Gå til innhold

Snu vektøkning hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på snart 13 som alltid har vært slank. Det siste året har hun kommet i puberteten, fått mensen og former, som naturlig nok innebærer at hun har lagt på seg. Imidlertid har hun blitt fort større det siste halvåret, og det kan ikke lenger bare skyldes på puberteten, hun har fått mage, og klær som egentlig passer i lengden (inkl dameklær) har begynt å bli for små i bredden.
Hun liker ikke dette selv, kan kommentere kroppen sin negativt, men er uvillig til å endre vanene sine. Vi har aldri hatt fokus på vekt her hjemme, og jeg har selv aldri slanket meg, fokuset er sunn mat som gir næring til kroppen, og faste måltider. Hun er ganske inaktiv for tiden, og spiser når hun vil. Jeg vil ikke mase, men tenkte at jeg skulle sørge for at usunne alternativ ble enda mer utilgjengelige her hjemme, og sunne mellommåltid lettere tilgjengelige og mer fristende. 
Hun må ikke på død og liv være slank, men det gir henne jo et sunnere utgangspunkt i livet å være normalvektig (og aktiv). Kan dette snus tro? Tar gjerne mot tips!

Anonymkode: 25057...064

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun ikke vil være frodig selv,så pass på at du ikke serverer henne karbohydrater.  Ren logikk...

Anonymkode: a2c41...f85

Skrevet

Dette kan snus! Men ha fokus på hvilke vaner dere vil legge til, ikke hvilken mat som skal trekkes fra. 
Spiser hun mye mat? Mye godis? Om hun har problemer med vanlig mat kan man tilby noe sunt før middagsmaten. F. eks et eple. Da blir man litt mett, og spiser mindre middagsmat. 
I stedet for dessert kan man få frukt. Lørdagsgodtet kan begrenses. Og oppfordre til aktivitet, ikke minst! Har hun ingen hobbyer e.l?

Anonymkode: 3db0b...d0e

• Liker 1
Skrevet

Tenker dere skal være forsiktige med å fokusere på vekt. I den alderen strekker de seg en del og hun kan fort endre seg. Samtidig så er det greit å passe på om en slank jente blir for rund. Det er lettere å forhindre overvekt enn det motsatte.

Jeg ville kun fokusert på å ha mer sunn mat hjemme og kanskje bytte ut brødmåltid med omelett eller suppe for å få litt mer variert kost.

Og gjerne finne aktiviteter som hun trives med, kanskje danseklasser eller hva som helst som hun kan like og som gir aktivitet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette kan snus! Men ha fokus på hvilke vaner dere vil legge til, ikke hvilken mat som skal trekkes fra. 
Spiser hun mye mat? Mye godis? Om hun har problemer med vanlig mat kan man tilby noe sunt før middagsmaten. F. eks et eple. Da blir man litt mett, og spiser mindre middagsmat. 
I stedet for dessert kan man få frukt. Lørdagsgodtet kan begrenses. Og oppfordre til aktivitet, ikke minst! Har hun ingen hobbyer e.l?

Takk for svar! Jo mange hobbyer, men ingen som innebærer noe særlig bevegelse. 
Hun spiser vanlig mat, men ganske mye. Jeg prøver å ikke begrense mengden så tydelig, hun er veldig var på dette. Vi har aldri dessert, men lørdagsgodt, og kanskje boller en dag i helgen. Jeg har ingen garanti for at hun ikkje snik-kjøper noe på butikken, men i så fall bruker hun cash. Jeg prøver å «bestemme» at mellommåltider ikke er skiver, men frukt, eller f.eks rett-i-koppen-suppe, som ikke er spes sunt, men ikke så usunt heller. 

Skrevet

Forsett å ha fokus på sunn mat og faste måltider. 

Sitat

Hun er ganske inaktiv for tiden, og spiser når hun vil. Jeg vil ikke mase, men tenkte at jeg skulle sørge for at usunne alternativ ble enda mer utilgjengelige her hjemme, og sunne mellommåltid lettere tilgjengelige og mer fristende. 

Dette må altså ut. Hun må bli mer aktiv igjen, og hun må vente med å spise til det er tid for mat - et måltid.

Anonymkode: baed6...d7e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! Jo mange hobbyer, men ingen som innebærer noe særlig bevegelse. 
Hun spiser vanlig mat, men ganske mye. Jeg prøver å ikke begrense mengden så tydelig, hun er veldig var på dette. Vi har aldri dessert, men lørdagsgodt, og kanskje boller en dag i helgen. Jeg har ingen garanti for at hun ikkje snik-kjøper noe på butikken, men i så fall bruker hun cash. Jeg prøver å «bestemme» at mellommåltider ikke er skiver, men frukt, eller f.eks rett-i-koppen-suppe, som ikke er spes sunt, men ikke så usunt heller. 

Så bra! 
Jeg synes barn skal få spise seg mette, men ikke alle er modne nok til å forstå forskjellen mellom mett nok og stappmett. Har du forsøkt å forsyne henne? Om hun vil ha mer, kanskje tilby frukt i stedet? Eventuelt be henne vente 15 min før hun forsyner seg med en ny porsjon?

• Liker 2
Skrevet
fru Alving skrev (6 minutter siden):

Tenker dere skal være forsiktige med å fokusere på vekt. I den alderen strekker de seg en del og hun kan fort endre seg. Samtidig så er det greit å passe på om en slank jente blir for rund. Det er lettere å forhindre overvekt enn det motsatte.

Jeg ville kun fokusert på å ha mer sunn mat hjemme og kanskje bytte ut brødmåltid med omelett eller suppe for å få litt mer variert kost.

Og gjerne finne aktiviteter som hun trives med, kanskje danseklasser eller hva som helst som hun kan like og som gir aktivitet.

Det er det jeg tenker også, at det er enklere å forhindre videre vektoppgang, enn at hun selv skal måtte snu det senere. 
Det er helnekt på organisert trening dessverre. Hun vil bestemme selv hva hun spiser også, og kan utfordre meg på det om jeg foreslår f.eks måltid uten brød, selv om jeg aldri har nevnt vekt eller størrelse. Kanskje andre har bemerket det, ikke vet jeg, men hun er veldig sensitiv for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forsett å ha fokus på sunn mat og faste måltider. 

Dette må altså ut. Hun må bli mer aktiv igjen, og hun må vente med å spise til det er tid for mat - et måltid.

Jepp. Men det er ikke så lett med en sta (snart) tenåringsjente.

Skrevet

Si at nå har dere blitt fattige og at hun må måke snø hos naboene mot betaling i utgått mat.

Skal se at kiloene blir færre.

Anonymkode: 295cb...5ed

Skrevet

Jeg har forresten et mer konkret råd, som dog blir mer involvert, men som jeg føler trengs, for det er så mye forskjellige tips: Division of responsibility. Foreldrenes jobb er å tilby et utvalg mat, til faste tider. Barnets oppgave er å velge hva det vil ha, og hvor mye. Dette er ikke noe jeg har laget. Google "Ellyn Satter" hvis navnet hennes ikke kommer opp med en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har forresten et mer konkret råd, som dog blir mer involvert, men som jeg føler trengs, for det er så mye forskjellige tips: Division of responsibility. Foreldrenes jobb er å tilby et utvalg mat, til faste tider. Barnets oppgave er å velge hva det vil ha, og hvor mye. Dette er ikke noe jeg har laget. Google "Ellyn Satter" hvis navnet hennes ikke kommer opp med en gang.

Skal sjekke det ut😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så lenge hun ikke vil være frodig selv,så pass på at du ikke serverer henne karbohydrater.  Ren logikk...

Anonymkode: a2c41...f85

Ren logikk, ja. Man skal helst totalt ignorere at land som Japan, Korea og Kina gjerne spiser ris til frokost, lunsj, middag og kvelds, men likevel ikke sliter med en fedmepandemi som her i vesten. Selv spiser jeg karbohydrater til hvert eneste måltid, og er likevel slank. 

Karbohydrater er ikke problemet. Kombinasjonen av enkle karbohydrater og høyt fett er problemet, og mengden.

Ts, dere gjør rett i å ikke fokusere på vekt. Selv hørte jeg mine foreldre snakke om at jeg begynte å bli "lubben" da jeg var i den alderen. Det resulterte i at jeg vegret meg for å spise foran de, som resulterte i lavt blodsukker, som resulterte i at jeg kastet meg over/snek meg til sjokolade og all slags usunne produkter som kunne gjemmes under senga. Det tok slutt når jeg flyttet ut og kunne spise som normalt.

Vær flinke til å spise godt selv. Ordne mat som fyller behov men som ikke er full av sukker (for å unngå pleasure trap). Fokuser på å legge til sunne matvarer fremfor å fjerne ting. 

Få henne til å bli mer aktiv. Kickboxing, klatring eller andre lignende aktiviteter. Dra ut med henne. Bli mer aktiv selv.

Anonymkode: 90b6c...7a4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er det jeg tenker også, at det er enklere å forhindre videre vektoppgang, enn at hun selv skal måtte snu det senere. 
Det er helnekt på organisert trening dessverre. Hun vil bestemme selv hva hun spiser også, og kan utfordre meg på det om jeg foreslår f.eks måltid uten brød, selv om jeg aldri har nevnt vekt eller størrelse. Kanskje andre har bemerket det, ikke vet jeg, men hun er veldig sensitiv for det.

Men hva med å dra i svømmehallen, i ski eller slalåmløypa eller invitere med noen i trampolinehall eller klatrehallen. Kjempefin trening alt sammen. 

• Liker 1
Skrevet

Mindre porsjoner og mer aktivitet. Har en datter på 13 som er rimelig slank, var lubben før. 
Hun går på dans, slalåm og trener med faren på treningsstudio. 

Anonymkode: cd16e...ccc

Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Men hva med å dra i svømmehallen, i ski eller slalåmløypa eller invitere med noen i trampolinehall eller klatrehallen. Kjempefin trening alt sammen. 

Det er det! Vi jobber med å innføre mer fast trening/bevegelse, vi er gjerne på tur/ski i helger, men det blir for sporadisk (for henne). Vi er fem i familien, og fire av oss er veldig aktive, så hun mangler ikke rollemodeller. Hun går heldigvis til og fra skolen, og til en del aktiviteter. Hun er har veldig klare meninger om hva hun gidder og ikke, og lar seg i liten grad overtales (kjøpes).

Tror nok kostholdet har mest å si, så må «sette inn støtet» der.

Skrevet

Om problemet er tilgang på usunn mat, er det bare å ikke kjøpe det inn og ha det i hus. Handle inn gode alternativ, frukt og grønt og annet som er lett å tilberede. La henne være med i butikken å velge hva dere skal ha av mat som hun får lov å ta av.

Tenker det kan være fornuftig for alle i familien og et felles prosjekt om at alle skal ha det litt sunnere i hverdagen.

Skrevet

Hvor høy er hun og vekt?

Anonymkode: cd16e...ccc

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så bra! 
Jeg synes barn skal få spise seg mette, men ikke alle er modne nok til å forstå forskjellen mellom mett nok og stappmett. Har du forsøkt å forsyne henne? Om hun vil ha mer, kanskje tilby frukt i stedet? Eventuelt be henne vente 15 min før hun forsyner seg med en ny porsjon?

Be henne vente et kvarter før hun tar en ny porsjon? Hvilken verden lever du i?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

....

Ts, dere gjør rett i å ikke fokusere på vekt. Selv hørte jeg mine foreldre snakke om at jeg begynte å bli "lubben" da jeg var i den alderen. Det resulterte i at jeg vegret meg for å spise foran de, som resulterte i lavt blodsukker, som resulterte i at jeg kastet meg over/snek meg til sjokolade og all slags usunne produkter som kunne gjemmes under senga. Det tok slutt når jeg flyttet ut og kunne spise som normalt.

...

Anonymkode: 90b6c...7a4

Slik hadde jeg det også. Faren min kommenterte under måltidet at jeg måtte passe på "linjen". For min del henger det fortsatt ved som voksen. Jeg vegrer meg for å spise foran andre, og sliter fortsatt med overspising av raske karbohydrater. (Kombinert med traumer fra barndommen.) Jeg er ikke slank som voksen.

Anonymkode: 2b431...48c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er veldig vanskelig når de er i den alderen. Da sønnen min var 12-13 la han også på seg en del. Han spiste mye til frokost og i lunchen kjøpte de seg mat i butikken. Jeg oppfordret til at han heller skulle ta med mat eller kjøpe noe sunt, men det var vanskelig siden «alle» kjøpte boller og usunt. Han hadde egne penger fra jul, bursdager etc, pengene kom ikke fra meg. Han pleide også å kjøpe masse snop og kjeks og spiste på rommet sitt. Så uansett hvor mye vi passet på, gikk han opp. Det snudde da han fylte 14 år og kunne begynne å trene på treningsstudio. Nå trener han 4-5 ganger i uken, i tillegg til andre aktiviteter. Han er mere opptatt av å spise sunt nå og er tilbake til en sunn vekt nå. (Han veier seg aldri, men jeg ser jo at vekta er normal nå). 

Kanskje jenta di må finne ut av det selv også. Dere får passe så godt dere kan, men vær forsiktig med å snakke om det da det kan ha motsatt effekt.

Anonymkode: e2695...dde

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...