Gå til innhold

Hvordan startet overgangalderen for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 40 år og etter å hatt veldig regelmessig mens (bortsett fra litt kluss ved 2.dose corona vaksine) så har jeg nå fått veldig uregelmessig mens. Dvs. den har vært borte et par mnd og nå har jeg hatt en rar blødning i en uke (blør veldig lite - behøver ikke bind). Jeg er ikke gravid. Så lurer på om dette kan være starten på overgangalderen, tidlig, ekstremt mye tidligere enn min mor, men det kan jo kanskje være? Hva var dine første tegn på overgangsalderen? 

Anonymkode: d9cd0...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, var 39 da mensen begynte å bli litt uregelmessig. Tok blodprøver som bekreftet begynnende overgangsalder. Merket også litt nattesvette før mens, og at jeg innimellom «kokte» i ansiktet. 

Anonymkode: f946a...168

• Nyttig 1
Skrevet

45,5. Hetetokter. Våkner hver time på natten. Legger plutselig på meg uten grunn. 🤨

Anonymkode: 4b921...180

• Hjerte 3
Skrevet

Vet egentlig ikke.. Er 44 år og har kunnet stille klokken etter mensen i alle år. 
Nå er syklusen blitt merkbart kortere. Har innimellom små blødninger i dagene før mensen. 
mer nattesvette og det er umulig å gå ned i vekt. 
Har ikke tatt Bl pr, men tenker at jeg er på vei inn i overgangsalderen nå. 

Anonymkode: e104a...f53

Skrevet

Kom kastet på meg rett etter fyllte 49 år. Uregelmessig mens, hetetokter, ingen mens, for å så få styrtblødninger. Tap av nattesøvn, hukommelsesvikt. Jeg hadde i grunnen alt.  Så normaliserte alt seg og jeg pustet lettet ut noen månder.  Så kom det tilbake med full styrke, da var det rett til lege og start av hormonplaster. Nå er alle plagene borte, og jeg håper det forblir sånn i mange år. 

Anonymkode: c8b23...a13

Skrevet

Mensen ble mindre og varte kortere.  Til slutt helt borte.   Jeg var ca. 54-56 år.  Hadde ellers ingen plager, så for meg var det bare positivt :)

• Liker 1
Skrevet

Det begynte med hetetokter. For rundt ett år siden ble mensen, som tidligere kom regelmessig omtrent på timen, å bli veldig uregelmessig.

Jeg er 50.

Anonymkode: 396a6...719

• Liker 1
Skrevet

45.  Mistet mens i flere mnd og var sikker på jeg var gravid.  Så kom hetetokter et par år senere.

Anonymkode: e52a6...5f4

• Liker 1
Skrevet

Vektøkning, uansett hva jeg spiser / ikke spiser, og uansett hvor hardt / mye / lite jeg trener. Absolutt umulig å gå ned i vekt. Helt merkelig. 

Anonymkode: a2149...7c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk hetetokter hele tiden, og veldig deprimert. 39 år var jeg 

• Liker 1
Skrevet

Kvinne 46 her. Jeg skal inn på flere kontroller, så vet ikke helt enda. Har ingen humørsvingninger eller nattesvette. Men etter første covid vaksine, så har helsen endret seg og bare gått nedover. 
Fra å ha regelsmessig mens, til å ha lange og kraftige blødninger. 
Spesielt etter jeg hadde covid selv for ett år siden, så har dette siste året vært en kamp mot utmattelse, vanskelig med å sovne, vanskelig med å stå opp. Konsentrasjonsvansker, mye angst, svimmelhet, lavt blodtrykk (ligger til vanligvis rundt 110/70 og i går falt det og lå mesteparten av dagen på 75/55. Jeg har apparat hjemme for å teste blodtrykket selv).

Før første vaksine så var jeg i veldig god form. Så jeg vet ikke om det skylder alderen eller covid som har utløst min fallende helsen 

Anonymkode: 9706f...cbd

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hva gjør andre her med hetetokter? Jeg har nå måte begynt på helsekost tabletter mot overgangsalder. Men fader så dyre de er. Kan ikke ta hormoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinne 46 her. Jeg skal inn på flere kontroller, så vet ikke helt enda. Har ingen humørsvingninger eller nattesvette. Men etter første covid vaksine, så har helsen endret seg og bare gått nedover. 
Fra å ha regelsmessig mens, til å ha lange og kraftige blødninger. 
Spesielt etter jeg hadde covid selv for ett år siden, så har dette siste året vært en kamp mot utmattelse, vanskelig med å sovne, vanskelig med å stå opp. Konsentrasjonsvansker, mye angst, svimmelhet, lavt blodtrykk (ligger til vanligvis rundt 110/70 og i går falt det og lå mesteparten av dagen på 75/55. Jeg har apparat hjemme for å teste blodtrykket selv).

Før første vaksine så var jeg i veldig god form. Så jeg vet ikke om det skylder alderen eller covid som har utløst min fallende helsen 

Anonymkode: 9706f...cbd

Sånn er det hos meg også. Hadde normale blodprøver men har fått veldig mange overgangsalderplager etter covid. Verst er utmattelse, hjernetåke, søvnproblemer, som igjen påvirker den psykiske helsen. Mange symptomer er jo veldig like så er vanskelig å skille hva er hva. Men blodprøvene er som sagt normale så er ikke kommet i overgangsalder. 

Anonymkode: 2950c...ba1

• Hjerte 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Legger plutselig på meg uten grunn. 🤨

Anonymkode: 4b921...180

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vektøkning, uansett hva jeg spiser / ikke spiser, og uansett hvor hardt / mye / lite jeg trener. Absolutt umulig å gå ned i vekt. Helt merkelig. 

Anonymkode: a2149...7c0

Dette er helt fortvilende, faktisk. Har jo erfart at det blir stadig vanskeligere med alderen, men at det skulle bli helt umulig var jeg ikke forberedt på. Hvis det fortsetter sånn at man legger på seg en kilo av en sukkerbit, og den er stuck for alltid, så vil man jo måtte heises ut med kran til slutt. Jeg skulle lagt meg mer i selen for å være slank til overgangsalderen startet. Noe håp om at det blir lettere igjen når man blir gammel? Ser jo sjelden veldig overvektige eldre. Men det er kanskje fordi de allerede er døde, eller innesperret i huset sitt? 😱😬

Anonymkode: 02dbf...acd

Skrevet

5 kg opp i vekt, hetetokter og en periode med hyppige urinveisinfeksjoner. Startet vel da jeg var rundt 43..? Nå bruker jeg østrogen og hormonspiral med bra effekt. Hvis du er på instagram, er «drmariannenatvik» og «gynekolog_mari» bra kontoer å følge ift overgangsalder!

Skrevet

Temperaturreguleringa mi "forsvant". Har alltid vært varm både på kropp, hender og føtter, uten å bli svett. Nå fryser jeg plutselig, eller blir for varm. Jeg måtte begynne å bruke votter og hansker, selv på gåturer, da jeg passerte 46 år. Måtte kjøpe skikkelig  ytterjakke og lue også. Har tidligere kun brukt slikt på skitur eller ved -15° og under. 

PMS'en min ble 1000 ganger verre! Trist og "paranoid", alltid sulten, og uren hud. Mensen har blitt uregelmessig.

Alt av symptomer på mine psykiske utfordringer har mangedoblet seg, så jeg begynte å mase på legen om ny utredning. Fikk justert medisinen, og ble beroliget med; "Det blir verre". 🙈

Anonymkode: daa00...1f5

• Hjerte 4
Skrevet
Virpi skrev (46 minutter siden):

5 kg opp i vekt, hetetokter og en periode med hyppige urinveisinfeksjoner. Startet vel da jeg var rundt 43..? Nå bruker jeg østrogen og hormonspiral med bra effekt. Hvis du er på instagram, er «drmariannenatvik» og «gynekolog_mari» bra kontoer å følge ift overgangsalder!

Hadde du utslag på blodprøvene da du begynte på østrogen og hormonspiral? Jeg har normale prøver så usikker om jeg kan begynne på hormonbehandling? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde du utslag på blodprøvene da du begynte på østrogen og hormonspiral? Jeg har normale prøver så usikker om jeg kan begynne på hormonbehandling? 

Ingen blodprøver tatt. Når man er over 45 år, går man etter symptomer iflg min gyn. Dette fordi hormonene svinger voldsomt i denne perioden. Jeg er 49 år.

Skrevet

Jeg er blant de heldige. Min mor kom i overgangsalder da hun var 60 år, og jeg har startet på overgangsalderen, bortsett for frafall av mensen har jeg ingen plager. 

Anonymkode: ada3f...93a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn er det hos meg også. Hadde normale blodprøver men har fått veldig mange overgangsalderplager etter covid. Verst er utmattelse, hjernetåke, søvnproblemer, som igjen påvirker den psykiske helsen. Mange symptomer er jo veldig like så er vanskelig å skille hva er hva. Men blodprøvene er som sagt normale så er ikke kommet i overgangsalder. 

Blodprøver viser ikke riktig før langt uti overgangsalder pga svingende hormoner. Gå til gynekolog :)

Anonymkode: 18c49...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...