AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #1 Skrevet 14. februar 2024 Hvor kan man få hjelp i Oslo når man ikke klarer hverdagen med små barn? Kort fortalt så har vi hatt en helvettes start på livet med barn. Kolikk i 6 måneder, melkeallergi, umoden tarm, søvnløse netter i 19 måneder æ, utallige lege og sykehusbesøk og ekstremt mange sykedager etter barnehagestart på toppen av det hele. Etter en måned med heftig sykdom på både oss og sønnen vår trodde vi at vi hadde nådd bunnen og at det bare kunne gå oppover, men etter kun 5 friske dager har nå har han blitt syk igjen (omgangssyken og forkjølelse), vi er også syke og jeg har i tillegg klart å skade/få slitasje på skulderen som gjør at jeg ikke klarer å bidra med ham. Vi er utslitt og trenger hjelp. Opplever at de fleste legene har bagatellisert situasjonen vår hele veien som ikke akkurat har hjulpet. Vi har vært delvis sykemeldt av og på begge to helt siden han ble født, nå har jeg snart nådd taket på ett år sykemelding (fant ut at de slår sammen sykemeldinger som har skjedd de siste årene hvis det er mindre enn 6 måneder mellom og siden jeg var sykemeldt mot slutten av svangerskapet nærmer jeg meg ett år). Det vil si at jeg må ut i 100% jobb igjen, har ikke råd til å leve av 60% (eller 80%?) av lønnen min. Hørte at man kan søke om utvidet omsorgsdager, men barnelegen som følger oss så det ikke gjelder for oss. Vi bor i Oslo, har ikke familie i byen så vi har ingen til å avlaste oss annet en nå familien kommer på besøk. Nå kjenner jeg at jeg snart ikke makter mer. Når jeg legger meg om kvelden kjenner jeg at jeg håper litt på at jeg ikke skal våkne fordi jeg ikke orker å stå i dette. Vi er utslitt og har så vondt av sønnen vår som ikke blir bedre. Jeg lever i mitt eget lille helvette æ. Vi trenger hjelp. Hvor i Oslo kan man få hjelp? Legene tar oss ikke på alvor, helsesykepleieren vår har vært lite hjelpsom (tror sønnen vår ble for "vanskelig" for henne). Skal ringe Home start i morgen, men hørte fra en venninne at de hadde kontaktet dem for flere uker siden uten å få svar så de har tydeligvis stor pågang. Vi trenger hjelp nå. Helst i går. Anonymkode: 8b768...dd1 13
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #2 Skrevet 14. februar 2024 Barnevernet og avlastningshjem er en mulighet. Bytte jobb til mindre krevende/høyere lønn er en annen. Anonymkode: 4a4b1...db3 3 1
Sofakona Skrevet 14. februar 2024 #3 Skrevet 14. februar 2024 Har dere mulighet å bli sykemeldt og avlaste hverandre?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #4 Skrevet 14. februar 2024 Også er det dumt om både du og mannen er delvis sykemeldt begge to samtidig. Delvis sykemelding teller like myesom hel sykemeldt i nav. Hvis mulig er det bedre om far sykemelder seg fullt og du jobber Det er riktig at du må ga 26 uker uken sykemelding for å ha et helt nytt år, men hver uke du jobber fullt gjør at du får en ny uke hos nav før kvote er brukt opp. Pm du klarer å jobbe 4 uker feks så får du ytterligere 4 uke fra nav. Bedre at du og far veksler på mht sykepenger. Anonymkode: 4a4b1...db3 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #5 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Barnevernet og avlastningshjem er en mulighet. Bytte jobb til mindre krevende/høyere lønn er en annen. Anonymkode: 4a4b1...db3 Skal se på mulighetene, men tipper vi ikke er i en alvorlig nok situasjon for å få hjelp av barnevernet. Har inntrykket av at de har for få ressurser som det er. Jeg har lav lønn allerede så må egentlig ha en jobb med høyere lønn, men sånn situasjonen er er jeg ikke i stand til å søke jobb. Sofakona skrev (42 minutter siden): Har dere mulighet å bli sykemeldt og avlaste hverandre? Vi er delvis sykemeldt begge to. Avlaster hverandre hver dag. Anonymkode: 8b768...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #6 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Også er det dumt om både du og mannen er delvis sykemeldt begge to samtidig. Delvis sykemelding teller like myesom hel sykemeldt i nav. Hvis mulig er det bedre om far sykemelder seg fullt og du jobber Det er riktig at du må ga 26 uker uken sykemelding for å ha et helt nytt år, men hver uke du jobber fullt gjør at du får en ny uke hos nav før kvote er brukt opp. Pm du klarer å jobbe 4 uker feks så får du ytterligere 4 uke fra nav. Bedre at du og far veksler på mht sykepenger. Anonymkode: 4a4b1...db3 Takk for tips. Sikkert dumt at det er sånn, men det er ikke noe vi har gjort for å være taktisk. Vi er sykemeldt fordi vi ikke klarer å stå i full jobb sånn livet er nå. Det er ikke sånn at en av oss har mer overskudd enn den andre. Vi får ikke hverdagen til å gå opp om én av oss jobber fullt. Anonymkode: 8b768...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #7 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal se på mulighetene, men tipper vi ikke er i en alvorlig nok situasjon for å få hjelp av barnevernet. Har inntrykket av at de har for få ressurser som det er. Jeg har lav lønn allerede så må egentlig ha en jobb med høyere lønn, men sånn situasjonen er er jeg ikke i stand til å søke jobb. Vi er delvis sykemeldt begge to. Avlaster hverandre hver dag. Anonymkode: 8b768...dd1 Som en annen skrev, det er ugunstig at dere er delvis sykmeldt begge to. Det er det samme om du er sykmeldt 10% eller 100%: Begge deler teller som én uke av det året du har rett på sykmelding. Dermed er det bedre at dere er 100% sykmeldt på skift. Eller i ditt tilfelle: At mannen din er 100% sykmeldt, siden du har brukt opp rettighetene dine. Da må selvsagt han ta et større ansvar for barnet enn nå, slik at du kan jobbe 100%. Anonymkode: 426c7...c85 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #8 Skrevet 14. februar 2024 Er pleiepenger et alternativ for dere? Er usikker på hva som kreves (hvor alvorlig barnets lidelse må være). Anonymkode: 426c7...c85 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #9 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som en annen skrev, det er ugunstig at dere er delvis sykmeldt begge to. Det er det samme om du er sykmeldt 10% eller 100%: Begge deler teller som én uke av det året du har rett på sykmelding. Dermed er det bedre at dere er 100% sykmeldt på skift. Eller i ditt tilfelle: At mannen din er 100% sykmeldt, siden du har brukt opp rettighetene dine. Da må selvsagt han ta et større ansvar for barnet enn nå, slik at du kan jobbe 100%. Anonymkode: 426c7...c85 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er pleiepenger et alternativ for dere? Er usikker på hva som kreves (hvor alvorlig barnets lidelse må være). Anonymkode: 426c7...c85 Jeg svarte på den over, men nevner igjen. Det har ikke vært et taktisk valg at vi begge er sykemeldt, men et nødvendig. Vi har vært, og er enda, helt på randen. Vi knekker sammen nesten daglig. Vi sover noen timer hver natt og siden han er syk 60/70% er han mer hjemme enn i barnehagen. Vi klarer ikke å ha ham alene hele dager. Én dag holder i massevis. Vi har søkt om pleiepenger etter tips fra legen, men det er 6 måneders ventetid på svar. Vi trenger hjelp nå.. Anonymkode: 8b768...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Er sønnen deres fullt utredet og i behandling for de plagene han har? Det høres veldig ekstremt ut, både for han og dere. Om dere ikke allerede har prøvd den ruta ville jeg oppsøkt privat helsehjelp. Har ingen konkrete navn å dra ut av hatten her og nå, men kjenner mange som har måttet gå privat for å få hjelp med allergier, stramt tungebånd også videre. Kommer man til bunns i hva som feiler barnet vil det jo forhåpentligvis bli mer hjelp å få, og med rett diagnose vil man jo også få søkt om pleiepenger hvis nødvendig. Anonymkode: a75f5...c44 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 Har dere familie et annet sted i landet som kan komme til dere og hjelpe dere? Pensjonerte foreldre? Kan en av dere ta full sykemelding og ta med ungen til familie for avlastning? Anonymkode: d0350...108 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er sønnen deres fullt utredet og i behandling for de plagene han har? Det høres veldig ekstremt ut, både for han og dere. Om dere ikke allerede har prøvd den ruta ville jeg oppsøkt privat helsehjelp. Har ingen konkrete navn å dra ut av hatten her og nå, men kjenner mange som har måttet gå privat for å få hjelp med allergier, stramt tungebånd også videre. Kommer man til bunns i hva som feiler barnet vil det jo forhåpentligvis bli mer hjelp å få, og med rett diagnose vil man jo også få søkt om pleiepenger hvis nødvendig. Anonymkode: a75f5...c44 Vi går til barnelege for allergien, men hun er veldig lite hjelpsom på resten av plagene. Tror ikke hun har tid til å utrede han for noe annet. Vi har gått privat et par ganger og i høst fant vi en veldig dyktig barnelege som har sjekket ut det meste. Hun mener vi burde få komme inn i de offentlige igjen pga plagene hans. Det koster 2000 kroner per time hos henne og vi sliter allerede litt økonomisk etter renteøkninger og mye kostnader etter vi fikk barn så vi må liksom hele tiden veie fordelene og ulempene ved å bruke privat helsehjelp. Han har fått ganske kraftig legeangst også etter å ha vært mye inn og ut hos lege. Det er ikke alle som er like flinke med barn så det har vært noen direkte ubehagelige situasjoner. Vi må derfor også vurdere om det bare gjør vondt verre å "plage" ham med legebesøk når de fleste legene sier at han kommer til å vokse det av seg Anonymkode: 8b768...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg svarte på den over, men nevner igjen. Det har ikke vært et taktisk valg at vi begge er sykemeldt, men et nødvendig. Vi har vært, og er enda, helt på randen. Vi knekker sammen nesten daglig. Vi sover noen timer hver natt og siden han er syk 60/70% er han mer hjemme enn i barnehagen. Vi klarer ikke å ha ham alene hele dager. Én dag holder i massevis. Vi har søkt om pleiepenger etter tips fra legen, men det er 6 måneders ventetid på svar. Vi trenger hjelp nå.. Anonymkode: 8b768...dd1 6 mnd? Vi har ventet 1-2 uker de gangene vi har søkt🤔 Hvem skrev søknad om pleiepenger? Det må lege på sykehus/spesialisthelsetjeneste gjøre. Be legen om 100% sykemelding i mellomtiden. Må du over på aap så går du ned i inntekt, men da må du justere skattetrekk deretter. Du må også sjekke hvilke forsikringer du har som eventuelt dekker inntektsgapet. Anonymkode: 436fc...a33 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 Ta kontakt med Oslohjelpen. Be om henvisning til barnelegen på Best Helse. Anonymkode: dc015...e71 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har dere familie et annet sted i landet som kan komme til dere og hjelpe dere? Pensjonerte foreldre? Kan en av dere ta full sykemelding og ta med ungen til familie for avlastning? Anonymkode: d0350...108 De kommer på besøk med jevne mellomrom og avlaster en del, men de må bo i leiligheten vår så da mister vi et soverom og får dermed enda tyngre netter så det er ikke sånn at vi kan ha dem her lenge av gangen. Vi har spurt om hjelp denne måneden, men grunnet helseproblemer har ikke svigers mulighet og foreldrene mine er i utlandet. Grüner skrev (3 minutter siden): Oslohjelpa? Takk for tips. Vi var faktisk i kontakt med dem de første månedene da vi stod midt i kolikken. Hadde egentlig ikke inntrykket av at de kunne avlaste oss med ham, men mulig jeg misforstod. Anonymkode: 8b768...dd1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #17 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 6 mnd? Vi har ventet 1-2 uker de gangene vi har søkt🤔 Hvem skrev søknad om pleiepenger? Det må lege på sykehus/spesialisthelsetjeneste gjøre. Be legen om 100% sykemelding i mellomtiden. Må du over på aap så går du ned i inntekt, men da må du justere skattetrekk deretter. Du må også sjekke hvilke forsikringer du har som eventuelt dekker inntektsgapet. Anonymkode: 436fc...a33 Åh? Kanskje det ikke var pleiepenger vi søkte på. Fikk i hvert fall brev fra Nav om at behandlingstiden var 6 måneder. Det var mannen min som gjorde det via fastlegen så kanskje det var noe annet. Kan barnelege søke eller må det være på sykehus? Smart å sjekke forsikringer, kanskje noe kan dekke litt. Vi har ikke råd til å miste inntekt. Føles oss helt fanget Anonymkode: 8b768...dd1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #18 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta kontakt med Oslohjelpen. Be om henvisning til barnelegen på Best Helse. Anonymkode: dc015...e71 Takk for tips! Anonymkode: 8b768...dd1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #19 Skrevet 14. februar 2024 Kanskje du har en slags nedtur for å ikke få hjelp. Anonymkode: 395e6...7a9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #20 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åh? Kanskje det ikke var pleiepenger vi søkte på. Fikk i hvert fall brev fra Nav om at behandlingstiden var 6 måneder. Det var mannen min som gjorde det via fastlegen så kanskje det var noe annet. Kan barnelege søke eller må det være på sykehus? Smart å sjekke forsikringer, kanskje noe kan dekke litt. Vi har ikke råd til å miste inntekt. Føles oss helt fanget Anonymkode: 8b768...dd1 Søknaden må skrives av sykehuslege eller spesialisthelsetjenesten, og det er 6 ukers behandlingstid , ikke 6 mnd. Grunnstønad og hjelpestønad er det 6 mnd behandlingstid på, men det er bare en liten sum, som ikke dekker inntekten men ekstra utgifter man har i forbindelse med barnets sykdom/pleiebehov. Anonymkode: 436fc...a33 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå