jeg har lagt på meg, eller tar litt mye plass. Anonymkode: 6c340...1cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå