Gå til innhold

Fortsatt «normal» å knipe hund ved dårlig atferd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 19.33):

når en katt klarer å lære det, klarer hunder det også.

Anonymkode: be236...5fb

Hunder er flokkdyr og er opptatt av å være på god fot med eieren. Derfor kan negative metoder fungere til en viss grad.

Katter og hester kan såvidt jeg forstår bare trenes med positive metoder.

At hundetrening har flyttet fokus mot positive metoder er veldig bra.

Anonymkode: 38736...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 2/14/2024 at 8:01 PM, AnonymBruker said:

Alle hundeeiere har lært hunden «nei», men ingen vil si hvordan de har lært den det.

Bare å søke på YouTube på "teach dog to leave it" eller lignende så finner du masse metoder for å lære hunden nei, uten vold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremishandling. 

Anonymkode: 08871...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (12 timer siden):

Bare å søke på YouTube på "teach dog to leave it" eller lignende så finner du masse metoder for å lære hunden nei, uten vold.

Ja, men når jeg spør de som mener at man må bruke nei, er det ikke disse metodene de mener. Jeg har slike kommandoer på min hund, positivt innlært, men når jeg spør hvordan de som mener man må bruke nei har trent det, får jeg aldri noe godt svar. 

Det nærmeste jeg kommer er at det funker på grunn av stemmebruken. Min hund hører også hvis jeg en gang hvert jubelår brøler til ham fordi jeg har feilberegnet et eller annet, jeg vil likevel ikke si at jeg har trent inn noe som helst. Og hvis jeg gjør det ofte, vil jeg tro effekten svekkes ganske fort. 

Anonymkode: 42d49...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, men når jeg spør de som mener at man må bruke nei, er det ikke disse metodene de mener. Jeg har slike kommandoer på min hund, positivt innlært, men når jeg spør hvordan de som mener man må bruke nei har trent det, får jeg aldri noe godt svar. 

Det nærmeste jeg kommer er at det funker på grunn av stemmebruken. Min hund hører også hvis jeg en gang hvert jubelår brøler til ham fordi jeg har feilberegnet et eller annet, jeg vil likevel ikke si at jeg har trent inn noe som helst. Og hvis jeg gjør det ofte, vil jeg tro effekten svekkes ganske fort. 

Nemlig. De som snakker om viktigheten av ordet "nei" er gjerne de samme som mener man må "vise hvem som er sjefen" osv. Man må gjerne lære hunden en stopplyd til nødstilfeller, og om det er ordet "nei" eller "gardin" er irrelevant for hunden, men de som mener hunden deres er så lydig fordi den blir redd og slutter med alt den gjør når eier brøler "NEI" er ikke de man skal lytte til når det gjelder hundetrening. 

Anonymkode: 8e895...018

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange besserwissere. De fleste som har hund tar hunden sin, jo, selv om dere kaller det avleggs og dyremishandling. 

Anonymkode: 69c3a...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her var det mange besserwissere. De fleste som har hund tar hunden sin, jo, selv om dere kaller det avleggs og dyremishandling. 

Ikke når de vet bedre. Finnes fortsatt folk som slår barn, fordi de kjenner ikke andre måter å lære dem oppførsel. Dette betyr heller ikke at det er ok!!!!

Anonymkode: 328ef...75e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 19.32):

Har sett at samboeren og faren gjør dette. Når hunden bjeffer, kniper de hunden i øre til den er stille. Er ikke det gammeldags og dyremishandling?!?

Ulovlig etter dyrevelferdsloven. All fysisk straff er det. For å ikke nevne gammeldags. Finnes ikke en hund som reagerer bedre på straff når den gjør noe "galt" istedenfor skryt når den gjør det riktig. 

Anonymkode: cbb78...7d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke når de vet bedre. Finnes fortsatt folk som slår barn, fordi de kjenner ikke andre måter å lære dem oppførsel. Dette betyr heller ikke at det er ok!!!!

Det ironiske er at vi ikke straffer tisper for å korrigere valpene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Håper virkelig ikke du har dyr! De fleste gjør IKKE dette, men så har man bakstrebere med treg oppfattelse/ lav iq da... 

Anonymkode: cbb78...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om en voksen hund påfører en valp smerte, frykt og stress, så er det noe mentalt galt med de og da anser vi de ikke som gode hunder å bruke for å sosialisere valper. 

Om du vil vandre rundt på alle fire og prøve å imitere en annen art, så er jo det selvfølgelig helt opp til deg. Jeg forstår at noen identifiserer seg som dyr nå for tiden, og du er kanskje en av disse. Men du bør vite at hunder, til og med valper, vet at vi ikke er hunder og vi har uansett ikke anatomien til å kunne imitere kroppsspråket til en hund.

Anonymkode: be192...8ee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er ironisk med det? Vi har vel nettopp etablert her at man ikke straffer hunder. Som du kanskje fikk med deg lengre opp i tråden her er det faktisk forbudt etter norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2024 at 3:01 PM, AnonymBruker said:

Det kan hende "de fleste" gjør det av dine bekjente, men det begynner nå å bli ganske velkjent at det å "ta hunden" hverken er en effektiv måte å lære den ting eller lov å gjøre.

Har gått på hundekurs på 5 ulike skoler på østlandet og ingen av de lærer bort at man skal "ta hunden"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 15.01):

Enig. Her er det mange naive folk som enten ikke går mye ut eller lukker ørene. Jeg liker ikke hunder og har ikke hund selv, men jeg ser regelmessig folk ta hunden sin og er hard mot den. Spurte en hundeelsker vennninne om det var normalt og hun sa ja, man er gjerne mer hardhendt med hunden sin enn med f.eks en katt(siden jeg er kattemenneske og aldri rørt kattene mine hardt). Føler en hundeeier må behandle bikkja si som en hund og sette seg i respekt. Mine katter er mine babyer og jeg trenger ikke å sette meg i noe respekt. 

Jeg har vært vitne til folk bryte bikkja si ned i bakken, rive den i ørene, knipe den, rive den i nakkeskinnet, slå den over snuten, rive båndet så hardt at bikkja faller overende, presse ned i tiss osv. Gjerne ute i åpen gate. At INGEN her har opplevd det før tror jeg rett og slett ingenting på. 

Anonymkode: 1f67e...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enig. Her er det mange naive folk som enten ikke går mye ut eller lukker ørene. Jeg liker ikke hunder og har ikke hund selv, men jeg ser regelmessig folk ta hunden sin og er hard mot den. Spurte en hundeelsker vennninne om det var normalt og hun sa ja, man er gjerne mer hardhendt med hunden sin enn med f.eks en katt(siden jeg er kattemenneske og aldri rørt kattene mine hardt). Føler en hundeeier må behandle bikkja si som en hund og sette seg i respekt. Mine katter er mine babyer og jeg trenger ikke å sette meg i noe respekt. 

Jeg har vært vitne til folk bryte bikkja si ned i bakken, rive den i ørene, knipe den, rive den i nakkeskinnet, slå den over snuten, rive båndet så hardt at bikkja faller overende, presse ned i tiss osv. Gjerne ute i åpen gate. At INGEN her har opplevd det før tror jeg rett og slett ingenting på. 

Anonymkode: 1f67e...d29

Oi, jeg skal innrømme at jeg har sett folk som tar hundene sine hardere enn jeg ville gjort, enten med høylytt kjefting eller rykking i bånd, men nei, jeg har aldri sett noe lignende det du beskriver her. Og vi har en dom som ganske tydelig tilsier at dette er straffbart.

Og så tror jeg man har ulike hundemiljøer i landet. Jeg tviler ikke på at noen fortsatt forfekter slike metoder, det ser man jo bare av en nyere sak der en instruktør beskyldes for å kvele en hund på kurs. Så vidt jeg har lest, benekter ikke vedkommende beskrivelsen av hva som skjedde, bare at det ikke var galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...